Opis igre: Wasteland 2

Brajan Fargo i njegov tim nam, zahvaljujući crowdfunding kampanji i uspešno sprovedenom Kickstarter projektu, donose igru koja je istinski naslednik Fallout serijala, bez obzira što se nominalno oslanja na klasik iz 1988. godine. Wasteland 2 je stigao, i nakon više desetina sati igranja prosto smo morali da podelimo sa čitaocima utiske o fenomenalnom postapokaliptičnom svetu...

Filip Majkić
Wasteland 2 je, premda nominalno naslednik igre Wasteland (izašle sada već tako davne 1988. godine), za ogromnu većinu igrača najadekvatnije opisati kao istinskog, duhovnog naslednika legendarnih Fallout 1 i 2 igara. Nakon podužeg perioda tokom koga je ovaj naslov budio sećanja na divnu prošlost i nade u lepšu budućnost – što će reći, kickstarter/eary access faze – konačno je finalni produkt ugledao svetlo dana tačno na ulazu u poslednju trećinu septembra. Wasteland 2 ima interesantnu (pred)istoriju i pravi je primer kako novi načini finansiranja mogu da omoguće developerima entuzijastima da svoje zamisli dovedu do finalizacije i ponude tržištu nešto što mu je, sasvim očito, veoma nedostajalo u prethodnim godinama, a možda i decenijama.
waste3_s.jpg
Wasteland 2 je jedan od članova tetrarhije od kojih puno očekujemo svi mi koji smo odrasli na RPG igrama kao što su Fallout, Baldur’s Gate, Planescape Torment i sličnim.  Uz njega, tu su još Divinity: Original Sin, Torment: Tides of Numenera i Pillars of Eternity. Svaki od ovih naslova ne samo da je rađen u najboljem duhu svojih uzora, već su najčešće zapravo isti ljudi koji su radili na njima radili i na prethodnicima, odnosno uzorima. Divinity: Original Sin je duhovni naslednik igara Divinity, a u istom ili sličnom odnosu su Torment: Tides of Numenera i Planescape: Torment, te Pillars of Eternity i Baldur’s Gate. Toplo vam preporučujemo da se informišete kako o ovim igrama, tako i o svemu što predstavljaju za današnju igračku scenu.
Wasteland 2 je u svakom pogledu ono što smo želeli da bude Fallout 3
Naravno, to što je neka igra duhovni naslednik nekadašnje legende nije garancija ili merilo njenog kvaliteta, ali može da bude dobar indikator, posebno ukoliko imamo situaciju da se radi o ambicioznim developerima koji primarno žele da proguraju svoju viziju na tržište, a nisu (barem ne u toliko izrazitoj meri) vođeni profitom. Najnoviji primer je Planetary Annihilation, duhovni naslednik Total Annihilationa, koji ipak uz sve što je doneo nije najbolje osmišljen proizvod. Slične bojazni se pojavljuju za Elite: Dangerous ili Star Citizen, igre koje su po svemu naslednici čuvene Elite ili pak simbioze Elite, Wing Commandera i Eve: Online naslova.
w2_19_s.jpg
No, ako se po jutru dan poznaje, RPG tetrarhija će biti izuzetno uspešna, ne samo tržišno, već i u smislu oživljavanja duha igara koje su nekada dominirale PC tržištem. Divinity: Original Sin se pokazao fantastičnim ostvarenjem, a Wasteland 2 takođe uspeva, kao što ćete to videti u nastavku, da nas oduševi. Premda Pillars of Eternity i Torment: Tides of Numenera još uvek nisu izašli, prema materijalima koji su do sada prikazani, prosto bi bilo neverovatno da te igre omanu, da ne kažemo da ne možemo da zamislimo takvu situaciju. Pillars neodoljivo podseća na Baldur’s Gate po svemu, od interfejsa do načina igranja, a Torment je već tokom razvoja potpuno oduševio nesvakidašnjim lokacijama koje su koncept sveta mrtvih dovele do neslućenih realizacija. No, o svim tim igrama kada bude došlo vreme, vratimo se Wastelandu (2).
w2_20_s.jpg
Suštinski, ne želimo da ovu igru previše povezujemo sa originalom, mada njeni kreatori to intenzivno čine, posebno pošto su ugradili u dvojku mnogo referenci. Em je igra izuzetno stara, em je izvođenje zaista prevaziđeno u svakom pogledu. Naravno, „old school“ igrači će možda i zastupati drugačije mišljenje. Brajan Fargo, izvršni producent Fallout 1 i 2 igara, i njegov tim InXile, je uspeo da „progura“ igru putem javnog finansiranja i kickstartera, na osnovu čega je dobio sredstva koja nije mogao da dobije godinama – zapravo, decenijama – od tradicionalnih izdavača. Na našu sreću i zadovoljstvo, dodali bismo, bez obzira na sve problematične elemente koje ćemo takođe spomenuti…Wasteland 2 je izometrijski RPG u kome vodite svoj tim. Za razliku od izvođenja na koja su nas pomalo navikli (neki bi rekli, kojima su nas razmazili) u poslednjim godinama, ovo je kombinacija izvođenja u realnom vremenu i potezne taktičke borbe. Da, isto kao Fallout, samo što ovde vodite tim. I to je možda pravi, najadekvatniji i najtačniji opis Wasteland 2 igre – ovo je Fallout, samo što vodite nekoliko karaktera na ekranu.
w2_2_s.jpg
Startovanje igre odmah odaje vrlo jasnu sliku o kakvom se RPG-u radi. Ne samo da će vas dočekati šala vezana za DLC („Kupite crvene čizmice za samo 49,99 dolara“, nakon čega vas igra obavesti da vam developeri nikad neće tražiti takve stvari), već će vas, što je daleko ozbiljnije, dočekati enormno kompleksan sistem kreiranja karaktera. Iskreno, najveći problem ovakvog sistema je što je toliko kompleksan, a igra toliko raznovrsna i obimna, da zapravo nema puno šanse da kreirate idealnog karaktera. I to je takođe nešto što karakteriše i samu igru. Ona nijednog trenutka nije idealna, ni po kojoj osnovi. Nema idealnu grafiku, nema idealne načine za pobeđivanje svih protivnika, nema idealnu radnju koja omogućava da heroji dobrice zaštite sve princeze i pobede svakog zloću. Puno puta ćete biti pred izborom da li uraditi stvar A ili B, sa svim jasnim i nejasnim posledicama takve odluke, o čemu možete saznati tek nakon puno, puno vremena. Ili nikada, osim ukoliko ne odigrate igru ponovo, sa drugačijim izborom.
Dobro se pripremite, naoružajte strpljenjem i budite spremni na svakojake izazove
Upravo u tom pogledu je ovo igra starog kova, što nas vraća na priču o kompleksnom kreiranju karaktera. Ne možete sve da vidite iz jednog prelaska, moraćete da igrate po nekoliko puta i da se vraćate ovom naslovu ukoliko želite da vidite ne sve, već samo veći deo onoga što nudi. Spašavanjem mesta X ili Y dobijate ili gubite čitav niz kvestova vezanih za tu oblast. Međutim, sve to važi i na mikro nivou – teško da ćete odmah u startu znati kakvu tačno družinu želite i kakve osobine koji karakter treba da ima. Drugim rečima, verovatno ćete kreirati svoju družinu nekoliko puta dok ne dobijete onu koja odgovara vašim prohtevima.
w2_9_s.jpg
Stvari poprimaju nešto problematičniji okvir imamo li u vidu da je dužina igre ogromna (preko 60 sati) i da zapravo ogroman deo nećete ni videti tako brzo. Situacije mogu doneti efekat frustracije kada, recimo, shvatite da je vaša družina prilično neefikasna iako ste mislili da je spremna za bilo kakav izazov, kada shvatite da je neki skil izuzetno važan ili recimo prisustvo nekog karaktera/klase, ali je za to previše kasno i za to plaćate penale tokom čitavog igranja, a možete komotno zaći i u ćorsokak. Atributi, skilovi i slično su jasno opisani, ali male su šanse da ćete imati jasnu predstavu o njihovoj upotrebnoj vrednosti pre nego što se zaputite makar jednom u pustoš. Tu su oni koji su već igrali igru u Early Access fazi u jasnoj prednosti jer imaju predstavu šta je efikasnije, i kakve se sve situacije mogu očekivati tokom igranja.
w2_8_s.jpg
U svakom slučaju, dobro se pripremite, naoružajte strpljenjem i budite spremni na svakojake izazove. Naravno, ne možete imati sve varijante likova. Infiltrator, Snajperista, Tabadžija, Bolničar(ka), Pregovarač, Haker, Obijač, Lovac, ili bilo koja kombinacija navedenih, su samo neki od izbora – a broj slotova u družini je ograničen. Oni koji ne žele da kreiraju karaktere od nule mogu da krenu sa nekoliko predefinisanih likova – a to bi bila i naša preporuka svima koji počinju da igraju ovu igru. Krenite sa njima, vidite kako vam ide, šta vam odgovara, šta vam fali, pa onda eventualno kreirajte nove karaktere koji vam tačno trebaju. Ili jednostavno odigrajte do kraja sa svojom družinom, a za naredni prelazak kada ćete na potpuno drugačiji način prolaziti kroz Wasteland 2 pripremite listu nekih novih karaktera.
w2_14_s.jpg
I kakvo je to samo iskustvo! Bez obzira kakvu družinu budete vodili, vaš zadatak je da čuvate ono malo što je ostalo od reda u pustišima Arizone (kasnije i Kalifornije). Stvari su vrlo jasne i prepoznatljive svima koji igraju postapokaliptične igre – godinama nakon nuklearne katastrofe, ono malo što je ostalo od civilizacije je iseckano što teritorijalno, što vrednosno, podeljeno u mnoštvo frakcija koje se međusobno bore zbog resursa, religije (da, i ona će biti faktor prilikom igranja) i mnoštva drugih faktora koji iz ljudi izvlače iskonske, animalne instinkte.
w2_12_s.jpg
Odluka kako ćete prolaziti Wasteland 2 je umnogome na vama. Problematici možete pristupati tako što ćete težiti da među frakcijama održavate delikatan balans, trudeći se da brižljivo pazite na svoju reputaciju kod njih. Ili, pak, od neke frakcije napraviti otvorene neprijatelje, sa svim posledicama takve odluke na svet, kao i vaš prelazak i kvestovanje. Naravno, imate i mnoštvo zloća sa kojima nema razgovora i pregovora. Čekaju vas mutanti, pljačkaši, životinjski svet (mutiran, naravno), te roboti, monstrumi, kanibali…
waste1_s.jpg
Borbi ima napretek, i nemojte misliti da ćete moći da izbegnete intenzivnu upotrebu pušaka, toljaga, bombi, snajpera i raznih drugih ubojitih sredstava dok sprovodite pravdu (ili množite nepravdu) efikasnošću koja bi i Teksa Vilera posramila. Imajte u vidu da je borba prilično brutalna – od toga da možete da pogodite svog člana družine ukoliko je na liniji paljbe (friendly fire), preko posledica borbe kao što su potres mozga ili krvarenje, do toga da se oružje može zaglaviti. Istovremeno je i veoma zahvalna i nagradiće vaš entuzijazam, volju da se isproba nešto na drugačiji način, izmenjenu taktičku postavku…Nije nikakva retkost da jedna ista borba rezultuje drastično drugačijim ishodima u zavisnosti od vaše postavke i tima, gde ćete doživljavati da vam pogine neki član družine (ili nekoliko njih) u istoj borbi kojoj ste pre ili posle pristupili na potpuno drugačiji način i tom prilikom jedva da je neko okrznut. Važi i obrnuto – i najjednostavnija borba može da ostavi prilično teške posledice u slučaju nepažnje. Save taster je vaš najbolji prijatelj kroz igru!Kao što smo rekli, borbe su potezne. Svaki član družine ima određeni broj akcionih poena koje troši na pomeranje ili pucanje (ili ekvivalentni način borbe). Sama igra je takva da barata sa procentima, pa će se dešavati najraznovrsnije dogodovštine, kao recimo da bomba nema skoro nikakav efekat ili da iz neposredne blizine ne nanesete nikakvo oštećenje protivniku. I to je u redu, ali da se ne biste previše nervirali, kreatori su ostavili borbu prilično jednostavnom i razumljivom (u okvirima poteznih borbi, razume se) tako da nećete imati problema sa snalaženjem i konceptualnom predstavom šta treba činiti.
w2_24_s.jpg
Nažalost, nije sve tako lepo i sjajno – ali je to makar do dizajna. Obzirom da igra radi sa procentima, uvek je moguć Save exploit tako što ćete, recimo, da biste obili neka vrata učitati poziciju X puta dok vaš karakter sa Lockpicking skilom ne obavi operaciju uspešno. Ovakve stvari utiču na igranje i da se ne lažemo svi ćemo ih koristiti, ali je bitno spomenuti ih kako biste bili spremni na to.
Nailazićete na raznolike likove i dešavanja, od primitivaca koji obožavaju nuklearku, preko mutiranih biljaka i životinja, do raznolikih likova i trgovaca
Druga stavka koja će vas možda iznervirati jeste količina kliktanja koje je potrebno vršiti. Ne samo što ima više članova družine, već je potrebno dosta vagati među njima i kliktati za najjednostavnije operacije. Međutim, to je deo Wasteland 2 i Fallout nasleđa. Za razliku od savremenih igara gde se sve uglavnom radi kontekstualno i „neremetilački“, pa tako recimo nije moguće vršiti razne lakomislene poteze, Wasteland 2 se ne libi da vam pruži sve što može u duhu starih naslova. Recimo, zahvaljujući  takvom konceptu je moguće odžepariti pretpostavljenog ili pak započeti svađu ili otvoreni sukob sa frakcijom sa kojom biste u današnjim RPGovima mogli da vršite interakcije samo putem dobijanja kvestova. Ovakve stvari menjaju igrački svet i stoga uvek pozdravljamo njihovo prisustvo. I upozoravamo da je posledica to da ćete, sa druge strane, gomilu rutinskih operacija morati da izvršavate na naporan način putem solidne količine kliktanja koja se više tako reći ne sreće u igrama.
waste2_s.jpg
Interakcije su ključna odlika svih legendarnih RPG-ova, pa je tako i ovde. Nailazićete na raznolike likove i dešavanja, od divljaka koji obožavaju nuklearku, preko mutiranih biljaka i životinja, do raznolikih likova i trgovaca kojih ćete se sećati dugo, dugo vremena nakon što završite igru. Svako ima neku svoju priču, neki svoj put. Što je najbolje, u svemu tome, kao što smo već naglasili, nećete nikako moći da uživate „iz cuga“, pošto ćete u zavisnosti od karakteristika vaše družine i karaktera neke stvari (da ne kažemo, mnoge) apsolutno propustiti i nećete ni biti svesni da su prisutne, već ćete tek ukoliko prolazak kroz Wasteland 2 ponovite sa sastim drugačije koncepiranom družinom shvatiti koliko još sadržaja tu samo ima. Prosto, ne možete imati visoke karakteristike za sve osobine…a ovde je svaka osobina bitna i direktno utiče što na gejmplej, što na priču.
w2_25_s.jpg
Ono gde Wasteland 2 briljira je humor, koga se igra nimalo ne libi. Što u komentarima, što kroz igru, što u okruženjima, što u najnaivnijim situacijama, ili kroz različite reference. Igra se ne libi da se šali i kroz samu postavku gde ćete popravljati tostere i to je ponuđeno kao skil! Uostalom, pričamo o igri koja ja veoma svesna kakvi će je ljudi igrati i ne libi se da ih „prozove“, pa su tako nivoi težine nazvani Rookie, Seasoned, Ranger i – Supreme Jerk! Ili, situacija da je iz menija moguće odabrati Reverse English kao opciju za jezik – da, dobro ste pročitali, šatrovački engleski. Naravno, VEOMA naporan za čitanje, koga će biti itekako u ovoj igri. Zapravo, ogroman deo vremena ćete provoditi čitajući log i vodeći raznovrsne dijaloge, od veoma zanimljivih do potpuno sumanutih. Spremite se i na to!
Tehnikalije
Ovo je verovatno i najkontroverznija strana igre. Pre svega, na internetu postoji mnoštvo žalbi na bagove i probleme najrazličitijih vrsta, od pucanja igre prilikom učitavanja, preko grafičkih bagova, do pathfindinga pojedinih članova družine i slično. Iskreno, nismo iskusili previše problema tokom igranja ovog naslova, ali nam je obaveza da prenesemo da su iskustva veoma raznovrsna u tom pogledu. Da se vratimo na uzrečicu koju koristimo kroz ceo tekst – spremite se i na to. Uostalom, ovakve gigantske igre su neretko imale mnoštvo bagova – setimo se samo Fallouta.
w2_7_s.jpg
Grafički, igra je možda tek nešto iznad proseka. Nivo detalja je takav da ćete kada gledate izbliza videti razne nedostatke na modelima i teksturama, ali zapravo nećete ni gledati detalje iz tolike blizine (iako se radi o 3D naslovu) već ćete 99% vremena provoditi sa maksimalnom udaljenošću kamere od likova. Okruženja su…sumorna i tmurna. Koncept Wastelanda 2 je takav da ne dozvoljava previše šarenila i odstupanja od potrebe da najveći broj krajolika bude poput pustare. I to neće ni najmanje smetati onima koji će igrati ovaj naslov, naprotiv.
w2_16_s.jpg
Audio podloga je ponovo stvar izbora koncepta. Nuklarnim ratom razorene pustoši ne prizivaju naročitu upotrebu muzike, a koncetualno su i dijalozi takvi da je njihovo čitanje daleko upotrebljivija alatka nego što bi možda bilo glasovno komuniciranje. Uostalom, i sredstva su bila relativno ograničena, pa imamo situaciju da je zaista logičnije nemati voice-over i imati pregršt opcija prilikom dijaloga, te zahvaljujući tome kreirati neke od najzanimljivijih interakcija koje smo doživljavali u igrama u proteklih nekoliko godina. Da nas ne shvatite pogrešno, postoji rudimentarni voice-over, ali gro interakcija u igri sa NPC-ovima ćete – čitati.
w2_15_s.jpg
Sve u svemu, tehnikalije igre nisu na naročito visokom nivou. Što nismo ni očekivali, iskreno govoreći. Korektno – to je najbolja reč koja sumira sve u ovom aspektu koji za samu igru zaista, zaista nije naročito bitan. Kao i u mnogo čemu drugom, ovde je samo dovoljno da kvalitet bude takav da zadovoljava određeni nivo – a Wasteland to zadovoljava, i preko toga. Ovakve igre trebaju da budu daleko ograničenije maštom i domišljatošću dizajnera i na osnovu toga o njima treba suditi, pre nego nekakvim teoretisanjem da li se koristi više hardverskih resursa nego što je potrebno ili da li su mogle da budu prisutne detaljnije teksture…Wasteland 2 je biser igračke industrije. Ne one mejnstrim industrije koja teži da i bukvalno industrijalizuje svoj krajnji proizvod, već onog dela koji je dugo bio pritisnut upravo mejnstrim industrijom. Wasteland 2 je krik koji se čuje u tmurnoj noći, ali ne krik užasa i straha, već urlik zadovoljstva i samoostvarenja kakav se verovatno oteo iz grudi Spartaku kada je jedne noći pre 2000 godina uspešno zbacio okove sa sebe i odlučno poveo svoje drugove stazama slobode, makar ih ta staza vodila u smrt, uzdrmavši temelje rimske države.
Kao retko kada važe uzrečice „upornost se isplati“ i „sreća prati hrabre“
Naravno, neće Wasteland 2 nikoga da ruši ili da se bori, ali u izvesnom smislu, ova igra jeste povratak nekim tradicionalnim i nekonvencionalnim igrama koje su nas toliko zabavljale, a za koje tek sada postajemo svesni koliko su nam zapravo nedostajale. Istovremeno su tračak nade da možemo videti još mnogo ovakvih igara, i sa zadovoljstvom možemo konstatovati da ovakvi biseri ne moraju nužno da zavise više od volje industrije. Dovoljno je da se skupi kritičan broj poklonika određene ideje i koncepta.
w2_22_s.jpg
Naravno, Wasteland 2 ima i svojih slabih strana. Pre svega, tu su pomenuti bagovi i tehnički problemi. Međutim, najozbiljnije konceptualne mane koje bismo mi istakli su sporedni kvestovi i (de)stimulisanje istraživanja. Naime, glavni kvest je dosta zanimljiviji od sporednih kvestova i u tom pogledu ovde imamo obrnutu situaciju u odnosu na mnoge RPG naslove novije generacije gde je glavni kvest totalno predvidiv (posebno kada imamo priču o iskonskom dobru i zlu po uzoru na bajke gde je sasvim predvidljivo da se zlo mora uništiti i da dobro mora trijumfovati). Druga stavka dodatno pojačava taj utisak, budući da nema neki naročitih nagrada za izvršavanje sporednih kvestova ili vršenje različitih istraživanja. Najzad, već smo govorili o problematičnosti ponavljanja raznih operacija, kao i potencijalnih opasnosti da igrate igru satima da biste shvatili da je bolje početi ispočetka sa drugačijom družinom…
w2_10.jpg
No, nemojte slučajno, ma koliko mana pronašli igri, da dozvolite da vas to destimuliše. Bićete nagrađeni fantastičnim putovanjem kroz postapokaliptični svet, vrhunskim iskustvom koje nude najbolja svetska RPG ostvarenja. Kao retko kada važe uzrečice „upornost se isplati“ i „sreća prati hrabre“; mada, dodajte koji poen na Luck za svaki slučaj. Wasteland 2 je biser današnje igračke industrije i još jedan pokazatelj da igrači više nisu zavisni od odluka nekih glavonja iz velikih kompanija i marketinških procena o isplativosti određenog naslova.
w2_13_s.jpg
Wasteland 2 nije usamljen. Na početku teksta smo spomenuli još neke naslove slične njemu, koji dolaze uskoro ili će doći u dogledno vreme, ne samo iz RPG žanra. To su sve igre koje su uspele da pronađu svoj put na jedan nov, specifičan način, i koje ni ne treba posmatrati kao još malo bućkuriša, doziranog na kašičicu, u šta se polako ali sigurno pretvaraju (ne)dela mnogih izdavača sa nepostojećim ili bolno sporim pomacima u dobrom smeru. Za Wasteland 2 sve preporuke! Naše je mišljenje da će ovo biti igra o kojoj će se pričati i kroz 10 godina, bez obzira na ocene koje bude dobijala na raznim sajtovima ili Metacritic agregatoru. Skidamo kapu pred Brajanom Fargom i jedva čekamo sledeći projekat. Neka se spremi Torment: Tides of Numenera.
Ocena: 95
P.S. uz sve pozitivno što smo rekli, dodajemo da je igra dostupna i za Linux i Mac OS X platforme!
Dopalo nam se
– Fenomenalna igra u skoro svakom pogledu – Hrabar povratak u zlatno doba taktičkih RPG naslova – Duhovni naslednik Fallout igara (i naravno, prvog Wasteland naslova) – Neverovatno zarazna, zabavna i igriva avantura – Fantastična priča, bogatstvo sadržaja, može se igrati iznova na različite načine
Nije nam se dopalo
– Razni bagovi – Bez previše motiva za obavljanje sporednih kvestova – Možete igrati satima ili čak više desetina sati, da biste shvatili da je bolje početi sa novom družinom
 
Minimalne specifikacije:
Procesor: Intel Core 2 Duo ili ekvivalentan AMD procesor Grafika: Nvidia GeForce GTX 260 ili Radeon HD 4850 RAM: 4 GB HDD: 30 GB prostora OS: Windows XP
Preporučene specifikacije:
Procesor: Intel Core i5 ili ekvivalentan AMD procesor Grafika: Nvidia GeForce GTX 460 ili Radeon HD 5770 RAM: 4 GB HDD: 30 GB prostora OS: Windows 7/8 x64
Igrano na:
Procesor: Intel Core i5-4670, 3.4 GHz Grafika: MSI GTX 670 OC RAM: 16 GB SSD: Samsung 840 EVO, 250 GB OS: Windows 7 x64

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi