Pozitivne ocene
- Objedinjeno korišćenje višestrukih Adrenalin opcija uz pomoć samo jednog klika
- Osetni dobici u performansama sa HYPR RX i višestruko veći sa FSR 3
- Nije potreban dodatni hardver već samo najnovija verzija Adrenalin softvera
- Mogućnost podešavanja oštrine
Negativne ocene
- Mora se podesiti “Fullsreen” mod u samim podešavanjima igre, kao i manja rezolucija
- FSR3 tehnologija zahteva prisustvo u samom gejming naslovu
AMD HYPR RX i FSR 3 su tehnologije u okviru najnovije verzije Adrenalin softvera i odgovarajućih drajvera sračunatih sa ciljem podizanja gejming performansi na Radeon RX 7000 generaciji grafičkih karti, pa čak i onih starijih.
Počinje period hladnijeg vremena i kraćih dana, kada većina nas više vremena provodi pored našeg digitalnog ljubimca. Upravo je i to vreme kada se u nama budi onaj ciklični zov potrebe da „apgrejdujemo“ postojeći ili kupimo novi računar. Sada je pravi period za takvu akciju, počinju praznična pojeftinjenja. Vreme je za hardverske, a uporedo i sa njima gejmerske novitete. Nekako idu ruku pod ruku i to svi znaju i kupci i prodavci i developeri, kao poput nekog prirodnog događaja. U vezi sa tim vam predstavljamo najnovije HYPR RX i FSR 3 funkcionalnosti sa ciljem podizanja gejming performansi na AMD Radeon GPU hardveru.
Iz tog razloga vam predstavljam jedan zanimljiv desktop gejming računar. Kao jednu ideju vodilju koju možete dodatno razraditi i lično je modifikovati svojim potrebama i mogućnostima. Tek u pitanju je nama draga tema mini PC računara.
Svaki put se podsetimo koliko je to izazovan zadatak. Zato nam i u ovom slučaju da realizujemo jedan takav neobičan PC, pomažu naši prijatelji iz kompanije AMD. Zašto, pa zato što jednostavno pojedine komponente ugrađene u ovaj sistem su tako teško dobavljive na tržištu.
Tek naš motiv i izazov je da malo “zašarenimo” i unesemo dah svežine i izbegnemo onaj tako loš “deža vi” efekat koji niko od nas ne voli. Lepa namera, koja iziskuje truda. Dakle, jedna prava mašina za okorele entuzijaste – predstavljamo vam AMD “Tower of Power”.
Međutim, ovaj PC iako zanimljiv sam po sebi, zapravo nije naša glavna današnja tema, već jedna druga stvar, a tiče se softvera i načina kako da izvučemo maksimum performansi iz jednog ovavkvog i sličnih AMD gejming računara. U glavnoj ulozi je softverska komponenta sistema i optimizacija u vidu specijalnih mogućnosti AMD Adrenalin softvera i najnovijih HYPR RX i Fidelity Super Resolution 3 mogućnosti.
AMD gejming PC “Tower of Power” – karakteristike
Međutim, pre toga se moram makar nakratko vratiti i proleteti kroz specifikacije ovog sjajnog sistema. U pitanju je jedan pravi kompaktni „toranj moći“ baziran na aktuelnoj AMD AM5 Raphael platformi. Kao bazu sistema smo iskoristili B650 ploču u mini ITX formatu, dakle jeftinija verzija čipseta, ali dobro opremljena matična ploča sa brzim USB-C portovima i Wi-Fi 6E bežičnom mrežom. Bez kompromisa, ali povoljnije nego inače u slučaju premijum modela. Izbor za matičnu ploču je pao na MSI MPG B650I Edge Wi-Fi model.
MSI se u poslednje vreme specijalizovao za jako dobar hardver. U konkretnom slučaju su sjajno rešili dodano hlađenje čipseta i pozicije primarnog M.2 SSD-a, a što je poželjno u okruženju kućišta male zapremine. Pri tome je tako podešen da ne doprinosi povećanoj buci po kojoj su inače ovi mali računari poznati.
Kvalitetna ploča, dovoljno dobra da podrži rad jednog Ryzen 9 „teškaša“ u vidu 7900X 12-jezgarnog Zen 4 izdanka. Dovoljno moćan da se uhvati u koštac sa najzahtevnijim aplikacionim softverom i igrama. Već smo ga detaljno predstavili i dobro nam poznat.
Uparen je sa 32 GB RAM-a iz G.Skill TridentZ5 serije, 2x 16 GB komplet koji je deklarisan za rad na DDR5-6000 CL30 specifikacijama u naravno dvo-kanalnom režimu i sa 1R konfiguracijom čipova. Njihova dobra strana je što u velikom broju slučajeva, posle najnovijeg ažuriranja AGESA koda, bez problema isporučuju DDR5-6400 specifikacije u sinhronom režimu. Samo učitate primarni EXPO 6000 profil, podignete RAM frekvenciju ručno na 6400 i opustite primarni faktor latencije na CL32 i mašina je spremna da poleti.
Za takvu platformu je potrebna i odgovarajuća grafička karta kako bismo postigli „gejming harmoniju“ u našem tornju moći. Zato je izbor pao na Sapphire Radeon RX 7900 XT PULSE. Dakle kao i u slučaju matične ploče, bez kompromisa u pogledu brzine i „future proof“ konteksta, ali nikako najskuplje po svaku cenu. Ciljamo klasu jedne jake 4K gejming stanice, ali i kompaktno moćnog desktopa za gejming i rad bez ozbiljnijih limita.
Još jedna poslastica je M.2 SSD PCIe x4 i jedan od najbržih predstavnika tzv četvrte generacije modela – Western Digital Black SN850 u „X“ varijanti. Pakleno brz SSD, koji nas je iznenadio brzinom i dao preko potrebni „boost“ performansama čitavom računaru. Upisivao je čak 7 GB/s tokom testa u Premiere Pro ubedljivo najviše, čak duplo brže od do sada najbržeg SSD-a. Posložile se sve kockice u sistemu, pa su i performanse ovog SSD-a bukvalno eksplodirale.
Dobro napajanje i neobično mali rashladni sistem
Procesor hladimo uz pomoć jednog 120 mm AiO sistema. Sigurno vam se namreškalo čelo, a obrve napravile onaj karakteristični stav sumnje u smislu da li je to dovoljno za Ryzen 9 tešku kategoriju i to u tako maloj zapremini. Odgovor je da, zahvaljujući odlično projektovanom kućištu sa maksimalno iskorišćenim prostorom i svojom kompletno mrežastom strukturom koja obilno propušta vazduh i potpomaže proces provetravanja sa tri velika RGB ventilatora od 12 centimetara s aprednje strane, doduše koji su nešto tanji u tzv „slim“ varijanti. U pitanju je jedan od najboljih iz kategorije tzv „tinny tower“ modela – Corsair 2000D RGB AIRFLOW. Ovaj kompaktni tower prima AiO hlađenja sa radijatorom od 360 mm kao i klasični mini tower modeli.
Ovako zahtevnu konfiguraciju komponenti napajamo sa SFX napajanjem i 80Plus Gold specifikacijama. Upotrebili smo još jedan egzotičan ali vrhunski deo, EVGA SuperNOVA GM650 ispravljač i tu nismo hteli da pravimo apsolutno nikakve kompromise. Top SFX napajanje sa jednom granom na +12V koja isporučuje 54A, koristi čuvene japanske kondenzatore i ima aktivno hlađenje sa ventilatorom koji koristi kuglične ležajeve. Specifično je i po prisustvu ECO moda koji smanjuje broj obrtaja i isključuje ventilator kada je sistem pod umereno do malim opterećenjem.
AMD Adrenalin HYPR RX i Fidelity Super Resolution 3 – softverska glazura
Većina korisnika je stava da kad se već potrošite za ovako jak i moćan sistem, da ste sebi kupili gejming alat koji vam daje prednost u odnosu na druge igrače. Vrlo često neosnovan stav jer najčešće ovakva mašina prevazilazi gejmerske mogućnosti korisnika. Ali nije tako redak slučaj da vam se desi da tokom igranja, naročito brzih kompetetivnih eSports naslova doživite one situacije – „kako brate pa nisi se ni pojavio, nisam te ni video, a ti si me već ubio“ ili „kako bre, pucao sam pre tebe 100%, a ti me ubio?“
U pitanju je onaj famozni „lag“ faktor ili kašnjenje. On postoji na nekoliko nivoa. Prvi tip laga se tiče kašnjenja na mreži tj kašnjenja u komunikaciji vašeg gejming računara i servera na kome se igrate. Drugi nivo o kome danas pričamo je sistemski lag. Odnosno kašnjenje u radu vašeg računara i njega čini kašnjenje u prikazu sadržaja na monitoru tzz Display lag kao i kašnjenje periferija tj vaše tastature i miša kojima dajete komande. Obzirom da noviji monitori i gejmerski modeli periferija danas imaju mali lag, dolazimo do današnje teme i Lag na nivou samog računara i ovde konkretno u pitanju kašnjenja koje se stvara u procesu renderinga kadrova kao posledice brzine u radu grafičke karte.
Obzirom da grafički procesor obavlja najveći i najteži deo posla renderinga kadrova u igri, danas se dotičemo naprednih mogućnosti u Adrenalin softveru čije korišćenje može smanjiti kašnjenje prilikom renderinga animacije i istovremeno povećati vrednosti frejmrejta kako bi akcija ispred vaših očiju i ispod prstiju tekla što brže takoreći u realnom vremenu, a vaša reakcija bila pravovremena jer se u deliću sekunde odlučuje o pobedniku u duelu.
Nastojanje da skratite navedena kašnjenja u svakom od gore pomenutih nivoa, dovodi do vaše brže reakcije i kraćeg odziva kada zadate komandu pomoću tastature i miša, do reakcije koja je rezultirala nekom akcijom na ekranu – pucanj ili pokret ili šta već.
AMD Adrenalin ima rešenje za smanjenje kašnjenja i povećanje frejmrejta
Vlasnici AMD Radeon grafičkih karti imaju na raspolaganju najnovije periodično unapređene verzije Adrenalin Softvera. Osim preko potrebnih drajvera, tu su i napredne opcije koje zbog svoje brojnosti u većini slučajeva ostaju neiskorišćene. Ostaju nekako neprimećene ispod radara naše pažnje a nije mali broj onih koji razmišljaju na način – ko će se sada baviti njima, treba nešto da pokvarim.
AMD svestan takvog stava i razmišljanja u septembarskom izdanju je pored već dobro poznate ponude naprednih opcija koje smo opisivali u našim pređašnjim recenzijama, dodao novu HYPR RX opciju koja se tiče unapređenja gejming performansi.
AMD HYPR RX brzina odziva sistema je itekako važna
Adrenalin počev od 23.9.1 verzije u sekciji gejming koja se tiče performansi u igrama, dodao opciju tj taster HYPR RX. Njegovim aktiviranjem se utiče na bolje performanse i manje kašnjenje sistema posebno u situacijama kada se igrate na visokim QHD ili Ultra HD 4K rezolucijama. Dakle u onim zahtevnim scenarijima visokih rezolucija i visoko postavljenih grafičkih detalja, kada se čini da sirovoj hardverskoj snazi ponestaje daha.
AMD HYPER RX aktivira nekoliko funkcija istovremeno: Radeon Super Resolution, AMD Radeon AntiLag i AMD Radeon Boost koje zajedno u igrama postižu kumulativno bolji efekat performansi.
Radeon Super Resolution tehnika uzima finalne renderovane kadrove igre u nižoj rezoluciji od osnovne rezolucije ekrana i zatim ih u postprodukcijskoj obradi uz pomoć specijalnog algoritma interpolira dodatne piksele i tzv „upscaling“ tehnikom stvara efekat više rezolucije u kojoj izvorno prikazuje vaš ekran. Na taj način pokušava da smanji negativne efekte postupka dodavanja piksela koji se ispoljavaju dodatnim zamućenjem i gubitkom oštrine u onim finim detaljima. U tu svrhu koristi dodatno podešavanje sa „slajderom“ koji utiče na izoštravanje detalja i čitave scene u igri. Često se dešava da slika i detalji budu oštriji nego u „native“ maksimalnoj rezoluciji prikaza ekrana.
RSR koristi identičan algoritam interpolacije piksela kao i FSR tehnika sa razlikom da je RSR primenjen kao funkcionalnost na nivou drajvera u postprodukcijskom delu postupka obrade kadrova. Dakle, neposredno pre samog prikaza na ekranu. Dok FSR se implemntira u sam „endžin“ igre, dakle igra ga mora podržavati da bi ga aktivirali i koristili i on se kao postupak „upscalinga“ odvija tokom samog renderinga kadrova, a ne posle kao što je slučaj sa RSR tehnikom. U principu vrlo slično ali je FSR bolje rešenje kada postoji kao mogućnost u igri. Preporuka je da kada je FSR prisutan u podešavanjima igre upravo njega koristite, dok se RSR koristi samo u lsučaju kada igra izvorno ne podržava FSR. Prednost RSR tehnike je što ona radi praktično na svim igrama jer je funkcija implementirana na nivou drajvera i ne zavisi direktno od same igre.
Druga bitna mogućnost koja je u paketu HYPR RX funkcije je AntilLag. Tehnologija koja je implementirana na nivou drajvera, a što znači da radi u svim igrama. Cilj ove funkcionlanosti je da smanji latenciju na nivou samog računara i omogući bržu reakciju na vaše komande i prikaza njene reakcije na ekranu npr “klik na miš i pucanj iz oružja”. Ovim se postiže upola brža reakcija, jre se kašnjenje smanjuje i za nekoliko desetina milisekundi što može da napravi priličnu razliku u igrama brzog tempa.
Konačno treća udarna igla HYPR RX tehnologije je AMD Boost. Ova opcija je prisutna već neko vreme. Njena suština je u tome da autommatski spušta rezoluciju kadra onog trenutka kada detektuje brze pokrete glavnog karaktera u igri tj kada oseti brze pokrete mišem. Što je miš osetljiviji i ima veću rezoluciju tj poling interval uzorkovanja signala, utoliko je ova funkcija efikasnija. Pomoću ove funkcije direktno utičete na veći FPS u brzim scenama igre.
Zapravo, kao u stvarnom životu kada se brzo krećete sve oko vas je u “motion blur efektu”. U igrama postoji čak i opcija da se uključi “motion blur” efekat u brzim scenama i ovaj efekat je izuzetno zahtevan po hardver ukoliko renderujete u maksimalnoj rezoluciji prikaza. AMD je došao na vrlo dobru ideju da kada detektuje vase brze pokrete mišem, jednostavno obori rezoluciju kadra i dobije veoma sličan efekat zamućenja. Uticaj na FPS je daleko bolji od primene pomenutog „motion blur“ efekta, pa cela akcija se odvija glatko i brzo baš kako treba u tim situacijama. Međutim, pojedini naslovi pokazuju i određene artefakte prilikom aktiviranja ove funkcije tako da isprva treba proveriti da li vas ova funkcija zadovoljava ne samo u smislu performansi, već i kvaliteta onoga što vidite na ekranu.
Svaka od opisanih funkcija je i pojedinačno dostupna i može se samostalno aktivirati. Hypr RX zapravo samo objedinjuje i omogućuje kumulativni efekat onih najvažnijih koje utiču na veći FPS ili smanjenje kašnjenja u odzivu računara na komande.
Kako uključiti HYPR RX?
Jednostavno. Uđete u Game meni Adrenalin aplikacije i izaberete predefinisani profil rada u našem slučaju Hypr RX koji će automatski aktivirati prethodno opisane funkcije. Pošto neke od njih zavise od konkretne podrške implementacije u igri, možete ući u profil svake prijavljene i instalirane igre u sistemu i proveriti da li su osim RSR i AntiLag funkcija, uključena i Radeon Boost. Možete uključiti i ostale funkcije sa spiska naprednih Adrenalin Fidelity FX opcija i time pronaći svoju najbolju kombinaciju za konkretnu igru.
FidelityFX Super Resolution 3
Je najnovija tehnika “upscaling-a”. Za razliku od RSR i FSR 2 funkcionalnosti koje zapravo koriste isti algoritam, FSR 3 je takođe tehnologija “apskejlinga” ali naprednija verzija sposobna da prikuplja podatke iz napravljenih i rendevanih kadrova i na osnoovu njih generiše nove, dodatne kadrove čime dramatično podiže frejmrejt omogućujući besprekorno tečnu 3D animaciju.
Uz istovremeno aktiviranje AntiLag tehnologije, dobijate najbolje gejming rešenje za brz odziv i dovoljan broj kadrova koji garantuju uživanje u igri. AMD FSR3 je trenutno na početku svog životnog puta i krajem ove i početkom iduće godine očekuje se dalja ekspanzija i prihvatanje od strane većeg broja softverskih kuća za razvoj igara. Ujedno to je najbolje i najbrže AMD rešenje u smislu do sada primenjene tehnologije u ovu svrhu.
AMD HYPR RX i FSR 3 performanse
CPU | AMD Ryzen 9 7900X, 12C/24T max 5.6 GHz |
MB | MSI MPG B650I Edge Wi-Fi |
Cooler | EVGA CLC 120 mm AiO |
RAM | 32 GB, 2 x 16 GB, DDR5, G.Skill Trident Z5 6000-CL30 @ 6400 CL32 |
GPU | Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7900 XT 20GB |
SSD | 1 TB, M.2, Western Digital SN850X, PCIe NVMe + be quite hladnjak |
Power Supply | EVGA Super NOVA GM650, 80 Plus Gold |
Case | Corsair 2000D RGB AIRFLOW |
OS | Windows 11 Home 2H22 |
Drivers | AMD Adrenalin 23.11.1 |
Iz prikazanih rezultata lako možete videti efekat korišćenja HYPR RX opcije koja u proseku donosi 30-40-50% bolje performanse uz istovremeno skraćeni odziv koji je i do upola manji nego uobičajeno. Time vam definitivno omogućuje da bude brži na okidaču i efikasniji u svojoj gejming misiji.
AMD FSR 3 sa druge strane je nenadmašno nadmoćan zahvaljujući „Frame Generation“ opciji dodavanja novih kadrova pa je frejmrejt sa ovom funkcijom i do 3x tj 300% veći. Uz istovremeno korišćenje AntiLag opcije, ubrzanja su zaista osetna.
Ponašanje sistema u radu sa zahtevnim aplikacijama:
AMD HYPR RX i FSR 3 su na neki način zadovoljenje pravde njihovih korisnika
U stvari šta je na kraju smisao svega ovog i šta na kraju dobijamo osim boljih gejming performansi. Često kažemo da naš skupo plaćeni hardver nije ni izbliza uposlen i iskorišćen od strane softvera jer veliki deo njegovih resursa ostaje neiskorišćen. Implementacija novih funkcija je upravo izraz nastojanja proizvođača u ovom slučaju AMD-a da što više iskoristi mogućnosti vašeg i njihovog proizvoda.
Upravo se aktiviranjem ovih funkcija hardver se dodatno angažuje kako bi se maksimalno uposlili njegovi resursi. To je svakako za svaku pohvalu jer trka sa ugradnjom beskonačno velikog broja tranzistora koji na kraju neće biti svi uposleni postaje papreno skupa i besmislena. Upravo implementacija dodatnih softverskih funkcija ima za cilj da otkloni neke nedostatke na nivou samih igara i tehnika programiranja te ih učini ih boljim i bržim.
Pravi primer sinergije dobrog hardvera i naprednog softvera kako bi mi njihovi vlasnici bolje uživali u svom skupom plaćenom hardveru i dobili puni smisao i satisfakciju. AMD vas kroz nove funkcije stimuliše da eksperimentišete iskoristite svoj hardver na najbolji način kako to vama baš najviše odgovara.