Untitled Document
Kao što znamo, u toku je najveći jesenji sajam računarske opreme, poznati Comdex,
na kome je nVidia konačno obelodanila šta se krije unutar nV30 grafičkog procesora
koji će debitovati na kartici GeForce FX 5800 Ultra. Ukratko, odmah bi mogli reći
da je po rešenjima, nV30 zapravo nV25+R300+VSA100, mada je to samo grub opis.
Pošto ćemo se sa karticom sresti verovatno u drugom mesecu naredne godine, u dnevnim
vestima ćemo se samo pozabaviti arhitekturom čipa, odnosno novim rešenjima koja
su integrisana. Šta je novo, i u čemu je nV30, prvi grafički čip izrađen u 0.13
mikronskoj tehnologiji, bolji od R300 i nV25?
Pored podrške za Direct X 9.1, nV30 u 125 miliona tranzistora krije osam piksel
pipeline-a, zapravo pravih 128-bit Floating Point Shadera, DDR II memoriju koja
radi na 500 MHz (Samsung, 2ns) efektivno na 1000 MHz. Pored intellisample antialiasing-a,
svojevrsne fragment aa tehnike rešene preko inteligentnog multisampling metoda,
tu je i true adaptive anisotroping filter, podrška za rad sa 40-bitnom kolor
paletom, pixel i vertex shader programe preko verzije 2.0 i virtuelno neograničena
veličina prikazanih tekstura. Ovako monstruozan čip će zahtevati i specijalno
dodatno napajanje i još specijalizovanije hlađenje, što je rešeno preko FX Flow
sistema. Iako je memorijski bandwidth realnih 16 Gigabajta u sekundi, što je manje
od Radeon 9700 Pro modela, koji nudi 19.8, nVidia tvrdi da je njihov interlace
kontroler, u suštini veoma sličan LMA II sistemu sa GF4 Ti kartica, sada dosta
dosta efikasniji, pre svega zbog kompresije praktično svih informacija koje
se šalju u video memoriju i to u odnosu 4:1. Intellisample AA metod, u sprezi
sa sistemom kompresije informacija o boji piksela u istom odnosu, učiniće da
ova tehnika sada dosta dosta manje utiče na performanse kartice. Vertex processing
je dosta napredniji od onog kod GF4 Ti kartica, a malo slabiji od rešenja koje
ima ATI u R300 GPU-u, ako posmatramo broj procesiranih vertexa po klok ciklusu.
Ipak, ako znamo da je takt procesora najmanje 500 MHz, kao i da je Pixel Shader
dosta napredniji od konkurencije i prethodne generacije, neće nas brinuti same
performanse nV30 grafičkog sistema. Još jedna od zanimljivih novina nazvana
je jednostavno Dynamic Color Correction, a zapravo je nVidia-ina verzija High
Dynamic Range sistema koji nam je poznat kao feature najjačeg ATI-jevog čipa.
DCC je, uz poboljšani AA i AF, kao i Color Compression, deo Intellisample sistema.
Pored podrške za Pixel i Vertex Shader programe velike dužine, tu je i čitav
niz predefinisanih Cinematic efekata, koje je još 3dfx želeo da progura. Oni
se, ovoga puta ne realizuju preko Tbuffera, već naravno Shader jezika, zašta
je, između ostalog, nVidia i predvidela Cg (C for Graphics) jezik. Pored nekoliko
impresivnih demoa, koje će teško pokrenuti GeForce 4 (zbog izuzetne dužine shader
programa, pre nego zbog količine poligona i tekstura), nVidia je obećala i bolju
drajversku podršku (?).
Ono što se nama manje svidelo kod nV30 procesora, jeste činjenica da je memorijski
kontroler ostao 128-bitan (ATI koristi 256-bitni), što je očigledno jedan od
napravljenih kompromisa. Preterano zagrevanje procesora, jeste stvar koja nam
se takođe ne sviđa, bez obzira što GPU radi na impresivnih 500 MHz. Prema prvim
nezvaničnim testovima, u visokim rezolucijama, nV30 je od 25 do 35% brži od
Radeon 9700 Pro modela, što nije impresivno, ali je dovoljno, pogotovo što se
radi o sample primerku, a znamo i da nVidia često izbacuje brže i naprednije
drajvere.
I za kraj, evo i datih specifikacija, koje ćemo, naravno proširiti kada nam
FX5800 Ultra bude u rukama, odnosno test konfiguraciji. Jedva čekamo 🙂
Produced on a 0.13µ process
Flip-chip design
128 Bit GPU
125 million transistors
Eight Pixel Shaders
x Vertex Shaders
Clock speeds of at least 500MHz
DDR-II memory starting at 500MHz (1GHz DDR)
128 Bit memory bus
Optimized memory interface with lossless Z-compression and color data compression
AGP 8X
FX Flow – proprietary copper heat pipe cooling solution
Full DirectX 9 support
Adaptive anisotropic filtering
Intellisample antialiasing
32/64/128 Bit color Format (variable)
Digital Vibrance Control 3.0
Pixel Shader 2.0+: