Maksimalni gejming = AMD FSR 4 i AMD AFMF 2.1

Maksimalni gejming = AMD FSR 4 i AMD AFMF 2.1

Savršen gejming uz RX 9070 i FO27Q2: Snaga grafike i brzina osvežavanja OLED monitora uz dodatak AMD FSR 4 za novo iskustvo igranja.

    Sadržaj

      Predstavljamo vam jedan zanimljiv par uređaja za savršen gejming. Naime, nedavno predstavljeni Radeon RX 9070 model grafičke karte u paru sa jednim vrhunskim OLED gejming monitorom su kombinacija za savršeno gejming iskustvo.

      Zato su danas u glavnoj ulozi Gigabyte Radeon RX 9070 Gaming OC 16G i Gigabyte QD-OLED FO27Q2 monitor sa vredošću osvežavanja na 240/360 Hz. Uz pomoć hardvera i demonstraciju mogućnosti najnovije verzije AMD Adrenalin softvera, želimo da vam damo konkretan savet kako da konfigurišete računar za vrhunski gejming koji će definitivno napraviti razliku u odnosu na one obične, svakodnevno kompromisne gejming konfiguracije.

      Uostalom nije lako danas sklopiti računar i upariti ga sa odgovarajućim monitorom kako bi sve to proizvelo efekat kako ste zamislili. Obično se dešava da neka komponenta previše štrči i da nisu dobro međusobno usklađene, a što zna da proizvede potpuno suprotan efekat od željenog. Zato vam dajemo danas primer optimuma za QHD gejming rešenje.

      Gigabyte Radeon RX 9070 Gaming OC 12G

      Radeon RX 9070 grafičku kartu smo vam nedavno već predstavili. U slučaju Gigabyte modela, akcenat je na dobrom hlađenju i praktično bešumnom radu jednog vrhunskog gejming sistema, nešto što je praktično do juče bilo teško ostvarivo.

      Gigabyte Radeon RX 9070 kartici to praktično uspeva od ruke zahvaljujući odličnom Windforce rashladnom sistemu koji u kombinaciji sa Radeon Navi 48 grafičkom procesoru i 16 GB memorije, polazi za rukom da isporuči performanse za uživanje u igranju na Full HD i QHD rezolucijama.

      Kombinacija velikog aluminijumskog hladnjaka i sistema hlađenja na bazi kompozitnih toplotnih cevi i velikog bakarnog bloka u zoni dodira sa površinom grafičkog procesora u saradnji sa  sistemom trostrukih Hawk ventilatora, obezbeđuje efikasno hlađenje koje dozvoljava ugrađenom hardveru da se razigra i ostvari maksimalne performanse u datom radnom okruženju.

      Zahvaljujući opisanom rashladnom rešenju AMD grafički procesor na Gigabyte Gaming OC modelu u realnosti radi na skoro 300 MHz većoj Boost radnoj frekvenciji od referentno propisanih AMD vrednosti za ovu klasu grafičkih karti, dostižući maksimalnu frekvenciju od 2800 MHz pa čak i više.

      Gigabyte FO27Q2 OLED gejming monitor

      Šta tek reći o sjajnom Gigabyte FO27Q2 gejming monitoru koji osvežava na 240 Hz i koji ima vrhunski QD OLED panel. Monitor je nakon najnovijeg ažuriranja dobio opciju još veće vrednosti osvežavanja na čak 360 Hz.

      Mi smo vam već predstavili ovaj monitor i zaista smo puni pozitivnih utisaka i oduševljenja kako funkcioniše kombinacija OLED-HDR prikaza u najnovijim 3A gejming naslovima i kada tome dodate vanserijske vrednosti osvežavanja dobijate savršeno glatku animaciju uz neprevaziđeni kolor, što dovodi do toga da neke već dobro poznate i odigrane igre doživite na potpuno novi način.

      Igre izgledaju kao interaktivni animirani film i to je upravo suština kombinovanja dobre grafičke karte i vrhunskog monitora, naravno sa ostatkom sistema koji će ih pratiti na odgovarajući način. Najlepše od svega je da jedan ovakav vrhunski gejming monitor koji je itekako sposoban i za rad, nije basnoslovno skup.

      I tu dolazimo do suštine našeg današnjeg priloga, koji nije na samom hardveru, već AMD tehnologiji koja će uz ovako moćan hardver izvući dodatnu gejming korist u smislu kvaliteta prikaza i ujedno performansi, a sve to kako bi vi konačno osetili taj vrhunski gejming užitak, koji i zaslužujete ako već potrošite novac za nabavku novog gejming sistema.

      Naravno mislimo na već toliko puta pominjeni i unapređeni AMD FidelitiyFX Super Resolution 4 i HYPR-RX sa najnovijim izdanjem AFMF 2.1 tehnologije i njihovu demonstraciju kako bi vam ih demistifikovali i pokušali da vas oslobodimo predrasuda koje mnogi od vas imaju u smislu lične zadrške i sumnje prema AI asistenciji u igrama.

      Vraćamo se na početak – šta je AMD FSR 4

      Kada govorimo o unapređenju gejming performansi grafičkih karti u kontekstu primene tehnologije skaliranja rezolucije to konkretno znači da se veći frejmrejt postiže renderovanjem kadrova od strane „šejder“ procesora u nižoj rezoluciji od osnovne rezolucije prikaza monitora. U ovom slučaju, dakle, umesto da šejderi renderuju kadrove u 2560×1440 pikselas, oni to rade u 1920×1080 piksela ili čak u nižoj rezoluciji. Manje piksela više kadrova u sekundi i rezultat je veći frejmrejt.

      Međutim, posledica prikaza kadrova niže rezolucije na monitoru sa većom rezolucijom jeste zamućenje, jer jedan piksel treba razvući na više njih, a što neminovno dovodi do toga da slika izgleda mekše sa zamućenim grafički detaljima, koji su zapravo nakit pojedinačne slike ili animacije u igrama.

      Da bi to rešili, proizvođači grafičkih karti koriste AI procesore, praktično do sada neangažovani hardver koji izvršava tzv „upscaling“ algoritme. Upravo u tom momentu nastupa AMD FSR 4 koji je u svojoj suštini tehnologija unapređenja kvaliteta slike bazirana na mašinskom učenju koja pretvara kadrove niske rezolucije u visokokvalitetni izlazni frejm visoke rezolucije.

      Proces počinje sa ulaznim podacima jednog frejma niske rezolucije sa ključnim podacima koji opisuju scenu u jednom kadru tj frejmu, uključujući dubinu polja, kolor i vektore kretanja, koji zajedno pružaju glavne informacije o poziciji objekata, osvetljenju i kretanju u kadru.

      Ovi ulazni podaci se potom obrađuju pomoću FSR 4 algoritma za poboljšanje kvaliteta slike a koji koristi napredni AI model. Algoritam se ubrzava uz pomoć najnovije generacije RDNA 4 hardvera tj AI akceleratora koji izvršavaju trilione proračuna u sekundi kako bi FSR 4 radio u realnom vremenu pri visokim vrednostima osvežavanja tj frejmrejta.

      Konačan rezultat je slika visoke rezolucije koja prikazuje znatno više detalja prilikom prikaza na ekranu. Radi postizanja još većih brzina osvežavanja, FSR 4 se može kombinovati sa naprednim generisanjem kadrova (Frame Generation) koja je dostupna na nivou samog grafičkog „endžina“ konkretnih igara.

      FSR 4 je korak napred, kako u pogledu kvaliteta, tako i performansi

      Dakle, FSR4 je tehnologija za poboljšanje kvaliteta grafike i detalja u igrama uz naravno određeni nivo poboljšanja performansi tj većeg frejmrejta, dok Frame Generation (FG) je posebna funkcionalnost koja je pomoću dodatnog generisanja i umetanja kadrova pre svega fokusira na bolje performanse u vidu većeg frejmrejta, koji na kraju ima i svoj kontekstualni doprinos kvalitetu u vidu glatke animacije u 3D igrama. Sve to je neophodno da doživite igru u njenom najboljem smislu.

      FSR 4 je korak napred u odnosu na prethodne Fidelity Super Resolution 3, 2.2 i ostale tehnike „upscalinga“. I to kako u smislu kvaliteta, tako i performansi. Taj algoritam je sada mnogo bolje istreniran na moćnim Epyc server sistemima, pre nego što je donesen u realnost i ugrađen u igre. Dakle, sada je napravljen tako da poboljša stabilnost frejmrejta, bolje očuva grafičke detalje i smanji pojavu “duhova” tzv efekat ghosting-a koji se javlja prilikom upotreba tehnika skaliranja rezolucije i time zapravo direktno utiče na lepši prikaz slike i 3D animacije uz dodatno podizanje performansi u proseku za 10% i više u odnosu na prethodnu FSR 3.1 tehnologiju (bez FG uticaja). 

      Izlaskom AMD Radeon RX 9070 serije grafičkih karti i AMD Adrenalin softvera u verziji 25.3.1 i novijeg, AMD donosi novu jednostavnu opciju za uključivanje AMD FSR 4 tehnologije, koja automatski nadograđuje podržane igre koje imaju već ugrađeni AMD FSR 3.1 i od sada mogu da koriste noviji i bolji FSR 4 algoritame.

      Korišćenjem funkcija koje su već bile ugrađene, tj kada su programeri integrisali AMD FSR 3.1 u svoje igre, opcija za nadogradnju na AMD FSR 4 je već dostupna za više od 30 igara na AMD Radeon RX 9070 seriji grafičkih karti. Još jedan bitan detalj je da FSR 4, radi samo na RDNA 4 tj najnovijoj generaciji Radeon 9070 grafičkih karti.

      Osim što može da se aktivira u igrama koje već podržavaju FSR 3.1, pomoću već ugrađene funkcije za nadogradnju u AMD Adrenalin softveru, AMD FSR 4 se može kombinovati sa postojećim naprednim funkcijama poput: generisanja kadrova (FG) iz AMD FSR 3.1 i AMD Radeon Anti-Lag 2 za izuzetno gladak i brz gejming osećaj odziva prilikom igranja uz istovremeno visoke vrednosti frejmrejta na grafičkim kartama iz Radeon RX 9070 serije.

      Podešavanja i preporuke kako koristiti AMD FSR 4 i izvući maksimalne rezultate

      Zahtevi za korišćenje FSR 4

      Da biste postigli najbolje rezultate i imali optimalno AMD FSR 4 iskustvo sa uključenim generisanjem kadrova (FG), preporučuje se sledeće:

      • Proverite da li konkretna igra podržava AMD FSR 4 ili FSR 3.1 opciju jer će se u tom slučaju FSR 4 automatski ažurirati.
      • Preporučuje se da imate minimalno prosek od oko 60 FPS-a pre nego što se primeni dodatno generisanje kadrova (Frame Generation), radi optimalnog kvaliteta i kako bi se ublažila bilo kakvo kašnjenje u odzivu igre na komande, a koju ova tehnologija može da ispolji. U skladu sa tim, savetujemo da podesite grafička podešavanja igre, rezoluciju i kvalitet unapređenja slike (FSR mod) da biste to postigli, čak i kada koristite AMD FSR 4 uz aktivan AMD FreeSync (Variable Refresh Rate), a kada zapravo monitor automatski podešava vrednost vertikalnog osvežavanja u zadatom opsegu svojih karakteristika npr od 48-240/360 Hz u našem primeru sa ovim Gigabyte monitorom.
      • Podešavanje prikaza u igri treba da bude u Bordereless Fullscreen režimu bez ivica preko celog ekrana. Ovo je podrazumevani režim u igrama kada je aktivna AMD FSR tehnologija.
      • Kada testirate AMD FSR 4 iskustvo u igrama sa najnovijom verzijom FSR 4 i VRR (promenjivom stopom osvežavanja), preporučujemo da uključite V-Sync opcija kada je VRR omogućen, ako su vremena kadrova stabilna, na primer ako koristite frejm limiter.
      • Iskustvo će biti bez prekida i sečenja frejmova (tearing) pri svim FPS vrednostima i brzina kadrova će biti ograničena na maksimalnu frekvenciju osvežavanja monitora. Brzina renderovanja će implicitno biti ograničena na polovinu maksimalne frekvencije osvežavanja monitora.
      • Ako hoćete maksimalno da ispitate performanse FSR 4 režima, isključite V-Sync uz uključen VRR (FreSync) da biste videli maksmalni frejmrejt. Tada se u nekim situacijama može se pojaviti prekid frejmova, posebno ako je FPS blizu ili iznad maksimalne frekvencije osvežavanja monitora.
      • Da bi izmerili maksimalni frejmrejt u tim situacijama preporučuje se korišćenje najnovije verzije AMD OCAT (Open Capture and Analysis Tool) alata za merenje frejmrejta, uz obavezno aktiviranje opcije „Disable overlay during capture“ u podešavanjima OCAT alata. Performanse FSR 4 se mogu meriti i pomoću drugih alata (Afterburner) ali se tada preporučuje da obavezno isključite „overlay“ prikaz u realnom vremenu jer povećava latenciju prilikom testiranja.

      Kako uključiti FSR 4?

      AMD FSR 4 se aktivira direktno iz AMD Adrenalin softvera, prateći sledeće korake:

      1. Uverite se da imate instalirane jednu ili više igara koje podržavaju FSR
      2. Otvorite AMD Adrenalin software i kliknite na opciju „Gaming“.
      3. Kliknite na opciju „Graphics“.
      1. AMD FSR 4 se može uključiti na dva načina sa ovog ekrana:

      • Putem HYPR-RX podešavanja jednim klikom: Ovo uključuje FSR 4 u igrama koje ga podržavaju, zajedno sa nizom drugih funkcija koje poboljšavaju gejming osećaj.

      • Putem direktne aktivacije prekidača „FidelityFX Super Resolution 4“: Omogućava vam da ručno uključite FSR 4, uz mogućnost da po želji uključite i druge softverske funkcije (kao što je  Radeon Anti-Lag itd).

      1. Nakon toga, možete pokrenuti igru i u meniju igre podesiti željeni FSR režim. Potvrdite da FSR 4 radi tako što ćete tokom igre otvoriti AMD Software interfejs pomoću (ALT+R) kombinacije tastera i proveriti indikator statusa FSR 4 da biste videli da li je označen kao „Active“. Takođe, možete vizuelno potvrditi pri svakom pokretanju igre – pojaviće se mali „overlay“ prozor koji prikazuje status FSR 4 funkcije.

      AMD HYPR-RX sa AMD Fluid Motion Frames

      Najnovije ažuriranje AMD Software: Adrenalin Edition 25.3.1 donosi još jednu vrlo korisno unapređenu funkciju za bolje gejming performanse i izgled grafike u igrama, ali tamo gde nije igrađena FSR4 opcija. AMD Fluid Motion Frames (AFMF) je tehnologija generisanja kadrova ugrađena u sam drajver, dakle ne u igrama. To su one koje nemaju ugrađenu AMD FSR tehnologiju u sam modul igre već dobijaju ovu opciju naknadno, na nivou drajvera grafičke karte. Rezultat je veoma sličan efekat originalnoj FSR tehnologiji koja je zapravo jeste srž i ono na čemu fundamentalno počiva AFMF.

      Nova verzija AFMF 2.1 dodatno poboljšava vizuelni kvalitet, smanjujući pojavu „duhova“ i drugih neželjenih efekata. AFMF je deo HYPR-RX profila koji se može aktivirati jednim klikom sa početnog menija  AMD Adrenalin softvera.

      HYPR-RX donosi objedinjene performanse AFMF-a, Radeon Super Resolution-a, Radeon Anti-Lag-a i Radeon Boost-a, pružajući igračima nekih starijih igara vrhunsko gejming iskustvo.

      Neki alati za merenje performansi neće prikazivati dodatne kadrove koje generiše AFMF.

      Da biste pratili performanse AFMF tehnologije pomoću mogućnosti drajvera, moraćete da koristite overlay monitoring alat Adrenalin Softveru:
      Adrenalin Edition (Performance -> Metrics -> Overlay) ili Ctrl+Shift+O. Da biste merili performanse sa AFMF-om, koristite CTRL + SHIFT + L da biste započeli i zaustavili merenje FPS-a pomoću AMD Softvera. Ako pokrećete unapred definisani test (benchmark), i dalje morate koristiti ove komande da biste zabeležili efekat AFMF-a.

      Najbolje od svega je da AFMF2.1 radi i na starijim Radeon karticama RX 6000, RX 7000 i naravno najnovijim RX 9070 serijama i praktično nema ograničenja na nivou igre, možete ga koristiti za povećanje frejmrejta na neograničenom broju igara. Dakle, radi od RDNA 3, preko RDNA 3.5, do najnovije RDNA 4 arhitekture.

      I stigli smo do samog kraja, nadam se da smo vam ovom prilikom makar malo pojasnili i približili napredne AMD tehnologije za poboljšanje gejminga i konkretnim savetom za izbor grafičkog para vašeg gejming PC-a igranje i zabavu učinili boljim i podigli na jedan vidno bolji nivo. Ukoliko želite da vidite koliku brzinsku razliku donosi upotreba AMD FSR4 tehnologije, obavezno pročitajte test Radeon RX 9070 XT i RX 9070 grafičkih karti i detaljno analizirajte grafikone performansi.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      Polisa privatnosti

      Ova veb stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo.

      Informacije o kolačićima se čuvaju u vašem pretraživaču i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kada se vratite na našu veb stranicu i pomažu našem timu da razume koje delove veb sajta smatrate najzanimljivijim i najkorisnijim.