Opis igre: PES 2013

FIFA ili PES? Koji serijal po vama bolje dočarava taj osećaj jurcanja za loptom po zelenoj travi (kako žene obično vide fudbal)? Nema sumnje da su oba odlična na svoj način i da imaju svoje fanove, a razlike su u nekim finesama koje pak prilično utiču na sveukupan osećaj i iskustvo. Zato ova dva konkurenta na neki način i nisu konkurencija, jer su igrači uglavnom strogo podeljeni i nastavke porede sa prethodnim igrama iz omiljenog serijala, ne obazirući se previše na ono što donosi onaj drugi. Ove godine PES je taj koji je prvi stigao, pa bi verovatno bilo logično porediti u čemu je to bolji ili možda gori od prethodnog. Ipak, to možda više nije dovoljno zbog FIFA-e koja je sa prošlom “sezonom“ napravio veliki pomak na svim poljima

Milan Jović
FIFA 2012 je postala deo istorije, kao najprodavanija sportska igra, koja je uspela da “odgrize” solidno parče fanova PES-a. Jednostavno, dok je PES sa par poslednjih nastavaka bio u nekoj vrsti hibernacije, FIFA je grabila napred i unosila brojne interesantne novine koje su naišle na odličan odziv kod igrača. Ipak, to i dalje ne znači da PES 2013 nije odlična igra i jedini problem sa ovim serijalom je u tome što u skorije vreme nije izazvao taj “Vau!“ efekat.  
 
Po startovanju igre dočekao nas po malo napadan i ne previše funkcionalan meni, dok su se u pozadini vrtele “diskutabilne“ numere, koje će se nekome dopasti, a nekome ne (nama nisu). Iako ovo nije bitan aspekte igre, dobra stvar je da ih možete zameniti pesmama iz svoje kolekcije.
Jednom kada istrčite na teren, vrlo brzo ćete primetiti odlično utegnute kontrole i njihov odziv. Kada je kontrola dodavanja lopte u pitanju, ne možemo da tražimo više od onog što je PES 2013 doneo. Pasevi su nešto sporiji, ali vrlo precizni, jer igra sada dozvoljava igraču da vrlo elegantno usmeri šut baš onde gde želi u krugu od 360 stepeni, uključujući i visinu i brzinu. Prijem lopte sada u još većoj meri zavisi od igrača, odnosno od R2 tastera koji je verovatno najvažniji u novom PES-u. “Mekoća“ prijema se kontroliše doziranjem  R2 okidača na džojpedu, neposredno pre nego igrač dočeka loptu na nogama ili grudima. U suprotnom, lopta će se odbiti od igrača (kao o reprezentativca naše reprezentacije) i verovatno završiti u nogama protivnika. Pritom, na uspešnost izvođenja ovih poteza utiču i faktori kao što su iskustvo igrača, brzina kojom se kreće i situacija u kojoj se nalazi.  
 
Kontrola lopte je povećana i produbljena nekim novim trikovima i driblinzima, a njihov broj je zaista impresivan. Mnogi od njih zahtevaju intenzivnu praksu, dobre reflekse i koncentraciju, pa početnicima novi PES može biti previše komplikovan. Bez obzira da li ste novajlija ili iskusan PESovac, toplo preporučujemo da neko vreme provedete u odličnom Training modu (što će vam i sama igra predložiti), koji vas može naučiti svim driblinzima, ofanzivnim i defanzivnim potezima i mnogim drugim trikovima.  
 
Ono što nam se dopalo su i neke promene u defanzivnoj mehanici koje je PES preuzeo od FIFE. Umesto konstantnog presinga koji je prečesto rezultovao prekršajima, defanzivni proces se svodi na držanje tastera i doziranja odstojanja (palicom) od protivničkog igrača sa loptom. Ovo je igra strpljenja i nadmudrivanja, kada odbrambeni igrač treba da pokuša da isturi nogu i izbije loptu napadaču, a ovaj da pronađe način da ga nadmudri, preciznim driblingom ili iskorišćavanjem otvorenog prostora nakon neuspešnog pokušaja otimanja lopte. Naravno, i dalje su tu uklizavanje i povlačenje za dres, ali ove mere treba koristiti samo u krajnjoj nuždi, jer neretko podrazumevaju nenamerno fauliranje protivničkog igrača, pa i karton.  
 
Ponašanje lopte na terenu je primetno realističnije i više nema čudnog poskakivanja i misterioznog ubrzavanja. Pogađanje okvira gola u PES igrama nikada nije bilo toliko često i lako kao u drugom serijalu, što je jedna od stvari kojim je PES uspeo da upeca i zadrži igrače svih ovih godina. Ipak, Konami je ovde postao malo popustljiviji. Tako su šutevi  često neočekivano snažni i precizni, iako će većina završiti u rukama golmana ili u korneru, pa ovo na neki način više kvari vizuelnu autentičnost, nego što utiče na sam gejmplej, odnosno učestalost postizanja golova (do kojih je i dalje teže doći nego u FIFA-i).  

Sve navedeno vodi primetno sporijem, ali prilično zahtevnijem i realističnijem gejmpleju. Ipak, verujemo da će mnogi u opcijama malo ubrzati tempo igre. Sa druge strane, driblinzi i nadmudrivanje neprijatelja zahtevaju ishitrene reflekse i dobar tajming. Jednostavno, nemoguće je lako pretrčati protivničke igrače i svaki će vas primorati ili na precizan pas ili na pametno odabran i realizovan dribling. Ovo će vam samo otežati poboljšan AI, naročito odbrane, kod koje svaki igrač dobro pokriva svoj deo terena. Mnogo veća kontrola koja je data igraču nije tu samo kao opcija, već nužnost ukoliko planirate da budete dobri u ovoj igri. Poboljšana fizika lopte i veća kontrola nad šutevima vodi većoj raznolikosti golova, što je svakako plus.  
 
Konami je malo paženje posvetio modu za jednog igrača, koji je sadržajno vrlo sličan prošlogodišnjem izdanju igre. Licenciranje imena klubova i igrača nikada nije bila jača strana PES serijala, za razliku od onog drugog. Jedina svetla tačka po ovom pitanju su UEFA i Copa Libertadores takmičenja, dok većina klubova i igrača na svojim simbolima i dresovima nose neka fiktivna imena. Zato će fanovi biti prinuđeni da svoje klubove i njihove igrače prave i “krste“ u editoru koji je prilično bogat opcijama i jednostavan za korišćenje.  
 
Na arbitražu nemamo nikakve zamerke. Sudije svoj posao obavljaju sasvim korektno i možda previše predvidivo (ni sami ne znamo da li je ovo dobro ili loše), dok davanje prednosti sada zaista ima smisla i funkcioniše sjajno.  Što se komentatora, publike i generalno atmosfere na stadionu, PES je po ovom pitanju u najbolju ruku “ok“ i ništa više. Navijači prečesto uzvikuju ime svog kluba dok komentatori brzo postaju naporni.  
 
Ono u čemu je FIFA prošle godine postala neprikosnovena su animacije, koje zavise isključivo od kontakta igrača sa drugim igračima, zahvaljujući kojima je posmatranje utakmice nešto najbliže stvarnosti što možete da iskusite u igri. Kako Konami nema adekvatan odgovor na ovo (fizički endžin), uradio je jedinu stvar koja mu je preostala, a to je mukotrpan posao pravljenja  desetina, a možda i stotina animacija. Rezultat je, moramo priznati, više nego odličan. Načini na koji igrači reaguju na grublje kontakte i uklizavanja su vrlo prirodni i raznoliki. Ipak, ovo je nešto u čemu će PES i dalje kaskati za FIFA igrama, dokle god se bude držao “skriptovanih“ animacija.  
 
Kada su modeli igrača u pitanju i njihove vizuelne karakteristike, PES 2013 je vreća svega i svačega. Trenutno najveća imena fudbala je najlakše prepoznati i njima je posvećeno najviše pažnje, kako u pogledu proporcija tela i detalja na licima, tako i po pitanju nekih upečatljivih animacija. U scenama proslavljanja golova nagledaćete se bizarnih momenata fudbalera kojima ogromna usta ostaju širom otvorena, što izgleda smešno, a na trenutke i jezivo. Sa druge strane, Replay scene (ovaj mod igraču daju još veću kontrolu) zaista izgledaju odličnu i umereno koriste motion blur efekat, kao bi dočarali brze pokrete igrača i lopte.  
 
Kompletna prezentacija, sadržaj i licenciranje ostaju stvari na kojima PES serijal mora da poradi. Ipak, značajno produbljena mehanika, utegnute kontrole i dobar AI su upravo ono što utiče na gejmplej i ono u čemu fanovi uživaju i što će i ovog puta umeti da cene. Iz svega navedenog, logično je zaključiti da je PES najzabavniji kada se igra sa ortacima, pa nema sumnje da ćete i u poslednjem sa njima provesti nebrojano mnogo kvalitetnih sati, otkivajući, uvežbavajući i nadmudrivajući ih svim tim trikovima koje je doneo sa sobom.
Ocena: 86
Kvaliteti: – Nešto sporiji tempo promoviše taktiziranje – Još dublja i bolja kontrola nad loptom i igračima – Gomila novih driblinga i trikova – Vidno poboljšana fizika lopte – Novi, prirodniji sistem odbrane Nedostaci: – Kompletna audio-video prezentacija kaska za konkurencijom (uključujući i licenciranje) – Potrebno previše vremena da bi se zapamtili i uvežbali svi novi trikovi – Bez značajnih novina i napretka po pitanju sadržaja za jednog igrača i online režima Sajt Platforma: PC / Xbox360 / PS3 / PS2 / Wii Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP SP3, Vista SP2, 7 CPU: Intel Pentium 4 na 2.4 GHz / AMD Athlon X2 3800+ Video karta: NVIDIA GeForce 6200 / ATI Radeon X1300 / Intel HD 2000/3000 RAM: 1 GB HDD: 8 GB prostora Optimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP SP3, Vista SP2, 7 CPU: Intel Core 2 Duo na 2.0 GHz / AMD Athlox X2 Video karta: NVIDIA GeForce 7900 / ATI Radeon HD2400 RAM: 2 GB HDD: 8 GB prostora Igrano na: OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core i5 2500k na 4.2 GHz Video karta: NVIDIA GeForce GTX 460 1GB OC RAM: 4 GB Konekcija: Cable, 10 Mbit / 1 Mbit Igru za potrebe testiranja ustupio ComTrade Shop.  

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi