Prilikom vožnje, električni automobili ne ispuštaju štetne emisije gasova u atmosferu i kada bismo samo posmatrali taj aspekt stvarno ne bi bilo debate o tome da li su oni ekološki prihvatljivo rešenje. Međutim, šta je sa samom njihovom proizvodnjom, izradom baterija i stanica za punjenje i kakav je finalni saldo u odnosu na tradicionalna vozila sa pogonom na sagorevanje fosilnih goriva?
Proizvodnja električnih vozila
Kako prenosi portal TheNextWeb, prema istraživanju Ministarstva saobraćaja u Ujedinjenom Kraljevstvu, električna vozila su tokom svog čitavog životnog veka ekološki prihvatljivija opcija u poređenju sa tradicionalnim vozilima koji pogon dobijaju od motora sa unutrašnjim sagorevanjem fosilnih goriva.
Tokom analize čitavog životnog ciklusa ova dva tipa vozila, opcija koja koristi električni pogon će u atmosferu ispustiti čitavih 65% manje gasova koji proizvode efekat staklene bašte od tradicionalnih benzinaca i dizelaša.
Treba napomenuti da se najveći deo emisije štetnih gasova za električna vozila dešava tokom same proizvodnje, čak 67%. Interesantno je i navesti da se tokom izrade vozila na električni pogon, prema istraživanju iz 2020. godine, proizvede oko 50% više štetnih gasova u poređenju sa tradicionalnim vozilima ponajviše zbog proizvodnje baterija.
Međutim, treba napomenuti i da će se vremenom emisija štetnih gasova u atmosferu prilikom proizvodnje električnih vozila smanjiti zbog procesa reciklaže postojećih baterija. Procenjuje se da će se emisija gasova staklene bašte koji se stvaraju tokom stvaranja električnih vozila izjednačiti sa količinom koja se emituje tokom proizvodnje klasičnih vozila do 2050. godine. Tada će električni automobili stvarno postati najbolja opcija za vožnju.
Nešto se prećutkuje
U ovom trenutku se, međutim, ne govori o mreži punjača i samim izvorima električne energije koji ova vozila napajaju. Dakle, električno vozilo kao električno vozilo je apsolutno i bez pogovora bolji izbor po našu planetu ukoliko bi se posmatralo kao izolovani entitet i kada u razmatranje ne bismo uzimali neophodnost njegovog napajanja električnom energijom.
Ali, to ne bi dalo realno stanje stvari i nije profesionalno uzdizati električna vozila u nebesa bez isticanja postojećih problema o kojima se nedovoljno govori. Uzmimo za primer Sjedinjene Američke Države kao jednu od zemalja sa najrazvijenijom mrežom stanica za dopunjavanje električnih vozila. Prema istraživanju Administracije za informaciju o energiji, u ovoj državi samo 12,2% električne energije koja se utroši potiče od obnovljivih, ekološki prihvatljivih izvora. Ostalih 87,8%… Možete da pretpostavite.
Da li se u takvoj situaciji stvarno može govoriti o električnim vozilima kao rešenju koje će spasiti planetu od nas samih pre nego što priroda odluči da pritisne dugme za restart? Nismo sigurni kako bismo to mogli da tvrdimo. Ali, činjenica stoji da će električni automobili postajati sve “nežniji” po našu planetu kako vreme odmiče, a ostaje nam da se nadamo da će čovečanstvo da se okrene obnovljivim izvorima energije.
Kakva je budućnost za električna vozila?
Budućnost, makar ukoliko se pitaju sami proizvođači automobila, je nikad bolja. Na primer, Volvo planira da do 2030. godine u potpunosti obustavi proizvodnju tradicionalnih automobila. Razvijaju se i napredne baterije koje će omogućavati duža putovanja na jednom punjenju i unapređenu dugovečnost. Unaprediće se i mreža za punjenje, stanice će postati rasprostranjenije, a život sa električnim automobilom mnogo lakši nego sada.
Ali, sve je to avaj ukoliko sama energija kojom se električni automobili napajaju ne prestane da se proizvodi sagorevanjem uglja i drugim aktuelnim metodama. Bez makar parcijalnog prelaska na obnovljive izvore energije neće biti ni ekoloških vozila.
Koliko su električna vozila zaista “zelena”?
Da li su vozila na električni pogon stvarno ekološki prihvatljiva alternativa tradicionalnim vozilima ili je to sve jedna velika prevara?