Branko Mitić Logitech G25 volan Najbolji način za opisivanje Logitech G25 volana jeste nadovezivanje na naš prethodni
test, gde smo opisali pet volana, od kojih su se najviše istakli MOMO Racing i
Driving Force Pro (u daljem tekstu DFP), oba od, pogađate, Logitecha. Tu smo konstatovali
da je MOMO namenjen za hard-core PC vozače, dok DFP takođe može da posluži spomenutoj
grupi vozača simulacija, ali ipak cilja ka onima koji bi da se voze i “na”
PC-u i “na” PlayStation 2 konzoli. Pored toga, DFP se okretao za čitavih
900 stepeni što je dodatno doprinosilo kvalitetu vožnje. Naravno, ima onih koji
će reći da se u ozbiljnim trkačkim automobilima ili bolidima ne koristi ni blizu
od tih 900 stepeni, ali se koristi više od mizernih 200 stepeni koje imaju svi
volani osim DFP (i sada G25-ice). Minimum za volane trebalo bi da bude 360 stepeni.
A zašto nemati volan koji može da “obrne” 900 stepeni? Kada taj volan
može da se podesi i na 180, 270, 360, 450, 540… 900 stepeni i to u koracima
od 1 stepen. Mala poteškoća jeste menjati (ukoliko to želite) svaki put u drajverima
podešavanja, zavisno da li se vozi bolid, reli auto, auto za pistu, ali bolje
i to nego biti ograničen na 200 stepeni, koji nisu dovoljni. Što se tiče igara, u međuvremenu (u odnosu na prethodni test) je, očigledno, samo
kuća Symbin nešto radila. Izbacili su drugi deo igre GTR sa bolje balansiranim
automobilima i novijim licencama za staze i automobile. Drugi novitet iz Symbina
i generalno najsvežija simulacija vožnje jeste igra RACE, koja predstavlja licencirani
WTCC šampionat, kako za staze, tako i za automobile. U ovoj igri pored svetski
poznatih staza, nalaze se i BMW, Alfa Romeo, Seat, Chevrolett, Peugeot i Honda
automobili, pa ukoliko ste želeli GTR(2) sa sporijim automobilima, eto prave prilike.
Osnovne osobine novog Logitech G25 volana jeste metalna konstrukcija obruča, rotacija
od 900 stepeni, menjač može biti 6-stepeni (+ rikverc) ručni ili poluautomatski,
papučice koje imaju amortizere i noviji force feedback mehanizam u odnosu na MOMO
i DFP volan. Na startu nam se nije dopao novi obruč koji donosi G25 volan. Obruč ima veći prečnik
u odnosu na MOMO i DFP volane što automatski znači da je potrebno znatno više
raditi rukama, što na duže staze može prouzrokovati osetno veći umor. Pored toga,
volan je obložen kožom, što možda zvuči lepo, ali se u praksi nije pokazalo dobro
kao specifične gumene mase korišćene na već spomenutim MOMO i DFP volanima. Takođe,
osetili smo nelagodno žuljanje dlana u predelu između palca i kažiprsta, za šta
isto možemo da optužimo kožnu presvlaku ovog volana. Da ne bi bili previše strogi,
vi sami odlučite da li su dva tastera na samom volanu dovoljna. Da ne bude sve
tako crno, potrudio se force feedback mehanizam, koji je odličan. U odnosu na
FF mehanizme na MOMO i DFP volanima, force feedback na G25 je prilično tih, dosta
precizniji, linearniji i mirniji. Sve ovo omogućava bolji osećaj u vožnji i lakše
nagle promene pravca, a upravo su nagle promene najviše smetale FF mehanizmima
na prethodnicima G25-ice, što znači da ovaj volan ima najbolji force feedback.
G25 iza obruča ima ogromne metalne pedale za promenu brzina. Ukoliko želite da
izvučete svaku milisekndu, potrebno je koristiti pedale iz obruča, a G25 poseduje
odlične. Istina, potreban je duži period vremena za navikavanje u odnosu na pedalice
na MOMO volanu, ali se po pitanju kvaliteta, oblika, hoda, “klika” ništa
ne može zameriti.
Najbolji deo G25 igračkog sistema bez dileme jesu papučice. Pre svega, tu je papučica
kvačila, ukoliko želite da vozite sa 6-stepenim ručnim menjačem. Međutim, najbitnija
osobina ovih papučica (pored toga što su metalne) jesu amortizeri iza njih koji
stvaraju otpor, a koji omogućavaju realan osećaj kao sa pravog automobila. Pa
je tako papučica gasa najlakša, kvačila osrednje tvrda, dok je papučica kočnice
izuzetno tvrda. Osećaj prilikom vožnje, naročito prilikom kočenja jeste fantastičan.
Ono na šta ne smemo da zaboravimo jeste da su papučice dovoljno velike, a postolja
na kojima se nalaze ogromno i dovoljno masivno da prilično čvrsto stoji u mestu.
Dolazimo do najinteresantnijeg dela ove igračke – potpuno manuelne ručice menjača
koja ima 6 brzina i rikverc. Iako je sama konstrukcija ove ručice meka i krha,
ne mislimo da će se tu išta polomiti, ako se iole bude pažljiv. Ručica je prilično
precizna i pruža sjajnu zabavu. Međutim, još uvek sve nije to kao kod pravog automobila
i videli smo dva problema. Pre svega, volan ne zna da je menjač u nekoj brzini,
pa je tako u igru potrebno ulaziti u leru, jer tek u trenutku promene brzine svaka
brzina zapravo predstavlja po jedan taster koji kaže igri koju brzinu da prebaci.
Drugi problem se nalazi zavisno od igre do igre. Jedna igra vas neće “kazniti”
ukoliko brzine menjate bez pritiskanja kvačila, kod druge igre nije potrebno pritiskati
kvačilo prilikom promene brzina itd. Manuelni menjač generalno neće doprineti
da neke staze vozite brže, daleko od toga, ali da je sjajna zabava, definitivno
jeste. Pomoću srebrnog točka ispred ručice menjača moguće je od manuelnog menjača napraviti
poluautomatski (sekvencijalni) kao što imaju DFP i MOMO. Sekvencijalno menjanje
brzina nije precizno kao kod DFP i MOMO volana, ali nakon određenog perioda privikavanja
postaj OK. Pored ručice menjača, na ovom “parčetu” G25-ice nalazi se i 8 tastera
kao i jedan kursorski.
Sistem za pričvrišćivanje volana (i dela sa ručicom menjača i tasterima) jeste
blago unapređen u odnosu na one viđene kod MOMO i DFP volana, tako da povodom
toga nemamo nikakve zamerke, naprotiv.
Deo u drajverima za testiranje volana, papučica, menjača, tastera.
Deo u drajverima za podešavanje jačine force feedback opcija i stepena rotacije
volana. Šteta što je Logitech nespretno napravio obruč ovog volana, inače bi G25 bez dileme
mogao da dobije Editor’s Choice nagradu, koju prošli put nismo dodelili. Nažalost,
nećemo je dodeliti ni ovaj put. G25 je tehnički sjajna igračka, ali ergonomija
samog volana jeste nešto preko čega će ozbiljni vozači teško da pređu iako se
taj problem donekle može preživeti zahvaljujući odličnom forcefeedbak mehanizmu.
Iako je na papiru G25 bolji i od MOMO Racing i od Driving Force Pro volana, praksa
kaže da nije sve tako prosto. Jednostavno ergonomija obruča smeta onima koji se
već niz godina voze “sa” MOMO i DFP volanima i povodom toga se malo
šta može uraditi. Međutim, bili bi grešni ukoliko bi stvorili sliku da je G25 loša igračka, daleko
od toga! Papučice su nešto što se samo poželeti može, a umereniji force feedback
mehanizam, takođe, znatno doprinosti realnosti. Pored toga, kada završite borbu
sa hiljaditinkama, sekvencijalni menjač možete da zamenite sa 6-stepenim manuelnim
i uživate u nešto opuštenijoj vožnji nekog civilnog automobila – zabava zagarantovana
:)! Za: – besprekorne papučice – force feedback (dobro doziran i balansiran) – 6-stepeni manuelni menjač – masivna i kvalitetna izrada svakog dela Protiv: – veličina obruča volana (manji bi bio bolji) – kožnja obloga volana (nije dovoljno dobra kao kod prethodnih volana) – manjak tastera na samom volanu