Pozitivne ocene
- 16 GB definitivno znači u novijim igrama
- Poboljšan hladnjak u odnosu na RX 7600 XT sa 8 GB
- Tiha u radu
- Kontrolisana radna temperatura
- Atrakativni dvobojni RGB efekti na ventilatorima
Negativne ocene
- Troši više električne energije
- Zahteva dodatni 6-pinski konektor za napajanje
- Teško se pronalazi u prodaji
16 GB memorije na grafičkim kartama je postalo neminovnost pri igranju, čak i na 1920×1080 rezoluciji pri visoko podešenim grafičkim detaljima. Power Color ima odgovor na ovaj zahtev u vidu odličnog Hellhound Radeon RX 7600 XT 16 GB modela.
Hellhound Radeon RX 7600 XT je karakterističan po tome što je u pitanju veoma solidno napravljena grafička karta. Izdržljiva, sa svojim hladnjakom i velikim ventilatorima je malo viša od proseka, ali vrlo zgodna za manipulaciju tokom instalacije.
Vizuelno i po dimenzijama je istovetna sa ranijim Radeon RX 7600 modelom, ali kada počnete da zagledate u detalje primetićete par razlika. Prva se tiče dodatnog 6-pinskog konektora za napajanje. Druga razlika se nadovezuje na prvu jer kartica povlači više energije, zbog čega se više greje, pa je pojačan hladnjak koji je dobio jednu toplotnu cev više.
Hladnjak koristi telo sa horizontalno poređanim sistemom rashladnih rebara, kroz koje prolazi sistem od 5 kompozitnih toplotnih cevi koje prenose toplotu do udaljenih delova hladnjaka. Bakarne toplotne cevi su spojene u centralnom bakarnom rashladnom bloku koji je niklovan i direktno svojom bazom leži na površini grafičkog procesora kako bi što brže preneo toplotu do rashladnih rebara sistemom kapilarne tehnologije.
Solidan hladnjak i atraktivni ventilatori
Odatle se toplota raspršuje pomoću dva ventilatora prečnika 10 centimetara sa propelerima posebnog oblika koji su postavljeni pod takvim uglom kako bi povećali vazdušni pritisak u zoni rashladnih rebara radi boljeg hlađenja i brže predaje toplote u okruženje.
Ventilatori imaju japanske motore sa dvostrukim kugličnim ležajevima koji garantuju dug radni vek. Takođe, njihov rad je digitalno kontrolisan, tako da u trenucima slabijeg angažovanja karte, kada temperatura padne ispod 50 stepeni Celzijusa, ventilatori se u potpunosti gase i ostaju neaktivni sve dok temperatura procesor ponovo ne dodirne granicu od 60 stepeni Celzijusa.
Hellhound RX 7600 XT 16 GB je uglađen u radu
Imaju RGB osvetljenje pošto propeleri služe kao svojevrsni difuzori svetla. Svetle u dve boje koje birate mikro-prekidačem pomoću koga prebacujete plavo u ljubičasto osvetljenje i obrnuto.
Takođe, tu je i mikro prekidač sa Dual BIOS opcijom, ali karta je već dovoljno hladna i kontrolisana u OC režimu tako da tokom testiranja nismo imali potrebe za aktivacijom tihog režima rada. Realno su razlike u podešavanjima minimalne. Uz „elektroplejtovani“ efekat hroma unutrašnjeg prstena zaštitnog oklopa hladnjaka, svetlosni efekti i pojava Hellhound RX 7600 XT je upečatljivo lepa, ali ne i preterana.
Na leđima štampane ploče koristi jednu veliku metalnu ploču koja osim što daje čvrstinu strukture kartice, služi i kao dodatna površina za emitovanje toplote sa elektronskih komponenti. Tu je i veliki Hellhound logo sa atraktivnim sveleće plavim okom, kao da vam stavlja do znanja da zna za vaše tajne gejming grehe😊.
Hellhound RX 7600 XT nudi jedan HDMI 2.1 i tri Display Port konektora u takođe najnovijoj 2.1 verziji. Dakle sve je u duhu gejmigna, striminga i korišćenja naprednih opcija u aplikacijama koje znaju d aiskoriste snagu prisutnog grafičkog procesora.
Power Color Hellhound Radeon RX 7600 XT 16G – performanse
MB | MSI Z790 Tomahawk MAX Wi-Fi7 |
CPU | Intel Core i7 14700K |
Cooler | NZXT Kraken X73, 360mm AiO |
RAM | 2×16 GB DDR5-6800 CL32 G.Skill Trident Z5 |
GPU | Power Color Hellhound RX 7600 XT 16G L/OC |
SSD | 2 TB Lexar NM790 PCIe x4 Gen4 |
PSU | 1250W Cooler Master MWE Gold 1250 V2 |
OS | Windows 11 23H2 |
Drivers | AMD Adrenalin 24.1.1 Intel Chipset Driver 10.1.19376.8374 |
Generalno, kada gledate samo razlike u vrednostima prosečnog frejmrejta, razlike između običnog Radeon RX 7600 sa 8 gigabajta memorije i RX 7600 XT 16 GB su male. Međutim, ne dajte da vas to prevari. Razlike ima i pored brojki koje su veće u nekim primerima zahtevnijih igara i dalje nisu dovoljne da vas ubede „iz prve“ u korist 7600 XT 16 GB verzije. Međutim, znate već da frejmrejt nije jedino merilo gejming iskustva.
Radeon RX 7600 XT 16G je neuporedivo stabilnija karta kada počnete da podižete rezoluciju zajedno sa zahtevnošću grafičkih detalja. Dešavalo nam se tokom testova da 7600 8G verzija sa istim podešavanjima, nasumično izleti iz igre ili je evidentno nestabilna. To je zato što u 1440p rezoluciji sa zahtevnim grafičkim detaljima i teksturama u viskoj definiciji, zauzeće lokalne video memorije premašuje 8 GB pa kada grafički procesor počne da povlači podatke iz RAM-a, naglo usporava i postaje nestabilan.
Veliki broj savremenih AAA igara povlači u QHD rezoluciji više od 8 GB memorije. Zahtevi se u pojedinim naslovima penju i preko 10 GB (The Last of US Part 1, Formula 1 2023, Forza Horizon 5, Shadow of The Tomb Raider, itd). Računajte i na ponašanje da igre kada osete više memorije na grafičkoj karti, po pravilu okupiraju više memorije nego na grafičkim kartama sa manje memorije.
Raster rendering gejming performanse:
Iako je RDR2 igra sa savremenim „endžinom“, bila je prilika da vidimo kako reaguje u standardnom režimu rada i kako kada se uključi tehnika generisanja dodatnih frejmova uz asistenciju FSR tehnologije „upscaling“ tehnologije. Dakle, Radeon RX 7600 XT 16G je zanemarljivo brži, ali ono što brojevi ne mogu dočarati jeste stabilnost u igri na većim rezolucijama u igrama kao što je RDR2. To se odnosi na situacije kada počente da podižete grafičke detalje na maksimalne vrednosti.
Druga stvar se odnosi na konkurenciju u vidu GeForce RTX 4060 koja ima 8 GB memorije na raspolaganju. Velika prednost na strani AMD Radeon 7600 XT modela je najnovija AMD Fluid Motion Frame tehnologija generisanja dodatnih frejmova za skoro sve DirectX 11 i 12 igre. Dakle, ne treba mu FSR 3 podrška ugrađena u samu igru, već to radi naknadno u postprodukciji.
Bolje je definitivno i to mnogo bolje, a što možete videti na grafikonima. Penali koje plaćate za dodatno kreirane frejmove su veći lag koji raste sa porastom rezolucije. Tokom igranja u 1080p rezoluciji to nećete primetiti, čak ni u QHD režimu, tek na 4K lag raste na ozbiljniju dvocifrenu vrednost od 65 ms, ali uostalom to i nije radno područje ove klase gejming grafičkih karti.
Ray Tracing i Raster rendering gejming performanse:
Dying Light 2 – 1920x1080px:
Dying Light 2 – 2560x1440px:
Ovde je vidno da AMD Radeon 7600 XT 16G ima veće povremene padove frejmrejta u odnosu na RTX 4060 8G što bi moglo da stvori utisak kako na zahtevnijim podešavanjima više koči ili secka, ali to je ona granična vrednost koja se odnosi na 1% ukupnog frejmrejta, ipak zabeležili smo je u većoj meri nego kod konkurencije. Velike oscilacije, koje se vide u skoku i padu frejmrejta su posledica ugrađene benchmarking procedure u samoj igri, ali ono što više zabrinjava je da se to događa i tokom samog gejmpleja.
AFMF dobro asistira, podiže brzinu kroz veći frejmrejt što svakako osećate u vidu tečnije animacije. Ova klasa karti posebno u slučaju AMD Radeon modela je do sada mogla samo postrance da gleda i zamišlja Ray Tracing igre i glatku animaciju. Sada je sve promeni AFMF i praktično pogurao ovaj klasični budžet model u realno za klasu brže modele.
Cyberpunk 2077 – 1920×1080 px:
Cyberpunk 2077 – 2560×1440 px:
Cyberpunk 2077 je sa svojim Ray Tracing efektima brutalan prema grafičkim kartama, posebno AMD Radeon modelima. U ovoj klasi budžet mejnstrim modela ih bukvalno baca na kolena i ne pravi razliku između Radeon i GeForce modela. Kada se uključi „apskejling“ i frame generation asistencija, ove grafičke karte se bukvalno vraćaju iz pepela, obezbeđujući minimalno igriv gejmplej sa tečnom animacijom.
Skrećemo pažnju da je običan /600 sa 8G prikazan sa rezultatima koji imaju sključivo FSR asistenciju, ali ne i aktiviranu Frame Generation tehnologiju, zbog čega je ovolika razlika u performansama između njega i 7600 XT 16 GB modela. Uz pomoć AMD AFMF tehnologije postiže vrlo slične rezultate u 1080p i 1440p modovima.
Immortals of Aveum – 1920×1080 px:
Immortals of Aveum – 2560×1440 px:
Immortals of Aveum je jedna od prvih igara sa novim i veoma zahtevnim Unreal Engine 5 modulom za igre. Njegova Lumen tehnologija podržava softverski generisanje Ray Tracing svetlosne efekte i ne zahteva namenski hardver. To svakako više odgovara Radeon modelima.
Ovo je ujedno i prava prilika da odgovorimo koja je od raspoloživih tehnologija bolja. Da li samo AFMF generisanje dodatnih frejmova, ili AFMF uz asistenciju najnovije FSR 3 „upscaling“ tehnologije ili FSR 3 uz Frame Generation tehnologiju ugrađenu u same „engine“ igre? Evo grafikona:
1080p rezolucija:
1440p rezolucija:
Tokom testova novijih igara smo primetili određenu dozu nekonzistentnosti frejmrejta kod AFMF što i ne treba da čudi jer je u pitanju inicijalna prva verzija. Sa druge strane, AFMF definitivno podiže frejmrejt i daje tečniji osećaj animacije uz jedan vrlo bitan detalj, nema zamućenja jer igra i dodatni kadrovi ne skaliraju frejm sa manjkom piksela već rade u osnovnoj rezoluciji. Kada eventualno uključite i FSR 2 ili FSR 3 „upscaling“ tehnologiju, rezultati su još bolji posebno u višim rezolucijama QHD pa čak i u nekim manje zahtevnim igrama možete i u 4K.
Ipak, FSR 3 ugrađen u sam „endžin“ igre sa podrškom opcije generisanja dodatnih frejmova je najbolja opcija i treba je koristiti kada je prisutna u konkretnoj igri. AFMF treba koristiti samo ako nema podrške za kreiranje dodatnih frejmova u konkretnom gejming naslovu.
FSR3 + FG kombinacija je konzistentnijih performansi i nema naglih skokova i padova pa je i glatkoća animacije prilikom izvođenja igre i same akcije ujednačeno dobra bez povremenih efekata zastajkivanja ili preteranog zamućenja kod brzih prelaza između kadrova tokom akcije.
Performanse u aplikacijama
Ovi trenutni primeri AI mogućnosti poput „resize“ funkcija u programima za obradu fotografija i sličnih, ne troše puno lokalne memorije na grafičkoj karti, svakako ne idu u prilog argumentaciji u pravcu nabavke skupljeg modela sa više memorije.
Power Color Hellhound Radeon RX 7600 XT 16G – ponašanje u radu
U pogledu ponašanja tokom rada, pre svega u gejming scenariju, Power Color Hellhound RX 7600 XT 16G nam je dao jasnu predstavu o tome u kom pravcu je poboljšan i kako je AMD uspeo u nameri da praktično iz iste karte, iscedi još jednu margin performansi, ali i obezbedi sveukupno bolje radne karakteristike.
Odmah je jasno kako je realni gejming radni klok, povećan i to za celih 140-150 MHz. Lavovski deo zasluge za prethodnu činjenicu pripada odluci Power Color-a da pojača rashladno rešenje. Iako je dimenzijama kartica ostala ista, dodatna toplotna cev i malo agresivnije podešena kriva rada ventilatora, a da pri tome nije žrtvovana tišina u radu su obezbedili brži rad grafičkog procesora uz istovremeno nižu efektivnu radnu temperature.
Grafička karta je u istim uslovima hladnija za 8-10 stepeni Celzijusa što je veliki uspeh imajući u vidu da troši između 12-20 W više električne energije u odnosu na model sa duplo manje memorije. Realno, majstorski rad Power Color-a sa Hellhound modelom na temu novog pretendenta na titulu u srednjoj budžet klasi gejming grafičkih karti.
Konačno pogledajte i razlog za odluku da se poveća memorija. Dakle na primeru Cyberpunk 2077 igre vidimo da u Full HD 1080p rezoluciji igra već koristi 7.7 GB memorije na kartici, dok Task Manager prijavljuje da je u upotrebi 8.2 GB. Ta dodatna količina memorije se koristi za drajvere i neke sistemske operacije.
Slično je i sa Forspoken igrom koja sa teksturama u visokoj definiciji zauzima preko 12 GB u 1080p rezoluciji i tada se dobar deo memorije i podataka odvaja od sistema što vodi ozbiljnom usporenju igre i čitavog Windows sistema koji ostaje skoro bez odziva, a igra nakon nekog vremena puca i ispada u Windows desktop.
Power Color Hellhound Radeon RX 7600 XT 16G – 8 GB postaje nedovoljno
Da ste nas pre mesec, dva pitali da li je dovoljno 8 GB memorije na grafičkoj karti, odgovorili bi potvrdno. Međutim na kraju ovog testa smo ostali u ubeđenju da 8 GB postaje prošlost, čak i na budžet gejming grafičkim kartama. Kada dođete u tu situaciju, razlika od 30-50 evra, postaje beznačajna.
U mnogim situacijama Radeon RX 7800 8G i RX 7800 XT 16G su identični modeli. Ipak, AMD je uspeo da dodatkom duplo više memorije i pravovremenim dolaskom AMD fluid Motion Frame tehnologije učini mađioničarsku čaroliju i ubedi nas kako je 16 GB prava stvar. U osnovi je i u pravu, jer dolazak pristupačnih QHD monitora samo potvrđuje ispravnost ovakve odluke.
Sa druge strane pomenutom kombinacijom hardvera i najnovijeg softvera je praktično jedan klasični budžet model iz niže srednje klase uspeo da podegine za stepenicu više, jer nije šala kada jedna ovakva karta isporuči 100-140 frejmova na visokim podešavanjima grafičkih detalja.
O potencijalnom uslovu korišćenja AI funkcija i servisa gde se granica od 16 GB postavlja kao donja granica u kontekstu perspektive aktuelnosti u godinama koje dolaze i donose neke nove operativne sisteme i programe sa naprednim funkcijama.