Ilon Maskovi Starlink sateliti ometaju rad astronoma

Holandski naučnici otkrili su da najnovija generacija Starlink satelita emituje neželjene radio talase, što ozbiljno ometa radio teleskope na Zemlji i otežava posmatranje udaljenih kosmičkih objekata

Ilon Maskovi Starlink sateliti ometaju rad astronoma

Starlink sateliti Elona Muska izazivaju ozbiljne probleme za astronome, otkrila je nova studija. Istraživanje, sprovedeno od strane astronoma u Low Frequency Array (LOFAR) observatoriji u Holandiji, pokazuje da najnovija generacija Starlink satelita emituje neželjene radio talase koji ometaju pogled radio teleskopa sa Zemlje u svemir.

Problem leži u drugoj generaciji Starlink satelita V2 mini, koji su veći od prethodne generacije i koriste snažniju elektroniku. Naučnici kažu da oni šalju radio signale do 32 puta jače od prethodnih verzija. Ovi signali pokrivaju širi spektar frekvencija, što još više otežava naučnicima da posmatraju slabe i udaljene kosmičke objekte.

Cees Bassa, glavni autor studije objavljene u časopisu “Astronomy & Astrophysics”, objasnio je razmere problema. Bassa je rekao da su ovi emiteri do 10 miliona puta sjajniji od nekih najslabijih astrofizičkih izvora koje naučnici pokušavaju da posmatraju. Ova svetlost je slična poređenju najslabijih zvezda vidljivih golim okom sa sjajem punog meseca.

Ovaj problem postaje sve gori kako SpaceX, kompanija iza Starlinka, nastavlja da lansira desetine novih satelita svake nedelje. Neželjena emisija ovih satelita može čak premašiti međunarodne limite za interferenciju, što bi moglo imati ozbiljne implikacije za buduću radio astronomiju.

Istraživanje ističe hitnu potrebu za boljim regulativama za upravljanje satelitskim emisijama. Federico Di Vruno iz Opservatorije SKA navodno je upozorio da čovečanstvo dostiže kritičnu tačku gde su potrebne akcije kako bi se zaštitila naša sposobnost da istražujemo svemir sa Zemlje.

Problem nije ograničen samo na SpaceX. Druge kompanije, poput OneWeb u Velikoj Britaniji i Amazona sa svojim predstojećim projektom Kuiper Belt, takođe lansiraju veliki broj satelita. Kako sve više ovih konstelacija popunjava nebo, rizik za radio astronomiju raste, piše Mashable.