Milan Jović Jednom kada se zakačite na uPlay server i progutate ovu loše implementiranu i iritirajuću poslovnu politiku Ubisoft-a, verovatno ćete pohrliti u opcije za podešavanje grafike. Ovde će vas dočekati još jedan hladan tuš u vidu siromašnih opcija koje se svode na podešavanja rezolucije i refresh rate-a ekrana. Ovo je trenutak kada ćete shvatiti da je u pitanju još jedan lenji konzolni port. Ipak, grafika u igri je vrlo simpatična i primetno oštrija od X360 verzije.
Vaša desna ruka u igri i jedini izvor moći je kursor koji lebdi tik iznad površine, a koji predstavlja Breath (Dah) vašeg plemena. Držanjem levog klika, kursor apsorbuje zemlju, vodu ili lavu u veliki mehur koji desnim klikom “istovarujete” gde god poželite. Igra vas postepeno uči fizičkim svojstvima ovih elemenata i načinima na koje utiču jedni na druge. Tako voda isparava u kontaktu sa lavom, dok se lava hladi i pretvara u stenu, uz neke prelepe vizualne i zvučne efekte. Lava je i jedini materijal pogodan za ojačavanje planina u cilju stvaranja prirodnog zida koji će odoleti udaru cunamija i spasiti vaše naseobine od katastrofe. Zemlja je idealna za gradnju prirodnih brana i nasipa, kako bi pleme prebacili na drugu stranu obale, pre nego ga bujica odnese. Razumevanje fizičkih karakteristika i uloge ovih prirodnih sila i elemenata i uticaj gravitacije na njih, ključni su faktori za uspeh.
Na ovom polju igra briljira i predstavlja pravu simulaciju teraformiiranja površine zemlje. Svi elementi se ponašaju baš onakoka kako očekujete. Voda se sliva niz padine, puni uvale u zemlji i nestaje u pesku, lava se hladi u usporava vremenom, dok zemlja stvara dine i postepeno nestaje pod uticajem nezaustavljive bujice. Nalet cunamija je pravi praznik za oči, sa vodom koja se polako povlači u more, ostavljajući za sobom pustoš i značajno izmenjen reljef. Svi ovi procesi izgledaju prirodno i vrlo su zabavni za posmatranjem, što u kombinaciji sa simpatičnom grafikom i lepim bojama, stvaraju pravi praznik za oči. Tome doprinosi i detaljni i jasni zvuci koji upotpunjuju doživalj i u potpunosti dočaravaju promene i procese koji se odvijaju u virtualnoj prirodi. Lava šišti i ključa u vodi, bučne eksplozije izbacuju usijano stenje u vis, dok gromoglasna i jeziva buka koju stvara cunami zvuči zaista zastrašujuće.
Sve ove moći igra vam daje sa jednim jedinim razlogom, a on je da svoje pleme raširite na mapi i otvorite im prolaz ka drugoj deonici. Kako nemate direktnu kontrolu nad svojim plemenom, sve što je potrebno da uradite je da im omogućite bezbedan prolaz (makar privremeno) do tvorevina drevne civilizacije, koje su razbacane po mapi. U pitanju su visoke skulpture različitih oblika oko kojih će mali čovečuljci brzo podići svoje selo. Postoji ukupno četiri vrsta skulptura i svaka otvara neke nove mogućnosti. Jedna vam daje moć da vodu pretvorite u gel i kroz nju prokrčite put, baš kao što je prema predanju to uradio Mojsije. Druga vam daje sposobnost da pokupite daleko veću količinu vode, dok je treća u stanju da ispari čitava jezera na određeno vreme. Sve ove moći zahtevaju određeno vreme kako bi se ponovo koristile i mogu imati ključnu ulogu u savladavanju nepristupačnih terena.
Jednom kada podignete naselja oko svih magičnih tvorevina, moraćete da se pobrinete za širenje vegetacije, koja će privući i životinjski svet. Trava i drveće rastu isključivo na zemlji i u blizini vode, pa i ovaj, na izgled jednostavan zadatak može predstavljati problem u kasnijim nivoima. Jednom kada obezbedite potrebne uslove, flora i fauna će sami vrlo brzo nastaniti teren. Kada se zelena skala u donjem desnom uglu ekrana napuni, znak je da ste se izborili sa prirodom i da je vreme da migrirate u sledeći nivo, šaljući deo svog plemena do pećine koja vodi ka novom, još opasnijem terenu. Međutim, pretnja biljnom i životinjskom svetu predstavljaju požari koje izazivaju lava i vrsta drveća koja periodično proizvodi vatru. Lek za ovo je premeštanje ovih gorućih stabala dalje od vegetacije, kao i premeštanje džinovskih biljaka koje oslobađaju ogromnu količinu vode kada im se približi vatrena stihija i vrlo efikasno gase požare.
Na udaljenim delovima terena, često je razbacano i magično kamenje koje otkriva neke interesantne, izgubljene informacije o ovom fiktivnom svetu, vašem plemenu, njegovoj kulturi i prirodnim silama, a koje možete pronaći pod “Memory of the Tribe“ stavkom u meniju igre. Tu su i magični predmeti nalik papirnim zmajevima, koji su obično locirani na nepristupačnim delovima terena, a koje morate pokupiti i vratiti u selo, kako bi se zaštitili od cunamija ili bujice vrele lave. Jednom kada poglavica predosesti opasnost i oglasi uzbunu, imate samo par minuta vremena da čovečuljku omogućite da se dokopa magičnog predmeta i vrati ga u selo, što će vas poštedeti katastrofe. U suprotnom, cunami ili lava će vas zbrisati sa lica zemlje. Tu je i eksplozivno drveće koje služi kao dinamit za raznošenje stena i predstavlja jedini način oblikovanja čvrstog tla.
Vrlo brzo čete uvideti jedan od najvećih problema od koga igra pati, a on je loš pathfinding. Jedini način da kontrolišete ljude je da im zadate destinaciju na koju treba da idu, dok se AI brine za sve ostalo. Međutim, isti taj AI pati od nekih ustaljenih boljki karakterističnih za RTS žanr. Tako će se često zaglavljivati pored obične barice ili će jednostavno ignorisati komandu koju ste im zadali, iako ste uklonili prepreku zbog koje su se zaustavili. Ovi propusti mogu da budu kobni, a time i vrlo iritirajući, naročito u situaciji kao što je ona u kojoj morate da prevedete ljude preko nasipa koji će nestati u bujici svakog trenutka.
Stvar dodatno pogršavavaju loše kontrole. Iako su navigacija terenom i rotacija u kamere rešeni prilično dobro (kombinacijom WASD tastera i točkićem miša), kontrolisanje kursora (Breath) ume da bude prilično konfuzno i neprecizno, što je nedopustivo za igru u kojoj su brzina i preciznost ključ uspeha. Glavni krivac za ovo je nedopustivo mali radious u sredini ekrana po kome možete pomerati kursor, a da pritom ne utičete na pomeranje kamere, što je i glavni uzrok problema.
Ono što nam se izuzetno dopalo su plemena, njihova kultura i dizajn naseobina. Šarene kolibe podignute visoko iznad zemlje izgledaju kao mešavina stilova ovozemaljskih plemena i nekih nam nepoznatih. Sami ljudi tamne od rođenja nose maske različitih oblika koje ne skidaju do kraja života, što ih na neki način oživljava i daje pečat njihovoj kulturi, običajima i verovanjima. Prava je šteta što ovi interesantni detalji nisu iskorišćeni na način koji bi igrača na emocionalnom planu više približio ovom čudnom, mističnom narodu. Tako vrlo brzo postoja samo sitna, bespomoćna, preplašena stvorenja nalik mravima, koje pokušavata da spasete od kataklizme. Interesantan je i životinjski svet koji naseljava vegetacijom prekriven teren, pa će vam za oko sigurno zapasti stvorenja nalik džinovskim crvima zglavkarima.
Jednom kada završite sa kampanjom, dočekaće vas Challenge soba puna otključanih misija (ukupno 30). Ovo su predefinisane mape u kojima možete da manipulišete uglavnom samo jednim elementom. Tako u jednoj misiji morate da gasite vatrenu stihiju koja se približava vašem naselju, dok na raspolaganju imate samo par džepova vode, dok vam druga daje samo par desetina sekundi da se dokopate magičnog kamena i vratite ga u selo kako bi vas viša sila poštedela džinovskog cunamija. Challenge misije su izuzetno intenzivne, kratke, ali i vraški zabavne, a jedini cilj je da ih uspešno završite za što kraće vreme, a zatim i pogledate kako se nosite sa drugim igračima na leaderboard listi.
Za 14.99 evra možete dobiti zavidno bogat sadržaj koji će vam verovatno pružiti sate zabave. Prava je šteta što se Ubisoft nije više fokusirao na peglanje kontrola i veštačke inteligencije, što bi iskustvo učinilo daleko prijatnijim. Iako ovo verovatno neće biti ispravljeno, lepa vest to što je Ubisoft upravo najavio zakrpu koja će u potpunosti eliminisati problematično DRM zaštitu, pa igra više neće zahtevati vezu sa internetom. Na kraju, From Dust je lepo zamišljena igra koja igraču daje veliku slobodu u kreiranju terena i zahteva strateško i logičko razmišljanje prilikom donošenja svake odluke. Sve to propraćeno je odličnom i bogatom audio – vizuelnom komponentom, zbog koje kataklizme nikada nisu izgledale lepše.
Ocena: 72
Kvaliteti: – Gotovo neograničene mogućnosti manipulacije terenom – Simpatična i bogata audio-vizuelna komponenta – Dizajn prelepog misterioznog sveta i njegovih stanovnika – Bogat i zabavan Challenge mod
Nedostaci: – Problematičan AI (pathfinding) – Loše i neprecizne kontrole – Probelmi sa DRM zaštitom i Steam opcijama u igri (što će uskoro biti rešeno najavljenom zakrpom) – Sveukupan osećaj lenjog porta sa konzole
Sajt / Steam Platforma: PC/Xbox360 Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP (SP3) / Vista (SP2) / 7 (SP1) CPU: Intel Core 2 Duo 1.8 GHz / AMD Athlon64 X2 4400+ Video karta: sa minimum 256 MB I podrškom za Shader Model 3.0 RAM: 1.5 GB za Windows XP / 2 GB za Windows Vista / 7 HDD: 4 GB prostora
Preporučeni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP (SP3) / Vista (SP2) / 7 (SP1) CPU: Intel Core i7 920 na 2.66 GHz / AMD Phenom II X4 na 3.0 GHz Video karta: 512 MB GeForce 9 ili Radeon HD 4000 RAM: 3 GB DDR3 HDD: 4 GB prostora
Igrano na: OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core i5 2500k na 4.2 GHz Video karta: NVIDIA GeForce GTX 460 1GB RAM: 4 GB DDR3 Konekcija: Cable, 6 Mbit / 384 Kbit
Opis igre: From Dust
Ako želite da se oprobate u ulozi Boga ili preciznije, same majke prirode, onda je From Dust prava igra za vas. Ovde se sve svodi na menjanje geografkse strukture tropskog okoliša, u cilju spasavanja plemena i njihovih naseobina od prirodnih nepogoda, poput cunamija, požara i vulkana. Međutim, treba imati u vidu da ova igra stiže od Ubisoft-a, zajedno sa ozloglašenom DRM zaštitom. Ovo u prevodu znači da jednom kada igru preuzmete sa Steam-a, moraćete da budete u konstantnoj vezi sa uPlay serverima, odnosno internetom. Stvar dodatno pogoršava činjenica da igra ima neki konflikt sa Steam opcijama u igri, čije aktiviranje može da zakuca igru i vrati vas na desktop, baš kao i prekid veze sa internetom