Yandex ima najveću međunarodnu kancelariju u Beogradu

Yandex je počeo kao pretraživač, ali se od tada proširio kroz različite usluge kao što su: oglašavanje, taksi, e-trgovina, video/audio striming, cloud...

Yandex ima najveću međunarodnu kancelariju u Beogradu

Yandex je inovativna IT kompanija koja je evoluirala u poslednjih 25 godina u globalnog lidera u tehnologiji, koji danas nudi više od 90 naprednih usluga.

Yandex je mnogo investirao u oblastima mašinskog učenja i obrade prirodnog jezika – ima sopstvenog glasovnog asistenta Alis kojeg pokreće veštačka inteligencija. Takođe, computer vision, prepoznavanje govora, generisanje govora, mašinsko prevođenje samo su neka od mnogih drugih Yandex rešenja koje kompanija pruža.

Usluge kompanije Yandex dostupne su korisnicima širom sveta. Osim kancelarija u Srbiji, Yandex ima preko trideset kancelarija širom sveta, uključujući zemlje kao što su Jermenija, Kazahstan, Turska i šire.

Tim stručnjaka u kompaniji Yandex poseduje mnoge naučne discipline, od matematike, analize podataka, programiranja, lingvistike i mnogih drugih. Pored rada na proizvodima i tehnologijama u kompaniji Yandex, neki od naših stručnjaka podučavaju, drže predavanja i obučavaju studente i mlade stručnjake. Kompanija se smatra broj jedan IT brendom u Rusiji i poznata je po obrazovnim programima, dok je samo prošle godine više od 6 miliona ljudi učestvovalo u neprofitnim obrazovnim projektima koje smo realizovali. Imamo veliki broj praktično orijentisanih master programa na vodećim IT univerzitetima i podržavamo ambiciozne informacione naučnike i stručnjake za veštačku inteligenciju kroz nagrade i stipendije“, rekla je Branka Veličković, direktorka ljudskih resursa Yandex Srbija.

Yandex u Srbiji radi od 2018. godine, a nedavno je otvorena prva kancelarija u samom centru Beograda, koja služi kao centar za istraživanje i za razvoj tehnologija. „Kancelarija u Srbiji je naša najveća međunarodna kancelarija. Ima raznolik tim međunarodnih talenata. Naše zaposlene aktivno integrišemo u srpsku kulturu kroz kulturna dešavanja, gastronomska iskustva i besplatne kurseve srpskog jezika”, dodala je Veličković.

Yandex ima za cilj da unapredi celokupno digitalno okruženje u zemljama u kojima posluje. Proširujući svoje prisustvo u Srbiji, Yandex želi da doprinese razvoju srpske lokalne IT zajednice, pomažući mladim IT stručnjacima da steknu prednost u IT svetu.

Yandex je već pokrenuo obrazovne inicijative u Srbiji, u saradnji sa institucijama i fakultetima poput FON-a i Elektrotehničkog fakulteta. Yandex aktivno sarađuje sa lokalnom IT zajednicom, kroz organizaciju velikih događaja. U julu je organizovana HighLoad++ Serbia konferencija za programere sistema sa visokim opterećenjem, kao i naučno-popularni događaj u septembru pod nazivom Yandex Smart Party, na temu generativne veštačke inteligencije.

Yandex tehnologije

Proizvodi i usluge kompanije zasnovani su na složenim, jedinstvenim tehnologijama koje nije lako replicirati. To je ono što Yandex kompaniji omogućava da izvede stvari koje su se nekada činile nemogućim. Jedno od najznačajnijih dostignuća je pretraživač Yandex Search, koji se nalazi među 5 najboljih pretraživača na svetu.

Yandex usluge koriste generativne neuronske mreže. Praktično sve usluge kompanije Yandex koriste mašinsko učenje – uključujući rangiranje rezultata pretrage, prikazivanje onlajn oglasa i izvođenje prevoda. U 2009. godini Yandex je razvio i implementirao sopstvenu metodu mašinskog učenja – MatrixNet.

Yandex stvara usluge za ljude. Usluge koje menjaju život kakav poznajemo i pomažu ljudima da ostvare svoje ciljeve. Zadovoljni i srećni korisnici su za nas ključni. Između ostalog, to znači da je važnije koliko je proizvod koristan i lak za korišćenje nego koliko novca možemo da zaradimo od njega“, rekao je Aleksandar Krajnov, direktor razvoja veštačke inteligencije u kompaniji Yandex.

Zahvaljujući tehnologiji prepoznavanja govora, korisnici mogu verbalno da komuniciraju sa Yandex aplikacijom za uličnu navigaciju umesto da ručno upisuju adrese. Koriste se i metode kompjuterskog vida za pretragu sličnih slika.

Jedno od naših najnovijih dostignuća i fokus na budućnost je razvoj generativne veštačke inteligencije. Imamo sopstvenu neuronsku mrežu – YandexGPT. Obučena na superkompjuterima kompanije Yandex, najmoćnijim mašinama te vrste u Rusiji i istočnoj Evropi. Osnovni Yandex model nadmašuje ChatGPT 3.5 u ruskim odgovorima, a u 10 odsto slučajeva daje bolji odgovor od ChatGPT4. A Llama YandexGPT neuronska mreža već nadmašuje čak i upite na engleskom“, dodao je Krajnov.

Yandex je postala prva kompanija na svetu koja je integrisala veliki jezički model buduće generacije u svog virtuelnog asistenta Alisu. Uz podršku YandexGPT neuronske mreže, Alisa može da generiše tekst i ideje za razmišljanje skoro jednako efikasno kao i stručnjak. Korisnici mogu da pristupe novoj funkciji preko Yandex aplikacije, Yandex pretraživača, Yandex Station pametnih zvučnika i pametnih televizora sa funkcijom Alise.

Yandex je u proteklih godinu dana uložio više od 100 miliona evra u razvoj generativnih neuronskih mreža. Yandex će nastaviti da razvija neuronske mreže i integriše ih u sve svoje usluge radi boljeg korisničkog iskustva. Nedavno je kompanija predstavila novi jezički model, YandexGPT 2, koji će biti integrisan u pretragu.

Yandex go

Yandex Go je ove godine proslavio svoju petogodišnjicu u Srbiji i sada je aplikacija koja nudi lak pristup vožnji i gradskim isporukama i poznata je skoro svima. Yandex Go je sada dostupan u Beogradu, Novom Sadu i Kragujevcu. Nema svoje vozače i automobile, ali sarađuje sa lokalnim transportnim kompanijama kao partnerima.

Naš cilj u Beogradu je da smanjimo prosečno vreme dolaska automobila na 3 minuta. Mnogi ljudi još uvek doživljavaju taksi kao prevoz za posebne prilike. Verujemo da može biti komplementarni element sistemu javnog prevoza koji pomaže građanima da svakodnevno putuju. Dobili smo primere iz našeg međunarodnog iskustva da ljudi više vole taksi od sopstvenih automobila, zbog lakšeg izbegavanja gužve u saobraćaju. Ključ za ovu transformaciju je pristupačnost i pouzdanost usluge – kada korisnik može lako da dobije vožnju za 3 minuta po razumnoj ceni. U Beogradu to može biti moguće samo ako bude više vozača na tržištu“, rekao je Andrej Sibirev, direktor strategije Yandex Go u Srbiji.

Za sada, ukupan broj putovanja svih učesnika procenjuje se na oko 400.000 nedeljno u Beogradu. Na osnovu međunarodnog iskustva kompanije, tržište ima potencijal da generiše tri puta više. Ipak, najveća prepreka daljem rastu je ograničen broj licenci koji je oko 6000 u Beogradu za 1,5 miliona stanovnika grada.

Što se tiče srpskog tržišta, vidimo veliku potražnju za tehnološkim uslugama kao što je Yandex Go. Broj naručenih putovanja u servisu se ove godine udvostručio i nastavlja da raste zbog razvoja lokalnog tržišta i urbane sredine. Zahvaljujući tehnologijama, prosečni prihodi vozača su takođe porasli za 30 odsto tokom ove godine“, dodao je Đorđe Đaković, generalni menadžer za Yandex Go u Srbiji.

Yandex delivery

Pored poziva za vožnju, Yandex Go takođe nudi opciju isporuke koju ljudi mogu da koriste da pošalju stvari nekome kurirskom službom, poput poklona prijatelju ili stvari koje su zaboravili.

„Yandex Delivery je platforma za kupce koja ih povezuje sa kuririma, dok za poslovanje mi upravljamo i organizujemo kurirske usluge. Korisnicima je usluga dostupna preko aplikacije Yandex Go preko koje većina nas ima mogućnost da naruči i vožnju taksijem. A za preduzeća naš kapacitet organizacije i upravljanja može da se zahteva kroz integraciju preko API-ja, ili preko veb naloga gde je dostupan direktan unos adresa za preuzimanje i isporuku ili masovno otpremanje eksel podataka“, rekao je Branimir Đurović, generalni direktor Yandex Delivery u Srbiji.

Yandex Delivery omogućava jasno vizuelno praćenje porudžbine, obezbeđujući procenjeno vreme dolaska, a samim tim i oblik kontrole za korisnika da bude spreman i za isporuku porudžbine. To znači da je procenat uspešnih isporuka u prvom pokušaju veći od 90 odsto, što je znatno više od trenutnog tržišta.

 „Verujemo da postoji relevantan prostor za poboljšanje korisničkog iskustva u industriji usluga isporuke, a isto se može uraditi kroz napredniju tehnologiju koju posedujemo: naše sopstvene mape, algoritme za određivanje ruta i ceo ekosistem interfejsa – aplikacije za kurire i potrošače, laka integracija za preduzetnike preko API-ja ili modula. Sve ovo nam omogućava da optimizujemo troškove, a samim tim omogućimo pristupačnost, obezbedimo transparentnost i jasnoću gde se koja pošiljka nalazi i kada se ista može očekivati, i na kraju, brzinu”, dodao je Đurović.

Govoreći o planovima kompanije, Đurović je dodao da se usluge već nude u Beogradu, a uskoro i Novom Sadu i da nastoje da do kraja godine povećaju pokrivenost i u drugim najvećim potrošačkim centrima u Srbiji: Nišu, Subotici, Kragujevcu.

PR saopštenje

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi