Intervju: gosp. Vlado Gođevac, direktor predstavništva kompanije Samsung za Srbiju i Crnu Goru
Bench: Za početak, da li biste nas upoznali ukratko sa istorijatom Samsung kancelarije u Beogradu?
Gosp. Vlado Gođevac: Prvo da vam se zahvalim što ste došli i na interesovanju koje ste pokazali. Predstavništvo je otvoreno još januara 1996. godine, a aktivnosti pripreme za otvaranje su počele 1995. Nakon sklapanja Dejtonskog sporazuma, mi smo bili prva strana kompanija koja je obnovila poslovanje u tadašnjoj SRJ, i od tada pa sve do današnjih dana mi na neki način koristimo prednost koju smo stekli u prvim godinama rada, jer smo u tom periodu bili u žiži interesovanja potrošača, ali i zvaničnih organa. Dakle, mi smo krenuli u januaru 1996, sad je skoro tome bilo punih 13 godina. Za sve ovo vreme, a nadam se da se niz neće prekinuti ni ove godine, svaka godina je završavala bolje od prethodne. Uz neprekidnu uzlaznu putanju, mi smo praktično eksponenti razvoja matične firme u svetu – pratili smo tempo razvoja i ovde u Srbiji.
Bench: Kao što ste već rekli, Samsung predstavništvo godinama funkcioniše u Srbiji. Jasno je da je Samsung jedan od najcenjenijih brendova kada je u pitanju IT i CE i da se u Srbiji sjajno kotira. Da li planirate proširenje kancelarije i otvaranje dodatnih servisa?
Gosp. Vlado Gođevac: Kratko rečeno – da. Žao mi je što je to tek sad došlo na red, usled nekih drugih stvari koje smo rešavali u regionu. Mi smo pratili poslovna i politička dešavanja u regionu i tako i reagovali. U prvom periodu sve zemlje regiona bile su pod nadležnošću našeg zajedničkog teritorijalnog centra u Beču. Kasnije je došlo do razbijanja na tri ogranka – na jednu firmu koja pokriva Rumuniju i Bugarsku, jednu koja pokriva bivšu Jugoslaviju bez Slovenije ali sa Albanijom, i treći deo firme je ostao u direktnoj prodaji za Švajcarsku, Austriju i Sloveniju. Nekako su te zemlje koje su bile u direktnom evropskom okruženju imale prioritet, ali evo i mi smo došli na red. Dve velike stvari ćemo započeti ove godine – to je reorganizacija predstavništva sa uvećanjem personala i diverzifikacijom poslovnih zadataka, kao i preuzimanje proizvođačkog servisa za dobar deo naših proizvoda. Ne za sve, ali za dobar deo. Nažalost, ili na sreću naših kupaca iz oblasti IT-a, servis će ostati po starom ove godine, tj. isključivo će ga obezbeđivati naš uvoznik. Ja kažem nažalost, zato što bi možda neko video kvalitet u tom novom proizvođačkom servisu, ali uzimajući u obzir rutina, uopšte situaciju na IT tržištu, i praksu konkurenata, smatramo da se za sada to neće osetiti. Samsung drži mnogo do onoga što zovemo turn-around-time, odnosno da vreme potrebno za vraćanje ispravnog uređaja bude što je moguće kraće.
Bench: U kojim oblastima poslovanja ste zadovoljni, a u kojim smatrate da ima mesta poboljšanju?
Gosp. Vlado Gođevac: Sama činjenica da smo mi svake godine imali bolju godinu od prethodne govori da nema još mnogo stvari koje možemo bolje da uradimo. Ipak smo mi samo predstavništvo, i jako smo zahvalni našoj centrali što i ljudskim resursima i poslovnom politikom drži Srbiju u fokusu, što se odražava i na naše poslovanje u svim sektorima. Samsung je na tržištu broj jedan u našim tradicionalnim tehnologijama. I dalje uspešno držimo poziciju u digitalnim displejima, znači u potrošačkoj elektronici sa LCD i plazma televizorima; u beloj tehnici sa mikrotalasnim pećnicama i usisivačima. Broj dva smo u klima-uređajima. Veoma dobar poslovni rezultat smo ostvarili u legalnom sektoru mobilne telefonije – i tu smo broj jedan. Vas verovatno zanima i kakva je situacija na IT tržištu. Tu je došlo do disharmonije u praćenju statističkih podataka. Manje-više sve firme se oslanjaju na procene specijalizovanih marketinških kuća, a Brian-Morris je jedna od njih koja je i nama glavni orijentir u poslovanju. Međutim, zbog objektivnih okolnosti faznog kašnjenja u obradi podataka i alata koji se koriste za procenu razvoja tržišta, dolazi do razlike između stvarne situacije i onoga što se vidi u podacima tih agencija. Po njima, naše prvo mesto u oblasti IT-a što se tiče monitora je ugroženo, da ne kažem da je već sledeći kandidat praktično na istom nivou kao mi, ali ja lično smatram da je to rezultat upravo pomenute nekonzistentnosti podataka. Mi vrlo pažljivo pratimo ekspoziciju drugih konkurenata i u maloprodaji i kroz specijalizovane kanale prodaje, i jednostavno ne možemo da vidimo da se prodaja toliko uvećala od strane naših konkurenata. Naša prodaja se, istina, malo smanjila, jer normalno je kada ste prvi da će vas svi napadati i težiti da vas dostignu. Neću da kažem, ali prolazi mi kroz glavu da neki proizvođači možda prave tzv. Serbian hub, kako smo ga mi nazvali, gde se administrativno usmeravaju porudžbine, koje marketinške agencije inače prate, na jednu teritoriju, ali se potom vrši redistribucija tih proizvoda na druga tržišta. Tako da dobijete lažnu sliku da je strašno mnogo proizvoda otišlo u Srbiju, a kada pogledate cifru o vrednosti tržišta, logično je da donesete zaključak da ako je već toliko proizovoda prodato, da je onda i market share srazmeran, što je u ovom slučaju pogrešno, jer svi ti proizvodi nisu završili na srpskom tržištu. Možda bi za korektniju informaciju trebalo da se sačeka još malo.
Bench: Zašto na našem tržištu nema Samsung prenosnih računara? Imali smo prilike da na sajmovima u inostranstvu vidimo izuzetne modele Samsung prenosnih računara svih tipova?
Gosp. Vlado Gođevac: To je, tako da kažem, vruća tema svake godine. Neosporno je da su prenosni računari danas nezaobilazni i da jako brzo zauzimaju tržište računara, jer praktično ne postoji nijedan poslovni čovek koji ne koristi pored svog desktop računara i laptop, ili koristi samo laptop. Postoji pritisak da se u Srbiji tome pristupi, međutim, paraleleno sa tim postoji i velika konzervativna politika od strane naše centrale u Koreji. Mi smo, nažalost, još u toku sa razmenom informacija o mogućim povredama patentnih prava od strane američkih proizvođača. Dakle, administrativna prepreka je u pitanju. Tako da, iako smo se nadali da ćemo jula 2009. početi sa distribucijom prenosnih računara, to se ipak neće desiti tokom ove godine.
Bench: O stanju na tržištu monitora u Srbiji ste nam već dali svoje viđenje u jednom od prethodnih pitanja. A da li ste zadovoljni prodajom LCD TV uređaja na našem tržištu i ko vam je najveći konkurent? Šta smatrate kao prednost Samsung proizvoda u ovom segmentu?
Gosp. Vlado Gođevac: Poznato je da je Samsung po svojim kapacitetima i sredstvima koja se ulažu u razvoj novih tehnologija koje se tiču displeja vodeća firma u svetu. Najveći kapaciteti i najekonomičniji paneli za LCD televizore proizvode se u Koreji. Samsungu se pridružio i Sony kao ko-finansijer, tako da se iz zajedničkih pogona u Koreji isporučuje veliki deo panela devete generacije. Dakle, te osnovne tehnologije koje Samsung poseduje omogućavaju mu da u razvoju novih proizvoda, pogotovo iz oblasti digitalnih displeja, ima jako ekonomičnu proizvodnju, iz čega proističe i konkurentna cena, ali i ono što smatram da je najbitnije za ovu oblast sada, a to je veliki asortiman – brojni modeli sa različitim funkcijama. Kupci možda još nisu navikli da tragaju za takvim finesama u karakteristikama proizvoda, ali i to će se sigurno uskoro desiti. Mi smo vrlo zadovoljni prodajom i čvrsto držimo prvo mesto. Neretko se naši uvoznici čak žale na nedostatak robe.
Bench: Samsung je definitivno proizvođač koji je na tržištu mobilnih telefona uzeo ogroman deo tržišnog udela „veteranima“ kao sto su Nokia i Sony Ericsson. Verujemo da ambicijama tu nije kraj…
Gosp. Vlado Gođevac: Pa ja bih rekao da su nam ambicije veće nego što je gospođa ministarka na sajmu telekomunikacija nedavno održanom u Barseloni rekla – da će ovo tržište možda rasti, ali jedva. Mi se nadamo da će rasti više nego jedva i spremni smo da ono što smo dostigli krajem 2008. godine pokušamo da održimo. Takođe, mi koji poslujemo u Srbiji moramo biti svesni činjenice da je država većinski vlasnik jednog operatera, i da je pod pritiskom da taj većinski deo proda. Konkretno i MMF vrši pritisak za to, i po svemu sudeći država će morati da ponudi taj deo paketa nekom drugom. Da li će to biti četvrti operater ili neko od postojećih, to se još uvek ne zna – razne su mogućnosti. Samsung, naravno, tretira sve operatere podjednako i sa istim interesom razvija poslovanje sa svakim od njih. S druge strane, ovde je došlo do koncentracije poslovanja, tako da je naš distributer uspeo da se mobilizuje i osvoji i druga tržišta, gde se sada odavde usmerava poslovanje vezano za mobilnu telefoniju. Konkretno, u pitanju su Republika Srpska, Crna Gora i Albanija. Naša ranija procena je bila da će telekomunikaciono tržište rasti između 10 i 20%, a sada su nam očekivanja skromnija imajući u vidu aktuelnu svetsku krizu i određeno zasićenje tržišta. Ali svakako nema govora o padu – računamo na minimum 700 do 800 hiljada novih pretplatnika.
Bench: Informacije kojima mi raspolažemo govore da Samsung ima izuzetno velike ambicije na tržištu štampača, te da one sežu daleko u budućnost. Konkurencija je u ovom segmentu izuzetno jaka…koji su to aduti Samsunga u borbi sa ostalima? Mislite li da Samsung i u ovom segmentu može biti jednako uspešan kao na poljima gde se već ustoličio pri vrhu ili na samom tronu?
Gosp. Vlado Gođevac: To je naša želja – da i sektor štampača određenom dinamikom dostigne onaj obim koji imamo i u drugim oblastima. Uopšte postoji jedna, da tako kažem, srednjeročna orijentacija kompanije Samsung da se kao globalni konglomerat elektronske industrije pozicinira kao broj jedan u svetu. Već drugu godinu zaredom printeri su u našem fokusu, i smatram da će i ova godina doneti određeni skok što se tiče učešća Samsunga na tržištu. Mi smo odmah na početku osvojili vodeću poziciju u monolaserima. U drugim kategorijama nastavljamo sa novim generacijama, novim dizajnom, vrlo konkurentnim uređajima. U oblasti MF uređaja smo već prošle godine postigli vrlo dobre rezultate. Dobar deo godine smo bili prvi, čak mislim da je tako ostalo i za celu godinu. U ovoj godini cilj je da u tim oblastima ostanemo broj jedan. Vi znate da su kod ink-džet štampača svi odavno digli ruke od hardvera i da se zarada bazira na prodaji potrošnog materijala, ali čini se da nas i u oblasti laserskih štampača očekuje reorganizacija tržišta. U smislu da će se sve manje prodavati proizvodi, a sve više kompletna usluga. To znači da korisnici neće kupovati printer, nego će ga dobijati od strane specijalizovanih firmi koje će se pozicionirati između proizvođača i korisnika. Praktično uređaj će dobiti besplatno, a on će registrovati korišćenje, tj. broj odštampanih strana, pa će se svakog meseca plaćati računi na osnovu potrošnje.
Bench: Svetskom krizom smo svi pogodjeni, neko u manjoj, a neko u vecoj meri. Koliko ce ona uticati na dalji razvoj vase strategije, kako na globalnom nivou tako i na lokalnom? Ono sto nas svakako najvise zanima jeste domace trziste: u kojoj meri ce aktuelna situacija zaustaviti ili prolongirati neke dodatne investicije? Ima li uopsteno gledano Samsung neke konkretnije planove u Srbiji poput neke vrste ulaganja u ovdasnju privredu?
Gosp. Vlado Gođevac: Investicije još uvek nismo imali, mada već drugu-treću godinu zaredom traju opservacije prednosti koje Srbija može da ponudi. Nažalost, moramo da konstatujemo da što se tiče infrastrukture mnogo zaostajemo, tako da se neka velika investicija iz oblasti proizvodnje ili sklapanja uređaja ovde u Srbiji uglavnom zakoči kada se pogleda infrastruktura. Zatim, tu su i carinske barijere. Što se tiče globalnog efekta krize, normalno da Samsung, kao i sve velike svetske firme, ne može ostati nedirnut. Međutim, činjenica je da je oblast kućne elektronike i uopšte elektronska industrija znatno manje pogođena, i mi procenjujemo da će tako i ostati – da će primarne industrije i sektor usluga biti najviše pogođeni. Mi moramo reći da je prodaja znatno opala krajem prošlog kvartala. Ova godina je krenula relativno dobro, i nadamo se da banke neće praviti neka iznenađenja u smislu ograničavanja protoka novca i kredita. Kriza će se osetiti i u Srbiji, prodaja će pasti, ali pošto svi plivamo u istom bazenu, mislim da se pozicioniranje na tržištu neće mnogo promeniti. Naravno, veće firme kao što je Samsung imaju i veće mogućnosti, u smislu fleksibilnosti i raznovrsnosti u proizvodnji, da se prilagode. Na globalnom nivou, Samsung je već preduzeo neke mere štednje.
Bench: Hoće li Samsung predstavništvo zajedno sa svojim partnerima učestvovati u nekim javnim nabavkama u saradnji sa Vladom Srbije ili drugim javnim ustanovama?
Gosp. Vlado Gođevac: Da, svakako. Naši partneri uvek imaju otvorene oči. Pitanje je samo koliko će se ta javna potrošnja ograničiti, jer će verovatno javne nabavke biti prve na redu. Mi jesmo spremni i želimo da naše učešće u javnim nabavkama ne opadne. Kad pogledate razne specijalizovane ustanove, one su pune naših uređaja.
Bench: I za kraj, s obzirom da je ovo intervju za čitaoce Bench sajtova, kakav je generalno vaš pogled na internet informisanje i prisustvo kompanije Samsung na webu? Svedoci smo da je budućnost štampanih medija na globalnom nivou u velikom padu, ne samo kada se radi o IT-ju – web polako preuzima primat i u drugim sferama.
Gosp. Vlado Gođevac: Mi smo planirali da među prvima u Srbiji budemo prisutni na web televiziji. Vaši sajtovi su izuzetno dinamični i specijalizovani. Primetio sam da još uvek nemate video komunikaciju, ali pretpostavljam da ćete se i vi razvijati u tom smeru. Samsung će svakako iskoristi sve prednosti raznih web projekata koji su u toku, i to će svakako biti jedan od načina na koji će naš marketing novac biti uložen.