Branko Maksimovic Uvod GeForce FX5800, mnogima poznat i kao nV30, nije bio zvezda čak ni za jednu
noć, ali je poslužio kao osnova za nešto što je kasnije usledelo. Tu ovoga puta
ne mislimo na FX 5900 modele koji su se već pojavili na našem tržištu, s početka
stidljivo, kako je to i običaj. Pre svega, mislili smo na low end i srednju
klasu kartica, ili kako neki još kažu – klasu od čije prodaje kompanija živi.
Lepo je biti na prvom mestu, imati tehnološki i po performansama najbolju karticu,
ali isto je tako umetnost napraviti brzu karticu po što nižoj ceni. Borba sa
kompromisima, rekli bi smo. nV34 je proizišao iz nV30 GPU-a, i o tome smo više
puta pisali (pogledajte naše GeForce FX 5200, FX 5200 roundup i FX 5200 Ultra
testove za više informacija). Zapravo, nastao je tako što je FX-u 5800 oduzeto
80% mišića, ali ne i pameti. Kompatibilnost sa Direct X 9 API-jem i Floating
Point preciznost Shadera (V2.0) je zadržana, iako je fillrate i memory bandwidth
moć značajno opala izbacivanjem dodatnih jedinica za procesiranje (pipeline-a
i jedinica za teksturni menadžment). Kompresioni alati (Color Compression) i
4×32-bit Light Speed Memory Architecture su zamenjeni mnogo prostijim 2×64-bit
memorijskim kontrolerom (sličan ili isti kao onaj kod nV17 i nForce 2 IGP video
rešenja) koji samo rudimentarno završava posao i pri tome ne traži veći broj
tranzistora na die-u. FX5200 GPU ima i samo jedan Vertex Shader procesor, a
keš i queue baferi između njega i navodno četiri pixel shader jedinice (sa po
jednim TMU-om) četiri puta su manje nego kod nV30 procesora, i dva puta manje
u poređenju sa nV31 (FX5600). Programabilnost same arhitekture, a tu mislimo
na sposobnost FX GPU-ova da se ponašaju kao npr. 8×1 i 4×2 procesori u zavisnosti
od “situacije”, najverovatnije nije zadržana kod FX-a 5200, o čemu nVidia nije
dala ni nezvaničan stav, pa se na internetu može naći više mišljenja. Baš zbog
toga, FX5200 je na putu da bude 2×2 GPU, odnosno u realnom radu sa više aplikacija
se ponaša kao GPU sa dva pipeline-a koji imaju po dve TMU jedinice, nego kao
4×1 GPU, kako je zvanično i dato u specifikacijama. Jednostavno, skoro je nemoguće
poverovati da je FX5200 toliko sporiji od FX-a 5800, a da je među njima, kada
je rendering sistem u pitanju, jedina razlika u jednoj jedinici za teksturni
menadžment po pipeline-u i dve vertex jedinice manje (kod nV34). Gotovo nemoguće,
čak i kada uzmemo u obzir razlike u frekvenciji, nedostatak kompresionih alata
i boljeg memorijskog kontrolera i menadžment jedinica za memorijski propusni
opseg (koje nV30 ima, a nV34 nema). Kao što je FX arhitektura malo apstraktnija za opisivanje u smislu da ima određen
broj pipeline-a i TMU jedinica, tako je nVidia verovatno iz određenih marketinških
razloga navela u specifikacijama ovako uopštene podatke. Ako na njima zasnujemo
opis tehnologije u današnjem (i prethodnim testovima), sve možemo dati ponovo
u tabeli, a zatim i u kratkom prikazu tehnologije nV31 GPU-a, koji će usledeti.
Sa GeForce 4 familijom kartica, nVidia je napravila najviše zabune, jer je
MX serija bila po performansama inferiornija od GeForce 3 familije, a po tehničkim
rešenjima bila na nivou GeForce 2 familije (izuzetak je Accuview jedinica, Dual
TMDS i DVI rešenje, kao i interni Video TV enkoder). Ako posmatramo performanse,
GeForce FX familija nudi upravo onoliko frejmova po sekundi koliko je i novca
za nju dato, i to u svakom programu odnosno igri. Namerno kažemo “svakom” jer
je poznato da se, iako je GeForce 4 imao MX seriju koja je samo DX7 kompatibilna,
kao i DX8 kompatibilne Titanium modele, nVidia odlučila da ovoga puta čak i
najjeftiniji FX5200 Lite modeli nose punu DX9 kompatibilnost. Kao što smo ranije
videli, FX5200 Lite kartice su sporije (pogotovo one sa presporom memorijom
od 6ns) i od starih DX7 kompatibilnih GeForce 4 MX modela, ali je tu kompatibilnost
sa Direct X-om 9, što se da dobro iskoristiti u marketinške svrhe. Gledano iz
ugla praktičnosti, bilo bi bolje da je FX5200 “samo” DX8 kartica, a da ima viši
fillrate i veći memorijski propusni opseg. Kao i uvek, kritika stručnjaka i
novinara će pokazati da nikada svi ne mogu biti zadovoljni, mada je jasno da
je ovoga puta nVidia povukla nešto bolji potez nego u vreme predstavljanja GeForce
4 familije.
nV31 – takođe, deo nV30 nV31 je procesor izrađen u 0.13 mikrosnskom procesu proizvodnje, sastavljen od
75 miliona tranzistora. Kao i nV30, podržava i DDRII memoriju, a memorijska magistrala
je, prirodno, 128-bitna. Predviđen je da radi na dva modela – FX5600 i FX5600
Ultra. Frekvencije rada jezgra i memorije možete naći u tabeli ispod kraja ovog
pasusa. nV31 je jako sličan nV30 procesoru, pa je njegov rendering sistem samo
prepolovljen. Postoje čak i sumnje da je (jedan broj) nV31 GPU-ova nastao od vafera
na kojima su već napravljene nV30-ice. Nakon proizvodnje, svaki čip se testira
u laboratoriji, pa ako se desi da pojedini pipeline-ovi ne rade kako treba ili
je na tom delu čipa došlo do neke greške, sasvim je moguće da su oni fizički onesposobljeni,
ali da se i dalje nalaze na samom die-u. Dakle, kod nV31 se ne mogu uključiti
(kao kod Radeona 9500, recimo, čak iako je ova spekulacija tačna) dodatni “cevovodi”,
jer ove kartice ne koriste istu memoriju, isti layout i isti bios. Spekulaciji
ide u tvrdnju i podatak da je nVidia izbacila novi FX5600 Ultra čip koji radi
na 400MHz i ima heat spreader na površini i daleko se manje greje. Momci sa jednog
dalekoistočnog sajta su čak skidali ovaj spreader i ustanovili da je sam die manji
na “novom” nV31 u odnosu na onaj stari. Verovatnija mogućnost je da se nV31 izrađuje
(u ovom trenutku) kao poseban čip koji zaista ima 75 miliona tranzistora, za razliku
od starih koji (možda) imaju i više ili su zapravo prerađeni nV30.
Bench-House
NVIDIA
GeForce FX 5200 / 5200 Ultra
NVIDIA
GeForce FX 5600 / FX5600 Ultra v2.0
NVIDIA
GeForceFX Ti5800
NVIDIA
GeForceFX Ti5800 Ultra
Proces
Proizvodnje
NV34 0.15
Micron
NV31 0.13 Micron
NV30 0.13 Micron
NV30 0.13 Micron
Broj
tranzistora
47 Miliona
75 Miliona
125
Miliona
125
Miliona
Memorijska
Magistrala
64-bit* / 128-bit DDR
128-bit DDR (DDR II podržan)
128-bit
DDR II
128-bit
DDR II
Memorijski
Propusni Opseg
6.8 / 10.4 GB/s
10.7 / 11.2 GB/s
12.2
GB/s
15.2
GB/s
AGP
Standard
AGP
3.0 4x/8x
AGP
3.0 4x/8x
AGP
3.0 4x/8x
AGP
3.0 4x/8x
Podržane
memorijske konfiguracije
64MB / 128MB
64MB / 128MB / 256MB
128/256MB
128/256MB
Radni
takt jezgra
250 MHz / 325 MHz
325 MHz / 400MHz
400
MHz
500
MHz
Radni
takt memorije
200 MHz / 325 MHz
(400 / 650 DDR)
275 MHz / 400 MHz (700 / 800 DDR)
400
MHz (800 DDR)
500
MHz (1000 DDR)
Tip
memorije
TSOP 4ns / BGA 3.x ns
TSOP 3.x ns / BGA 2.x ns
BGA
2.x ns DDR II
BGA
2.0 ns (1.x ns?) DDR II
Broj
Pipeline-a
2
4*
4*
4*
Broj
teksturnih jedinica po pipeline-u
2
1*
2*
2*
Vertex
Shader jedinice
1
2
3
3
Podržana
verzija Vertex Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Podržana
verzija Pixel Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Verzija
Direct X API-ja
9.0+
9.0+
9.0+
9.0+
Hardverski
tip FSAA
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Tehnike
optimizacije
LMA
/ HSR / Z-buffer/ bez kompresionih
tehnika
LMA
III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression
LMA
III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression
LMA
III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression
Integrisani
RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder
Integrated 2 x 350 MHz
/ HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV34 internal (Third party encoder supported)
Integrated 2 x 400 MHz
/ HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV31 internal (Third party encoder supported)
2
x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder (Third party encoder supported)
2
x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder (Third party encoder supported)
Interna
RGBA paleta
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
Ako vas zanima kakve Shader mogućnosti i kompresione tehnike ima nV31, odnosno
FX5600 GPU, vratite se na naš test GeForce FX-a 5800 u kome je sve objašnjeno.
Upravo tako, nV31 je dosta bliži nV30 procesoru, jer su zadržani alati za kompresiju
boja i Z-buffer i Frame Buffer kompresije, fast clear tehnike i prefetch sistemi
vezani za memorijski menadžment. nV31 je, dakle 4×1 GPU, koji je zadržao mogućnost
nV30 GPU-a vezanu za programabilnost arhitekture, pa može da radi i kao 2×2 GPU.
Ipak, sa sadašnjim trendom programiranja igara, daleko je bolje da GPU radi kao
da ima 8×1 ili 4×1 nego kao 4×2 odnosno 2×2. iD Softver-ov Doom III je ovde izuzetak,
dok su sa druge strane HalfLife 2, Stalker i Unreal 2 bazirani naslovi. Za razliku
od nV34, koji ima jedan vertex shader procesor (poznat i kao geometry processing
unit), nV31 je zadržao dva, koja rade paralelno (od tri koliko ih imaju nV30 i
nV35). S toga će testovi koji sadrže veliki broj poligona raditi primetno bolje
na nV31 karticama. Pored toga, nV31 ima i daleko bolji memorijski kontroler, i
kao što smo pomenuli, zadržao je sve napredne tehnike koje su prvi put predstavljene
kao deo GeForce FX5800 modela. Veličina keš memorije pri FPU jedinicama kao i
baffer memorije različitih vrsta, duplo su veće kod nV31 GPU-a u odnosu na nV34,
a duplo manje od onoga što ima nV30. Pored broja rendering pipeline-a, i ovo bitno
utiče na broj “utrošenih” tranzistora na die-u. Sumirano, FX5600 može da renderuje maksimalno četiri piksela po kloku, bilo da
su u pitanju četiri sa jednom teksturom ili dva sa po dve teksture po kloku (prevod
na srpski je malo rogobatan – original iz nVidia pdf-a bi glasio “four single
textured pixels or two dual textured pixels per clock”, – prim. aut.). Iako podržava
sve što i FX5800 (koga nažalost nećemo “viđati” mnogo kao ni čuveni Voodoo 5),
pa i DDRII memoriju, modele sa ovom memorijom verovatno niko neće proizvesti jer
bi bili skupi, a nedovoljno brzi. Ono što je navedeno u tehničkim specifikacijama
za nV31, insinuira i na to da su memorijski kontroler, Color i Z-compression algoritmi
unapređeni u odnosu na one iz nV30, ali i da su oni kod nV35 unapređeni u odnosu
na iste kod nV31. Šta je sve od toga realno, mogu da kažu samo performanse, međutim,
nV30, nV31 i nV35 rade na različitim frekvencijama, imaju drugačije rendering
sisteme i ne postoji način na koji bi smo ove fragmente arhitekture mogli uporediti.
Jedinice zadužene za napredne filtere i primenu antialiasing-a, kao što znamo,
zajedno su u okviru CineFX sistema. Iako je kvalitet prikaza antialiasinga veoma
dobar, a performanse odlične, anisotropic je mogao biti i bolji, pa je jasno da
je i ovo preuzeto od nV30 GPU-a. Maksimalni anisotropic izgleda veoma dobro, međutim
nekada oduzima previše od performansi, pogotovo na kartici kakva je FX5600. Zbog
toga je neophodno da i anisotropic 4x ili čak 2x (Quality) izgleda dobro, a tu
je ATI sa R(v)3×0 u prednosti. Kada je DVI u pitanju, nV31 takođe ima DualTMDS transmitere na 400MHz, vezane
za RAMDAC. Razlika u odnosu na nV30 je što su kod nV31 isti integrisani u samo
jezgro.
Microstar GeForce FX5600 VTDR128
Prvi put predstavljamo GeForce FX5600 karticu, i po običaju, to je Microstar,
najbliži saradnik nVidia korporacije. Ova kartica, kao i svi FX5600 ne-Ultra modeli,
radi na 325MHz za jezgro, odnosno 550MHz za memoriju, što daje fillrate od 1.4
milijarde teksela po sekundi i 11.2GB/s memorijskog transfera.
Na kutiji je naglašeno da je Microstar dobio nagrade od same nVidie kao najbolji
partner, a tih nagrada već ima podosta. Tu su naravno i nagrade koje su dodelili
razni sajtovi, kao što su Best buy ili Editor’s Choice. U kutiji se i ovoga puta
dobija mnogo dobrih igara (isti pack kao i kod FX5200 TDR128 modela), MSI i DVD
softver, zatim dobro uputstvo, konektor za VIVO sa IR risiverom za daljinski upravljač,
S-Video kabal i daljinski upravljač.
Kao i kod prethodnog FX5200 TDR128 modela, MSI se odlučio da ponudi solidan daljinski
upravljač, koji u sprezi sa MSI Media Centar II sistemom čini zanimljivu celinu.
Kada se startuje sa samim operativnim sistemom (i time uzme solidnu količinu RAM
memorije), pretvara vaš kompjuter u multimedijalni centar. Tako ćete pokretati
osnovne i Windows aplikacije, puštati bilo kakve video ili muzičke fajlove (bez
obzira na kodeke, koji rade i u MSI plejeru ako su instalirani), surfovati netom
ili gledati poštom (znamo da zvuči kao sa reklame, ali zaista je tako, mada je
malo zgodnije sesti za računar ako radite poslednje dve operacije koje smo nabrojali).
Kao što smo i pomenuli, MSI Media Centar radi dobro, mada se tu može uložiti još
malo truda da se softver vizuelno i funkcionalno, a i programerski ispegla.
Kartica je izrađena na referentnoj shemi za FX5600. Već smo pomenuli da je nVidia
predvidela četiri osnovne sheme za FX5200 (jedna za Lite kartice sa 64-bit mem.
bus, druga sa mem. modulima sa osnovne strane štampe (bez obzira na količinu),
treća sa modulima sa obe strane štampe i četvrta za Ultra modele (sa dodatnim
napajanjem od 12V). Pored toga, ViVo modeli imaju i dodatni enkoder, neki proizvođači
koriste Dual BIOS-e ili drugačiji raspored konektora za monitor. Pojedine kompanije
se odlučuju za posebne vrste hlađenja (pasivna, aktivna, kombo), za bolje ili
lošije memorije od predviđenih (4, 5, 6ns), pa su kartice raznovrsnije nego ikad.
FX5600 je predviđen sa dve sheme – 5600 i 5600Ultra.
Kao što se vidi na slici, FX5600 VTDR128 je na non Ultra shemi, pa nema dodatno
napajanje. D-Sub je povezan na RGB filter koji je rešen na poznati način (trebalo
bi da omogući veoma oštar prikaz), a tu je i S-Video konektor koji je sada mora
da sprovede i informaciju o IR uređaju na samu ploču. Tu je i DVI, koji je apsolutno
postao standard (kao i, rekli bi smo TFT monitori). Vidljiva su dva takt generator čipa, kao i SAA7108AE VIVO čip, pa je jasno otkuda
i V u VTDR128 (FX5200 TDR128 nije VIVO kartica). S obzirom da se nV31 čip greje
više nego nV34 (iako je izrađen u 0.13 mikronskom procesu), MSI je primenio nešto
bolje hlađenje koje je nazvano Top Tech (ali nije Top Tech II kao na FX5200 modelu),
i koje je nešto bučnije, ali navodno proizvodi samo 28dB buke. Isto hlađenje se
nalazi i na poslednjoj seriji Ti4200 kartica koje su se nedavno pojavile kod nas.
I ovaj model, sa oznakom MSI-8912 ver330, ima funkcije kao što su Dual BIOS i
rade sa MSI Live Update softverom koji, već smo sigurni, znate čemu služi. Upravo
zato je tu i odgovarajući BIOS čip. Ispod bakarnog hladnjaka, nalazi se TSOP memorija,
koja može biti od Samsung-a ili Hynix-a. Njeno vreme je najverovatnije 3.6ns što
je i u redu jer ona radi na 550MHz (namenjena za 556 MHz). sasvim je moguće, videćemo
kasnije, i da je memorija sa vremenom pristupa od 3.3ns (najbrže koje se masovno
proizvode u TSOP pakovanju, sve brže su obavezno BGA). Top Tech je jako teško
skinuti (teže od hlađenja za FX5900 model, verovali ili ne), pa zato nismo sigurni
u to koja je memorija u pitanju. Čak ni posle overkloking sesije nismo bili sigurni,
jer ima dosta primeraka Microstar i Leadtek kartica koje su sa 4ns memorijom radile
na 600 i više MHz. Ipak, verujemo da je najmanje 3.6 a najviše 3.3ns deklarisana
memorija u pitanju. Sa druge strane štampe se nalaze drugih 64MB u 4 TSOP modula.
Utisci u radu Kao i svaka Microstar kartica u poslednjih godinu i po dana, ni FX5600 VTDR128
nije razočarala kada je oštrina slike u pitanju. Zaista pruža oštru sliku na
analognim monitorima zaključno sa 1600 x 1200 pri 85Hz, a retko ko drži višu
od navedene. VIVO mogućnosti su već dobro poznate, a poslednji nVidijini WDM
drajveri su već veoma dobro ispeglani, te Video in radi zaista savršeno. Brži
sistemi mogu dekodovati full video kvalitet u PAL rezoluciji direktno u DiVX
bez ikakvih problema.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 210MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
Leadtek WinFast A340
Ultra TD 128MB MyViVo 128 MB DDR – Detonatori 43.45 Microstar GeForce FX 5200 TDR128 128 MB DDR – Detonatori 43.45 Connect 3D ATi Radeon 9000 – 64 MB DDR- Catalyst 3.4 Microstar GeForce FX 5600 VTDR128 128MB DDR – Detonatori 43.45
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
3D Mark 03 performanse O ovom programu je već dosta pisano i pričano, a mi ćemo se uzdržati od komentara
i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije. Komentarisanje
same ispravnosti i objektivnosti ovog testa je nezahvalno, jer je već i objektivnost
kada je oblast merenja performansi grafičkih akceleratora u pitanju, postala relativna
kategorija.
Zanimljivo je videti kako FX5200 Ultra u nižim rezolucijama daje bolje rezultate.
To ne bi preterano trebalo da čudi jer memorija kod nV34 Ultra modela radi na
DDR 100MHz višoj frekvenciji (realno 50MHz). U višim modovima, jasno je da kompresioni
alati, bolji memorijski kontroler i dodatna vertex jedinica kompenzuju nešto
niži memorijski propusni opseg. 3D Mark 2001 SE Stari dobri 3D Mark 2001 nije nikada izazvao toliko sumnje u nVidiu, ATI ili sam
FutureMark (nekadašnji MedOnion.com). I dalje referentan u istoj meri kada je
merenje DX8.1 performansi u pitanju.
U starijoj verziji 3DMark-a, dodatni geometry procesor u nV31 može sve da kompenzuje.
Svakako, FX5600 ima intenzivnije vertex kalkulacije i bolji memorijski menadžment.
I FX5200 Ultra se dobro drži u ovom testu, tu nema sumnje. CodeCreatures Test Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark. Program
koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi
sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost
i fotorealističnost su na visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije:
1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati
sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda.
Comanche 4 Benchmark Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
CodeCreatures test pokazuje da FX5600 ipak pripada višoj klasi u odnosu na
FX5200, pa i FX5200 Ultra. Unreal Tournament 2003 Direct 3D Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
uz više performanse i nedostatak stencil buffer senki, dok su particle efekti
realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom maksimumu,
zapravo smo koristili MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno
promeniti u UT2003.ini).
Unreal Tournament se pokazao kao malo čudniji test. FX5600 je solidno brži u svim
rezolucijama osim u poslednjoj, kada se izjednačio sa FX5200 Ultra. Ipak, ne treba
da vas čudi što je FX5600 toliko blizak modelu FX5200 Ultra jer su u tom odnosu
i cene.
Unreal Tournament 2003 OpenGL Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom OpenGL
API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao
i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch
suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.
Isto kao i u Direct3D-u, odnos performansi kartica u UT2003 testu je isti, što
je dokaz da se radi o srodnoj arhitekturi. FX5600 nije mnogo brži od FX5200 Ultra
u manje zahtevnim testovima, ali ako se setimo CodeCreatures testa, kao i činjenice
da je memorija dosta sporija, jasno je da FX5600 ipak daje bolje performanse.
Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je iskonski OpenGL benchmark. Za ovaj engine važi jedno
pravilo i ono glasi više megahertza, viši fillrate = viši framerate, i to uz gotovo
savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan GPU, pa se svih osam pipeline-a
mogu zaposliti što karticama baziranim na ovom jezgru daje značajnu prednost nad
konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim
.dll fajlovima. Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low s3tc kompresija isključena
Poznato je da Quake III ceni samo fillrate moć i memorijski bandwidth. Kako je
jasno da on može da primeti samo onaj tzv. efektivni bandwidth, jasno je i kako
je kartica koja ima nižu radnu frekvenciju memorije za 100MHz (učestanosti rada
jezgra su iste), može da prestigne “bržu” u realnom radu. Svakako, u pitanju je
napredni kompresioni i memorijski menadžment. SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju (7.0)
koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa,
možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
SpecView Perf je uvek bio čudan test, pa je i ovoga puta pokazano da ima slučajeva
kada FX5200 Ultra (znamo zbog čega) može biti brža, a isto tako, situacija kada
je FX5600 brža kartica (takođe, znamo zbog čega). Antialiasing
Najzahtevniji mod (Antialiasing i Anisotropic)
Pošto se radi o karticama koje imaju sličnu, da ne kažemo istu rendering arhitekturu,
jasno je da i Antialiasing i Anisotropic oduzimaju od performansi isto i na nV31
i na nV34. Takođe, kvalitet anisotropic filtera, kao i supersampling algoritama
je kod obe kartice identičan. Preporučujemo da ipak koristite neke novije drajvere
od onih koje smo mi koristili (da bi poređenje sa karticama koje su ranije testirane
bilo adekvatno).
Overclocking Microstar kartice su od Ti4200 serije postale ozbiljan takmac Leadteku kada je
overkloking u pitanju. Znale su da i bez nekog posebnog, ogromnog hlađenja i prestignu
pomenutu firmu. Ovoga puta, takođe smo bili prijatno iznenađeni, jer smo sa 325/550
MHz dostigli čitavih 370MHz za core i 670MHz za memoriju, čime se non Ultra približio
default frekvencijama Ultra modela, koji je bitno skuplji. I performanse se, kao
i kod većine nVidia kartica, bitno poboljšavaju uz porast radnih učestanosti.
Tabela dovoljno govori za sebe.
…i na kraju U zaključku možemo reći da smo zadovoljni FX5600 karticom. Dostojan je naslednik
Ti4200 modela sa 64MB memorije, od koga nije mnogo brži u situacijama kada nisu
primenjeni Antialiasing i Anisotropic, ali je brži u scenariju kada su oni uključeni.
Takođe, u DirectX 9 testovima, tj. u slučajevima kada su Pixel Shader programi
intenzivni, FX5600 zna da bude bolji. Situacija je slična kao i u klasi FX5200
(koji je nasledio MX440) – nV34 nije brži od nV17/nV18 u mnogo testova, ali kada
su igre sa Shaderima u pitanju, nova kartica ima prednost. Tako je i sa 5600 i
Ti4200 – u ovom trenutku, možda je i bolje odlučiti se za stari Titanium, pogotovo
što mu je cena daleko privlačnija, jer je FX5600 i dalje novitet na tržištu. Ako
posmatramo konkurenciju, koja je oličena u Radeonu 9500 i 9600 (oba non Pro),
možemo reći da je nVidia u blagoj prednosti, međutim i da ATI ima keca u rukavu
(koji se, za iskusnije korisnike naziva “patch”-ovanje u 9500 Pro). FX5600 je
kartica koja će naći svoje mesto na tržištu, a stići će i modeli sa novom revizijom
čipa, koji će svakako da se klokuju i do 450 MHz, pa će se onda pričati neka malo
drugačija priča kada su performanse u pitanju.
Microstar karticu na test ustupila firma Pakom
Computers.