Delimir Tasić
Gospodine Karas, možete li se predstaviti našim čitaocima i ukratko objasniti vaš posao u kompaniji Logitech i koliko dugo ste već na toj poziciji?
Moram biti iskren i priznati da već četiri godine imam zadovoljstvo da gradim Logitech brand u najbrže rastućoj regiji u Evropi. U ovom trenutku sam na čelu Logitech kancelarije zadužene za Adria regiju, u statusu Regionalnog sales managera. Dakle, primarni posao mi je da kreiram našu prodajnu i marketing strategiju, koordiniram rad našeg tima i kupaca, odnose prema javnosti – sve u svemu, interesantno, dinamično i opširno.
Logitech je i definitvno sebe promovisao kao tržišnog lidera kada su periferije za PC računare u pitanju. Možete li izdvojiti par novih proizvoda koji se vama lično dopadaju i na koje biste nam skrenuli pažnju?
I ove godine ćemo nastojati da svojim novitetima pokrijemo sve segmente tržišta. Kod naših “core” proizvoda to su: MX Air i Cordless Desktop Wave, zatim gejmerski miš G9, zvučnici G51 i nove digitalne slušalice za gamere. Naravno tu su i nove generacije web-kamera i žičanih tastatura. Ono što je posebno interesantno su novi notebook proizvodi: VX Nano, novi USB hubovi i torbe za prenosne računare (kao posebna novost), kao i ulazak u arenu CE proizvoda sa Squeezboxom (bežičnim digitalnim audio plejerom).
Na koji način, nesumnjivo visok kvalitet i odličan dizajn Logitech proizvoda, utiče na povećanje produktivnosti korisnika i daje novi kvalitet vremenu koje svi provodimo ispred računara?
Logitech kao proizvođač posebnu pažnju posvećuje dizajnu i kvalitetu svojih proizvoda. Verujem da je deo naše posebnosti upravo želja da u dizajn uključimo rešenja koja omogućavaju ugodnije i udobnije korišćenje samih uređaja. Najbolji primer su neki ovogodišnji noviteti, npr. Desktop Wave i novi miš MX Air .
Logitech je sebe pozicionirao, stiče se utisak, više ka high-end tržišnom segmentu. Koji su planovi kompanije za low-end deo tržišta? Konkurencija je tu dosta agresivnija, kako cenovno, tako i po pitanju raznovrsnosti proizvodnog portfolija.
Logitech je uvek bio lider u tehnološkim rešenjima i to nas postavlja na poziciju kompanije koja diktira trendove. High-end tržište daje nešto više mogućnosti i prostora upravo za takvo predstavljanje kompanije, ali to ne znači da ćemo zapostaviti rešenja u ulaznim segmentima tržišta. Upravo pripremamo novu distribuciju Labteca (našeg entry-level brenda) za Srbiju i nadam se da ćemo s tim potezom osigurati za sebe dodatnu poziciju na tržistu Srbije.
Da li možete da identifikujete glavne tržišne oponente u određenim segmentima na domaćem tržištu?
Pa u segmentu tržista koje mi pokrivamo čini mi se da i nemamo pravog konkurenta. Kada se radi o proizvodima koji su cenovno nešto prihvatljiviji prosečnom kupcu u Srbiji, verovatno postoji ceo niz dalekoistočnih proizvođača sa svojim segmentiranim ponudama. Verujem da će celi niz promena i poboljšanja koje smo predvideli do kraja kalendarske godine uneti dodatni nemir i kod konkurencije u tom segmentu.
PDV na računarsku opremu je konačno, nakon dosta iščekivanja, u Srbiji snižen na, rekli bismo, umerenih 8%. Logitech je već duži period i zvanično prisutan u Srbiji. Da li ste već identifikovali pozitivne efekte smanjenja PDV stope i koja su vaša očekivanja od ovakve odluke Vlade Republike Srbije?
Smatramo ovaj potez Vlade Srbije izuzetnim u smislu kreiranja razvijenog IT društva i razvoja same zemlje. Naravno, pomaci su već vidljivi. Sama prodaja je u usponu. Vidljivi su i trendovi prodaje sve skupljih proizvoda – što znači da su se kupci odlučili da uštedu usmere u naprednije tehnologije i kvalitetnije proizvode. Takvi trendovi su nas samo jos više uverili u informisanost i zrelost kupca u Srbiji.
Velika pažnja u poslednje vreme polaže se u tzv. consumer electronics segment tržišta. Stiče se utisak da proizvođači polako, ali sigurno, pokušavaju da i od PC-ja naprave uređaj koji bi mogao da se smesti u consumer electronics segment. Gde je tu Logitech? Takođe, veliki je broj proizvoda u poslednje vreme koji i nemaju mnogo veze sa samim PC računarom, a dolaze nam pod Logitech brendom?
Logitech je odlučio da uđe u CE arenu sa svojim ponešto drugačijim proizvodima. Naši proizvodi se oslanjaju na kombinaciju internet baziranih informacija, adaptivnog software-a i naravno hardware-a kao one krajnje dodirne tačke korisnika i sve veće količine digitalnih sadržaja oko njega. Prisutni smo već na tržištu s Harmony daljinskim upravljačima, zvučnim sistemima za MP3 playere i po prvi put ulazimo s Audio streaming uređajima (Squeezbox).
Nakon što je ozvaničila svoje prisustvo u Srbiji, da li kompanija ima šire planove ne samo za Srbiju, nego region u celini?
Za sad nam je cilj da osnažimo svoje prisustvo u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji što je deo ingerencija naše kancelarije u Beogradu. Pred nama je još mnogo posla, jer se tržište razvija zadivljujućom brzinom. Verujem da će u budućnosti Beograd biti centar naših operacija i u široj regiji.
U poslednje vreme sve je veća popularnost Apple Macintosh računara, čak i na “price sensitive” tržištima kao što je srpsko. Logitech nije do sada imao previše proizvoda namenjenih specijalno Mac platformi, izuzev Logitech Cordless Desktop S530 for Mac seta. Da li će u budućnosti Logitech više pažnje posvetiti i ovoj platformi u svojim planovima?
Svake godine nastojimo da predstavimo određeni broj Mac proizvoda, pa su to ove godine V470 u posebnoj Mac boji ali i veliki broj PC uređaja koji će biti prilagođeni upotrebi na Apple računarima (VX Nano , MX Air, itd). Pažljivo pratimo penetraciju Mac računara i siguran sam da ćemo biti u stanju da veoma brzo reagujemo, ako broj prodatih komada bude značajno viši nego sada.
Na kraju, možete li nam izložiti svoje viđenje Logitech-ove vizije budućnosti? Šta će, po vama i vašoj kompaniji, biti fokus u budućnosti kada su proizvodi ovog tipa u pitanju.
Interakcija izmedju CE i IT segmenta biće sve izraženija zbog samih zahteva korisnika – možete očekivati uskoro nova iznenađenja iz Logitecha.