Pozitivne ocene
- RDNA 4 arhitektura
- AI asistencija kroz FSR 4, Frame Generation i AFMF 2.1 značajno poboljšava igrivost
- Pristupačna cena u poređenju sa Nvidia RTX 50 serijom
- Izuzetna podrška za Full HD, QHD i čak 4K igranje uz AI skaliranje
Negativne ocene
- Još uvek nema podrške za Ray Reconstruction i Multi Frame Generation
- FSR 4 podrška zavisi od softverske implementacije u samim igrama
AMD Radeon RX 9070 i RX 9070 XT predstavljaju pametan i praktičan korak AMD-a u pravcu snažne, AI-optimizovane grafičke karte srednje klase koje donose odličan balans cene i performansi, bez preterivanja sa flegšip ambicijama…
O novoj AMD Radeon generaciji sa RDNA 4 arhitekturom smo prvi put čuli pred kraj prošle godine, dok se o njima mnogo više govorilo tokom održavanja CES 2025 sajma u januaru, kada je praktično postalo jasno da će one biti glavni odgovor na Nvidia Blackwell izazov tj GeForce RTX 50 seriju gejming grafičkih karti. Međutim AMD svesno nije hteo da govori o novoj Radeon seriji jer je želeo da zadrži faktor iznenađenja, a što se na kraju pokazalo kao pametan potez, naročito zbog ranije odluke da se fokusira na jake mejnstrim RX 9070 i RX 9070 XT modele i preskoči flegšip klasu.
Uostalom to i nije stil AMD-a koji već godinama tiho i vredno radi u pozadini fokusiran na svoje matično PC tržište i pušta da zadovoljni korisnici i test stručnjaci pričaju umesto njih, dakle bez publiciteta koji vam se može obiti o glavu.
Konačno AMD-ove prve RDNA 4 grafičke kartice su sada postale i zvanično dostupne u prodaji. Radeon RX 9070 XT i Radeon RX 9070, bazirane na Navi-48 grafičkom procesoru, koji u kombinaciji sa novom generacijom Fidelity Super Resolution 4 i Frame Generation tehnologije otvara novo poglavlje performansi Radeon gejming grafičkih karti. Kada tome dodate najavu preporučenih, veoma popularnih cena, jasno je da se radi o vrlo zanimljivim grafičkim kartama za gejming.
AMD kreće u napad na GeForce kombinacijom hardvera i softvera
AMD u borbi za bolju tržišnu poziciju primenjuje od ranije dobro poznat i dokazan recept uspeha, oslanjajući se na poboljšanu hardversku arhitekturu i napredne softverske funkcije. Kombinacija po kojoj je poslednje dve generacije dobro poznat, naročito zbog napretka Adrenalin softvera koji uz poslovično dobar hardver je dodao jedan ozbiljan nivo kvaliteta Radeon grafičkim kartama.

Ipak, AMD ovoga puta ne cilja na vrhunski segment – ne postoji direktna konkurencija za RTX 5090 ili 5080. Umesto toga, fokusirao se na srednju klasu, pokušavajući da uzdrma GeForce RTX 5070 i RTX 5070 Ti ne samo nižom cenom, već i inovacijama. Dakle, onaj najmasovniji deo tržišta koji pokriva Full HD i QHD gejming, sa mogućnošću da se isprobate i 4K igranje, ali uz asistenciju AI tehnologije i skaliranje rezolucije. Dakle, što bi se reklo dve muve jednim udarcem ili veoma praktičan rezon, bez realne potrebe da širite ponudu kako bi izvukli dodatni novac korisnika zbunjujućih ih šta u stvari treba da kupe i koja grafička kartica najbolje odgovara njihovoj gejming mašini.
Ovako, ova dva RX 9070 modela, obični i XT, realno i praktično pokrivaju potrebe gejmera u današnjoj situaciji. Dobro analizirana situacija i sprovedena strategija koja je i u prvim danima starta RX 9070 serije Radeona već pokazala ogroman uspeh.
AMD Radeon RX 9070 (XT) – Karakteristike
Glavni pravci napretka u novoj RDNA 4 arhitekturi koja je znatno unapređena – brže računske jedinice, poboljšane mogućnosti ray tracinga i AI obrade.
Novi RDNA 4 šejderi donose poboljšan memorijski podsistem, unapređene skalarne jedinice, dinamičku dodelu registara, što rezultira većom efikasnošću rada računskoj jedinice (CU). Dodajte tome znatno veće radne taktove u poređenju sa RDNA 3 arhitekturom, koji su dobrim delom rezultat prelaska na 4 nm TSMC silicijum jer prethodna Radeon generacija je koristila 5 nm tehnologiju izrade. Zahvaljujući ovim unapređenjima, Radeon RX 9070 serija postiže performanse uporedive sa prethodnom RX 7900 serijom, uprkos manjem ukupnom broju CU jedinica.
Čekajte, to malo zvuči nelogično u prvi mah. Napredniji proces, doduše ne neki revolucionarni korak ali dovoljno da ugradite veći broj tranzistora i šejdera u računsku jedinicu. Upravo je u tome caka jer je u slučaju novog grafičkog procesora pored standardnih šejder jedinica AMD je poradio na uvođenju dodatnih i naprednijih Ray Tracing i namenskih AI procesora.
RDNA 4 je dobio i treću generaciju Ray Tracing procesora
AMD FSR 4 uvodi svoju prvu AI-bazirana tehnologiju za poboljšanje slike, koja napokon može da se nosi sa Nvidia DLSS u pogledu kvaliteta i performansi, zahvaljujući trećoj generaciji Ray Tracing akceleratora.
RDNA 4 RT akcelerator je dobio jedno od ključnih unapređenja u pristup obrade BVH (Bounding Volume Hierarchy) (Baunding Voljume Hajerarhi) podataka koji su najvažniji prilikom procesiranja frejmova u Ray Tracing gejming režimu. Primenom Oriented Bounding Boxes, tehnologije se smanjuje veličina i složenost strukture podataka za RT obradu čime se omogućavaju znatno efikasniji prolazak zraka kroz geometriju objekata u jednom frejma uz istovremeno manje memorijske zahteve i time se znatno bolje koristi dostupni kapacitet video memorije i njene propusne moći podataka. Ne treba da vam na pominjem da je u ovom procesu AI umešala svoje prste.
Drugo važno poboljšanje unutar RT akceleratora je dodatak intersection engine-a, dodatka koji udvostručuje performanse za Ray/Box i Ray/Triangle testiranje. Takođe je ugrađen blok za transformaciju zraka (ray transform block), koji povećava hardverske performanse pri prolasku zraka u niže nivoe BVH strukture stabla podataka za RT obradu. Rezultat primene ovih tehnologija su duplo bolje Ray Tracing performanse u odnosu na prethodnu generaciju Radeon grafičkih procesora i praktično izjednačila sa GeForce konkurencijom.
Ipak, još uvek nema podrške za Ray Reconstruction i direktnog odgovora na Multi Frame Generation, ali osnovni FidelityFX Super Resolution mod, koji čini srž tehnike skaliranja slike, je značajno poboljšan. Zajedno sa njim i prisustvo klasičnog Frame Generation modela se pokazao kao veoma, veoma koristan kad pravite izlet u ultra visoke rezolucije. Dodatno vam je na raspolaganju i AFMF tehnologija i to u najnovijoj 2.1 verziji, pa u kombinaciji sa prethodnim FSR 4 i FG tehnologijama možete napraviti i postići rezultate na nivou MFG. Dakle, AMD to čini na više nivoa dakle na nivou same igre kroz prisustvo FSR 4 i FG tehnologije i kroz drajvere na nivou AFMF 2.1 koji nema ograničenja na nivou igre jer radi kod svih naslova. Kod Nvidie je to Fluid Motion tehnologija koja ne može da radi paralelno kada je uključen MFG, i utisak je da to u praksi AMD mnogo bolje radi tj AFMF 2.1 je za jednu generaciju ispred Nvidia Fluid Motion opcije.
Pri tome je bitno istaći još jednu prednost jer AFMF 2.1 radi sa Radeon grafičkim kartama starije generacije onim iz Radeon RX 7000 i RX 6000 serije uz prisustvo Ryzen 7000 procesora, dok Nvidia Fluid Motion je ograničena samo na novu RTX 50 serije i ne radi na prethodnim generacijama GeForce RTX 40 grafičkih procesora.
Ozbiljno pojačan AI hardver
Mnogi greše kada misle da AMD ne radi puno na pitanju AI akceleracije u igrama i da je ona samo ekskluzivitet Nvidia DLSS tehnologije. Naprotiv, AMD je veoma aktivan na tom polju. Možda je u RDNA 3 generaciji malo kasnio i bio korak iza Nvidie, ali je već u toku Radeon RX 7000 serije napravio značajne korake napred kroz unapređene mogućnosti Adrenalin softvera i drajvere. Praktično to je učinio u jednoj generaciji i sustigao Nvidiu, čak i u nekim segmentima poput pomenute AFMF tehnologije, otišao i korak dalje.
Shvativši potencijal koji konkurencija obilato koristi u nekoliko poslednjih generacija GeForce modela, AMD je sada veliki napor i lavovski deo rada uložio upravo na tom polju AI asistenicje i to mu se itekako isplatilo. Možda ne koristi toliko taj mnogima omraženi termin AI procesiranja već Machine Learning terminologiju ali u krajnjem se to svodi na istu stvar.








Zato su Radeon RX 9070 grafičke karte dobile drugu, značajno moćniju generaciju AI procesora pa su sada spremne da brže izvršavaju najnovije AI funkcije u igrama koje se prevashodno oslanjaju na funkcije generativne veštačke inteligencije.
To je postignuto kombinacijom dodavanja većeg broja matematičkih jedinica (pajplajnova) za AI kalkulacije, čime je direktno obuhvaćen i proširen rad sa novim tipovima podataka kao što su FP8 (8-bitne operacije sa pokretnim zarezom), kao i podrškom za pojedine tehnike optimizacije, poput optimalnog izbora struktuirane grupe ulaznih podataka koji najbolje opisuju rezultat tzv princip strukturiane retkosti (structured sparsity strakčrd sparsiti) koji se sve češće koristi u AI poslovima.
Ove promene i primenjene tehnike donose najveći generacijski skok u AI performansama koje je AMD ikada implementirao u arhitekturi Radeon gejming grafičkih karti, pa ćete u kasnijoj analizi rezultata videti da čak i slabiji RX 9070 lako dobija u performansama flegšip modele prethodne generacije poput: RX 7900 XT i XTX modela.
Konkretno, 8-bitne operacije sa pokretnim zarezima Radeon RX7000 serije nije bila ni sposobna da obavlja, u operacijama sa pokretnim zarezom i tačnošću na nivou 16 bita performanse su duplirane, u slučajevima primene tehnike optimizacije input podataka i 4x veće. 8-bitne operacije sa celim brojevima su ubrzane 4x ili 400%, a primenom tehnika optimizacije ubrzanja mogu iznosti i do 8x. Dakle u pitanju su ozbiljno unapređene mogućnosti AI procesora, koje dolaze do izražaja upravo u tim specifičnim AI funkcijama, a koje će vremenom dobijati sve više na značaju sa izlaskom novih Adrenalin verzija softvera.
Možda vam sva ova priča zvuči naporna, slabo je razumete ali se ne može preskočiti iz prostog razloga jer su inženjeri AMD-a učinili i radili dosta da bi nam ovo doneli i zaista unapredili nove Radeon RX 9070 modele. AMD je inženjerska firma gde se poštuje taj kult stručnjaka i ovaj deo je omaž upravo njima i vrednosti koju donose kroz svoj mukotrpan rad čitavih timova koji stoje iza ovoga.
Potrebno je shvatiti tu strast i posvećenost sa kojom rade tj imati privilegiju upoznati te ljude ili makar neke od njih na zvaničnim prezentacijama i prepoznati taj poznati detalj skromnosti u jednu ruku i genijalnosti već u drugom trenutku. Zbog toga toliko cenim rad AMD-a i taj značaj koji se daje njihovoj hrabrosti u pravcu progresa. Upravo vrednost na kojoj je Intel poklekao i pao u momentu kada je interes birokratije prevladao, inženjersku genijalnost o čemu sada priča Radža Koduri, a koju Pat Gelsinger i dalje ne vidi baš najbolje. Elem morao sam se dotaći ove možda vama nebitnih ali verujte vrlo važnih detalja.

No vratimo se današnjim Radeon RX 9070 grafičkim kartama. Od ostalih bitnih detalja koji krase novu generaciju RDNA 4 grafičkih karti ističemo da oba modela stižu sa 16 GB GDDR6 lokalne memorije koja komunicira preko magistrale širine 256-bita, bitna tehnička karakteristika u odmeravanju snaga sa konkurentskim modelima. Zatim tu je podrška za najnoviji PCIe x16 interfejs na bazi PCIe komunikacionih linija sa specifikacijama 5. generacije. Kartice imaju na raspolaganju jedan HDMI 2.1b i tri DP 2.1b porta za povezivanje sa ekranima. Konačno, jači RX 9070 XT troši u proseku malo više od 300 W, dok slabiji RX 9070 povlači 220 W. U tu svrhu koriste par klasičnih 8-pinskih PCI-e konektora za napajanje,
Po prvi put nakon već podužeg perioda, novu generaciju Radeon grafičkih karti ne predstavljaju referentni AMD proizvodi, već partnerski modeli – u ovom slučaju Sapphire PURE serija i to u vidu Sapphire PURE AMD Radeon RX 9070 i Sapphire PURE AMD Radeon RX 9070 XT u verziji sa 16 GB memorije. Time zapravo AMD daje na značaju svojim partnerima za razliku od Nvidie koja prvo predstavlja svoje Founders Edition modele, a tek nedelju nakon toga partnerske grafičke karte.
Tehničke specifikacije Radeon RX 9070 XT i RX 9070
Sapphire PURE RX 9070 XT koristi 64 računskih jedinica sa ukupno 4096 šejder jedinica nekadašnjih stream procesora i dostiže takt od preko 3.000 MHz, dok slabiji Radeon RX 9070 dolazi sa 56 računskih jedinica i isto toliko RT procesora. 3584 šejdera rade na 2.700 MHz zbog manje potrošnje energije.
Sapphire PURE AMD Radeon RX 9070 XT i Radeon RX 9070 koriste identičan rashladni sistem sa tri ventilatora, pri čemu su spoljašnji prečnika 10 cm, a središnji 9 cm. Sistem je za razliku od prethodnih referentnih AMD karti, slojevito napravljen zbog čega se mnogo efikasnije provetrava hladnjak, a kartica bolje hladi. Ventilatori imaju automatsku Stop funkciju kada se gase pri nižim GPU temperaturama, što omogućava potpuno tih rad. Hladnjak praktično ima tri dela pomoću kojih se efikasno odvodi toplota sa GPU-a i memorije.
Sapphire je za PURE model izabrao plastični oklop hladnjaka, što možda ne ostavlja neki super, premijum utisak, ali jeste primetan visok stepen završne obrade koji u kombinaciji snežno bele boje i diskretnog RGB detalja u vidu Sapphire logoa ostavlja jako pozitivan osećaj.
AMD Radeon RX 9070 (XT) – performanse
MB | ASRock X670E Taichi |
CPU | AMD Ryzen 7 9800 X3D |
Cooler | Cooler Master MasterLiquid 360 ION |
RAM | 32 GB (2x 16 GB) DDR5-6200 CL32 G.Skill Trindent Z5 Neo |
GPU | Sapphire PURE RX 9070 XT 16G, Sapphire PURE RX 9070 16G |
SSD | 2 TB Lexar NM 790 PCIe X4 Gen 4 |
PSU | Cooler Master V850i Gold 850 W |
OS | Windows 11 24H2 |
Drivers | AMD Chipset Driver: 6.10.17.152 Adrenalin 25.3.1 |
Raster rendering gejming performanse:
Gejming Raster / Ray Tracing performanse sa i bez DLSS 4 MFG asistencijom:
1080p Cyberpunk 2077:
1440p Cyberpunk 2077:
4K Cyberpunk 2077:
1080p – Immortals of Aveum:
1440p – Immortals of Aveum:
4K – Immortals of Aveum:
1080p – Starfield:
1440p – Starfield:
4K – Starfield:
1080p – Warhammer 40K Space Marines 2:
1440p – Warhammer 40K Space Marines 2:
4K – Warhammer 40K Space Marines 2:
1080p – REMNANT II:
1440p – REMNANT II:
4K – REMNANT II:
1080p – Call of Duty: Black Ops 6
1440p – Call of Duty: Black Ops 6
4K – Call of Duty: Black Ops 6
Performanse u aplikacijama:
Što se tiče performansi, razlika između RX 9070 i 9070 XT modela u proseku iznosi između 10-15%. U slučajevima kada se koriste FSR 4 skaliranje i Frame Generation asistencija, ta razlika je i manja što je i logično jer AI tehnika renderinga koristi manje klasičnih resursa u vidu memorije i šejdera, a više AI hardver i napredne algoritme vektora pokreta za izradu dodatnih frejmova pa su tada RX 9070 između sebe na manjoj razlici 2-5% umesto 10-15 pa čak i u pojedinačnim slučajevima 20% što je slučaj kod raster renderovanih igara.
Što se tiče starijih Radeon modela, možete u nekim igrama primetiti nelogičnost da je RX 7900 GRE, a upitanju je takođe Sapphire PURE kartica, brži od RX 7900 XT modela u vidu referentne AMD grafičke karte. Tada do izražaja dolazi bolji sistem hlađenja i znatno veće radne frekvencije Sapphire PURE modele zbog čega nastaje ova nelogičnost.
Radeon RX 9070 u odnosu na RX 7900 GRE stoji različito u zavisnosti od igre do igre, od naslova do naslova. Recimo u tradicionalno optimizovanim AMD Radeon igrama kao što je Space Marines 2, Immortals ili čak Remnant 2, RX 7900 GRE ostvaruje razliku od 10-20%, ona je bukvalno izbrisana i RX 9070 prelazi u vođstvo sa uključenom FSR4 i FG asistencijom. U novijim i grafički zahtevnijim naslovima poput Black Ops 6 i Cyberpunk 2077 igara RX 9070 ostvaruje čistu prednost od 20-30%. Ona raste sa porastom rezolucije, a postaje još veća aktivacijom FSR4 i FG tehnologija kada ostvaruje od 5-15% tamo gde je pre zaostajala a u Cyberpunku beleži čak 1.5 puta bolje performanse.
Radeon RX 9070 vs. GeForce RTX 5070
Kada je u pitanju direktno odmeravanje snaga između GeForce i Radeon konkurenata i RX 9070 protiv RTX 5070 modela u rasterizovanim igrama Radeon RX 9070 odnosi čistu pobedu, bolji je i brži bez ikakve sumnje. Razlika se kreće od 5-10-20-30% i ideo do 80% u Black Ops 6 gde je novi Radeon demontirao RTX 5070 konkurenciju. Razlike su veće u tradicionalno AMD optimizovanim igrama ali je isto tako bitno da je brži i u nekim tradicionalno Nvidia optimizovanim igrama kao što je Cyberpunk 2077. Kada su u pitanju Ray Tracing performanse, Radeon je ubrzao osetno i praktično se izjednačio sa RTX 5070. Tek kada se uključi MFG RTX5070 ostvaruje opipljiviju prednost, ali i to Radeon može da kompezuje sa AFMF2 dodatkom. Gotovo sam siguran da će neke kasnije verzije Adrenalin softvera dobiti funkciju ekvivalentnu MFG opciji. Čak i sada običan AMD FG u nekim dobro optimizovanim igrama, generiše više od jednog dodatnog frejma.
Radeon RX 9070 XT vs. GeForce RTX 5070 Ti
Radeon RX 9070 XT je glatko dobio referentni Radeon RX 9700 XT zbog boljeg hlađenja i većih frekvencija, ali je lepo videti kako i stariji RDNA 3 flegšip lepo koristi FSR i FG tehnologiju. Radeon RX 9070 XT nije direktan konkurent GeForce RTX 5080 modelu ali zna da bude prilično agresivan i da u AMD optimizovanim igrama tresne šamar od koga zabride RTX 5080 obrazi.
Zapravo RX 9070 XT kartica je postavljena nasuprot GeForce RTX 4080 i RTX 5070 Ti modelima, od kojih je osetno jeftinija. U većini testova, mrtva trka 10% tamo ili ovamo i jasna AMD prednost u Black Ops 6 igiri gde je ostavila daleko iza sebe GeForce konkurenciju, čak je u prednosti od 5-10% i u CP 2077 naslovu. Takva je situacija u raster rendering režimu. U Ray Tracing-u je definitivno sustigla GeForce modele i zaostaje tek 10% za pomenutim GeForce RTX 4080 i 5070 Ti modelima. Razlika raste na 30-40% sa aktivnom Nvidia DLSS 4 i MFG asistencijom ali Radeon ima tajno oružje u vidu aktiviranja AFMF2 ako baš hoćete da sinhronizujete rad sa monitorom koji raspolaže visokim vrednostima osvežavanja.
Uglavnom, AMD Radeon RDNA 4 je napravio prilično veliki korak napred u pogledu Ray Tracing performansi i skoro se izjednačio sa Nvidia GeForce modelima, tamo gde su prethodni modeli tradicionalno zaostajali sada RX 9070 serija sa RDNA 4 arhitekturom neupredivo konkurentnija.
FSR 4 Super Resolution – ogroman napredak
Najveće poboljšanje, osim povećanja sirove snage, dolazi sa FSR 4 tehnologijom. Ovaj mod donosi mnogo bolji kvalitet slike i sa kombinacijom ubacivanja kadrova pravi onu odlučujuću razliku u korist novijih Radeon kartica. Sada vam je dozvoljeno da se sa karticom srednje cenovne klase igrate u 4K rezoluciji i to sasvim lepo. Slično je i sa aktivacijom AFMF 2.1 tehnologije ubacivanja kadrova tamo gde ne postoji FG podrška.
Ta razlika je ključna jer od onog teskobnog osećaja mikroseckanja i zastajkivanja gde imate osećaj kao da vas neko drži i sprečava, možete napraviti prirodan i tečan pokret tj akciju. I to je ključno kod novih 3A FPS igara. Koristi koju niko ne može poreći pri čemu se u takvim igrama ne oseća input lag, do o nekom PC lagu i da ne govorimo. U brzim Battle Royal takmičarskim igrama FG i AMFM 2.1 vam i ne trebaju jer nemaju tako zahtevnu grafiku, a frejmrejt u klasičnom rasterizovanom režimu je ionako dovoljno veliki, a animacije brze sa visokim frejmrejt vrednostima da jednostavno i nema nikakve logike koristiti taj vid akceleracije.
Vodite računa samo kada aktivirate FSR4 i FG opciju o redosledu koraka i obaveznom restartu igara. Neke igre imaju višestruke menije za podešavanje grafičkih detalja, pa tako kod Black Ops 6 igre to činite u glavnom meniju gde birate kampanje, a ne u samom meniju kada uđete u kampanju. Dodatno imate AMD lejer u gornjem desnom uglu ili prečicu sa tasterima i možete proveriti da li je FSR 4 aktivan ili ne.
Utisci u radu
Što se tiče samog utiska u radu Sapphire PURE RX 9070 i 9070 XT modela on je odličan za svaku pohvalu. Taman ono što treba većini nas. Možda nije na nivou Toxic i NITRO modela ali većni to nije ni potrebno, posebno ne u smislu većeg izdatka za detalje koje mnogima ne znače ništa.

Sapphire PURE Radeon RX 9070 postiže u radu i do 500 MHz veći takt u odnosu na RX 7900 GRE, dostižući granicu od 2.9 GHz radne frekvencije što je 200 MHz više u odnosu na fabrički deklarisane vrednosti, dok je slično i sa jačim RX 9070 XT koji se zaustavlja tik ispod oko 3.2 GHz.

Pri tome je temperatura ispod jednog RX 7900 GRE koji radi na skoro 700 MHz nižoj frekvenciji u odnosu na RX 9070 XT model. Obični RX 9070 je još 5 stepeni Celzijusa hladniji ili 18 stepeni u odnosu na RX 7900 XT prethodne generacije.

AMD na istom nivou sa Nvidijom, ali bez high-end modela
Uglavnom Radeon RDNA 4 grafičke kartice nisu neko čudo koje će glatko preskočiti GeForce seriju, ali jesu ozbiljan napredak Radeon grafičkih karti koji donosi značajna poboljšanja u rasterizaciji, ray tracingu i AI mogućnostima.
U tom srednjem segmentu najpopularnijih i najinteresantnijih grafičkih karti za gejming Radeon RX 9070 XT i RX 9070 nude odličan odnos cene i performansi. AMD je jednom rečju ponovo postao ozbiljna i opasna konkurencija Nvidia GeForce karticama.
Jedan od glavnih aduta AMD-a u borbi protiv Nvidije oduvek je bila konkurentna cena i odličan odnos performansi i cene, čini se da je to i dalje slučaj. Preporučene cene su:
- Radeon RX 9070 XT – $799
- Radeon RX 9070 – $649
Lokalne cene na našem tržištu su osetno veće jer ipak se radi o prvoj količini i treba malo sačekati dok se lageri popune. Uglavnom gledajući cene na zapadnom tržištu AMD ima ozbiljnu prednost jer se na New Eggu jedan Radeon RX 9070 prodaje po 599 dolara dok je jači RX 9070 XT sto dolara skuplji i ono što je vrlo važno kartice su odmah dostupne za isporuku. Zbog toga sada GeForce sa svojim prenaduvanim cenama zbog nestašice deluju potpuno apsurdno ili jedan RTX 4070 TI Super po ceni od 1700 USD. Slično je i sa RTX 5070 TI.
Zaključak – da li su Radeon RX 9070 XT i RX 9070 pravi izbor?
Zaključujemo da je AMD sa RDNA 4 serijom napravio značajan napredak, performanse su veoma slične jednom rečju sustigao je Nvidiu i ponudio svoje kartice po boljoj ceni – postoji li bolja preporuka. Postoje neke oblasti gde Nvidia ima i dalje prednost pre svega na polju CUDA podrške i profesionalnih aplikacija, tu je stanje je nepromenjeno u odnosu na prethodnu generaciju što ne znači da se neće promeniti sa sve većim uplivom AI asistencije i u ovoj oblasti a koja je sa svakim danom sve veća.
Takođe tu je i trend koji polako ali sigurno okreće stvari u pravcu sve veće AI u uloge u gejmingu, to je najbolje na delu pokazala upravo RDNA 4 generacija grafičkih karti.

Na kraju, izbor između Radeon i GeForce modela zavisi od vaših potreba i ličnog osećaja i ljubavi prema jednom ili drugom proizvođaču. Uglavnom AMD vodi u prvom poluvremenu da se tako izrazim jer je iznenadio Nvidiu na domaćem terenu. Prodaja ide odlično i prema nekim izveštajima samo u prvoj nedelji od kada je počela AMD je prodao preko 200K RX 9070 kartica i time na nekim probirljivim i važnim tržištima poput japanskog uspeo da preokrene situaciju u svoju korist ostavljajući Nvidiu u čudu i da se pitaju gde su to pogrešili.
Međutim Nvidia je jak igrač i sledi drugo poluvreme. Već dolaze najave da će Nvidia drastično povećati isporuke RTX 50 serije i time dovesti do pada preteranih cena, ali čak i tada AMD Radeon RDNA 4 izgleda jako i moćno kao nikada pre, pa će buduće odmeravanje snaga biti zanimljivo i pre svega korisno po na krajnje korisnike.
Uglavnom dolazi vreme kada Nvidia više neće moći lokao da živi uljuljkana u lovorikama slave i ucenjivačkim cenama. Toj praksi je presudio AMD Radeon RDNA 4 na radost nas kupaca i ljubitelja hardvera.