Bra nko Mitić
Nove Logitech igračke periferije
Logitech je jedan od najvećih proizvođača igračkih periferija, koji se iz godine u godinu trudi da podigne nivo komfora tokom igranja na što viši nivo razvijajući nove tehnologije za svoje volane, džojstike i druge dodatke. Prema poslednjim istraživanjima pomenuti ima najveći udeo u svetu prodaje ovih rekvizita, bar što se tiče srednje i više klase, koje sve više postaju interesantne i domaćim kupcima. U periodu za nama imali smo priliku da se bolje upoznamo sa par veoma zanimljivih džojstika i volana, a nedavno lansirani Driving Force GT je bio razlog više da ih okupimo na jednom mestu.
Razlike između volana
Proizvođači igračkih rekvizita svoje volane nazivaju na različite načine, ali je podela veoma jednostavna. Svi volani se dele na one sa i bez Force Feedback mehanizma. Force Feedback volani u sebi imaju motor koji postavlja obruč u položaj zavisno od dešavanja u igri. U praksi to znači da će volan na pravcu bežati levo-desno ukoliko je podloga neravna, prilikom skretanja vozač će da okreće volan, dok će Force Feedback mehanizam naprezati volan u suprotnom smeru, baš kao kod pravih kola i tako dalje. Force Feedback omogućava daleko bolji osećaj nego obični volani, jer motor određuje smer i intenzitet otpora okretanja volana, što dovodi do daleko preciznijeg upravljanja.
Volani bez Force Feedback mehanizma imaju jednostavnu oprugu koja vraća volan u centralni položaj. Ne samo da ovi volani nemaju dovoljno jak otpor kao kod pravih automobila, već taj otpor nije promenljiv i ne zavisi od vrste automobila ili dešavanja na stazi, pa tako volani bez Force Feedbacka ne daju dovoljno povratnih informacija koje pomažu preciznijem upravljanju i boljem osećaju.
Force Feedback volani pored otpora prilikom okretanja volana, imaju mogućnost vibriranja tokom vožnje preko neravnih terena, prelaska ivičnjaka, izletanja i slično. Ova opcija nije previše korisna, ali pomalo poboljšava osećaj simuliranja vožnji. Vibration Feedback volani nisu ništa drugo nego volani bez Force Feedback mehanizma, sa opcijom vibriranja. Ovo znači da će Vibration Feedback volani prilikom spomenutih uslova (neravne podloge) vibrirati, ali će okretanje volana i dalje biti zasnovano na otporu koji stvara opruga, što smo okarakterisali kao nešto što nije za pohvalu. Za ozbiljnu vožnju, Vibration Feedback volani nisu ništa bolji od “običnih” volana – bez Force Feedbacka – osim što imaju opciju vibriranja, koja je nekome možda zanimljiva, ali koja ne doprinosi poboljšanju osećaja vožnje i preciznijem upravljanju.
Logitech Driving Force GT
Driving Force GT je volan koji je dugo očekivan i zbog kojeg je, između ostalog, i nastao ovaj test. Iako je najnoviji volan, on nije namenjen da bude u vrhu ponude, jer tamo ostaje neprikosnoveni G25, već je, kako mu i ime kaže, bio zamišljen kao poboljšana verzija DF Pro volana i prateći volan Gran Turismo 5 igre.
U odnosu na model Pro, GT ima veći prečnik obruča, što je svakako za pohvalu. Dobra vest jeste da je obruč i dalje presvučen veoma kvalitetnom gumom koja pruža veći nivo udobnosti i sprečava “klizave” situacije. Pošto je prečnik obruča veći, a debljina ostala ista kao kod Pro modela, vizuelno se stiče utisak da je obruč tanji i da će u ruci možda biti neudobniji. Nakon korišćenja, ne stiče se takav utisak, daleko od toga, već je ležanje ovog volana u ruci gotovo savršeno. Što se tiče tastera, osnovni tasteri nalaze se na svom mestu, dok su dodatni prava atrakcija ovog volana. Naime, tu su novi tasteri koji su predviđeni za novu opciju koja donosi GT5P za menjanje TC, ASM i ABS podešavanja u samoj trci. Ne kažemo da je ovo neka ključna stvar, ali svaka čast na trudu. GT logo u sredini u stvari je veliki taster koji u nekim igrama, recimo, može biti i sirena. Pored toga, DF GT je jedini volan koji ima PS dugme, putem koga se može izađi iz igre ili ugasiti konzola, bez potrebe da se uključuje džojped. Ovo dugme dobija na posebno značaju sada kada je Sony omogućio “in game” XMB mogućnost.
Sa zadnje strane, DF GT nema očekivane leptire, već ima obične poveće tastere. S jedne strane, to jeste mana, dok s druge strane ne zahteva više od 15 minuta vremena za navikavanje za precizno menjanje. Pored menjača na volanu, DF GT poseduje i sekvencijalni menjač sa desne strane koji radi istu stvari kao i tasteri pozadi, a na vama je da odlučite kakav vam način menjanja brzina odgovara.
Što se papučica tiče, u pitanju su “obične” plastične, koje nemaju napredan sistem otpora kao što ima G25 putem amortizera. Pored toga, vidi se da su konstruktori iz Logitecha uspeli da izvuku najbolje moguće iz ovakve konstrukcije. Postolje je odlične veličine, dok su dve papučice dovoljno velike i lepo postavljene. Kočnica ima malo veći otpor nego gas, što je dobra ideja i što je pokušaj ostvarivanja makar dela efekta sa G25, ali nažalost to je samo dobar pokušaj koji nikada neće moći da ostvari rezultate kao što ima G25 sa svojim papučicama.
Sistem montiranja ovog volana veoma je prost i veoma kvalitetan. Ugrađene stege i veliki šrafovi koji mogu da se okreću rukom deluju veoma čvrsto i postojano i ništa po ovom pitanju nemamo da zamerimo. Kada je reč o tome da sve stoji na svom mestu, dobra je informacija da i papučice sa donje strane imaju šiljke koji će se odlično držati za tepih ili itison. Dobra je vest da se šiljci mogu uvući kako ne bi grebali pločice ili parket, ali ako stavite papučite na ovakvu podlogu, imajte na umu da one neće biti maksimalno stabilne.
Ono gde se Driving Force Pro i GT volani razlikuju i što je suštinsko poboljšanje novog volana jeste Force Feedback. Naime, iako FF na DFP volanu davao dosta informacija i omogućavao izuzetno preciznu vožnju, nije bio dobar na polju felksibilnosti. To iz razloga što je bio dosta čvrst i veoma grub, te ni dodatno softversko podešavanje nije pomagalo da se osećaj grubosti izbegne. DFP je bio odličan za mirnu i školsku vožnju, ali je za bilo kakve vanredne poduhvate bio trom ili neupotrebljiv. To je značilo da je davao dosta muke vozaču ukoliko se vozio neki neposlušan auto ili ukoliko se driftovalo. DF GT donosi novi motor Force Feedbacka, koji zadržava preciznost i veliku količinu informacija, ali značajno uvećava fleksibilnost samog volana i generalno osećaj u vožnji. FF mehanizam novog volana deluje sličan kao onaj na G25, ali nije. G25 ima dva motora, dok Driving Force GT “samo” jedan. G25 ipak ostaje volan sa najkvalitetnijim FF, ali to ni u jednom trenutku ne umanjuje kvalitet i dosignuće novog Logitechovog volana. Zapravo, jedina bitna razlika između DF GT i G25 jesu odlične papučice koje ima G25, dok DF GT ima tek solidne papučice iste kao kod starijeg Driving Force Pro volana.
Logitech G25
Kada smo prvi put probali Logitech G25 bili smo pomalo oštri prema njemu. Problem i nekada i sada G25-ice je u tome što ima zaista previsoku cenu. Ipak, činjenica da je neki proizvod skup, nije dovoljan razlog da prema njemu budemo oštri i da osporavamo njegov kvalitet. Činjenica je da je Logitech G25 najkvalitetniji komercijalni volan (jer ima i malih serija trkačkih rekvizita čija je cena u evrima četvorocifrena), iako daleko od toga da je perfektan.
Obruč volana je optimalne veličine, ali je problem u tome čime je presvučen. Naime, obruč G25-ice presvučen je kožom, što možda zvuči atrkativno, ali nije previše praktično. Specijalni gumeni materijali, koji se obično koriste u ove svrhe (a kakve imaju Driving Force Pro i GT volani) bolje su rešenje, kako po pitanju udobnosti šaka, tako i na duže staze u borbi protiv klizanja. Pošto je Logitech istakao metalnu konstrukciju volana, na kraju je mogao na njega da stavi samo dva tastera. S jedne strane to ostavlja utisak alatke namenjene ozbiljnim trkačima, dok s druge znači teže kretanje kroz menije i podešavanje, obzirom da se kursorski i ostali tasteri nalaze kod menjača. Pored toga, ne smatramo da bi veći broj tastera ovaj volan napravili neozbiljnim, obzirom da i volani putničkih automobila na sebi imaju sve više tastera, dok je trkačke to nepotrebno konstatovati.
G25 iza obruča ima ogromne metalne pedale za promenu brzina. Prva stvar koja vas kod ovih pedala osvoji jeste njihova veličina . Pored toga, hladan metal ovih pedala, na neki način sva četri prsta sa obe strane drži stalno u pripravnosti za blagovremeno i precizno menjanje brzina. Ove pedale za promenu brzina zaslužuju svaku pohvalu.
Najbolji deo G25 igračkog sistema bez dileme jesu papučice. Pre svega, tu je papučica kvačila, ukoliko želite da vozite sa 6-stepenim ručnim menjačem. Međutim, najbitnija osobina ovih papučica (pored toga što su metalne) jesu amortizeri iza njih koji stvaraju otpor, a koji omogućavaju realan osećaj kao sa pravog automobila. Pa je tako papučica gasa najlakša, kvačila osrednje tvrda, dok je papučica kočnice izuzetno tvrda. Osećaj prilikom vožnje, naročito prilikom kočenja jeste fantastičan. Ono na šta ne smemo da zaboravimo jeste da su papučice dovoljno velike, a postolja na kojima se nalaze ogromno i dovoljno masivno da prilično čvrsto stoji u mestu. Ipak, želeli bi smo da su papučice kvačila i gasa malo mekše, obzirom da je prilikom agresivne vožnje gotovo zagarantovano zamaranje oba stopala, kako zbog tvrdoće kvačila za levo stopalo, tako i za desno stopalo prilikom “prsti-peta” tehnike davanja međugasa.
Najinteresantniji deo G25-ice jesu potpuno manuelne ručice menjača koja ima 6 brzina i rikverc. Iako je sama konstrukcija ove ručice meka i krha, ne mislimo da će se tu išta polomiti, ako se iole bude pažljiv. Ručica je prilično precizna i pruža sjajnu zabavu. Dobra vest je to što je implementacija 6-stepenog ručnog menjača u Gran Turismo 5 Prologue praktično savršena (a ona se poziva pritiskom na taster “trougao” kada trka počne). Nećete moći da menjate brzine bez pritisnutog kvačila, nećete moći da kretene ukoliko ne učinite isto, itd.
Logitech Driving Force Pro
Driving Force Pro već sada je veteran na svetskoj sceni volana za PC i Playstation. Ipak, Logitech je na kutiju svog starog volana dodao nalepnicu “PS3” i to znači da oni smatraju da je DFP i dalje dostojan predstavnik kako vožnji na Playstationu, tako i ove poznate svetske marke i da ga planiraju za budućnost. Gde je, međutim, sada DFP u odnosu na druge volane?
Driving Force Pro jeste veoma kvalitetan volan, ali je ipak iza Driving Froce GT, a pogotovo G25 volana. Takva je situacija, na kraju krajeva i sa cenom. DFP ima obruč manji nego G25 i GT, što u principu i jeste lakše za korišćenje, ali je veći prečnik obruča ipak ono što je bliže stvarnosti. Obruč je obložen gotovo savršenom gumenom smešom koja odlično povećava nivo udobnosti i smanjuje mogućnost klizanja tokom naporne i dugotrajne vožnje. Pored toga, položaj ruku je gotovo idealan. Tasteri su poređani u klasičnom rasporedu Playstation kontrolera. U centralnom delu vidimo Logitech logo, iako su ranije serije ovog volana u centru imali GT (Gran Turismo) logo, ali je ta titula sada prepuštena nasledniku (Driving Force GT). Sa zadnje strane, DFP nema očekivane leptire, već ima obične poveće tastere. S jedne strane, to jeste mana, dok s druge strane ne zahteva više od 15 minuta vremen za navikavanje za precizno menjanje. Pored menjača na volanu, DF Pro poseduje i sekvencijalni menjač sa desne strane koji radi istu stvari kao i tasteri pozadi, a na vama je da odlučite kakav vam način menjanja brzina odgovara.
Što se papučica tiče, u pitanju su “obične” plastične, koje nemaju napredan sistem otpora kao što ima G25 putem amortizera. Pored toga, vidi su konstruktori iz Logitecha uspeli da izvuku najbolje moguće iz ovakve konstrukcije. Postolje je odlične veličine, dok su dve papučice dovoljno velike i lepo postavljene. Kočnica ima malo veći otpor nego gas, što je dobro ideja i što je pokušaj ostvarivanja makar dela efekta sa G25, ali nažalost to je samo dobar pokušaj koji nikada neće moći da ostvari rezultate kao što ima G25 sa svojim papučicama.
Sistem montiranja ovog volana veoma je prost i veoma kvalitetan. Ugrađene stege i veliki šrafovi koji mogu da se okreću rukom deluju veoma čvrsto i postojano i ništa po ovom pitanju nemamo da zamerimo. Kada je reč o tome da sve stoji na svom mestu, dobra je informacija da i papučice sa donje strane imaju šiljke koji će se odlično držati za tepih ili itison. Dobra je vest da se šiljci mogu uvući kako ne bi grebali pločice ili parket, ali ako stavite papučite na ovakvu podlogu, imajte na umu da one neće biti maksimalno stabilne.
Driving Force Pro, kao i svi volani sa ovog testa (osim Vibration Feedback volana) ima okretanje sa leve na desnu stranu od čak 900 stepeni. Ranije smo već na sajtu apsolvirali temu da je 900 stepeni neophodno radi preciznosti i realnog osećaja, te da će danas neko teško napraviti volan sa 180 ili 240 stepeni, kao što je nekada bila svakodnevnica. Ono po čemu Driving Force Pro zaostaje za GT i G25 volanima, jeste “Force Feedback”. Naime FF odlično radi svoj posao, ali način na koji ga radi previše je grub. GT i G25 volani imaju FF koji pruža isti osećaj, isti nivo informacija, ali je daleko mekši za korišćenje. Neko će se zapitati u čemu je tu problem. Stvar je u tome da Force Feedback na DFP volanu ne voli nagle pokrete i prihvata samo školsku vožnju. U trenucima kada auto beži i kada je potrebno brzo korigovanje položaja točkova, FF ne sarađuje tako dobro sa vozačem, ni blizu kao Driving Force GT i G25 volani. A na ovo treba dodati sve veći broj igara, pa i Gran Turismo 5 Prologue, u sebi imaju “Drift” (za šta je DFP zaista neupotrebljiv).
DFP može da bude idealan volan za sve one koji voze mirno i školski. Ali ako spadate u grupu onih kojima auto često beži, često menjate pravce, volite da vozite agresivno i atraktivno, onda je DFP samo vrlo dobar volan, ali u tom slučaju osetno iza GT i G25 modela.
Logitech Formula Vibration Feedback
Ukoliko ste tekst čitali od početka, mogli ste da se uverite zbog čega smatramo da Vibration Feedback volani nisu dostojni trkačkih simulacija. Logitech Vibration Feedback volan iako predstavlja najslabijeg predstavnika u ponudi ove mnogima drage kuće, zadržava oblik svoje naprednije braće… makar na prvi pogled. Obruč prečnika 10 inča sa centrom spajaju tri kraka, na kojima se nalaze tasteri. Kursorski taster sa leve strane i postavljanje četiri tastera u oblik krsta (ili kvadrata) sa desne strane. Iako će volan najviše služiti za vožnju, ovakav položaj omogućava i lakše kontrolisanje drugih igara. Sa prednje strane vidimo još šest tastera i sedmi koji služi za uključivanje/isključivanje opcije vibracija.
Pedale otkrivaju da je ovo volan niže klase. Iako hod nije previše mali, kvalitet ovih papučica, kao i osećaj koji one pružaju jeste na prilično niskom nivou. Pored toga “kutija” sa pedalama je veoma laka i nema nikakav mehanizam pričvršćivanja za podlogu, pa se tako često dešava da se papučice pomere sa mesta na koje ste ih postavili. Logitech Vibration Feedback koristi veoma prost sistem za pričvršćivanje volana – konstrukcijski jednostavan, ali ne i prost za upotrebu. Na donji deo volana postave se tri vakum kapice pristojne veličine. Obzirom da ovaj volan nema Force Feedback, ovaj način pričvršćivanja volana pokazao se kao veoma pouzdan na iole glatkim podlogama, ali problem predstavlja pomeranje volana nakon korišćenja. Danas je nemoguće zamisliti volan bez tastera/leptira/papučica sa zadnje strane volana i Vibration Feedback nije izuzetak. Sa zadnje strane možemo videti dva klasična tastera, koja su se pokazala kao dobra za pravovremene promene brzina ili seriju brzih promena brzina nadole.
Logitech Vibration Feedback nije se pokazao dobro za ozbiljne poduhvate ne samo zato što nema Force Feedback. Subjektivan je utisak da je obruč upravljača previše tanak, dok je još veći problem to što obruč ni malo nije obložen gumom ili nekim drugim neklizajućim materijalom. Trokraka konstrukcija deluje atraktivno, ali mislimo da se u ovome nalazi još jedna mana ovog volana. Naime, položaj ruku jeste suviše visok, što je možda dobro rešenje za odmaranje ruku na dugim pravcima, ali bez dileme visoki položaj šaka umanjuje preciznost tokom vožnje.
Naravno, nedostatak Force Feedbacka ovaj volan izbacuje iz trke čak i da je u pitanju ergonomski najsavršeniji volan. Za ozbiljne trkačke simulacije o kojima smo pričali na početku teksta Force Feedback jeste jednostavno neophodan. Logitech Vibration Feedback Wheel ipak može da bude dobar za tate koji svoje ozbiljne volane žele da sačuvaju od nemarnog korišćenja mladih budućih vozača. Obzirom na svoju nisku cenu, Vibration Feedback Wheel takođe može da bude lep poklon, ali opet samo nekom detetu, dok je za bilo kakve ozbiljne namene potrebno potražiti neki volan sa Force Feedback mehanizmom. Ipak, najveća mana ovog volana jeste to što ne radi u Gran Turismo 5 Prologue igri. Dok radi u praktično bilo kojoj drugoj Playstation 3 igri (nebitno da li je vožnja ili ne), Gran Turismo, očigledno, prepoznaje ovaj volan i onemogućava vožnju pomoću njega, iako je kretanje kroz menije i podešavanje u potpunosti omogućeno.
Logitech Chillstream džojped
Logitech Chillstream je džojped (kontroler) namenjen za Playstation 3, iako jednako dobro radi i na PC-u. Kao svoju glavnu uzdanicu, ovaj kontroler ističe sistem ventilatora i ventilacionih kanala koji treba da služe kako bi sušili ruke i podizali nivo udobnosti tokom igranja. Krenimo ipak prvo od osnovnih elemenata.
Položaj kursorskog (d-pad), običnih tastera, pomoćnih i pečurki u potpunosti je precrtan sa osnovne forme Playstation kontrolera. Zanimljivo je, recimo, da četiri tastera sa desne strane nemaju klasične Playstation oznake (krug, trougao, kvadrat i iks), iako se na pakovanju kontrolera jasno ističe da će on raditi i na Playstation trojci. L i R tasteri sa prednje strane su takođe poređani kad kod originalnog PS kontrolera, što se tokom decenije vremena pokazalo kao optimalno rešenje.
Što se tiče razlika između Chillstreama i originalnog Sixaxis/DS3 kontrolera za Playstation, može se reći da su one veće nego što se na prvi pogled može ustanoviti. Pre svega, ovaj Logitech kontroler nema “PS” taster koji služi kako bi se izašlo iz igre u XMB ili, zahvaljujući novom PS3 Firmwareu, kako bi se iz igre pozvao XMB ukoliko vam je to potrebno. Sledeća razlika u odnosu na originalne PS3 kontrolere, jeste to što Chillstream nema Sixaxis opciju – u prevodu, u igrama koje zahtevaju Sixaxis kontrolu, Chillstream neće biti upotrebljiv. Uz napomenu da ni sami ne znamo da li postoji i jedna igra koja striktno zahteva kontrolu putem Sixaxisa. Sledeća i, za neke, najbitnija razlika, jeste ta što ovaj Logitechov kontroler nije bežičan, nego ima USB kabal. To, sa naše tačke gledišta, ne bi bio problem, samo kada bi taj kabal bio duži. Naime, njegova dužina je najviše metar i po, što znači da će biti previše kratak ukoliko PS3 igrate na iole većoj dijagonali LCD/Plazme. Još jedna razlika između ovog i originalnog džojpeda jesu L2 i R2 tasteri, koji su kod PS3 kontrolera “trigeri” (analogni), dok su kod ovog Logitecha obični.
Kada je reč o ergonomiji generalno, Logitech Chillstream nije se pokazao sjajno. Po osećaju u rukama deluje više kao Xbox, nego kao PS kontroler. Deluje glomazno i korisnik ne oseća slobodu kretanja prstiju, već osećaj kao da ste prste smestili u kalup i ne možete/smete da ih mrdate. Ne želimo da budemo previše kritični, daleko od toga da je Chillstream neudoban kontroler, ali ne može se porediti sa originalnim Playstation džojpedom. Zapravo, teško koji kontroleri su bolji od originalnih Playstation, a to je verovatno i razlog zašto su PS kontroleri najskuplji još od vremena Playstation keca, pa sve do danas. Razlog za narušenu ergonomiju, nalazimo u tome što je na centralnom delu zadnjeg dela kontrolera postavljeno kućište u kojem se nalazi ventilator. Ovakav položaj ne omogućava vam da kontroler držite lagano kao originalni PS, već više stegnuto, dok su prsti nešto više iskrivljeni. Što se tiče kvaliteta tastera i “klika”, nikakve zamerke nismo ustanovili, čak mislimo da je Logitech uradio sasvim dobar posao. Najviše vremena treba privići se na d-pad, jer je, nekako, drugačiji nego kod originalnog kontrolera. Ostali tasteri su dosta dobri, a pohvala ide na račun pečurki koji od starta pružaju odličan osećaj i možda su i najkvalitetniji deo ovog igračkog upravljača.
Za kraj, valja spomenuti i sistem ventilacije kontrolera. Naime, iako autor ovih redova ne spada grupu ljudi koji ima problem sa znojenjem dlanova, uspeli smo da ustanovima da ovaj sistem omogućava da vam šake ostanu uglavnom suve. Pomoću centralnog tastera, može se odabrati da li će ventilator biti uključen, raditi sa pola brzine ili raditi punom brzinom. Puna brzina, pretpostavljamo, biće potrebna samo ukoliko vam se šake preterano znoje. Što se tiče buke, situacija nije sjajna. Naime, pri srednjo brzini, buka vam neće smetati samo ukoliko glasnoća video igre negde iznad normale. Ukoliko ventilator uključite na punu brzinu, nećete moći da izbegnete nemali broj decibela koje proizvodi ovaj kontroler. Ideja o ventilaciji je svakako sjajna i cenimo da će ljudi kojima je potrebna zaista znati to da cene. Međutim, činjenica da su stvaranje ventilacije i mesta za ventilator narušili potencijalno idealan oblik kontrolera, što će smetati onima kojima dlanovi ne vlaže previše tokom igranja.
Rezime
Što se tiče Logitech Chillstream kontrolera za PS3, može se reći da je prilično dobar uređaj, ali ga je teško hvaliti. Razlog za to leži u tome što se ovaj kontroler mora porediti sa originalnim PS3 Sixaxis/DualShock3 kontrolerima, koji su skoro pa savršeni. Jedino po kvalitetu pečurki Chillstream parira originalnim džojpedima, dok na ostalim poljima malo ili malo više zaostaje. Najveća naša zamerka, koja se odnosi na naporniji osećaj držanja u ruci, uglavnom može da se opravda što je taj nedostatak nastao kao posledica pravljenja mesta za ventilator i kanale za hlađenje. Ovaj kontroler nikako po ukupnom osećaju ne može da se poredi sa Playstation Sixaxis ili Dualshock3 džojpedima. Jedina dva, mada ni malo slaba, aduta jeste relativno pristupačna cena i sistem hlađenja.
Kada je o volanima reč, situacija je već malo drugačija. Naime, Sony se direktno ne bavi proizvodnjom volana, ali je više nego očigledno da je Logitech njihov “dobar drug” kada je ovaj segment tržišta u pitanju. Ukoliko ste, recimo, pogledali prilog iz posete Polyphony Digital kući, mogli ste videti da su oni na raspolaganju imali novi Driving Force GT (sa sve originalnom kutijom) mnogo meseci ranije nego što se on pojavio u prodaji. Izlišno je govoriti o tesnoj vezi Sony Computer Entertainment, Polyphony Digital (sa svojim Gran Turismo serijalom) i Logitecha. Raniji Logitech volani uvek su najbolje radili u Gran Turismo igrama i ni jedna druga (što PC, što PS) igra nije komunicirala tako dobro sa volanom, ma kakav mag bili za podešavanja i kalibrisanje volana. Na neki način, Sony kroz Logitech govori “ovako bi naši volani izgledali, kada bi ih pravili”, a o tome govori i stavljanje GT oznaka na volane. Ne kažemo da Logitech bez Sonya ne bi mogao da napravi odličan volan, daleko od toga, ali čini se da je kombinacija švajcarske preciznosti i japanske “ludosti” ubitačna kombinacija za konkurenciju.
Logitech Driving Force GT
Kada već spominjemo konkurenciju, možemo reći da nje praktično nema i da je svakoga dana sve slabija i slabija. Mnogo marki volana se prodaje, ali isključivo u onom najnižem segmentu, koga čine volani koje bi pre poklonili nekom rođaku osnovcu, nego koji bi kupili sebi radi ozbiljne vožnje. Sve ostale segmente Logitech je prisvojio i ne nazire mu se ozbiljan konkurent. S jedne strane, taj virtuelni monopol nije doveo do otaljavanja posla od strane Logitecha, ali znati li neki primer gde konkurencija nije pomogla potrošačima da dobiju više za manje novca? Nemamo ništa protiv Logitecha, svaka čast na njihovom kvalitetu i pouzdanosti, ali iz brige prema kupcima želimo im što pre poštenu i jaku konkurenciju.
Logitech G25
Što se tiče rezimea Vibration Feedback volana, sve o njemu se može reći u jednoj rečenici. Nije za ozbiljnu vožnju, dobar je za mlade početnike u virtuelnom automobilskom svetu, jer deci bolje od ovoga i ne treba, a pri tome ni nema Force Feedback koji nekada zna da bude veoma grub. Što se ostala tri volana tiče, situacija je dosta jasna, ali imajte u vidu da njihova cena, za naše pojmove, nije ni malo primanjiva. Driving Force Pro se kod nas može naći za orijentaciono oko 120 evra, dok G25 košta gotovo nedostižnih 265, negde čak i više evra. Najnoviji volan, Driving Force GT, još uvek se ne nalazi u prodaji, ali na osnovu cena po Evropi, treba očekivati da će koštati, opet orijentaciono, oko 150 evra. Driving Force Pro, iako ima grub Force Feedback i dalje je fantastičan volan ukoliko je vaš stil vožnje miran i precizan i ukoliko na stazi jurite svaku stotinku. Ukoliko sa druge strane želite da pored napisanog ponekad probate malo atraktivniji stil vožnje ili sve popularniji “Drift”, nećete moći to da uradite sa DFP i za to će vam trebati makar Driving Force GT. GT ima fantastičan obruč, od veličine, presvlake, taster, sve do Force Feedbacka. Ono na čemu je slabiji, jesu papučice, koje su identične kao kod DFP. Iskreni da budemo, te papučice su veoma kvalitetne, ali kako se DF GT nalazi po ceni na pola puta između 100 i 200 evra, smatramo da je neko poboljšanje papučica bilo neophodno. Ukoliko imate DF Pro i želite DF GT, a niste pasionirani “drifter”, verujte nam, teško ćete sebe ubediti na takav potez, bez obzira što je Driving Force GT u najmanju ruku sjajan volan. Lider i dominantan volan na tržištu komercijalnih rešenja (a ovo kažemo jer je moguće kupiti neka maloserijska rešenja za vožnju, ali vas upozoravamo da je njihova cena četvorocifrena) i dalje je Logitech G25. Nije savršen, jer nam se posebno ne dopada kožna presvlaka volana, malo tvrđi gas i kvačilo, te pomalo krh 6-stepeni ručni menjač. Međutim, ključna stvar svakog volana, papučice i Force Feedback su savršeno urađene kod G25-ice. Force Feedbakc na DF GT volanu je praktično savršen, a imajte na umu da je onaj na G25 još bolji i realniji. Ukoliko želite da jurite svaku sekundu, G25 je sa svojim velikim metalnim pedalama iza volana, perfektnim FF i skoro takvim papučicama odličan. Kada želite malo zabave, prebacite menjač sa sekvencijalnog na potpuni ručni mod, koristite kvačilo i vežbajte “prsti-peta” tehniku. G25 ne opravdava svoju cenu, jer će se uskoro cena gotovo izjednačiti sa polovnim Playstation 3 sistemom, ali malo je reći za ovaj volan da mu se ne može odoleti. Dve najvrednije nagrade sajta dodeljujemo za dva najbolja volana sa testa, takođe, dva najbolja volana na tržištu.
Logitech uređaje na test ustupio Logitech