HD rat gotov, Blu-ray je pobedio!

HD rat je okončan, dobili smo pobednika! Blu-ray standard je uspeo da istisne svog protivnika - Toshiba će prestati da podržava HD DVD standard i prestati da proizvodi hardver i softver za njega.

Reuters objavljuje, a svi vodeći svetski IT sajtovi prenose, da se Toshiba definitivno odlučila na ovaj potez i da je samo pitanje trenutka kada će odluka biti zvanično objavljena, a ona se očekuje u sledećih nekoliko dana. Na taj način će, daleko brže nego što su mnogi predviđali, biti okončan veliki dvoboj na tržištu visoke definicije, pobedom Blu-ray standarda i istisnućem HD DVD standarda sa tržišta. Iako su mnogi predviđali da će na kraju dva standarda biti objedinjena u svojevrsnu combo tehnologiju, do svega toga nije došlo.

Mnogo je razloga zašto je Blu-ray prevagnuo, ali među najočiglednijima su kvalitetniji proizvodi i široka podrška formatu. Bitka se vodila uglavnom na dva polja – na polju samih kompanija koje stoje iza Blu-ray i HD DVD tehnologija, kao i na polju velikih filmskih studija, od čije je podrške mnogo toga zavisilo. Inicijalno je delovalo da HD DVD ima veliku prednost, pošto su se mediji i uređaji pojavili nekoliko meseci pre Blu-ray standarda, koji je intenzivnije krenuo tek početkom 2007. godine. No, za razliku od HD DVD tehnologije, iza koje je stajalo samo jedno veliko ime kada se radi o velikim proizvođačima elektronike (Toshiba), iza Blu-ray standarda je stajao čitav konglomerat japanskih i južnokorejskih giganata, pre svih Sony, ali i Hitachi, Panasonic, LG, Samsung, Pioneer i mnogi drugi. Kad su filmski studiji u pitanju, situacija je bila podeljena, grubo govoreći, pola-pola. Što se tiče samih medija, Blu-ray je nudio daleko veći kapacitet (25 GB naspram 15 GB po sloju), kao i tehnološki kvalitetnije diskove sa naprednim tehnologijama koje su poboljšavale otpornost diskova na fizička oštećenja i trajnost, dok je HD DVD predstavljao samo novo unapređenje postojeće DVD tehnologije. Ipak, to je rezultovalo time da su HD DVD mediji mogli biti proizvođeni modifikacijom postojećih, umesto nabavkom novih mašina. Ipak, ova početna prednost nije bila materijalizovana na vreme, pošto su cene diskova već u startu bile veće ukoliko se posmatra cena po količini prostora, a nakon usavršavanja proizvodnog procesa za Blu-ray diskove, cena je prešla na stranu Blu-ray diskova i u apsolutnom smislu. Veliki broj kompanija koje su podržavale Blu-ray je ponudio veliki broj optičkih uređaja i iz toga se razvila snažna konkurencija, dok je na drugoj strani optičke uređaje za HD DVD pravila samo Toshiba.

Nakon određenog vremena, postajalo je jasno da je tempo napredovanja na strani Blu-ray standarda. Veoma brzo je počela da se smanjuje razlika inicijalno stvorena jer je HD DVD nekoliko meseci bitisao na tržištu bez prave konkurencije, korisnici su jasno poručili da žele kvalitet koji nudi Blu-ray standard i razlika je bivala sve manja. Pride, Sony je izvukao keca iz rukava u vidu Playstation 3 konzole, u kojoj je ponovo, baš kao što je to nekada učinio sa Playstation 2 konzolom i integracijom DVD drajva, integrisao najnoviju optičku tehnologiju. Konzola sa Blu-ray drajvom, koja se pokazala kao izvanredan plejer, bila je argument više na strani Blu-ray tabora, koji je na taj način dobio veliki krug potencijalinih korisnika. Kako je vreme proticalo, Blu-ray plejeri su se prodavali sve bolje, čak i ukoliko isključimo faktor Playstation 3 konzole, na koji iz HD DVD tabora jednostavno nije bilo odgovora. Microsoft, koji je deklarativno pripadao HD DVD grupaciji, je delovao vrlo neodlučno, stalno promovišući download koncept i ne pružajući dovoljno potpore HD DVD standardu.

Do kraja 2007. godine se situacija preokrenula iz korena. Umesto 80:20 odnosa u korist HD DVD grupacije sa početka 2007. godine, 2008. je dočekana sa 67:33 odnosom u korist Blu-ray grupacije. Ono što je naročito bilo loše po HD DVD jeste to što je Blu-ray bio daleko bolje prihvaćen van teritorije SAD. HD DVD grupacija je pokušala da se izvuče rasprodajama plejera i drugih uređaja po bagatelnim cenama tokom praznične sezone, ali je jednostavno bilo nemoguće zaustaviti Blu-ray lavinu. Početak 2008. godine nije doneo ništa dobro za HD DVD, koji je ulazio u sve veći zaostatak. Iz nedelje u nedelju su dolazili (po tu grupaciju) katastrofalni izveštaji o tome da Blu-ray totalno dominira, te da se razlika u odnosu prodaje konstantno penje u njihovu korist – 70:30, 75:25, 80:20, 85:15, 90:10 i tako dalje. Najzad, holivudski studiji su najavili ekskluzivnu podršku Blu-ray standardu, a naročiti udarac je bio prelazak giganta Warner u Blu-ray tabor. Konačno, veleprodajni i maloprodajni lanci, te kompanije koje se specijalizuju za video tržište, su počele da uskraćuju podršku HD DVD standardu, promovišući isključivo Blu-ray, pa su tako na primer Best Buy, Netflix i Wal-Mart saopštili da će ubuduće prodavati samo Blu-ray hardver i filmove. Nakon svih ovih dešavanja, Toshiba jednostavno nije imala kud. Izvori kompanije Reuters navode da će Toshiba prestati da podržava HD DVD standard i povući se iz čitave priče. Ta japanska kompanija će zatvoriti svoja postrojenja u Aomori prefekturi u Japanu, kao i sva odeljenja koja su se bavila razvojem hardvera i softvera u vezi sa HD DVD standardom. Brojni analitičari su predviđali da će sukob potrajati veoma dugo, a krajem prošle godine u trenucima kada je bilo jasno da Blu-ray nezadrživo napreduje, tržište je preplavljeno analizama kako se pobednik neće znati ni do kraja 2008. godine, a možda čak i 2009. Ipak, ishod borbe na tržištu visoke definicije nije bilo toliko teško predvideti. Prenosi se da će ovaj potez koštati kompaniju nekoliko stotina miliona dolara, ali da je to jeftinije nego nastavljati sada već izgubljenu bitku na tržištu visoke definicije. Ovakva odluka znači da je današnji DVD definitivno dobio naslednika u vidu Blu-ray standarda, koji se već naširoko koristi u mnogim oblastima multimedije i uređajima najrazličitijih namena. Izvor: Reuters

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi