Kako znate da je osoba s druge strane telefonskog poziva zaista ona za koju se predstavlja?
Početkom jula, jedan izvršni direktor u Ferrariju bio je zasipan gomilom WhatsApp poruka koje su izgledale kao da dolaze od njegovog šefa, generalnog direktora Ferrarija, Benedetta Vigne. Međutim, Ferrari izvršni direktor nije prepoznao broj, i nije mogao biti siguran da je zaista njegov šef.
Sumnjajući u poplavu poruka sa nepoznatog broja, Ferrari direktor je ipak odgovorio na poziv osobe koja se predstavljala kao Vigna. Iako je navodni generalni direktor imao južno-italijanski akcenat poput Vigne, direktor je i dalje osećao da nešto nije u redu, pa je postavio pitanje koje bi samo pravi Vigna mogao znati – nešto o čemu su njih dvojica lično razgovarali nekoliko dana ranije.
“Izvini, Benedetto, ali moram da te identifikujem,” rekao je direktor. Nakon toga, poziv se iznenada prekinuo, a potencijalno ogroman pokušaj prevare bio je izbegnut, kako je Bloomberg izvestio ranije ove godine.
Naravno, Ferrari direktor nije izuzetak, jer otkako postoje telefoni, postoje i ljudi koji pokušavaju da nekoga prevare da pomisli da su neko drugi. Razlika je u tome što sada, kao u slučaju Ferrarija, AI alati omogućavaju prevarantima da kloniraju nečiji glas i prevare žrtve da misle da razgovaraju sa nekim drugim.
Svi ovi napadi uključuju telefon, ili preciznije, javljanje na telefonski poziv. Kada se javite na poziv, prevaranti i prevaranti mogu koristiti taktike dizajnirane da vas primoraju da reagujete brzo i nepromišljeno u stresnoj situaciji.
AI alati služe za telefonske prevare
Neki od primera koji se dešavaju uključuju “policiju” koja vas zove tvrdeći da imate nalog za hapšenje i traže uplatu kako bi poništili nalog. Ako postoji nalog za vaše hapšenje, policija vam neće ostaviti preteću govornu poruku; doći će vam na vrata.
Ili vaše osiguranje koje traži uplatu putem telefona bez da vam prethodno pošalje pismo ili papirni račun. FBI kaže da prevare mogu pogoditi svakoga i kreću se od prevaranata koji se predstavljaju kao zdravstveni radnici do lažnih tvrdnji da dugujete novac po nepostojećem računu.
Treba uvek biti oprezan prema osobi sa druge strane telefonskog poziva koja tvrdi da zove iz vaše banke, kompanije u kojoj radite, online tehnološke kompanije koja zove da “verifikuje vaše lične podatke” ili traži da izdiktirate sigurnosni kod koji vam je poslat na telefon.
Neke prevare su sofisticiranije od drugih, uključujući falsifikovanje telefonskih brojeva koji izgledaju autentično na ID-u pozivaoca i korišćenje AI alata za manipulisanje nečijim glasom. Često će prevarant pokušati da izazove vašu reakciju ili odgovor tako što će se pretvarati da je bliski član porodice u nevolji. Čak i ako mislite da znate osobu koja vas zove, ali niste potpuno sigurni, to možda ima dobar razlog. Verujte svojim instinktima, budite oprezni.
Uzmite primer Ferrari-jevog zamalo problematičnog slučaja. Tokom poziva, Ferrari direktor je postavio pitanje navodnom generalnom direktoru koje bi samo pravi šef znao – naslov knjige o kojoj su razgovarali nekoliko dana ranije. U manjem obimu, neki prijatelji i porodice imaju dogovorene šifre ili fraze koje mogu koristiti u slučaju da moraju dokazati da su zaista oni. (Korak dalje, imati alternativnu frazu koja se koristi samo ako je žrtva pod prisilom, koja može pomoći u obaveštavanju drugih o nesigurnoj ili opasnoj situaciji.)
Ako vas neko zove neočekivano i traži vaše podatke, kako možete znati da je osoba koja vas zove zaista legitimna? Možda imate samo broj pozivaoca na koji se možete osloniti, a možda ne prepoznajete te brojeve.
Ako vas neka kompanija ili organizacija koju možda prepoznajete pozove i traži podatke koji pobuđuju vašu sumnju, prekinite poziv, idite na zvaničnu web stranicu organizacije ili aplikaciju i pozovite ih direktno. Nemojte se samo oslanjati na Google pretragu za broj telefona, jer prevaranti mogu prevariti pretraživače da prikažu lažne brojeve korisničke podrške koje vode prevaranti, piše TechCrunch.
Ako dobijete telefonski poziv u kojem se tvrdi da je neko ušao na jedan od vaših online naloga, idite na web stranicu ili aplikaciju za svoj online nalog i sami proverite pre nego što preduzmete bilo kakvu dalju akciju. Većina kompanija, poput Google-a ili Facebook-a, vas neće pozivati, već se oslanjaju na svoje zvanične portale za podršku korisnicima.
Budite poput tog Ferrari direktora. Uzmite trenutak da udahnete, razmislite i preuzmite kontrolu nad situacijom.
Одлично се извукао, свака част!
Đuro, ti li si?
Ne znam, ja bih se drzao novih vesti ! ovo je bilo viralno pre mesec dana.
Laguje AI pa dok je preveo na srpski :)