Gramofoni i ploče, odnosno vinil nekada su bili neizostavni deo svakodnevnog života, dok ih modernizacija, prvo preko CD-ova, pa potom i interneta nije skrajnula sa ovog važnog mesta u ljudskim životima. Međutim, sada postoji mogućnost da se oni opet vrate, možda ne baš na istu, ali na približnu poziciju, uzevši u obzir da su ploče ponovo u modi, o čemu govori i činjenica da su samo u SAD, ljudi prošle godine kupili 43 miliona ploča, što je šest miliona više nego prodatih CD-ova u 2023.
Ova prodajna brojka je ujedno i drugi put od 1987. godine da ploče premašuju CD prodaju, a prvi put smo to saznali prošle godine čitajući o podacima o prodaji za 2022, pri čemu je prodatih ploča tada bilo 41 milion, dok je CD prodaja ostvarila 33 miliona u SAD. To znači da ploče već drugu godinu zaredom premašuju CD prodaju, ističe Američko udruženje diskografske industrije (RIAA).
Ovakva statistika odražava stabilan rast prodaje vinila, koji ne samo da traje poslednjih nekoliko, već poslednjih 17 godina. Vinil, koji obično košta više od novijeg formata, takođe je daleko nadmašio CD-ove u ostvarenom prihodu, donoseći 1,4 milijarde dolara u poređenju sa 537 miliona dolara od CD prodaje.
RIAA izveštaj pokazuje da je prihod od CD-ova svakako takođe porastao, ali u smislu prodatih fizičkih proizvoda, pošto su ljudi zapravo kupili oko 700.000 manje CD-ova u 2023. godini nego godinu dana ranije.
Sve ove brojke, naravno nisu ni blizu striming platformi, plaćenih pretplata, digitalnih radio usluga koji su sa podržanim oglasima doneli 84 posto prihoda od muzike za 2023. godinu, odnosno oko 14,4 milijardi dolara, a RIAA kaže da je to apsolutni rekord. U poređenju sa ostvarenih 1,4 milijarde koje su činile ploče u istoj godini, ne deluje baš da će vinil uspeti da prestigne ove brojke, osim ukoliko ne dođemo u neki scenario gde svet ostaje bez interneta.
Ipak, uprkos dominantnoj poziciji internet platformi i uopšte unapređene tehnologije slušanja muzike, izvršni direktor RIAA udruženja Mič Glazir rekao je da rast prodaje vinila dolazi i uprkos rastućoj „pretnji veštačke inteligencije“, koja, prema ovom udruženju, ugrožava „dinamičan rast i kulturni domet“ muzike. Iako nije potpuno jasno da li je zaista muzika koju prave ljudi zaista u opasnosti, muzička industrija se bavi stvarima poput distribucije tekstova pesama putem veštačke inteligencije, kao i kloniranja glasova pevača.
U svakom slučaju, iako su CD-ovi tehnološki ispred vinila, trenutno nije teško videti zašto ploče trenutno nadmašuju optičke diskove. CD plejeri nisu ni blizu tako rasprostranjeni kao nekada, novi automobili uglavnom ne dolaze sa njima, kao ni računari. Uz to, osim kolekcionara, retko ko ih više skuplja, ali ukoliko se obratimo takozvanoj „bumerskoj“ generaciji, verovatno je da će vam pokazati svoje kolekcije kako vinila, tako i CD-ova.