Naučnici potvrdili, evo šta se nalazi unutar Meseca

Naučnici su potvrdili da Mesec ima čvrsto jezgro poput Zemljinog, što donosi nova saznanja o njegovoj evoluciji i nestanku magnetnog polja

Naučnici potvrdili, evo šta se nalazi unutar Meseca

Naučno istraživanje objavljeno u maju 2023. godine otkrilo je da je unutrašnje jezgro Meseca zapravo čvrsta kugla sa gustinom sličnom onoj od gvožđa. Ova otkrića mogu pomoći u razrešenju dugotrajne debate o tome da li je srce Meseca čvrsto ili rastopljeno, kao i u boljem razumevanju istorije Meseca, čak i šire gledano, Solarnog sistema.

Rezultati ovog istraživanja pružaju novi uvid u evoluciju Mesečevog magnetnog polja, demonstrirajući postojanje unutrašnjeg jezgra i podržava teoriju o globalnom preokretu plašta, što donosi značajne informacije o vremenskoj liniji bombardovanja Meseca tokom prvih milijardu godina postojanja Solarnog sistema.

Naučnici su koristili seizmičke podatke prikupljene tokom misija Apollo, ali njihova rezolucija nije bila dovoljna da se precizno odredi stanje unutrašnjeg jezgra. Da bi rešili ovu dilemu, istraživači su prikupili podatke iz svemirskih misija i eksperimenata laserskog merenja udaljenosti Meseca, kombinujući ih sa modeliranjem različitih tipova jezgra.

Najnoviji modeli pokazuju da Mesec ima jezgro slično Zemlji, sa spoljašnjim fluidnim slojem i čvrstim unutrašnjim jezgrom. Prema ovim modelima, unutrašnje jezgro ima radijus od oko 258 kilometara, dok spoljašnje jezgro ima radijus od oko 362 kilometra. Gustina unutrašnjeg jezgra je procenjena na oko 7.822 kilograma po kubnom metru, što je vrlo blizu gustini gvožđa.

Ova istraživanja potvrđuju ranije rezultate dobijene korišćenjem savremenih seizmoloških tehnika, što predstavlja snažan dokaz za teoriju da Mesec ima jezgro slično Zemlji. Otkrića donose i važne implikacije za razumevanje Mesečeve evolucije, naročito u vezi sa nestankom njegovog magnetnog polja. Kako se čovečanstvo sprema za povratak na Mesec, možda nećemo morati dugo da čekamo na seizmičku potvrdu ovih otkrića. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nature.