Canon PowerShot S2 IS

Canon PowerShot S2 IS

Canon je pomalo trapavo ušao na tržište ultrazum fotoaparata sa svojim S1 modelom. S1 je bio skup i krcat određenim mogućnostima koje se na fotoaparatima nisu viđale. Činilo se da je Canon više mislio na video mogućnosti S1 modela, nego na one primarne, fotografske. Canon ne odustaje i želi da ispravi svoje greške i ponudi kvalitetan aparat po svim pitanjima...

    Sadržaj

      Branko Mitić

      Kada se pojavio u proleće 2004. godine, Canonov ultrazum S1 IS je izazvao najrazličitiji reakcije od strane kupaca i ljudi koji prate dešavanja na sceni digitalnih fotoaparata. S1 je pre svega bio skup aparat, ali je ujedno doneo i neke zanimljive inovacije. U to vreme, pored Panasonica, S1 je bio jedini aparat koji je imao mehaničku stabilizaciju objektiva – osobinu koja je veoma bitna za snimanje iz ruke pri “velikim zumovima” ili dužim ekspozicijama od uobičajenih (za snimanje iz ruke). Stabilizacija je sjajna stvar, oko toga nema spora i generalno ne smeta čak i ako aparat nije ultrazum, ali cena takvog aparata itekako može da zasmeta. Druga bitna novina koju je S1 imao, bila je “ultrasoničan” sistem pokretanja sočiva unutar objektiva. Ovakav način kretanja sočiva je uveliko prisutan na kamkorderima, ali je kod fotoaparata to bila novina (iz ove priče izuzimamo profesionalne objektive za SLR aparate). Ovaj sistem omogućava dve brzine kretanja sočiva, odnosno zumiranja: veoma brzo ili veoma sporo, ali je glavna osobina to što se proces zumiranja odvija praktično bešumno. Zahvaljujući tome, omogućeno je korišćenje zuma tokom snimanja video klipova, što je uz odličan 640×480@30fps video navelo mnoge da S1 nazovu hibridnim aparatom, jer se po kvalitetu video snimka praktično približio mini DV kamerama.

      Međutim, iako se S1 ne može okarakterisati kao promašaj, mogu se uputiti mnoge kritike na njegov račun. Pre svega, čini se da je Canon bio previše zauzet unapređenjem video mogućnosti ovog aparata, pa je zaboravio na fotografske performanse. Kvalitet fotografija je bio tek prosečan, što je poslednja stvar koju od Canona treba očekivati, dok su brzinski rezultati takođe bili na nivou proseka. Iznad svega, tužno je bilo što je S1 IS previše “jeo” memorijsku karticu, iako je pružao odličan kvalitet snimka – par puta bolji od onog koji je nudio suparnički Olympus C770 Movie, koji je snimao video klipove u Mpeg4 format i znatno bolje iskorišćavao karticu. Canon S1 IS je bio sposoban za mnoge poduhvate, ali je sve svoje poslove obavljao na prosečan način. Nešto kao SUV vozila :). Pa se ovaj aparat uklapao u nekoliko puta spominjanu temu u našim testovima, da su ultrazum aparati namenjeni kupcima koji ne znaju šta hoće i onima koji, greškom, misle da jedan aparat može da ima sve dobre osobine u sebi. Jedina odlična stvar na S1 aparatu bila je stabilizacija, ali je sa druge strane aparat bio preskup i postavljen totalno van drugih ultrazum aparata, praktično usamljen u klasi.

       

      Srećom, ako Canon išta bolje radi od stvaranja problema, jeste ispravljanje svojih problema i grešaka i to u relativno brzom roku, odnosno već sledećoj generaciji svojih uređaja. Canon istina nije pokušao da naslednika S1 modela uprosti i približi ga široj grupi kupaca, već ga je naprotiv učinio još skupljim. Ipak, u međuvremenu se tržište ultrazum aparata veoma proširilo, pa su se u samoj grupi ultrazum aparata pojavile različite klase. Naslednik S1 IS modela se zove S2 IS i svoje mesto nalazi u najvišoj klasi ultrazum aparata. Na papiru donosi relativno bitne novine, a, iako proporcijalno nije nimalo jeftiniji od svojevremenom S1 modela, mislimo da će imati znatno bolju prođu (uz preduslov da su novine sa “papira” istinite), jer se samo tržište fotoaparata, od pojave S1 modela, uvećalo i promenilo.

      Specifikacija
       

      foto kamera

      Canon PowerShot S2 IS

      megapiksela

      5.0

      rezolucije

      (L)2592 x 1944, (M1)2048 x 1536, (M2)1600 x 1200, (S)640 x 480

      raw

      ne

      veličina senzora

      1/2.5″

      tip senzora

      CCD

      objektiv

      6.0 – 72.0 mm

      objektiv – ekvivalentno 35mm

      36 – 432 mm

      najveći otvor blende

      f/2.7(w) – f/3.5(t)

      optički zum

      12x

      digitalni zum

      4x

      autofokus

      TTL, 1 AF tačka (moguće biranje pozicije)

      af lampa

      da

      ručni fokus

      da

      raspon fokusa

      ?

      makro

      0 cm – beskonačno

      kompenzacije ekspozicije

      +/- 2 EV u koracima od 1/3

      iso osetljivost

      Auto, 50, 100, 200, 400

      shutter speed (brzina zatvarača)

      15 – 1/3200s

      white balance (balans belog)

      Auto, Daylight, Cloudy, Tungsten, Fluorescent, Fluorescent H, Flash, Custom

      merenje svetla

      Evaluative, Centre-weighted average, Spot

      modovi blica

      Auto, On, Off

      domet blica

      70cm – 5.2m (w) / 4.0m (t) pri ISO Auto

      aperature priority (prioritet blende)

      da

      shutter priority (prioritet zatvarača)

      da

      manual

      da

      scene

      Portrait, Landscape, Night Scene, My Colors, Stitch Assist, Foliage, Snow, Beach, Fireworks, Indoor, Night Snapshot

      podešavanje kontrasta/oštrenja/zasićenosti boja

      da

      video klipovi (sa tonom)

      640 x 480, 30/15fps, 320 x 240, 30/15fps

      self timer (samookidač)

      da, 2, 10s

      tip memorije

      SD/MMC

      količina memorije uz aparat

      16MB – SD

      tražilo

      EVF, 0.33″ 115,000 tačaka

      LCD

      1.8″, 115.000 tačaka

      live histogram

      ne

      playback histogram

      da

      konekcija sa računarom

      USB 2.0

      baterija

      4 x AA

      trajanje baterija

      ?

      težina

      405g (bez baterije i kartice)

      dimenzije

      113.0 x 78.0 x 75.5 mm

      Pakovanje

      – Canon S2 IS
      – 16MB SD kartica
      – 4 AA alkalne baterije (za jednokratnu upotrebu)
      – traka za nošenje oko vrata
      – USB kabal
      – A/V kabal
      – CD-ROM sa drajverima i programima
      – štampano uputstvo za upotrebu i upotrebu programa

      Spoljašnost

      Fizički, utisak koji ostavlja S2 IS je veoma dobar. Iako nam se čini da kvalitet materijala nije ništa bolji od viđenog na S1 modelu, stiče se utisak da je S2 ima bolje kućište od svog prethodnika. Za to je zaslužna bolja i preciznija završna obrada. Opšti utisak je vrlo povoljan, aparat je prilično čvrst i deluje postojano, dok su tasteri vrlo kvalitetni, kao i mehanizam koji drži rotacioni ekran.

      Objektiv

      Za razliku od S1 modela, S2 ima 12x optički zum. Tako je raspon objektiva 36 – 432 mm, dok je svetlosna moć f/2.7 u najširem položaju objektiva i f/3.5 u tele položaju. Objektiv je zadržao dobre osobine viđene na S1 modelu, a to su IS i USM. IS je oznaka za mehaničku stabilizaciju, koja će dobro doći za smanjivanje vibracija. Pored omašenog fokusa, vibracije su druga stvar koja prouzrokuje mutne fotografije. Prilikom korišćenja “većih zumova”, svako pomeranje aparata je višestruko uvećano u “očima” senzora, pa je tako broj uspešnih fotografija manji. Stabilizacija služi kako bi se u uobičajenim situacijama povećao procenat uspešnih fotografija, kada se snima pri (recimo) 200 mm i više. Vibracije mogu prouzrokovati probleme i kada je objektiv u širokom delu, u slučajevima kada su ekspozicije produžene. Stabilizacija i u ovom slučaju povećava broj uspešnih fotografija, pri (recimo) 1/20s i sporije. Priča se o snimanju “iz ruke”. USM znači da aparat ima “ultrasonično” pomeranje sočiva unutar objektiva. Ovaj sistem pokretanja sočiva unutar objektiva je veoma brz (a može biti i veoma spor – precizan) i gotovo bešuman. Ovo omogućava Canon S2 IS fotoaparatu da prilikom snimanja video klipova, snima ton, odnosno da se na snimljenom tonu ne čuje mehanizam unutar objektiva. Zaštita za objektiv je izrađena u vidu običnog poklopca.

      Blic

      Kod S2 je, u odnosu na S1, mehanizam podizanja blica je nešto drugačiji. Iz iskustva možemo reći da se Canon odlučio za ovaj potez, zato što kod S1 tu definitivno nešto nije štimalo. Ovovga puta, blic se podiže i spušta ručno, a razmak između objektiva i blica je malo veći nego kod S1, što obećava manje problema sa crvenim očima. Blic je nešto jači od inače odličnog blica viđenog na S1. Pri ISO auto, u širokom položaju objektiva, domet iznosi 5.2 m, dok je domet u tele položaju 4 m.

      Mikrofon

      Canon je očigledno ozbiljno shvatio približavanje svog ultrazoom aparata kamkoderima. S2 je ako ne prvi, onda jedan od izuzetno retkih aparata, koji snima zvuk na video klipovima stereo tehnikom. Po jedan mikrofon za levi i desni kanal nalaze se… levo i desno od objektiva.

      AF lampa

      Novina na S2 (u odnosu na S1) je AF lampa koja u situacijama sa nedovoljno svetla, osvetljava objekte i pomaže AF sistemu da uspešno izoštrava. Lampa je slična kao ona viđena na G6 Canonu, osim što je ova zelene boje.

       

      Uloga ovog tastera je za uključivanje/isključivanje ručnog fokusa, koji se obavlja putem kursorskih tastera.

      Taster za uključivanje/isključivanje makro moda.

      Sa ove strane aparata nalazi se zvučnik, dok se iza gumene zaštite nalazi AV izlaz (za pozivanje aparata sa televizorom ili sl.).
       

      Skriven iza gumene zaštite nalazi se priključak za ispravljač za struju, kao i konektor za USB kabal za vezu sa računarom ili štampačem. Ispod se nalaze vratanca, solidne čvrstine, iza kojih se nalazi SD/MMC slot. Već je u par navrata na naša dva sajta bilo priče o prelasku Canona na SD/MMC slot, tako da se u ovom trenutku na tome nećemo zadržavati. SD kartice su se izborile za položaj svojom cenom, brzinom i rasprostranjenošću, tako da se S2 ni jednog trenutka ne treba osećati inferiorno, zato što poseduje SD, a ne CF slota (kao S1).
       

      Po običaju, sa donje strane aparata, nalaze se vratanca ispod kojih se smeštaju 4 AA baterije. U pakovanju stižu 4 baterije za jednokratnu upotrebu, pa će tako biti pametno nabaviti punjač i makar 4 punjive AA baterije.

      Navoj za stativ

      Ispod se još može videti navoj za stativ. Navoj se ne nalazi u ravni sa objektivom i urađen je od plastike, što se ne slaže sa inače dobrom fizičkom izradom (iako je i ostatak aparata urađen od plastike).

       

      Između ostalog, sa gornje strane možemo videti pomalo nezgodan taster za uključivanje aparata u mod za pregled ili za snimanje. Na vrhu rukohvata se nalazi okidač, oko kojeg se nalazi kontrola zuma u vidu prstena.
       

      Taster za određivanje moda u kojem će blic raditi. Prilikom pregleda fotografija, ovaj taster služi za snimanje zvučnih poruka koje se mogu ostaviti uz fotografije.

      Taster kojim se uključuje mod snimanja sekvenci (fotografije se snimaju sve dok je okidač pritisnut) ili samookidač.

      Točkić s modovima


       

      C

      Custom na točkiću predstavlja mesto gde je moguće memorisati razna podešavanja, sve naravno u cilju uštede vremena koje se potroši na podešavanja, ukoliko se ta podešavanja koriste često (na primer u istim svetlosnim uslovima, odnosno prilikom slikanja sličnih objekata).

      M

      M na točkiću predstavlja potpuni ručni mod, u kome je moguće odvojeno podešavati otvor blende i brzinu zatvarača.

      Av

      Av mod (aperture priority), na raznim aparatima još poznat i kao A mod. Korisnik sam određuje jednu od ponuđenih otvora blende, dok nakon merenja scene, aparat, zavisno od odabrane ISO osetljivosti, sam bira potrebnu brzinu zatvarača (shutter speed).

      Tv

      Tv mod (shutter priority), još poznat kao S mod. Ukoliko se koristi shutter priority mod, kontrola širokog raspona brzina zatvarača (15s-1/3200s) je u rukama korisnika, dok aparata, zavisno od uslova i ostalih setovanja (pre svega ISO) automatski bira potreban otvor blende.

      P

      P, odnosno program mod je praktično identičan Tv i Av modovima – sve opcije su otključane, osim direktnih kontrola nad brzinom zatvarača i otvorima blende, za šta je zadužena automatika aparata.

      Auto je mod kod koga je odabir parametra ekspozicije takođe prepušten automatici aparata, ali za koji se ne može reći da liči na P mod. U P modu su praktično sve opcije prisutne, kao i u ostalim naprednim modovima (do sada nabrojanim), dok se u auto modu može naći jedva par opcija. Auto mod je u stvari napravljen za totalne početnike, pa je samim tim ovaj mod zamišljen kao nešto gde će se (nekom neiskusnom) korisniku omogućiti da što manje stvari uprska. Štaviše, u auto modu je moguće jedino uključiti automatski blic ili ga isključiti, odabrati veličini i kompresiju fotografija koje se snimaju i eventualno koristiti samookidač.

      Portrait, odnosno portret mod. Suština ovog moda je veoma jednostavna, kako je ovaj mod namenjen za snimanje portreta, želja je da se postigne efekat zamućenosti pozadine, odnosno da se u prvi plan istakne fotografisana osoba. Ovaj efekat je naravno mnogo teže postići sa malenim objektivima koji se nalaze na ovakvim amaterski digitalnim fotoaparatima, ali je uz malo truda ipak moguće postići određene rezultate. Poenta je da aparat forsira što veći otvor blende, kako bi time smanjio dubinsku oštrinu i postigao pomenuti efekat. Kako je (realna) žižna daljina ipak primarnija na polju skraćivanja dubinske oštrine, mali savet je da se treba udaljiti od osobe, zumirati “do kraja” i (uz korišćenje ovog moda) fotografisati osobu. Ukoliko se neki objekat ne nalazi u blizini leđa fotografisane osobe, moguće je postići određene rezultate na polju “zamućivanja pozadine”.

      Landscape mod, odnosno mod predviđen za snimanje pejzaža.

      Night scene – mod predviđen za snimanje noćnih scena. Pored svega, najduža ekspozicija u ovom modu je 1 sekunda, pa se tako ne može reći da je ovaj mod primarno namenjen snimanju onih pravnih noćnih scena. Korisnost ovog moda je ipak kada se blic uključi, jer je se samim tim koristi tzv. “slow sync” blic. Suština ovog blica je produžena ekspozicija, odnosno prilikom fotografisanja blic sevne, ali se ekspozicije produžava kako bi se prikupilo malo svetla sa nekih udaljenih, odnosno sa nekih objekata u pozadini. Mirna ruka fotografa, ali i statičnost osobe koja se fotografiše su bitne prilikom ovakvog načina fotografisanja.

      SCN

      Mod u kome se nalazi dodatnih šest scena, programiranih za snimanje: jesenjih, zimskih i letnjih scena, kao i vatrometa, ambijenta (bez korišćenja blica) i još jedan mod za noćne scene.

      Mod u kome su dostupna mnogobrojna igranja sa bojama, kao što su zamena jedne boje (totalno) drugom i slično.

      Stitch assist mod. Aparat asistira prilikom snimanja određenog broja fotografija za redom, kao bi se te fotografija kasnije, pomoću sofvera koji se dobija uz aparat, spojile u jednu panoramsku fotografiju. Sjajna opcija za strpljive.

      Movie mod. Ovo mesto na točkiću rezervisano je za video mod na ovom aparatu, odnosno za snimanje kratkih video klipova.

      Ekran

      Ekran koji poseduje S2 je dijagonale 1.8 inča i na sebi ima oko 115 hiljada tačaka. Bitnije od toga, jeste što je ekran postavljen na takav mehanizam, pa se može rotirati 180 stepeni po Y osi i čak 270 stepeni po X osi. Sam kvalitet ekrana je prosečan, iako bi pre godinu dana ovakav ekran bio jedan od boljih. Prilikom jakog svetla, prikaz na ekranu je dobar i tečan. U situacijama sa slabim svetlom, prikaz na ekranu se dovoljno posvetljava, ali se gubi tečnost prikaza, kao i kvalitet. Sve u svemu, ekran dobrog kvaliteta, ali smo videli i dosta boljih. Njegova “mobilnost” u mnogome popravlja utisak.

      Tražilo – EVF

      Na mestu optičkog tražila, nalazi se mali ekran, koji prikazuje isto ono što i veliki. Dijagonala iznosi jednu trećinu inča, dok je broj tačaka na nivou velikog ekrana: ~115.000. Jasno je da bi optičko tražilo sa 12x optičkim zumom bilo previše bilo komplikovano. U odnosu na dobro tražilo, EVF ima par prednosti i par nedostataka više. Sam EVF na S2 nije nekog posebnog kvaliteta, dok je problem svih elektronskih tražila generalno nedovoljno osvetljen prikaz u situacijama sa slabim svetlom, što se istina na bolje popravlja sa poslednjim generacijama aparata koji imaju EVF. Tražilo poseduje korekciju dioptrije.

      Okidač za snimanje video klipova

      U bilo kom trenutku, u bilo kom modu, moguće je započeti snimanje video klipova. Za tu namenu je rezervisan ovaj taster sa crvenom tačkom sa zadnje strane aparata.

       

      4-smerni taster služi za kretanje kroz menije, biranje opcija, podešavanja i slično.

      Ovaj taster prilikom fotografisanja služi za ulazak/izlazak u FUNC meni u kojem se nalaze parametri vezani za fotografisanje (EV, ISO, efekti, veličina fajla…). Prilikom pregleda fotografija, ovaj taster služi za pojedinačno brisanje fotografija.

      Taster kojim se određuje način merenja scene. Prilikom pregleda, taster služi za brzi prelazak sa jedne grupe fotografija na drugu.

      Na ovaj taster se može memorisati jedna od najčešće korišćenih opcija ovog aparata. Prilikom pregleda, taster služi za “direktan prenos” fotografija na štampač ili računar.

      Taster kojim se određuje nivo informacija koje se prikazuju na ekranu.

      Taster kojim služi za potvrdu raznih podešavanja. Pored toga, ovim tasterom se otključava AF frejm, koji se kasnije putem kursorskih tastera može pomerati po većem delu kadra.

      MENU

      Taster za ulazak/izlazak iz menija.

      Ekran
       

      Fotografisanje

      Pregled


       

      Exposure compensation

      Kompenzacija ekspozicije.

      White Balance

      Odabir balansa belog.

      ISO

      Opcija za podešavanje ISO osetljivosti. Moguće je dopustiti da aparat zavisno od scene (osvetljenosti scene) automatski bira ISO osetljivost ili ručno odrediti.

      Photo Effects

      Canon je zadržao svoje predefinisane efekte, uprkos činjenici da je na ovaj model uvrstio pojedinačno podešavanje zasićenosti boja, kontrasta i oštrine (Custom).

      Bracketing

      Moguće je vršiti “bracket” za ekspoziciju i fokus. Suština je u tome da kamera fotografiše 3 slike za redom; jedna će biti sa setovanjima koje korisnik odredi (ili automatika aparata), a druge dve će predstavljati +/- varijacije na ta setovanja. “Bracket” za ekspoziciju je moguće vršiti samo kada je blic isključen, a za fokus samo kada se koristi ručni fokus. Moguće je odrediti raspon između +/- varijacija.

      Flash Exposure Compensation

      Kompenzacija ekspozicije blica.

      Size (video)

      Određivanje rezolucije i kompresije video klipova.

      Size (photo)

      Određivanje rezolucije i kompresije fotografija.


       

      Flash Sync

      Opcija koja ima značaja prilikom fotografisanja dužih ekspozicija sa blicom. Ukoliko je prva opcija izabrana, blic će sevnuti neposredno posle otvaranja zatvarača (odnosno na početku ekspozicije). Ukoliko je druga opcija izabrana, blic će sevnuti neposredno pred zatvaranje zatvarača (neposredno pred kraj ekspozicije).

      Slow Synchro

      Uključivanje ili isključivanje slow-sync moda blica.

      Red-eye

      Opcija za redukciju crvenih očiju. Kako i ovaj Canon koristi AF lampu za smanjivanje efekta crvenih očiju, ova opcija postavljena na “on” će rezultovati sijanjem AF lampe i nakon uspešnog fokusiranja (sve u cilju sužavanja zenica i smanjivanja fenomena crvenih očiju).

      Cont. Shooting

      Odabir dve brzine “continuous” (burst) načina snimanja.

      Self-timer

      Podešavanje samookidača. Kod ovog aparata, moguće je odrediti dužinu samookidača, kao i broj fotografija koje će biti snimljene.

      Spot AE Point

      Ukoliko je opcija podešena na Center, a koristi se Spot način merenja, onda će se merenje vršiti sa centralne tačke kadra (bez obzira na položaj AF frejma). Ukoliko je izabrana AF point opcija, Spot merenje će se vršiti sa mesta gde se nalazi i AF frejm, odnosno AF tačka.

      MF-Point Zoom

      Ukoliko je ova opcija postavljena na ON, centralni deo pregleda na LCD ekranu biće uvećan prilikom korišćenja ručnog fokusa.

      AF Mode

      Continuous ili single. Kod prve opcije, fokusiranje se odvija neprestano, dok se kod druge opcije fokusiranje odvija samo kada je okidač pritisnut do pola.

      AF-assist Beam

      On – AF lampa uključena, Off – isključena.

      Tally Lamp

      Podešavanje da li će se mala lampica sa prednje strane aparata treptati ili ne tokom snimanja video klipova.

      Digital Zoom

      Uključivanje ili isključivanje digitalnog zuma.

      Review

      Neposredno nakon snimanja fotografije, moguće je ovom opcijom omogućiti brzo prikazivanje, od 2-10 sekundi, snimljene fotografije na ekranu. Ovu mogućnost je moguće isključiti postavljanjem ove opcije na off. Novina je opcija Hold, koja na ekranu drži fotografiju dok je korisnik ne ukloni pritiskom na taster.

      Reverse Disp.

      Ovo je opcija koja bi trebala da bude uključena, ukoliko želite da slika bude pravilno orjentisana na ekranu, kada je ekran zarotiran za 180 stepeni.

      IS Mode

      Podešavanje načina rada optičke stabilizacije.

      Converter

      Podešavanje aparata ukoliko imate neki od konvertera, radi boljih performansi.

      Intervalometer

      Pod-meni u kojem se vrše podešavanja za automatsko fotografisanje, koje je S2 u stanju da izvede.

      Set Shortcut button

      Podešavanje tastera-prečice.

      Save Settings

      Ova opcija snima trenutna setovanja i “kopira” trenutni mod na C mod.

      Mute

      Isključivanje svih zvukova aparata.

      Audio

       

      Volume

      Podešavanje glasnoća raznih tonova koje ispušta aparat.

      LCD Brightness

      Podešavanje osvetljenosti ekrana.

      Power Saving

      Opcije za uštedu baterije.

      Date/Time

      Podešavanje datuma i vremena.

      Format

      Formatiranje kartice.

      File No. Reset

      Podešavanje da li će se brojevi fotografija resetovati nakon ubacivanja nove kartice ili ne.

      Auto Rotate

      Ovom opcijom se određuje da li će fotografija automatski rotirari ukoliko je i sam aparat bio rotiran prilikom fotografisanja. Međutim, fotografije neće biti zaista rotirane (to je potrebno na računaru kasnije učiniti nekim softverom), već samo prilikom pregleda na fotoaparatu.

      Distance Units

      Prilikom korišćenja ručnog fokusa, na ekranu se prikazuje približna udaljenost na koju je aparat fokusirao, te jednice je moguće izraziti metričkim ili američkim sistemom.

      Language

      Odabir jezika.

      Video System

      Podešavanje PAL ili NTSC video standarda.

      Protect

      Opcija kojom je moguće pojedinačno zaključati fotografije, odnosno sačuvati te fotografije od slučajnog ili namernog grupnog brisanja u samoj kameri.

      Rotate

      Rotate opcijom je moguće rotirati fotografiju za 90 ili 270 stepeni u samoj kameri. Međutim, fotografije neće biti zaista rotirane, već će ih samo tako kamera prikazivati radi lakšeg pregleda, odnosno kasnije će biti potrebno fotografiju rotirati u programu koji se dobija od Canon-a ili nekom drugom programu.

      Sound Recorder

       

      Erase all

      Opcija za brisanje materijala na kartici, prilikom korišćenja ove opcije biće obrisane sve slike ili filmovi koji nisu zaključani Protect opcijom.

      Slide Show

      Slide Show opcija služi za automatsko puštanje redom svih fotografija ili snimljenih video klipova. Korisna funkcija kada na primer priključite fotoaparat na televizor pomoću AV kabla koji se dobija uz kameru.

      Print Order

      Opcija kojom je moguće direktno štampanje određenih fotografija u željenom broju ukoliko je kamera povezana na štampač.

      Transfer Order

      Opcija koja će vam uz pomoć softvera koji se dobija uz kameru omogućiti lakše obeležavanje fotografija koje ćete kasnije poslati elektronskom poštom i slično.

      S2 u praksi

      Canon S2 je nešto veći od proska, kada se gledaju ultrazum aparati. Previše je veliki za 99% džepova, pa će biti potrebno nositi ga u ruci, oko vrata ili u torbici. Iako je urađen od plastike, S2 je generalno dobre fizičke izrade i deluje prilično kvalitetno, mada pomalo jeftino, obzirom na srebrnu boju. Rukohvat je prilično veliki i solidne je ergonomije. Raspored tastera po aparatu je dobar i njihov broj nije mali, što iskazuje ozbiljnost ovog aparata, jer su gotovo sve bitne funkcije prilično brzo dostupne.
       

      12x optički zum i rezolucija od 5 megapiksela će biti omiljene osobine ovog aparata, svima onima koji bi sa daljine želeli da izvuku određene detalje. Objektiv “dobacuje” do 432mm, što je impresivan rezultat. Nažalost, nedostatak dovoljne širine objektiva je ono što muči sve ultrazum fotoaparate. Kada bi ovaj aparat imao objektiv sa takođe 12x optičkim zumom, ali raspona recimo 27-325mm, onda bi takav aparat vredeo 50% više, a verujte da bi i 50% više bio upotrebljiviji. No, to su samo naši snovi, ali ne i realnost. Stabilizacija objektiva je bila odlična i na S1 modelu, tako da nema razloga da isto to ne bude i na nasledniku. Zapravo, za pravog poznavaoca, stabilizacija objektiva jednog ovakvog aparata jeste sigurno i najbitnija osobina tog aparata.

      Bez obzira što je komplikovane konstrukcije, S2 ostvaruje sjajne brzinske rezultate, za šta će se mnogi zahvaliti DIGIC II procesoru. S2 gotovo po svim pitanjima ostvaruje odlične rezultate, dok rezultat od samo dve i po sekunde od isključenog aparata do prve snimljene fotografije impresionira.
       

      operacija

      Canon S2 IS

      uključivanje aparata u mod za fotografisanje

      1.7

      uključivanje aparata u mod za pregled

      2.1

      isključivanje aparaza iz moda za fotografisanje

      1.7

      isključivanje aparata iz moda za pregled (objektiv uvučen/izvučen)

      0.1/1.5

      prelazak iz moda za fotografisanje na pregled

      2

      prelazak iz pregleda na mod za fotografisanje (objektiv izvučen)

      1.3

      zumiranje (iz wide u tele)

      1

      od isključenog aparata do snimljene fotografije

      2.6

      Što se fokusiranja tiče, Canon misli da je stvar popravio kod S2 modela, ali se mi sa time tek delimično možemo složiti. Canon je S2 opremio AF lampom, dobrog kvaliteta, očekivajući poboljšanje AF performansi. Prilikom snimanja po dana ili u situacijama sa jakim izvorima svetla, fokusiranje se odvija brzo i precizno, čak i u tele položaju objektiva. U situacijama sa slabim izvorima svetla ipak nastaju problemi. Problem je u AF sistemu, koji se neretko zbunjuje. Pokušaj fokusiranja u jednim uslovima može se završiti neuspešno, dok se odmah sledeći pokušaj već može završiti uspešno. Ovo dosta može da iritira i da kod korisnika stvori jednu dozu nesigurnosti. I dok generalni utisak o mogućnostima fokusiranja ovog aparata nije loš, ostaje žal što performanse nisu unapređene u odnosu na S1 u znatno većoj meri.

      Mogućnosti snimanja video klipova su još jedna stvar bez koje se ne može zamisliti opis ovog aparata. Ukoliko sa digitalnim fotoaparatom želite da snimate video klipove, onda za to ne postoji bolji aparat od S2. Rezolucija 640×480 tačaka sa 30 snimaka u sekundi, omogućava ovom aparatu da pruži veoma dobar kvalitet snimka. Zahvaljujući ultrasoničnom kretanju sočiva, omogućeno je zumiranje tokom snimanja video klipova, što je sjajna mogućnost, kada govorimo o digitalnim fotoaparatima. Zvuk uz video klipove je stereo tipa, što je još jedan dokaz o tome koliko je ovaj aparat dobar u svojim video mogućnostima.

      Makro

      Sa Canonom S2 eksperimentalno uvodimo način poređenja makro mogućnosti fotoaparata. Aparatom fotografišemo 5 cm visoku figuricu švedskog fudbalskog asa i potom isecamo onaj deo fotografije gde je figurica. Rezultat ovog testiranja je isečena rezolucija, što će reći, da će visina rezultata zavisiti i od toga koliko objektiv može da priđe predmetu, ali i od toga koliko megapiksela ima aparat – što je čini nam se prilično realno. Treba obratiti pažnju da će, usled forsiranja rezolucije, određeni aparati nuditi veće ostvarene rezolucije, ali i (usled nedovoljno velikih objektiva i senzora) manji nivo detalja, pa tako ostavljamo mogućnost da se klikne na fotografiju ispod i da se pogleda isečeni deo u punoj veličini, za potpunu predstavu o makro mogućnostima.
       

      Fotografije

      Sve fotografije su snimljene u najvećoj rezoluciji i najfinijoj kompresiji i ISO 50, osim ako drugačije nije naglašeno. Veličina fajlova je u rasponu od 1.52-3.54 MB.

      Nije tajna da je boljka ultrazum aparata kvalitet slike. UZ aparati su uvek opremljeni manjim senzorima, ali i velikim objektivima, koji zbog svog širokog raspona, neretko prouzrokuju pojavljivanje hromatske aberacije ili nekih drugih izobličenja. Što se konkretno Canona S2 tiče, utisci su podeljeni. Reprodukcija boja je vrlo dobra, ali ne i nivo detalja. Vidljiv je nešto veći nivo čišćenja šuma, a u takvim intervencijama nestanu i detalji. ISO performanse su očekivane od Canona, što će reći vrlo dobro i solidno na ISO 50 i 100, dok je noćni snimak na ISO 400 pun prilično agresivnog kolornog šuma. Prisutan je daleko manji nivo hromatskih aberacija u odnosu na Canon S1, što možemo zahvaliti novim elementima u konstrukciji objektiva, a što opet veoma raduje. Druga izobličenja su očekivana od ovog tipa fotoaparata. Sve u svemu, Canon S2 nudi fotografije vrlo dobrog kvaliteta za amatersku upotrebu i umereno zahtevne korisnike, dok ja one zahtevnije ipak namenjen Canon G6.

      Utisci

      Canon S2 je definitivno aparat koji bi mnogi poželeli. Ipak, njegova cena nije privlačna, kao njegove mogućnosti. Stabilisani objektiv sa 12 x optičkim zumom je glavna osobina ovog aparata. USM sistem kretanja objektiva (koji omogućava zumiranje tokom snimanja video klipova) uz 640×480@30fps video klipove čini ovaj aparat najboljim digitalnim fotoaparatom za snimanje videa. Pokretni ekran je još jedna slatka osobina ovog aparata. Ono na šta se takođe ne sme zaboraviti jesu sjajne performanse, koje se mogu porediti sa viđenim na malim i jednostavnim aparatima “džepne” klase. Pored svega, raduje što Canon fotoaparate naslednike pravi sa dosta ispravljenih grešaka. Probleme sa blicom, kao i hromatskim aberacijama (u toj meri), nećete videti na S2.
       

      Mane ovog aparata su fokusiranje – želeli bi smo da AF sistem bude malo pametniji u mračnim uslovima, nedovoljno dobro “ispeglan” kvalitet fotografija i nedostatak histograma tokom snimanja. Generalno gledano, samo tri, ali dosta bitne mane. Da ne budemo pogrešno shvaćeni; kvalitet fotografija koje pruža ovaj aparat je dosta dobar, ali nam se čini da procesiranje samih fotografija unutar aparata nije urađeno na pravi način.

      S2 je bolji aparat od S1, ali proporcijalno gledano, nije jeftiniji – što i nije za pohvalu, jer je S1 bio poznat kao precenjen. Ipak, čini nam se da će S2 imati dosta bolju prođu od S1 modela, jer se tržište ultrazum aparata proširilo i promenilo i u njemu su se pojavile klase. S2 se smešta u najvišu klasu UZ aparata. To otprilike znači da S2 neće biti dobra kupovina, ukoliko vam je samo potreban dugačak objektiv, jer S2 debelo naplaćuje svoje “fancy” dodatne osobine. Međutim, S2 nagoni potencijalne kupce da misle o njemu, čak i ako im video mogućnosti nisu uopšte bitne. To zato što S2 ima objektiv sa 12 x optičkim zumom i, što je još bitnije, stabilizacijom. Iako je S2 na nas ostavio dobar utisak, dosta bolji nego što je to S1 učinio, mislimo da bi potencijalni kupci trebalo malo da pripaze. Ukoliko vam je potreban običan ultrazum, onda se S2 nudi kao preskupo rešenje, ali ukoliko vam je potreban još veći zum od većine konkurenata (12 x), potpomognut mehaničkom stabilizacijom, sa najboljim video mogućnostima koje trenutno ima jedan fotoaparat, onda nemate drugog izbora osim S2.

      Aparat na test ustupio Pin Computers, zvanični zastupnik Canon proizvoda za SCG.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test