Intervju sa predstavnicima ATI Technologies

Kanadski dizajner video procesora je prešao dug put da bi se našao na poziciji koju danas uživa. Nedavno predstavljeni mainstream procesor Radeon X700, kao i Catalyst Control Center, naveli su nas da napravimo intervju sa dva predstavnika ove kompanije koja zvanično drži najveći deo tržišta desktop video kartica.

Intervju sa predstavnicima ATI Technologies

Kanadski dizajner video procesora, ATi Technologies je prešao dug put ne bi li
se našao na mestu lidera ovog segmenta IT industrije. Nekada dobar OEM partner
i provajder isključivo mainstream i corporate rešenja za sistem integratore, ATI
je tek sa Radeon familijom GPU-ova uspeo da se opštim kvalitetom i tehničkim inovacijama
nametne tržištu. U početku, Radeon kartice su bila čista alternativa, zamena za
bezbrojne RivaTNT i GeForce modele, da bi danas Radeon važio za kartice koje postavljaju
nove standarde u performansama i tehničkim mogućnostima. Trenutno aktuelna mainstream
serija kartica za PCI Express magistralu, nedavno je predstavljena i kod nas,
a mi smo, povodom predstojećeg testa ove kartice, uspeli i da napravimo kratak
intervju sa dva predstavnika poznate kompanije. Pričali smo sa tehničkim potparolom
kompanije, Rene Froeleke, ali i sa Terry Makedonom, čovekom koji je stariji, odgovorni
menadžer i jedan od pripadnika tima programera (Catalyst drajvera). Intervju je
dopunjen i informacijama koje smo naknadno dobili preko e-mail-a.

Benchmark:
Na početku, želim da vam se zahvalim na vremenu koje ste odvojili da bi odgovorili
na sva naša pitanja. Članovima Benchmark Zajednice
će sigurno biti zanimljivo da pročitaju narednih nekoliko redova. Takođe, neka
od pitanja koje smo vam postavili, preuzeti su sa našeg foruma – uglavnom ona
o kojima se najviše diskutovalo. Kakav je zvaničan naziv vašeg radnog mesta
u ATI Tech-u i šta zapravo radite.
Rene Froeleke: Moje zvanično
mesto je “tehnički PR menadžer” i zadužen sam za davanje odgovora na sva pitanja
tehničke prirode, vezana za naše proizvode, a koja dolaze iz medija EMEA regiona.

Benchmark: Radeon X700 familija
VGA kartica je predstavljena u Evropi pre nekoliko nedelja. Da li je ova prezentacija
i samo plasiranje proizvoda na tržište bila uspešna, posmatrano sa ove distance?
Mislite li da je (X700) bolje pozicioniran, kada posmatramo odnos cena i performansi
za svaki model, od odgovarajućeg GeForce 6600 modela?

Rene Froeleke: Da, verujem da naša X700 serija kartica nudi čak najbolji odnos
cene i performansi, ali i broj mogućnosti kojima raspolaže, na ovom delu tržišta.
Fokusirali smo se na to da isporučimo mogućnosti high-end grafičkih procesora
na mainstream tržište, a s obzirom da je X800 tehnologija bila baza od koje
smo ka ovom cilju krenuli, jasno je da smo u tome i uspeli.

Benchmark: Koja je osnovna prednost
X700 grafičkog procesora i kartica koje su na njemu bazirane, kada ih uporedimo
sa rešenjem iz konkurencije?
Rene Froeleke: U posebnom segmentu tržišta, kome Radeon X700 i X700 Pro pripadaju,
cena proizvoda je daleko bitniji faktor, a mi tu imamo prednost kada su 3D performanse
u pitanju. X700 nije samo odlična kartica za igranje, ona takođe nudi izuzetne
video performanse (npr. akceleracija WMV9 high definition videa, koja se može
uključiti u poslednjoj reviziji drajvera, smanjuje opterećenje na sistemski
CPU za 80%. Konkurent ovo još uvek nije podržao u svojim drajverima.)
Benchmark: Kada ćemo na tržištu
videti više Radeon X700 XT modela kartica?
Rene Froeleke: Kako je X700 PCI Express kartica, a PCI Express nova tehnologija,
retail tržište za ove akceleratore je, barem za sada, donekle ograničeno. Većina
X700 kartica koje se proizvedu trenutno odlaze Sistem Integratorima i OEM kompanijama,
što znači da će najveći broj Radeon akceleratora baziranih na ovom čipu, dolaziti
sa gotovim konfiguracijama (manja količina je raspoređena za retail tržište).
Benchmark: Dobili smo sempl Radeon
X700 Pro karticu sa 256 MB GDDR3 memorije i Samsung čipovima od 2.0ns. Shodno
tome, kartica smo mogli poprilično da overklokujemo (čak i više od 500 / 1000
MHz). Početne frekvencije su 420 / 860 MHz i taj takt memorije je mogao biti
postignut i upotrebom jeftinije, standardne DDR memorije (Samsung 2.2ns, npr.).
Da li to znači da su drugi proizvođači (brendovi) slobodni da koriste, recimo
baš tu, regularnu DDR memoriju na X700 Pro karticama ili ste propisali strog
referentni dizajn koji mora biti ispoštovan?
Rene Froeleke: Naši partneri slobodno mogu da prave svoj dizajn, menjaju postojeći
i koriste memorijske čipove koji im odgovaraju ako finalni proizvod može do
kraja da ispoštuje specifikaciju koju smo za određeni model dali. Sa X700 smo
hteli da isporučimo mogućnosti high-end modela na mainstream tržište i upotreba
GDDR3 memorije je jedan od faktora koji nam je to omogućio. GDDR3 memorija ima
bolji odnos performansi sa jedne i nivoa energije koja joj je neophodna, u odnosu
na standardnu DDR memoriju. Uz to, integracija GDDR3 memorije na sam PCB je
jednostavnija.
Benchmark: Kakva je razlika između
Non Qualification sempla i Qualification sempla kartice?

Rene Froeleke: Non Qualification
sempl nije prošao EMI ili FCC testove, dok sam dizajn PCB-a još uvek može pretrpeti
manje izmene u odnosu na finalni, pa NQ semplove ne mogu upotrebiti Sistem Integratori
niti OEM provajderi. Ipak, performanse Non Qualification sempla, koje obično šaljemo
kao referencu za potrebe testiranja (press), su identične performansama krajnjeg
proizvoda.

Benchmark: Neki od vendora, kao
što je, na primer, Club3D, su na tržištu imali Radeon 9800SE kartice sa 256-bitnom
memorijskom magistralom, a većina je imala i potpuno ispravan R350 GPU (onaj
na kome bez greške radi ceo pipeline). U poređenju sa Radeon 9800SE karticom
iz specifikacije, kartica kompanije Club3D je nudila osetno više performanse,
uz zadržanu standardnu cenu 9800SE modela. Koji je vaš komentar na ovu temu?
Rene Froeleke: Kao što sam već naveo, mi obezbeđujemo vendore sa čipovima i
rešenjima za PCB, a ako oni smatraju da je dobar potez ponuditi model koji ima
više performanse za manje novca, onda mi nemamo nikakve primedbe na to.
Benchmark: Kakav je vaš stav
o overklokingu i softverskom modovanju kartica (preko patch-ovanih drajvera)?

Rene Froeleke: Imamo razumevanja za poduhvate entuzijasta i njihovu želju da
iz svog hardvera izvuku maksimum i nateraju ga da radi na granicama svojih mogućnosti,
ali ipak moramo imati u vidu i interese naših board partnera. Kartica oštećena
tokom preterane overkloking sesije više nije pokrivena garancijom proizvođača.
Upravo smo zbog toga i predstavili OVERDRIVE, koja omogućava korisnicima da
bezbedno overklokuju njihove grafičke kartice, a da i dalje budu pokriveni garancijom.

Benchmark: Može se reći da je
X700 GPU praktično redukovana verzija R423, (PCI Express verzija R420 (X800))
čipa. Kako je X700 proizveden u TSMC-ovim pogonima, upotrebom 110-nanometarskog
postupka, dve stvari nam dolaze na um. Da li je previše ako vas pitamo da li
ćemo možda videti mobilnu verziju Radeon X700 procesora u bliskoj budućnosti,
s obzirom da regularni X700 (non Pro / non XT) desktop Radeon akcelerator ne
zahteva aktivno hlađenje i nije još jedan od onih struje gladnih zveri, koje
pride oslobađaju i ogromnu količinu toplote?
Rene Froeleke: Iako ne možemo da pričamo o nenajavljenim proizvodima, već možete
videti iz prethodnih situacija – uvek smo, nakon predstavljanja nove desktop
tehnologije pokušavali da adaptiramo istu za upotrebu u prenosnim računarima.
To se uvek dešavalo nakon pojave rešenja koja imaju neki bitno novi tehnološki
napredak (za X700 je to prelazak na 110nm proces).
Benchmark: Da li ćemo do kraja
godine videti još jedan high end GPU, možda R480, koji bi bio R420 izrađen u
0.11 mikronskom procesu. Takva kartica bi bila odličan odgovor za nV48 (nV40
u 110nm procesu), za koji se spekuliše da je u proizvodnji.
Rene Froeleke: I ovog puta moram reći da ne mogu da otkrivam informacije vezane
za moguće buduće proizvode
Benchmark: Šta mislite o nVidia
Scalable Link Interface rešenju? Da li će ATI imati odgovor na ovakva rešenja
za entuzijaste – možda MAXX verziju X800 modela. Sada bi to bilo dosta jednostavnije
izvesti; PCI Express omogućava magistrali da komunicira sa više GPU-ova na jednoj
grafičkoj kartici (za razliku od AGP-a).
– pitanje je bilo postavljeno, i odgovor dobijen pre bilo kakvih spekulacija
o navodnom ATI SLI rešenju – prim. aut.
Rene Froeleke: Zaista ne mogu
da kažem mnogo toga o SLI rešenju našeg konkurenta. U ovom trenutku još uvek
nisu javno objavljeni pouzdani, detaljni testovi nezavisnih izvora. Sve to zapravo
radi samo “na papiru” koji naš konkurent direktno šalje medijima, a zapravo
postoji veliki broj ograničenja, kao što su energetska zahtevnost (engl. powerdraw
–prim. aut.), dostupnost ploča koje poseduju dva PCI Express x16 slota ili softverska
rešenja (specijalizovani drajveri) koji omogućavaju da sve aplikacije nesmetano
rade sa takvom konfiguracijom.
– opet, pitanje je postavljeno pre nego što je objavljeno nekoliko testova
SLI konfigracija –prim. aut.

Benchmark: Da li ćete potpuno obustaviti
proizvodnju čipova za Radeon 9xxx seriju kartica? Da li je moguće da ćemo videti
AGP 8x verziju X700 akceleratora, i ako ne, zbog čega onda obustaviti proizvodnju
Radeon 9800 XT modela (R360)?

Rene Froeleke: AGP proizvodi će biti dostupni koliko god to tržište bude zahtevalo,
jasno je da se prelaz na novu platformu kakva je PCI Express neće desiti preko
noći. Mi imamo pun proizvodni program, celu novu Radeon familiju i u AGP i u
PCI Express verzijama – još uvek su Radeon 9800 modeli zastupljeni u određenom
segmentu AGP tržišta, uz X700 koji je zastupljen u istom segmentu PCI Express
tržišta.
Benchmark:: Da li nam možete dati neke od informacija o novom K8 čipset rešenju
iz ATI-ja. Kako se on može uporediti sa nForce 3 ili nForce 4 solucijama iz
nVidie?

Rene Froeleke: Naša nova generacija
čipsetova za matične ploče će uskoro i zvanično biti najavljena. Nažalost, moraćete
da sačekate za više informacija, a vaši čitaoci i da istekne NDA, pre toga.

{pagebreak}
{pagebreak title=”Terry Makedon”}
Benchmark:
Zdravo Teri. Možete li nam nešto reći o tome šta radite u ATI-ju?

Terry Makedon:
Naziv posla koji obavljam je Stariji Product Menadžer za Softver, što znači da
imam dve primarne funkcije na poslu. Prva, unutrašnja, zapravo predstavlja definisanje
novih funkcija i kreiranje roadmap-a za softver, kao i davanje prioriteta određenim
segmentima koji čine sam proces posla. Druga, eksterna funkcija podrazumeva obučavanje
i upoznavanje ljudi sa prednostima ATI-jevih softverskih rešenja (CATALYST). Deo
ove funkcije je i učestvovanje u intervjuima kakav je ovaj za Benchmark sajt.

Benchmark: Koliko dugo ste imali
ideju o kreiranju panela za Catalyst Control Center? Da li možda mislite da je
bilo isuviše rano predstaviti ga uz Catalyst 4.9?
Terry Makedon: Sve je počelo pre više od dve godine kada sam definisao šta
je sve potrebno za rešenje koje bi donelo revoluciju u načinu na koji ljudi
posmatraju korisnički interfejs za podešavanje grafičke kartice. Sada imamo
definisan roadmap koji će sigurno biti uzbudljiv za mnoge korisnike. Znam šta
će se desiti u narednih 12 meseci i to svakako izgleda sjajno. Kada je u pitanju
deo odgovora za to da li je bilo isuviše rano, odgovor je ne, voleo bih da smo
ga (CCC) predstavili ranije. Trenutak odluke vezan za to kada će novi Control
Panel biti predstavljen bio je baziran na feedback-u koji smo dobijali od beta
testera i internih analiza kvaliteta (orig. Quality Analysis runs –prim. aut.).
Smatrali smo da je Septembarsko izdanje (build) imao dobar balans ponuđenih
opcija i stabilnosti. Naravno, uzmite u obzir da je ovo još uvek potpuno novi
proizvod i da će konstantno napredovati kada su broj funkcija i stabilnost u
pitanju.

Benchmark: Da li nam možete dati
kratko objašnjenje zbog čega je Microsoft .NET Framework bio neophodan da bi CCC
bio potpuno funkcionalan? Šta on znači za krajnjeg korisnika?

Prezentacija Chris Hook-a, Head of PR-a kompanije
ATI za EMEA region, u Kristalnoj Sali hotela Four Seasons, na Kipru

Terry Makedon: CCC je baziran na servisima i MS .NET nam je pružio najviše
fleksibilnosti, ali i predstavljao najsigurnije rešenje zbog podrške u budućnosti.
Za prosečnog korisnika, izbor arhitekture je krajnje irelevantna stavka. Međutim,
za naprednog korisnika, izbor .NET arhitekture je odlučujući faktor; za nas
to znači da ćemo koristiti dodatne servise koji se izvršavaju na računaru, a
koji koriste neke od resursa softverskog sistema dok se CCC koristi da bi se
napravile određene izmene na interfejsu ili na samom drajveru.
Benchmark: Catalyst A.I. je deo drajvera, ali bez problema se može isključiti
u Control Center opcijama. Takođe, trilinear i anizotropne optimizacije mogu
biti isključene. Kada sve to uradimo, vi tvrdite da neće biti nikakve izmene
(u odnosu na predpostavljenu vrednost) u procesiranju tekstura, šejdera, itd?
Terry Makedon: Ako isključite CATALYST A.I. kvalitet slike se neće promeniti,
ali će vam performanse svakako biti degradirane.
Benchmark: Catalyst A.I. poseduje dve vrste optimizacija – generičke i specijalne
(app. Specific). Nekoliko popularnih game endžina (UT, Source, Doom 3, Splinter
Cell i Prince of Persia) i igre koje su na njima bazirane, bivaju detektovane
od strane drajvera i neka posebna, odgovarajuća podešavanja primenjena tokom
rada sa ovim aplikacijama. Da li se to dešava i kada isključimo Catalyst A.I.?
Terry Makedon: Kada isključite CATALYST A.I. nećete aktivirati specifične optimizacije
za posebne igre, niti generičke optimizacije.

Benchmark: Generičke optimizacije
funkcionišu kao i ranije – ali, šta trilinearna optimizacija zaista znači? Da
li je to upotreba bilinearnog filtera kad god je moguće? I šta znače optimizacije
anizotropnog filtriranja?

Terry Makedon: U drajveru postoje algoritmi koji kalkulišu i optimizuju rad
drajvera. Ako primetimo da nešto neće promeniti kvalitet slike, onda tražimo
način da povećamo performanse. Bilinearno filtriranje na određenim nivoima (stages)
zvuči kao logično rešenje. Ali upamtite da će isključivanje CATALYST A.I. opcije
isključiti sve te optimizacije u svim igrama.
Benchmark: Testirali smo i upoređivali različite verzije referentnih bios-a
na R350, R360 a sada i sa R420 karticama i došli do saznanja da performanse
mogu biti povećane jednostavnim apdejtom biosa. Takođe, MSI poseduje Live! Update
opciju koja omogućava korisnicima da flešuju karticu iz samog Windows-a. Sa
svim novim opcijama vezanim za Catalyst Control Center, zar ne mislite li da
bi bilo sjajno da postoji uslužni program koji bi omogućio korisnicima da pronađu
i flešuju novu verziju biosa na svoje kartice?
Terry Makedon: Zaista? Nikada nisam video da se performanse povećavaju sa novom
verzijom BIOS-a (osim ako ne koristite forsirano flešovanje drugog biosa na
određenu karticu). Moraćete da mi pošaljete podatke koje imate, da bih znao
kolike su razlike u pitanju. Ako je sve tako, sigurno ćemo ponovo pričati o
mogućnostima da se korisnicima pruži baza sa novim verzijama BIOS-a.
Nakon nekoliko razmenjenih mejlova i novih informacija, Terry je započeo sopstveni,
kako sam kaže investigation vezan za poređenje performansi sa novim drajverima
i uzvratio je mejl sa informacijama o tome da su razlike zaista vredne pažnje.
U zavisnosti od vremena kojim raspolažu, obećali su da će nam obezbediti nove
informacije o tome kako napreduje implementacija dotičnih funkcija (vezanih
za update biosa), ali i sam razvoj bios-a. Nama je drago i što smo uspeli da
im skrenemo pažnju na ovako bitnu činjenicu.
Benchmark: Neki korisnici na raznim forumima su se žalili da Catalyst Control
Center radi dosta sporo na njihovim sistemima. Mislite li da je ovo vezano za
.NET Framework ili i CCC takođe zahteva još optimizacije?

Terry Makedon: Mislim da je u pitanju
i jedno i drugo. To je nešto čega smo svesni i na čijem usavršavanju veoma naporno
radimo. Poll koji je postavljen na Rage3D.com forumu pokazao je da sama brzina
izvršavanja Catalyst Control Centra nije problem broj jedan, već da su to bagovi
koje moramo ispraviti.

Nakon večere u jednoj kiparskoj taverni, razgovor
uz "par čaša čuvenog vina" – Aleksej Dnorčik, ukrajinski novinar,
Chris Hook i Terry Makedon

Benchmark: Rekli ste i da nikada
više nećete optimizovati drajver za određeni benchmark program. Mi smo ipak
proverili sa Catalyst 4.10 verzijom i saznali da je to zapravo istina – čak
ni generičke optimizacije (trilinear i anisotropic) nisu gotovo uopšte pomogle
u 3Dmark03 i 2005 benchmark aplikacijama.
Terry Makedon: Ne, to ne želimo da radimo, jer je to zavaravanje korisnika.
Želimo da optimizujemo performanse za realni game play. Namera sa optimizacijama
ima za cilj da vaše igre rade brže!
Benchmark: Da li podržavate nezavisne programere koji modifikuju drajvere (driver
modders), kakav je, na primer, OMEGA. Da li mislite da je trenutno stanje sa
pomoćnim programima (ATI Tool, ATI Tray Tool, Rage3D Tweaker i sl.) zadovoljavajuće?
Terry Makedon: Naravno da podržavamo, zaista! Zapravo, OMEGA je članica CATALYST
beta programa, programer sa nama blisko sarađuje. Sa njim sam veoma često u
kontaktu preko email-a. Kada su u pitanju uslužni programi, moram priznati da
neke mnogo više preferiram od drugih, ali bih voleo da vidim i mnogo više ATI
mod programa. Što više izbora postoji za krajnjeg korisnika, to bolje!
Benchmark: Da li ste član nekog javnog foruma (kakav je Rage3D.com forum)?
Terry Makedon: Da, član sam mnogih foruma. Najdraži su mi Rage3D.com, Driverheaven.net,
Beyond3D.com i Rage3D.gr (da, grčko izdanje Rage3D-a, pošto sam, kao što i sam
znaš, grčkog porekla, volim kada odem tamo i postujem na grčkom ).
Želeo bih da vam se zahvalim na vašem vremenu, momci. Sve najbolje vam želimo
u budućem radu. Smatramo da će ove informacije, koje ste nam dali, biti interesantne
našim čitaocima.

Razgovor vodio i preveo Branko Maksimović

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi