Logitech Z-5500
Logitech je pre nekoliko godina ušao na tržište multimedijalnih zvučnika vrlo diskretno i ne preterano slavno. Njihovi kompleti nisu ni izbliza mogli parirati vrlo ustoličenom Creative-u ili Altecu koji je u tom trenutku pucao iz svog raspoloživog oružja. Ipak, ambicija Logitecha da se na gotovo svakom perifernom uređaju nalazi njihov logotip je prevagnula u odluci da se ova kompanija otvori i kupi već etablirani “Labtec” te nastavi razvoj zvučnika. Brend Labtec-a gotovo da je i zaboravljen, a iz ove saradnje proistekli su neki od najboljih kompleta zvučnika koje smo imali prilike da čujemo. Ambicija i inicijativa uslovili su Logitech da se povede vrlo čudnom putanjom i od samog početka počne da razmišlja o megalomaniji; već na samom početku “pacovi” su krenuli u sintezu “pamet i mišići”, izbacivši na tržište verovatno najkvalitetniji 4.1 sistem ikada napravljen ljudskom rukom, Z-560.
Iako krajnje nelogično, jer je sistem bio basnoslovno skup a Logitech nije imao vodeću poziciju na tržištu, Z-560 je prošao kroz ruke svih vodećih sajtova i časopisa, vrlo brzo pokupio sva priznanja i lako našao put do kupaca. Od tog trenutka Logitech kreće u štancovanje manjih derivata, ulazi u svet Dolby Digitala i počinje da se obraća svim kategorijama potrošača. Ubrzo potom usledio je Z-680 koji je u izvesnom smislu bio 5.1 revolucija jer je prvi dolazio u paketu sa hardverskim dekodingom za sve postojeće filmske zvučne formate. Cena i dalje nije ostala “sitnica”, ali je kvalitet neizostavan. Ipak, Logitechu ovo ni izbliza nije bilo dovoljno, njihova očigledna namera je potpuna dominacija ili ništa.
5500
Anomalija u poslovnoj politici Logitecha ima beskonačno mnogo, čemu svedoči i činjenica da su OPET izbacili 5.1 sistem, u blago redizajniranoj i unapređenoj varijanti. Moramo napomenuti da bi 5500 imao daleko bolju prođu kao 6.1 ili 7.1 sistem, što se nekako očekivalo kao sledeći logičan korak. Ipak ne, Logitech je odlučio da se drži proverenog i ne komplikuje stvari više nego što je potrebno. Pa onda, šta ima novo i zašto Logitech ima potrebu da rezimira apsolvirano? Da li je u pitanju samo marketinški trik ili postoji objektivna potreba za izbacivanjem malo glasnijeg i malo redizajniranog kompleta? Apsolutno “DA”, u stvari, zašto da ne? Ako Logitech ima mogućnost, vreme i izgovor da nastavi razvoj svojih zvučnika, ništa ne bi trebalo da ih zadržava u tome. Loša strana u celom postupku je nemogućnost izbegavanja komparacije između sada ova dva njihova ultra-kompleta, i vredi li novi ekstra novca?
Odgovor je naravno nemoguće dati, mada kada su ova dva kompleta u pitanju ni u kojoj varijanti se ne možete: 1. prevariti; 2. pokajati. Realno, jedina epohalna novina zove se 96/24. Iza kombinacije ovih brojki krije se se podrška za audio formate koji su “uzorkovani” u 96kHz-a i 24bita. Da podsetimo, Audio CD se kodira u samplerate-u od 44.1 kHz (44100 oscilacija u sekundi) pri 16 bita zašta je proračunato/odlučeno da je dovoljno da zadovolji potrebu ljudskog sluha tj. najvernije prenese informaciju u odnosu na, recimo, 24-kanalnu magnetofonsku traku na kojoj je izvorni snimak. Pa iz kog razloga se sada i po koju cenu zvuk uzorkuje na većem brokju oscilacija i zašto informacija mora da sadrži 24bita? Odgovor je DTS (Digital Theatre System), koji se masteruje i u ovoj varijanti. Recimo da ne postoji mogućnost da na prvo slušanje uočite razliku obzirom da je sluh subjektivna kategorija i ima pretenzije da se adaptira izvoru koji dugo sluša, što ne znači da zvuk koji ne čujete ne postoji u prirodi oko vas (ljudski sluh ne registruje infra i ultra zvuk).
SATELITI
Z-5 i po hiljada je takođe bio zamorče za Logitechove nove dizajnerske solucije, ali je proizvođač krajnje iskusno ostavio dobitnu kombinaciju “Aluminum Phase Plug” zvučnika u svim satelitima (ovi zvučnici korišćeni su i kod Z-560 i kod Z-680 modela), sa blagim modifikacijama. Ovaj vid zvučnika zasniva se klasičnoj membrani koja u središtu poseduje aluminijumsku zašiljenu kupu, koja u velikoj meri smanjuje vibriranje samog zvučnika, obezbeđujući na taj način vrlo glasno sviranje iz potencijalno malog satelita bez bojazni po radni vek membrane. Svaki zvučnik, pri reprodukovanju zvuka manjeg intenziviteta vibrira levo-desno; kada je ta snaga veća, periferni delovi membrane počinju da zaostaju za centralnim delom na koji je Logitech stavio aluminijumsku kupolu, a na izvesnoj snazi centralni i periferni deo membrane počinju da se kreću u suprotnim smerovima pa je rezultirani zvučni pritisak manji nego kada bi se cela membrana kretala u istom pravcu.
Zaključak je taj da su za reprodukciju viših frekvencija pogodniji manji zvučnici, a Logitech već duže vreme ne odustaje 3-inčnih širokopojacnih zvučnika.Sličan princip već duže vreme koriste proizvođači zvučnika za automobile, jer se ti zvučnici oslanjaju na sam gepek ili vrata autobila za anuliranje povratnog signala. Po akustici i prostiranju zvuka, za reprodukciju zvuka kao talasno važe opšti zakoni o talasnom kretanju pa tako zvuk ima više, uslovno rečeno “nus – pojava” (refleksija, apsorsija, refrakcija, difrakcija, eho, itd.), od kojih je za blizinsko slušanje u zatvorenom prostoru najpogubnija zadnja refleksija ili odbijanje zvuka sa zadnje strane. U tom smislu je, pogotovo za jače zvučnike (drajvere) kakve ima Z-5500 bilo potrebno jako kvalitetno izolovati sam satelit.
Optimalna varijanta je postavljanje zvučnika u beton, što Logitechu i ostalim proizvođačima ispada iz igre kao varijanta, pa se Logitech još kod modela Z-560 odlučio za debelu plastiku. Slično Creative-ovim “jumbo” kompletima, sloj plastike je gotovo neprobojan, pa se izobličenja ovog tipa ne primećuju ni kada je sistem na “peak-power-u”. Za modele Z-560 i 680 Logitech je koristio masivna gvozdena postolja sa gumiranom podlogom kako bi maksimalno smanjio vibriranje između satelita i podloge, a kod modela 5500 je iz čudnog razloga ta filosofija napuštena, pa su postolja od vrlo sumljive plastike. Ipak, pokazalo se da to i nije preterano uticalo na sviranje satelita.Takođe, moramo zameriti Logitech-u i činjenicu da je odustao od direktne veze satelita i kablove svakog satelita ponaosob “zavario” u satelit. Dužine kablova jesu dovoljne u svakom smislu, ali je model Z-680 bio daleko praktičniji u varijanti kada ste kablove mogli zameniti ili produžiti / skratiti. Sateliti se i dalje obrtanjem postolja oko svoje ose pretvaraju u “wall mount” postolja.
Što se niskotonca tiče, situacija je ostala nepromenjena u odnosu na model 680; kako smo već objasnili da je veći zvučnik pogodniji za reprodukciju niskih tonova, Logitech se odlučio za manje – više standardizovani 10-inčni “Long Throw” niskotonac sa hladnjacima na pozadini. Niskotonac je i dalje sabirni centar svih kablova, ali obzirom da njegovo pozicionairanje u prostoru nije bitno za “surround zvuk”, njegova optimalna pozicija određuje se po metodi “gde najmanje smeta.” Vrlo zanemarljiva je razlika u snazi kompleta Z-680 (500W) i kompleta Z-5500 (505W) pa se postavlja pitanje zašto se uopšte Logitech uopšte upuštao u celu ovo avanturu? Odgovor svakako leži u činjenici da povremeno svaki proizvođač makar i usiljeno mora izbaciti novi proizvod, pa tek radi reda promeniti ponešto i u varijanti kada prethodniku apsolutno ništa nije falilo, jer konkurencija neće imati takve dileme.
KOMANDER
Možda je najveći pomak pretrpeo komandni modul čiji je glavni taster za podešavanje u odnosu na z-680 zamenjen za teški metalni “džog” sa digitalnom preciznošću. Takođe, na modulu se pored ulaza za slušalice nalazi i 3.5mm “Auxilary” ulaz na koji možete povezati portabilni mp3 plejer ili neki sličan uređaj. Na pozadini samog modula nalaze se tri tipa ulaza, ili bolje reći sva tri tipa ulaza, optički, koaksijalni i analogni (3×3.5mm). Na samom modulu možete menjati ulazni signal što znači da osim računara možete povezati još dva (do šest) do uređaja koji podržavaju bilo koju od ponuđenih opcija. Podešavanja sistema zadržali su lakoću modela 680, uz dvoredni LCD bilo koje podešavanje uspostavlja se za samo par minuta. Naravno, ni u kom slučaju ne treba gubiti iz vida da pored komandong modula sistem poseduje I daljinski upravljač na kome se mogu izvršiti sva pomenuta podešavanja, a obzirom da je displej na modulu dovoljno veliki, nestaje bilo kakva potreba da mu posle povezivanja, po prvom zakonu hedonizma, uopšte i prilazite.
MODIRANJE
Ostalo je relativno ostalo, Logitech je ostavio Dolby Pro Logic II mod koji razlikuje “Movie” i “Music” presete koji stereo signal raščlanjuju na šest kanal (5.1), kao i “Stereo x 2” (inicijalno korišćen kod prvih Altecovih 4.1 sistema) koja u u običnom stereo režimu sviranja pali i zadnje satelite. Ukoliko se premišljate u vezi Logitechovog Z-680 kompleta, prozvnai najbolje radi “kada sve sam radi”; ovaj komplet defitivno je najbolje koristiti sa njegovim hardverskim dekodingom za “sve”, zašta vas ipak uslovljava posedovanja nekog digitalnog izalza iz zvučne karte.
Obzirom da su mnogi proizvođači matičnih ploča na svoja integrisana rešenja počeli da stavljaju bilo koaksijalni bilo optički izlaz, šteta bi stvarno bilo da vam umesto Logitecha raslojavanje zvuka radi softver ili bilo koja zvučna kartica. Z-5500 predstavlja neki vid novog početka za Logitech, iako je pomak minimalan, ali dovoljan obzirom da Logitech ne želi da nastavi da štancuje 680-icu beskonačno, već pretenduje da stalno ide dalje u korak sa konkurentskim Altecom i Creative-om. Z serija zvučnika postala je sama po sebi garancija kvaliteta, a mirne duše može se reći da je pred nama stajao jedan od kompleta koji čine sam vrh ponude zvučnika. Pa do neke nove revizije, ili 6.1/7.1 modela probajte da negde čujete 5500, zaslužio je i više od toga.
UPOREDNO…
Kako 5500 tek treba da doživi ekspanziju, vredno je spomenuti i alternative. Naime, kada uzimate sistem zvučnika >100€ , razni faktori se uzimaju u obzir; nekada prevagne dizajn, nekada reprodukcija, a u slučaju Altec Lansinga često oba. Situacija je malo drugačija kada su pitanju ovako skupi sistemi, te mesta za greške gotovo da nema. Alternative Logitech-u 5500 su svakako mlađi brat Z-680, te Creative Gigaworks ili MegaWorks. Altec se, za divno čudo, još uvek nije upustio u ovakve megalomanije, Već dijametralno suprotno krenuo da razvija Hi-End 2.1 sisteme. U komparaciji Logitech-a i Creative-a, sveopšti utisak je da je Logitech daleko praktičniji ali da Creative za tek mrvicu bolje “svira”, barem kada je muzika u pitanju. Glasnoća ovde nije preterano bitan faktor kod oba kompleta, jer ćete vrlo retko imati priliku da se potpuno iživljate sa svojim sistemom. Ipak, Creative je bio dosta škrtiji sa “kožom, klimom i airbagovima” tj. dodatnom opremom, pa je tu svakako tas na strani novog Z modela. Dizajn je, kao totalno subjektivna kategorija, opet u domenu diskusije; dok se Creative odlučio za “klasičniju varijantu”, Logitech je po modelu Altec Lansinga otišao u eksperiment. Ostali konkurenti, Klipch i Harman Kardon nismo dostupni za sada na našem tržištu, pa je besciljno praviti bilo kakve komparacije u tom smeru.
Ustupio: Logo 011 / 343 39 90
Cena: 385€
Korisna adresa: http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/GB/EN,CRID=2177,CONTENTID=9486
Product Specifications
• Total RMS power: 505 watts RMS
o Satellites: 317 watts RMS (2 x 62 W front, 2 x 62 rear, 69 W center)
o Subwoofer: 188 watts RMS
• Total Peak power: 1010 watts
• Maximum SPL: >115 dB
• Frequency response: 33 Hz — 20 kHz
• Amplifier: Ultra-linear, high-capacity analog
• Signal to noise ratio: >93.5 dB, typical 100
• Input impedance: 8,000 ohms
• Drivers:
o Satellites: 3” polished aluminum phase plug drivers
o Subwoofer: 10” high-excursion ported driver with 6th order bass reflex enclosure
• Surround sound effects
o Hardware decoding for Dolby® Digital, DTS®, and DTS®, 96/24 soundtracks
o Dolby Pro Logic II (Movie and Music modes)
o 6 Channel Direct
o Stereo x2
o Stereo
• Supported digital formats:
o Dolby Digital
o DTS and DTS 96/24
o PCM (uncompressed stereo): 44.1 kHz / 16 bit through 96 kHz / 24 bit
• Source Inputs
o Digital optical for DVD or CD players, PlayStation®2, Xbox®**
o Digital coaxial for DVD or CD players or PC sound cards (requires coaxial cable, sold separately)
o 6 channel direct (3 stereo-mini connectors) for 2, 4, or 6 channel PC sound cards OR
o 6 channel direct (3 stereo-mini connectors) for 3 stereo analog mini audio sources, like CD and DVD players, Playstation 2, Xbox, or 2 channel PC sound cards (some devices may require stereo mini to dual RCA adapter, sold separately)
o Analog stereo-mini (on side panel of control center) for portable CD, MP3,or MiniDisc® players
Literatura:
“Audiotehnika” Miomir Filipović
www.3DSoundSurge.com
www.cnet.com.au
www.HowStuffWorks.com
www.dolby.com/
www.dtsonline.com/