Sa jedne strane, kompanija Amazon hvali se time kako radi sve što je u njenoj moći kako bi se borila protiv globalnog zagrevanja, dok sa druge strane emisije gasova staklene bašte ove kompanije samo rastu. Kako prenosi TheVerge, prema poslednjem izveštaju o ekološkoj održivosti, emisija ugljen-dioksida porasla je za više od 18% tokom godinu dana. Planira li Džef Bezos da promeni svoje metode poslovanja?
Veliko zagađivanje
Tokom prošle godine, celokupne operacije kompanije Amazon širom sveta proizvele su 71,54 miliona tona ugljen-dioksida. Kako bismo ovo postavili u nešto opipljiviju perspektivu, to je otprilike slična količina zagađenja koju proizvede 180 elektrana koje rade na gas u toku jedne godine. Što se tiče samog procenta porasta zagađenja, ovo je druga godina zaredom kako se zagađenje koje Amazon proizvede uvećalo za više od 10 procenata, a sve to nakon što je kompanija javno objavila kako želi da se svim snagama bori protiv klimatskih promena. Nemoguće da megakorporacije lažu, zar ne?
Tokom 2019. godine Džef Bezos izjavio je kako je plan da kompanija Amazon dostigne “Neto nulti nivo emisije ugljen-dioksida do 2040. godine”. Ovakva izjava zvuči bombastično, ali treba naglasiti kako u stvari znači da sama kompanija ostavlja mogućnost da emisiju gasova sa efektom staklene bašte ne eliminiše u potpunosti, već samo “negira” pozitivnim delovanjem u sferi ekološki prihvatljivih rešenja, poput sađenja drveća, finansiranjem ekoloških projekata i promocijom korišćenja obnovljivih izvora energije. Suštinski, Amazon može da nastavi sa emisijom ugljen-dioksida sa jedne strane, dok se sa druge strane “bori da planetu učini boljim mestom za život”.
Naravno, za sve postoji izgovor, pa zvanično PR saopštenje kompanije o ekološkoj održivosti navodi da “Dok se rad na smanjivanju štetnih emisija nastavlja, Amazon značajno raste kako bi ispunio zahteve naših korisnika tokom pandemije”. Sa rastom kompanije raste i zagađenje, a izgleda da je obrazloženje “Šta da radimo, traže ljudi”. Naravno, treba naglasiti kako ne zagađuje samo Amazon životnu sredinu, ali trubiti o nultom nivou emisija, a zatim pogaziti reč jeste nešto na šta treba obratiti pažnju.
Radi li se na rešenju problema?
U ovom trenutku zvanične izjave o načinu na koji kompanija Amazon planira da smanji nivo emisija štetnih gasova nema, kao ni jasnog plana za dostizanje nultog nivoa emisija mimo “zasadićemo onoliko drveća koliko štetnih gasova ispuštamo” filozofije. Što i ne treba da čudi imajući u vidu da živimo u svetu u kom je profit sve, a savest malo toga.
Ukoliko ste se zapitali kakve veze sada imaju Amazon, globalno zagrevanje i emisije ugljen-dioksida sa bilo čim kada postoje bitniji problemi, u pravu ste. Ali, treba imati u vidu da je ovo jedna od, ako ne i najveća kompanija na svetu koja treba da postavi primer pravca u kom se celokupna svetska privreda treba kretati.