Zemlja na kratko dobija još jedan mesec - retka pojava nas očekuje do kraja novembra

Asteroid 2024 PT5, otkriven u avgustu, pridružiće se Zemljinoj orbiti kao privremeni "mini-mesec" od 29. septembra do 25. novembra

Zemljina orbita uskoro će imati posetioca, prema izveštajima koje je objavio američki Institut za fiziku. Asteroid 2024 PT5 otkriven je u avgustu, a proračunata putanja ukazuje da bi on mogao da postane drugi Zemljin “mini-mesec”, kako ga je opisalo izdavačko odeljenje Instituta za fiziku (IOP). Ovo navodi većinu laika da se zapitaju da li će biti vidljiv golim okom ili izazvati uticaje nalik onima iz naučnofantastičnih knjiga ili filmova.

Odgovor na oba ta pitanja je ne, a pojava objekata blizu Zemlje koji postaju mini-meseci nije tako retka kao što možda mislite. Predviđa se da će se mini-mesec pridružiti Zemljinoj orbiti kao privremeno zarobljeni prelet od 29. septembra do 25. novembra, prema članku koji su ranije ovog meseca objavili istraživači Karlos de la Fuente Markos i Raul de la Fuente Markos.

Članak navodi da se objekti koji završe punu orbitu oko naše planete nazivaju privremeno zarobljenim orbiterima, dok privremeno zarobljeni preleti, poput PT5, ne završe punu putanju oko Zemljine orbite.

Asteroid PT5 otkriven je 7. avgusta od strane Sistema za poslednje upozorenje na zemaljski udar asteroida (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) i posmatran je od strane tima u Južnoj Africi. PT5 će ponovo dostići najbliži prilaz Zemlji 9. januara 2025. pre nego što napusti blizinu Zemlje ubrzo nakon toga. Ovaj objekat će se ponovo vratiti 2055. godine.

Istraživači su takođe dali primere drugih mini-meseca koji su kroz istoriju bili uhvaćeni u Zemljinoj orbiti, uključujući asteroide koji su pravili društvo Mesecu godinu dana ili više.

Asteroid RH120 bio je privremeno zarobljeni orbiter koji je gravitaciono bio vezan za Zemlju od jula 2006. do jula 2007. godine, navodi se u članku. U međuvremenu, asteroid CD3 je uspeo da pobegne iz orbite početkom maja 2020. “nakon što je bio vezan za Zemlju nekoliko godina”.

Postoje dva poznata primera privremeno zarobljenih preleta, poput PT5, koji su zabeleženi od strane istraživača, kao što je 1991 VG koji je “kratko bio zarobljen” u februaru 1992. godine. Članak navodi da je NX1 bio “kratkotrajni mini-mesec Zemlje 1981. i 2022. godine, a vratiće se kao takav 2051.” Istraživači su rekli da PT5 prati putanju sličnu NX1, napominjući da je asteroid imao blizak susret sa sistemom Zemlja–Mesec 1960. godine.