Luka Jovanović Davne 1951. godine Ralph Baer je na zahtev vlade i vojske SAD po čeo sa razvojem prve konzole za igranje. Konzola je trebalo da bude namenjena američkim vojnicima koji bi igrajući se na istoj poboljšali svoje reflekse i koncentraciju. Rukovodioci kompanije u kojoj je tada Ralph Baer bio zaposlen nisu imali sluha za ovu ideju tako da je rad na projektu obustavljen sve do 1966. kada je Baer na svoju ruku izradio ceo sistem baziran na vakuum cevima. Njegovi šefovi su pristali na finansiranje daljeg razvoja tek kada im je on pokazao primerak koji je potpuno funkcionalan. Sve igre koje su bile izrađene su se sastojale od vertikalne linije, loprice i dva igrača. Na prednjem panelu konzole bili su prekidači kojima su se ti elementi uključivali i isključivali po potrebi. Konzola se povezivala direktno na TV i nije podržavala nikakav oblik zvuka. Prva prava konzola se pojavila 1972. godine. Njen tvorac je opet bio Ralph Baer koji je sada bio zaposlen u firmi Magnavox koja je 1974. godine otkupljena od strane holandskog Philipsa. Konzola je nazvana Odyssey. Cena konzole bila 100$, ali nije doživela veći uspeh zbog nespretne izrade, nekih čudnih rešenja i prevelike lakoće igranja. Tokom tri godine koliko se proizvodila prodato je 200.000 komada. 1975. godine Atari je predstavio svoju konzolu sa samo jednom igrom prenesenom sa popularnih arkadnih mašina sa žetonima – Pong. Cena je bila 100$ i napravila je profit od čak 40 miliona dolara. Godinu dana kasnije Fairchild kompanija na tržište izbacuje prvu programabilnu konzolu koja je posedovala 8-bitni mikroprocesor i bila u mogućnosti da prikaze 16-bitnu grafiku. Chanell F konzola je prva konzola koja je posedovala kertridže sa igrama i sposobnost da igre pauzira. Cena je bila 169$ dok su igre koštale 20$. Oktobra 1977. Atari na tržište lansira Atari 2600 koji je doslovno promenio tržište igračkih konzola. Sa cenom od 199 $ ova konzola bila je pravi hit što potvrđuje i činjenica da se prodavala sve do 1990. godine do kad je prodato preko 25 miliona sistema i 120 miliona kertridža. Konzola je posedovala 8-bitni procesor izrađen od strane Motorole i 256 bajtova rama. 1982. godine Coleco lansira Colecovision koji je uz cenu od 199 $ i veoma kvalitetnu grafiku u domove doneo naslove poput King Konga i Froggera. Atari-jev odgovor na Colecovision se pojavio u vidu Atari 5200 koji je zbog nedostatka novih igara veoma loše prošao. Četvrta generacija sa sobom donosi NES (Nintendo Entertainment System) odnosno Famicon (naziv u Japanu) koji je u samo prvih godinu dana prodat u 2.5 miliona primeraka i to samo u Japanu. 1985. na Američko tržište Nintendo ulazi veoma ofanzivno i to sa konzolom koja je kreirala istoriju modernih video igara.
Nakon utvrđene pozicije na tržištu kućnih konzola Nintendo se opredelio za osvajanje tržišta prenosnih konzola koje su do tad postojale samo u varijantama koje su imale već ugrađene igre i bile su veoma lošeg kvaliteta. Novo čudo tehnike je nazvano Gameboy koji je i dan danas sinonim za prenosnu zabavu. Sa svojom ukupnom prodajom od preko 100 miliona Gameboy je zauzeo ubedljivo prvo mesto po broju prodatih primeraka. 1989. godine Sega Mega Drive ( Sega Genesis u USA) je bila prva 16-bitna konzola i opšte poznata kao prva konzola novije generacije koja se ustalila čak i na našim prostorima. Po celom Beogradu mogli ste videti kako ni ču igraonice ili Sega klubovi kako su se tada zvale u kojima su gomile mladih provodili svoje slobodno vreme uz hitove kao što su Mortal Kombat, Fifa Soccer, Nba Live, Frogger i mnoge druge. Da bi konkurentski Nintendo ispratio Segu morao je da se potrudi i ponudi tržištu perfektan proizvod. To je i učinio predtavljanjem SNES-a koji je počeo sa prodajom 1991 u USA i preko noći je prodat u 300000 primeraka. Atari, da bi dokazao da je još uvek i igri, izbacuje na tržište Jaguar – prvu konzolu sa CD-ROM-om umesto kertridža i ujedno prvu 64 bitnu konzolu. Tehnološki je bila najnaprednija i daleko ispred svog vremena, ali je zbog nedostatka igara i jako lošeg marketinga propala. 1995. godine Sony ulazi u borbu za prevlast nad tržištem video igara možda najuticajnijom konzolom do sada – Playstation. 32-bitni procesor sposoban da prikazuje poligonalnu grafiku je bio srž ove konzole. Playstation je koristio CD-ove i imao dva slota za memorijse kartice na kojima su se čuvale pozicije u igrama.
Ogromna marketinška kampanja i mnoštvo kvalitetnih naslova su ovaj proizvod doveli na sam vrh industrije kućne zabave. Nintendov odgovor N64 je bio uspešan, ali ni približno koliko Sony-jev pulen. N64 je bio prva konzola sa 64-bitnim procesorom, ali je i dalje koristio kertridže sa skladištenje igara. Kraj Sege kao proizvođača konzola desio se 1999. godine sa Dreamcastom. Dreamcast je koristio 128-bitni procesor, 26MB memorije i Microsoftov operativni sistem. Do pojave Playstationa 2 prodaja je rasla, ali pojavom istog Sega je proglasila bankrot i nastavila razvoj softvera, igara pre svega. Playstation 2 je svojom pojavom 2000. godine pomerio sve do tada postavljene granice koje se tiču prodaje. U prvih 3 sata prodato je 500.000 primeraka, a tokom naredne tri godine 60 miliona. Ovu konzolu i dan danas mnogi smatraju najboljom čak i posle šest godina postojanja. Nintendo je Gamecube predstavio 2001. sa cenom ispod 200 $ bio je veoma konkurentan proizvod i iako inferiornijeg hardvera prodat je u solidnih 13 miliona primeraka. Gamecube je ujedno bila prva Nintendo konzola koja nije koristila kertridže već diskove malog prečnika. Microsoft je na tržište konzola ušao tek u Novembru 2001. godine sa veoma iščekivanom konzolom – Xbox. U nju je bio ugrađen Intel-ov Pentium III proceson radnog takta od 733Mhz, 64 MB RAM memorije, DVD drajvom, hard diskom od 10GB i LAN kontrolerom. U prvih godinu dana prodato je oko 1.5 miliona primeraka, a ukupna prodaja je iznosila nešto preko 10 miliona.Četiri godine od pojave prvog Xbox-a, Microsoft zadaje udarac konkurenciji Xbox 360 konzolom. Microsoft je vešto isplanirao lansiranje svoje konzole koje je usledilo tačno godinu dana pre Playstationa 3 koji mu predstavlja najozbiljnijeg konkurenta i nešto više od godinu dana pre Nintendo Wii koji je, iako konzola nove generacije mnogo bezazleniji po X360. Posle devet meseci od zvaničnog predstavljanja konzole mi smo uspeli da dodjemo do svog primerka za potrebe testa…
Pakovanje u kome dolazi konzola je dosta manje od svog prethodnika i na istom se nalazi kratak opis mogućnosti konzole, kao i spisak stvari koje se nalaze u kutiji. U samoj kutiji sve je odvojeno u posebne pregrade i veoma se lako ponovo pakuje u slučaju transporta. Trenutno postoje dve verzije konzole ? Premium i Core sa cenama od 400€ i 300€. U Premium pakovanju se pored same konzole nalazi ?
Hard Disk kapaciteta 20GB A/V kabl (component) Bežični kontroler+2 AA baterije Slušalice sa mikrofonom Eksterno napajanje +kablovi 6m ethernet kabla Licenca za Xbox Live Uputstva i garancija
Core verzija je uskraćena za HDD, slušalice, ethernet kabl, komponentni kabl(dobija se kompozitni), bežični kontroler (dobija se običan) i Live licencu. Jedina razlika na samoj konzoli je što Core varijanta ima potpuno bela vratanca DVD drajva dok su na Premium konzoli hromirana.
Xbox360 konzola opremljena je triple-core procesorom proizvedenom od strane od IBM-a koji je baziran na PPC arhitekturi gde svako jezgro radi na taktu od 3.2GHz-a i poseduje 1MB L2 keš memorije. Svako jezgro može istovremeno izvršavati po dve operacije što u zbiru čini šest operacija po jednom procesoru. Trenutno većina objavljenih igara ne koristi multithreading opciju, ali je najavljeno potpuno iskorišćavanje iste u bliskoj budućnosti. Glavni deo konzole čini grafički čip kompanije ATI nazvan XENOS. U pitanju je najjači trenutno dostupan GPU unificirane shading strukture što znači da čip može u isto vreme da obrađuje pixel i vertex shading operacije u istoj jedinici. Sve grafičke karte u PC svetu danas imaju posebne jedinuce za pixel i vertex operacije što ih čini inferiornim u odnosu na XENOS koji bi u teoriji mogao da izvršava 96 milijardi shading instrukcija u sekundi. Ovaj GPU je dizajniran od nule, samo za Xbox 360 i neće se koristiti u druge svrhe. Takođe, u konzoli se ne koristi DirectX API već specijalna verzija API-ja prilagođena Xbox 360 konzoli. Sam čip je izrađen u 90nm procesu i radi na taktu od 500Mhz. Na samom čipu nalazi se, odmah pored jezgra, 10MB DRAM memorije NEC-ove proizvodnje koja komunicira sa jezgrom na taktu od 2GHz. Ovim se gubi potreba za memorijom većeg kapaciteta, jer je ova u stanju da neverovatno brzo razmeni podatke sa GPU-om i samim tim ne predstavlja usko grlo u kompletnom sistemu. Treba napomenuti da se XENOS ponaša i kao memorijski kontroler za 512MB GDDR3 sistemske memorije na 700MHz, odnosno kao Northbridge.
U ovom slučaju imamo memoriju takta 700MHz do CPU-a i GPU-a. Zagrevanje ovakvog GPU-a je izuzetno malo, jer je ATI implementirao većinu tehnologija korišćenih u svojim Mobility rešenjima. Sam hladnjak je izuzetno mali (u rangu grafičkih kartica od pre 6-7 godina) i temperatura pri punom opterećenju ne prelazi 45°C. Sve igre moraju da podržavaju bar 720p rezoluciju (1280×720) i minimum 4x FSAA. Pored HDTV (720p i 1080i) rezolucija X360 može prikazati i SDTV (480i) kao i EDTV (480p). A/V kabl koji se dobija u Premium pakovanju sastoji se od dve zasebne grane (HDTV/EDTV i SDTV) od kojih je jedna sa kompozitnim video izlazom i dva RCA konektora za stereo zvuk i druga sa tri RCA konektora za komponentno (YPbPr/YCbCr) povezivanje video signala. Preko optičkog izlaza na samom A/V konktoru emituje se Dolby Digital 5.1 zvuk i optički kabl se ne isporučuje u paketu. HDD koji se isporučuje je kapaciteta 20GB i nije standardni 3.5 ” već 2.5″ kao u notebook računarima. Za sada Microsoft nema u ponudu diskove većeg kapaciteta, ali internetom kruže glasine o njihovom predstavljanju ove jeseni. HDD se koristi za čuvanje podataka o igrama , muzike, video materijala preuzetog sa Xbox Live servisa kao i emulatora za igre sa prvog Xbox-a. Svi USB portovi podržavaju 2.0 standard i automatski prepoznaju skoro sve MP3 plejere, fotoaparate, čitače kartica koji se mogu naći kod nas na tržištu…
Spolja gledano Xbox 360 je mnogo drugačiji od svog prethodnika kako gabaritima tako i svojim dizajnom. Za razliku od crno zelene kombinacije na prošlom xbox-u, Microsoft se ovaj put odlučio za kombinaciju bele i srebrne. Što se tiče veličine najveći deo posla pri smanjivanju Microsoft je učinio izbacivanjem napajanja iz same konzole. Konzolu možete postaviti vertikalno i horizontalno, ali se zbog power prekidača stiče utisak da su dizajneri zamislili konzolu u vertikalnom položaju.
Generalno gledano osveženje dizajna je veoma pozitivno i bilo je veoma neophodno. Crna konzola nije bila baš prikladna za savremenu dnevnu sobu u koju Microsoft pokušava svim snagama da uđe. Prednja maska je izmenjiva i možete je kupiti preko Interneta u nekim od on-lajn prodavnica po ceni od 20 $ ili 20 € u Evropi. Postoje različita rešenja bazirana na temama iz sveta filma, muzike, igara… Maska je izradjena od tvrde, veoma kvalitetne plastike i pridodaje atraktivnosti same konzole. Sa prednje strane konzole nalaze se vratanca DVD drajva, Power taster, dva slota za memorijske kartice, taster za sinhronizaciju, IR senzor, dva USB porta i «Ring Of Light». Ring Of Light je prsten sastavljen od LE dioda koji se nalazi oko power tastera koji služi kao glavni indikator rada konzole. Podeljen je u četiri kvadranta gde svaki kvadrant označava 1 priključeni kontroler. Na svakom kontroleru se nalazi isti indikator. Osim prisustva kontrolera, Ring of Light služi za indikaciju stanja same konzole odnosno svaki kvar ili pregrevanje iste se manifestuje prikazivanjem jedne od kombinacija svetlećih kvadranta. U uputstvu se nalaze objašnjenja svih kombinacija kao i uputstvo šta da radite u slučaju pojave istih.
Treba napomenuti da prilikom primanja poruke sa Xbox Live servisa isti će zasvetleti i tako vas obavestiti o pristizanju pošte ili poziva za igranje preko Live-a. Sa zadnje strane nalazi se još jedan USB port, Ethernet port, A/V izlaz i priključak za adapter za struju. U odnosu na prošlu generaciju Xbox-a, kontroler je doživeo potpuni redizajn. Pored promene boje iz crne u belu, veličina je smanjena za skoro 30% što je rezultovalo još boljom ergonomijom u odnosu na prethodnika. Po autorovom skromnom mišljenju novi kontroler je po pitanju ergonomije prestigao i čuveni Sony Dual Shock kontroler koji je važio za neprikosnoveni po pitanju kvaliteta izrade i udobnosti prilikom korišćenja.
Layout tastera se promenio utoliko što su ‚‚black & white” tasteri uklonjeni, dok su dodata dva nova tastera tik iznad ‚‚triger” tastera koji je zaštitni znak Xbox kontrolera. Za one koji nisu imali prilike da se susretnu sa Xbox kontrolerom, ‚‚triger” tasteri su analogni tasteri oblika okidača na pištolju, koji se masovno koriste u Xbox igrama (gas i kočnica kod trkačkih igara, pucanje u akcionim…). U centralnom delu kontrolera sada se nalazi ‚‚guide” taster i oko njega Ring Of Light koji je sinhronizovan sa onim na samoj konzoli. Pritiskom na ‚‚guide” taster u toku bilo koje igre otvoriće se meni sa vašim ličnim podacima, statusom igre, statusom baterija u kontroleru, informacijama o pristigloj pošti…
U slučaju da je konzola isključena guide taster će uključiti istu. Sa donje strane kontrolera nalazi se port za priključivanje slušalica sa mikrofonom koje se koriste za online igranje i komunikaciju sa drugim korisnicima Xboxa. Kontroler koristi 2AA baterije sa kojima imate oko 15-20h autonomije u zavisnosti od kvaliteta baterija. Postoji mogućnost dokupljivanja Play and Charge kita koji vam dozvoljava da u isto vreme igrate igre i dopunjavate NiMh baterije u kontroleru. Deklarisani domet je 10m što je sasvim dovoljno za igranje u bilo kojoj sobi i nismo imali nikakvih problema što se tiče dometa.
Prilikom prvog uključivanja konzole dočekaće vas inicijalno podešavanje u okviru koga podešavate jezik, zemlju iz koje dolazite kao i rezoluciju u kojoj želite da sadržaj bude prikazivan. Nakon toga nailazite na glavni meni odnosno Dashboard koji je u stvari operativni sistem X360 konzole. Kvalitet ovog softvera nadmašuje jačinu hardvera konzole, što je nešto na šta nismo navikli od Microsofta. Sve radi besprekorno, trenutno, sa eye-candy izgledom. Dashboard je podeljen u četiri kategorije: Xbox Live, Games, Media i System. U okviru System kategorije možete vršiti podešavanja vezana za mrežu, prostor na HDD-u, strimovanje materijala kao i rezoluciju i vrstu TV-a koji koristite. Xbox Live je Microsoft-ov online servis za razmenu fajlova sa Xbox serverima, online igranje, kupovinu multimedijalnih sadržaja, komunikaciju sa drugim korisnicima Xboxa i Xboxa 360… Svaki Xbox 360 dolazi sa Live Silver servisom i mesec dana Live Gold trial perioda nakon koga možete dokupiti pretplatu da godišnjem (50$) ili mesečnom (8$) nivou. Komunikaciju možete vršiti preko tekstualnih poruka ili glasovnih ukoliko posedujete slušalice sa mikrofonom. Download DEMO igara je moguć jedino preko Live servisa i oni su lišeni čuvanja pozicije kao i podešavanja opcija. Pored DEMO igara možete downloadovati i dodatne mape, likove, episode za već postojeće igre koje imate. Live Arcade je posebna vrsta servisa gde se nalaze igre koje se plaćaju Microsoft poenima koje kupujete kreditnom karticom. Ove igre su teške do 50MB i koštaju ispod 10$. Svake srede se pojavljuje po jedna igra i uglavnom su najpopularnije igre sa starih arkadnih automata tipa Street Fighter, Frogger, Mortal Kombat…
Pored starih arkadnih igara tu su i nove igre kao što su UNO, Cloning Clyde, Zuma Deluxe koje su izuzetno zabavne. Svaku igru možete probati u trial periodu pre nego što je kupite. Pored igara na Live serverima možete naći najnovije trailere za filmove, TV emisije, video materijal vezan za igre i to sve u HDTV rezoluciji sa 5.1 zvukom. Live Gold u odnosu na silver nudi jedino online igranje više što je u stvari i primarna namena Live-a. Jedna od najboljih stvari u gamingu u poslednje vreme je sistem napredovanja odnosno rangiranja preko dostignuća u igrama. Microsoft je odobrio developerima da svakoj igri dodele 1000 gamer poena. Načini na koji ih zarađujete su u svakoj igri različiti i razvojnim timovima na putu stoji samo njihova mašta. Prilikom prvog ubacivanja neke igre u vašem meniju pojaviće se igra sa listom svih dostignuća koje je moguće otključati kao i način kako ih otključati. Postoje najraznovrsniji zadaci kao što su na primer 50 uzastopnih pobeda u online igranju što u običnim uslovima verovatno nikada ne biste radili, ali sa poenima, igra vas jednostavno vuče da ih osvojite sve i da igrate više. Pored gamer poena tu je i reputacija koju vam određuju ljudi sa kojima ste igrali preko Live-a i tako možete prepoznati igrače koji su pristojni, nikad ne izlaze pre kraja partije i uvek je bolje igrati sa njima nego sa onima koji imaju manje zvezdica, jer nam se dešavalo da igrači odustaju od partije ili trke što zna da iznervira, ali takvom igraču nakon trke samo date negativan feedback što se direktno odražava na njegov rating u listama. Treba napomenuti da igre rade savršeno na kablovskom Internetu brzine 256 kbps, dok u isto vreme četujemo sa prijateljima preko Live-a.
Download sa Microsoft servera se može nastaviti u slučaju prekida i mogu se preuzimati podaci u pozadini dok se igraju igre. Druga sekcija Dashboard-a je Media u okviru koje možete puštati muziku, fotografije i video materijal. Xbox 360 možete povezati sa vašim računarom preko Windows Media Center Extender aplikacije koju preuzimate sa Microsoft sajta. Sav materijal možete direktno strimovati sa vašeg hard diska i to sve iz fotelje bez potrebe za menjanjem diskova. Svi multimedijalni sadržaji sa vašeg diska su indeksirani i veoma je lako pronaći ono što vam treba. Moguće je strimovati čak i HD filmove, emisije i koncerte u punom kvalitetu koji stvarno izgledaju očaravajuće. Našu konzolu smo povezali na Benq 3251 32 ” LCD HDTV i doslovno sve što smo puštali je izgledalo savršeno. O nativnom HD sadržaju ne treba govoriti, ali čak i standardni DVD filmovi su izgledali fenomenalno. HDTV nije neophodan za igranje, ali kada jednom probate nema vraćanja nazad… Vraćanje na TV standardne definicije je kao vraćanje na crno-beli ekran. Sa cenom koja je ispod 1000€ ovaj TV je svakako preporuka za gamere koji žele da izvuku maksimum iz konzole.
U ovom testu objasnili smo vam multimedijalne mogućnosti kao i osnovne principe rada same konzole. Najvažnije smo ostavili za poseban tekst a to su igre. U toku narednih nedelja očekujte veliki test većine do sada dostupnih igara za Xbox360 u kome ćemo se detaljno pozabaviti svakom igrom, dobrim i lošim stranama, frejmrejtom i uopšte generalno kvalitetom samih igara. BenQ DV3251 za potrebe testa Xbox konzole ustupio Kimtec.