Mercedes-Benz dobio dozvolu za vožnju bez asistencije vozača

Drive Pilot sistem kompanije Mercedes-Benz za sada može da se koristi u državi Nevadi u SAD, pri brzinama do 65 km/h i omogućava potpuno autonomnu vožnju.

Mercedes-Benz dobio dozvolu za vožnju bez asistencije vozača

Proizvođači automobila širom sveta uveliko razvijaju svoje sisteme za asistenciju pri vožnji i potpuno autonomnu vožnju. Prva kompanija koja je u SAD dobila dozvolu za potpuno autonomnu vožnju je Mercedes-Benz, sa svojim Drive Pilot sistemom. Ova dozvola važi za vožnju pri brzini do 65 kilometara na sat i samo u Nevadi, SAD.

Potpuno autonomna vožnja je takozvani 3 nivo autonomne vožnje i znači da vozač ne učestvuje u vožnji, ali da mora da bude za volanom da preuzme vožnju ukoliko se desi nešto nepredviđeno.

Drive Pilot dozvola

Mercedes-Benz je dobio sertifikat za svoju Drive Pilot tehnologiju, prema „zahtevima minimalnog rizika“ koje Nevada propisuje za autonomnu vožnju nivoa 3 ili višeg. Zakoni ove države dozvoljavaju autonomnim vozilima da se kreću po ulicama, a dozvole se ne izdaju prema nivou autonomije, već prema pomenutim zahtevima minimalnog rizika. Ovi zahtevi propisuju da vozila mogu sama da se zaustave ukoliko dođe do nekog problema u radu sistema.

Mercedes-Benz Drive Pilot funkcioniše kao i drugi slični sistemi (GM Super Cruise, Ford BlueCruise i Tesla Autopilot) koji ne zahtevaju da držite ruke na volanu i noge na komandama gasa i kočnice. Za razliku od sistema nivoa 2, gde vozači moraju da prate šta se dešava na putu oko sebe, Mercedes-Benz sistem nivoa 3 dozvoljava mnogo više od toga.

Mercedes-Benz ima stroge zahteve

Prema izveštaju portala The Drive koji je imao prilike da prošle godine testira sistem na zatvorenoj stazi u Nemačkoj, kamere moraju stalno da vide lice vozača, ali vozač može da okrene glavu da bi razgovarao sa putnikom ili igrao neku igru na velikom ekranu vozila.

Kada je u jednom trenutku vožnje, novinar pomenutog portala uzeo telefon da napravi selfi, sistem se isključio. Drugim rečima, sistem ne dozvoljava vozačima da dremnu dok ih auto doveze do posla, ili da se voze na zadnjem sedištu.

Mercedes-Benz je strog po tim pitanjima, jer su ljudi u prošlosti zloupotrebljavali slabe kontrole nadzora vozača u Tesla vozila sa autopilotom da bi spavali tokom vožnje ili sedeli na zadnjem sedištu, što je uznemirilo regulatore i podstaklo zagovornike bezbednosti da insistiraju na strožim zahtevima praćenja vozača.

Autoput i velike gužve

Osim toga, Drive Pilot deluje slično mnogim sistemima nivoa 2 koji su dostupni u SAD. Ubrzava i usporava, u zavisnosti od saobraćaja ispred. Može da ostane centriran u traci i da vrši automatizovane promene trake i otkrivanje mrtvog ugla. Zanimljivo je da Mercedes kaže da će Drive Pilot raditi samo pri brzinama do 65 km/h na „odgovarajućim deonicama autoputa i gde postoji velika gustina saobraćaja“ – što izgleda sugeriše da će biti dostupan samo u gužvama i situacijama kada ima dosta kreni/stani situacija.

Pored kamera i radara, tu je i LIDAR senzor koji pravi 3D model svog okruženja, kao i mikrofone za otkrivanje približavanja vozila hitne pomoći.

Nivoi autonomne vožnje i problemi

Treba da razumemo da sistemi nivoa 3 autonomne vožnje nisu bez rizika. Većina proizvođača sistema autonomne vožnje, uključujući Waymo i Cruise, smatraju da je nivo 3 previše opasan, i da zbog toga rade isključivo na tehnologiji nivoa 4. Razlog je potreba da vozači ostanu pažljivi uprkos tome što vozilo obavlja većinu zadataka vozača.

Postoje studije koje pokazuju da prenos između automatizovanog sistema i pravog vozača može biti posebno težak. Kada su ljudi isključeni iz vožnje na duži vremenski period, mogu preterano reagovati kada iznenada preuzmu kontrolu u vanrednoj situaciji. Da li se radi o preterano naglom skretanju, prejakom kočenju ili neprilagođenoj reakciji jer nisu obraćali pažnju, ali te akcije mogu stvoriti domino efekat koji ima potencijal da bude opasan.

Mercedes-Benz nije jedini proizvođač koji se bavi ovom tehnologijom, koja se često povezuje sa električnim automobilima. Ford je rekao da će se okrenuti „interno razvijenoj L2+/L3 tehnologiji“. Audi, BMW i Volvo su rekli da rade na sopstvenim sistemima nivoa 3, a Kalifornija se smatra sledećom granicom za testiranje i primenu. Predstavnici kompanije Mercedes su rekli da se nadaju da će dobiti odobrenje da počne da nudi svoj sistem nivoa 3 vozačima u Kaliforniji tokom ove godine.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi