Tomtom One XL

Tomtom One XL

Još jedan navigacioni uređaj našao se u našoj redakciji. Iako veću prodaju GPS-ova ne treba očekivati u skorije vreme, smatramo da nas njihova velika upotrebna vrednost obavezuje da pomno pratimo dešavanja na sceni. Tomtom One XL je pomalo drugačiji način da se napravi navigacija...

    Sadržaj

       

      Branko Mitić

      TomTom One XL

      U prethodnom opisu Mitac Mio GPS uređaja upoznali smo se sa nekim osnovama navigacionih uređaja i Svetskog sistema pozicioniranja (GPS). Ukratko, svaki navigacioni uređaj ima GPS prijemnik koji, da bi uređaj ispravno radio, u svakom trenutku mora da “vidi” makar 3+1 satelit (koje je davno lansiralo Ministarstvo Odbrane SAD za svoje potrebe – kasnije su ti sateliti odobreni za javnu upotrebu). Tri satelita služe kako bi se ukrštanjem 3 kružna signala najpreciznije moguće odredila lokacija GPS prijemnika (navigacionog uređaja). Veza sa četvrtim satelitom služi kako bi navigacioni uređaj poistovećivao vreme svog časovnika sa atomskim časovnikom na satelitu. Ovo je veoma bitno, jer je atomski tačno vreme ključno u proračunima svake navigacije, a satovi koji se nalaze u konvencionalnim elektronskim uređajima ne pružaju dovoljnu preciznost.
       

      Tomtom One XL predstavlja istu klasu navigacionih uređaja kao i Mio C520 koji smo ranije opisali na našem sajtu. Sama klasa navigacionih uređaja (popularno: GPS-ova) određuje se po veličini i ekrana i dimenzijama generalno. Njihov kvalitet definisan je kvalitetom softvera, odnosno lakoćom korišćenja, detaljnošću mapa, dobrom rutiranju (pravljenju puta). Naravno, fizički dojam, pakovanje i prateća oprema mogu da igraju bitnu ulogu u odabiru nekog navigacionog uređaja, ali u centru pažnje treba da budu mape i programsko rešenje za efikasno korišćenje tih mapa. Pogledajmo na koji način Tomtom pravi navigaciju.

      Specifikacija
       

      CPU

      266 MHz

      GPS čip-set

      SiRF Star 3 GPS

      ROM memorija

      1GB

      RAM memorija

      32 MB

      Memorijski slot

      SD/MMC

      Ekran

      4.3″ TFT osetljiv na dodir

      Rezolucija

      480 x 272 tačaka

      Orijentacija ekrana

      u širinu (Landscape)

      Batterija

      Litijumska baterija bez mogućnosi lake zamene

      Kapacitet baterije

      ? mAh

      Trajanje baterije

      2 sata

      Bluetooth

      Da (V2.0)

      USB

      USB (1.1)

      Zvučnik

      Da

      Izlaz za slušalice

      Da (3.5 mm)

      Debljina

      27 mm

      Širina

      119 mm

      Visina

      86 mm

      Masa

      208 g

      Operativni sistem

      ?

      Video plejer

      Ne

      Pregled fotografija

      Ne

      Muzički plejer

      Ne

      Cena

       

      Pakovanje

      – Tomtom One XL
      – nosač koji se postavlja na vetrobran
      – USB kabal
      – USB punjač za struju
      – dokumentacija i instalacioni CD

      Tomtom One XL poseduje ekran veličine 4.3 inča po dijagonali i to svrstava u red navigacija srednje-više klase. Btinost veličine ekrana je velika, ne samo što je u ljudskoj prirodi da se nadmeće i ima nešto veće od drugih :), već i zbog bezbednosti u vožnji. Činjenica je da navigacija može solidno da omete koncentraciju u vožnji, pogotovo ukoliko je navigacija nova “igračka” u vašem automobilu – s vremenom se to skretanje pogleda smanji, ali veći ekran sigurno pomaže da pogled na isti bude što kraći. Sam kvalitet ekrana nije baš lako odrediti, jer navigacije prikazuju samo vektorsku grafiku, a i sami meniji Tomtom navigacija nisu šareni, pa ekran pred sobom i nema velike grafičke zahteve. Sve u svemu, kvalitet prikaza je vrlo dobar, kako u dnevnim uslovima, tako i noću. Ekran je, naravno, osetljiv na dodir i to jedini (a ujedno i najbolji) način korišćenja ovog GPS navigacionog uređaja.

      Sa zadnje strane One XL modela nalazi se veliki zvučnik i mali priključak za eksternu antenu.
       

      Sa donje strane nalazi se SD/MMC memorijski slot putem kojih se kartica stavljaju dodatne mape, ukoliko je to potrebno. Pored njega nalazi se audio konektor i mini USB. Tomtom One XL se puni tako što se USB kabal poveže na bilo koji uređaj koji ima USB ili putem drugog kabla koji se dobija u pakovanju, a koji se s druge strane stavlja na mesto upaljača u automobilu. Leva strana navigacije je potpuno prazna…
       

      … kao i desna. Na gornjoj strani nalazi se samo taster za uklučivanje koji je potrebno držati par sekundi kako bi se One XL uključio i isključio.
       

       

      Nosač uređaja koji se montira na vetrobran prilično je prosto urađen. Vakum koji drži ceo sistem mogao je biti i bolji, jer ovakav zahteva čist vakum, čist vetrobran i precizno montiranje. S druge strane, dobar deo proste konstrukcije ovog nosača jeste što se sam uređaj veoma lako i brzo okreće na istom.

      Softver

      Tomtom softver se prilično razlikuje u odnosu na Mio koji smo videli na prethodnoj navigaciji. Ne možemo odeleti a da Mio i Tomtom softver ne poredimo sa Windows Mobile i Palm operativnim sistemima. Tomtom softver jeste prilično uprošćen, nije šaren, nema nepotrebne opcije i bez obzira na duplo slabiji hardver, sve se odbija duplo brže nego na uređajima sa Mio softverom, odnosno trenutno.
       

      Pored toga, Tomtom softver je lakši za korišćenje i prihvatljiv i za početnike, dok je za Mio bio potreban solidan period navikavanja. Da se mi pitamo, svaki navigacioni uređaj bi trebalo da bude ovako brz i jednostavan, dok je atraktivnost menija prihvatljiva samo dok se ne narušava lakoća korišćenja i brzina odaziva menija.
       

      Kada je o mapama reč, Tomtom malo zaostaje za Mio konkurencijom. Mape su dobre (Beograd smo probali), ali se ni sami ne sećamo da smo našli neku ulicu u kojoj je moguće izabrati i broj koji će navigacija pomoći da se pronađe.
       

      Kada je o rutiranju (povezivanju meste gde se uređaj nalazi i meste gde ste zadali da vas vodi) reč, Tomtom takođe nije tako dobar kao Mio, ako je reč o Beogradu. Uređaj ne koristi uvek poznate i logične ulice za kretanje kroz Beograd. Ovo ne držanje glavnih ulica i bulevara u gradu ne predstavlja neki veliki problem, osim ako niste prvi put u nekom gradu – u svakom slučaju, navigacija će vam samo pomoći da dođete do cilja, pa i ako vas malo bude vodila nepoznatijim ulicama, nije smak sveta. S druge strane, nadamo se da će s novijim verzijama mapa ove boljke bivati otklonjene.
       

      Dobra stvar oko rutiranja jeste mogućnost izbora najbržeg, najkraćeg i još nekoliko uslova rutiranja. Još jedan primer brzog Tomtom softvera jeste, recimo, što će se rutiranje između Beograda i Lisabona obaviti gotovo trenutno, što na Mio softveru može da potraje i čitav minut. Ne kažemo da je ovo neka presudno bitna mogućnost, ali dovoljno govori o potencijalu i dobroj osnovi jendog ovakvog softvera.
       

       

      Utisci

      Tomtom One XL fizički ostavlja kvalitetan utisak – nije preterano veliki, solidne je fizičke izrade i ima vrlo dobar ekran. Pakovanje je pomalo siromašno, ali ipak u njemu ima sve što je potrebno. Držač bi mogao da uliva malo više poverenje, ali ovde ne možemo uputiti bitniju zamerku. Utisci oko softvera su polovični. S jedne strane nam se Tomtom osnova veoma sviđa, jer je veoma laka za korišćenje i deluje da će raditi brzo na bilo kom hardveru. S druge strane, mape nisu baš detaljno urađene i sam sistem rutiranja je pomalo nespretan. Ipak, ovo ne želimo da uzmemo za zlo, jer će vas svaka navigacija ipak na kraju dovesti do cilja i zato što je budućim verzijama softvera sve to moguće ukloniti. Ne želimo da iko pomisli da je sa softverskog aspekta Tomtom One XL nezavršen proizvod, daleko od toga, ali bilo bi dobro da malo bolje poznaje brojeve ulica i ulice kojem je uobičajeno putovati automobilom kod nas, što znači da na mapama još treba raditi.
       

      Tomtom One XL je sa hardverskog dela prilično sličan ranije opisanom Mitac Mio C520 navigacionom uređaju. Sa softverske strane je totalno drugačiji i ne bi bili u pravu kada bi jednom ili drugom uređaju dali jednaku ocenu. Tomtom One XL-u jeste potrebno tek malo bolje poznavanje naših ulica, ali je zato znatno lakši i zatno brži za korišćenje nego uređaji sa Mio softverom. Ipak, najbitnije od svega jeste što će vas ova navigacija dovesti do cilja i to veoma dobro, a ostalo je već deo vašeg ličnog izbora.

      Za:

      – male dimenzije i težina
      – dobar ekran
      – lakoća korišćenja i brzina softvera
      – vrlo dobre naše mape i solidna rutabilnost…

      Protiv:

      – … ipak, mape i rutabilnost treba unaprediti
      – “slabašno” pakovanje

      Uređaje na test ustupila firma Difo.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test