Branko Maksimović Uredjaji koji se koriste za upravljanje likova u omiljenim igrama pojavili su
se, verovali ili ne, cak i pre danas neophodnog misa, a mozda i pre same tastature.
Neverovatno zvuci, ali je tako. Zamisao koja je oblikovala PC racunar je mnogo
mladja od ideje za elektronsko igranje. Svojevrsni “game pad-ovi” su se koristili
jos kasnih 60-ih, kada su bili fiksirani za kojekakve uredjaje – pretece danasnjih
konzola. Ljudi su kontrolisali bukvalno tackice na ekranu, ali je sve to zaista
bilo “doba jure” kada su kucni ‘entertainment’ sistemi u pitanju. Kasnije, tokom
sedamdesetih, postojali su vec klasicni upravljacki uredjaji koji su se drzali
u rukama, i zaista licili na dzojstike kakvi su kasnije usledeli. Sklopocije
iz vremena vladavine Atari-ja, Commodore-a i prepotopskih Nintendo i Sega Master
i Entertainment sistema dali su osnovu za danasnji izgled gamepad-a i joystick-a.
Pre nekih desetak ili nesto vise godina i sam sam imao Sega Master System II
konzolu, koja je imala gamepad u obliku onih finih zenskih kutija za cigarete.
Usled duzeg igranja, ruke su bukvalno zuljale od ostrih ivica i neudobnih tastera.
Ko je tada mario za udobnost? U danasnjem modernom svetu, zahvaljujuci visokoj diferencijaciji nauka i radnih
mesta koje sa sobom nose razlicite ‘opise poslova’ (rogobatan prevod za “job
description”), “tamo neki naucnici na nekom univerzitetu” su se u otprilike
isto to vreme setili da pojam i nauku “ergonomija” zaista primene kada su u
pitanju radna mesta na kojima se koriste racunari. Ova disciplina je zapravo
“nauka o udobnosti u radu”, ne toliko humana koliko bi Vam se u prvi mah ucinilo.
Ne radi se o pukoj udobnosti vec se samo postavljaju teze za uspesnije i vise
naucno izbegavanje raznih sindroma do kojih moze doci prilikom dugotrajnog rada
za kompjuterom. Ova nauka je dozivela “procvat” pocetkom devedesetih, te su
u nju i Vlade ulozile odredjene svote novca. Uz znanja koje su nam donele opste
i posebne antropologije, te uzevsi u obzir razna konkretna iskustva, ova nauka
je prvo dala kodeks o tome kako treba da bude postavljeno svetlo na radnom mestu,
kako je i na kojoj visini potrebno drzati stolicu i koliko se udaljiti od ekrana,
koje vezbice i masaze povremeno raditi tokom intenzivnog rada na kompjuteru
i slicno. Ljudi su verovatno usvojili neke ili vecinu ovih “predloga” a ozbiljne
firme u su svojim zaposlenim dale odgovarajuce uslove. I pored svega, nas, zagrizene
kompjuterase i dalje mogu da zabole ruke ili vrat, a cesto se javlja bol u (desnom)
ramenu. Ovaj bol je poznatiji kao “misije rame”. Postoji i citav niz specijalnih
sindroma koje mogu da dovedu do bolesti i krajnje ukocenosti pojedinih delova
tela, mada su takvi slucajevi veoma retki. Jedan od najcesce pominjanih sindroma
je i “carpal tunnel”, sindrom koji su dobijali profesionalni daktilografi. Kada
kucate na tastaturi, ruke su u neprirodnim polozajima u kojima inace, u toj
meri, ne bi nikada bili. Nakon sto je ova vest obisla svet, izasle su brojne
“prirodne” tastature – “izlomljene” na sredini i pod, za ruku, prirodnim uglom
tastera. Jedna od prvih i najboljih ovakvih tastatura je i Microsoft Natural
Keyboard. Vas Autor je vlasnik jedne koja je stara skoro citavih 7 godina! Iskustva
kazu da se ljudi naviknu za par dana, i da se jako tesko vracaju na obicnu.
Meni licno, nije jasno zasto danas sve tastature nisu ovakve? Posle samo 7 godina,
i bez ikakvih vezbi, na ovoj tastaturi kucam kao profesionalni daktilograf,
uz jako mali broj gresaka. Ne bih je menjao ni za jednu drugu.
Naravno, ‘ergonomski talas’ je u jos vecoj meri zahvatio i upravljacke
uredjaje – miseve, a i one “igracke”. Danas cemo Vam predstaviti cetiri gamepad-a
iz razlicitih cenovnih razreda, a usledice i nastavak. Firma ‘ComputerLand’
nam je ustupila na detaljan gaming test: Dexxa Throttle Game Pad, Logitech Wingman
Precision Game Pad i Rumblepad USB sa Vibration Feedback podrskom, i jedan zaista
interesantan Saitek-ov “game pad” – Cyborg3D. Kako smo testirali? Nacin testiranja je drugaciji od onih za ostale racunarske komponente prvenstveno
iz razloga sto nece biti tabela sa rezultatima (koje mnogo govore). Ovaj put
cete citati licno utisak Autora ovog testa, ali ne i iskljucivo jer je jos “par
drugova” dalo svoje utiske o svakom uredjaju koji je testiran i koji su uzeti
u obzir. Posto je poznata stvar da se na gamepad-u ne igraju “first person shooter”
igre, testirali smo kroz nekoliko popularnih igara drugih zanrova. Tu su bili
sve sami hitovi – FIFA 2001, Need For Speed: Porsche Unleashed, Colin McRae
2, Microsoft Flight Simulator 2001 i nedavno pusten demo Novalogic-ovog aduta
za arkadnog shooter-a godine: Comanche 4. Pad-ovi su probani i u Max Payne-u.
Hocemo li da krenemo?
Test Sistem
Procesor
AMD Athlon 1400 MHz
Maticna ploca
Abit KT7A RAID, VIA 4in1 ver. 4.33v
Game Pads
Dexxa Throttle Game Pad Logitech Wingman Precision Game Pad Logitech Rumblepad USB Vibration Feedback Saitek Cyborg3D
Operativni sistem
Windows Millenium Edition
Igre/Bench programi
EA Sports – FIFA 2001 i NBA 2001 Electronic Arts – Need For Speed: Porsche Unleashed Codemasters – Colin McRae 2 Microsoft – Flight Simulator 2001 Professional Edition Novalogic – Comanche 4 Demo 3Drealms – Max Payne
Dexxa Throttle Game Pad Dalekoistocna kompanija Dexxa je kod nas poznata po veoma kvalitetnim upravljackim
uredjajima, pogotovo ako u se u obzir uzme i njihova cena. Iako se trude da naprave
sto bolje proizvode, i ako se nekome moze uciniti da oni lice na proizvode najpoznatijih
firmi iz tih oblasti, Dexxa barem “prepisuje” od najboljih a nudi slican kvalitet.
Ne mozemo im toliko zameriti. Neosporno je da njihova serija optickih miseva lici
na IntelliExplorer-a, da gamepad-ovi podsecaju na Logitech-ove, ali cinjenica
da ova kompanija vec ima model bezicnog optickog misa (a znamo koliko je danas
komplikovano napraviti ovako nesto) nam govori da su zasluzili da vec pocnemo
da ih svrstavamo u sam vrh.
Danas smo u prilici da Vam prenesemo nasa iskustva u radu odnosno igranju sa njihovim
Throttle Pad uredjajem. Ovaj proizvod je stigao u krajnje lose dizajniranoj kutiji.
Bez obizra na to kojoj je ciljnoj grupi namenjen i koliko jevtin bio doticni proizvod,
ambalaza je ono sto “prodaje” i ako pretenduju na visoko trziste, neka se ugledaju
na “kutijice” u kojima stizu Logitech, Creative ili Guillemont proizvodi. U kutiji nismo nasli nikakav CD, sto je i bilo za ocekivati. Podrzani Operativni
Sistemi Windows 95, 98/SE, Me, 2000, XP vec imaju “informacije” o tome kako da
ga prepoznaju i podrze. Posto ste Dexxa-u konektovali na GamePort, u Control Panel/Gaming
Options je potrebno dodati nestandardni 3 axis, 4 buttons gamepad uredjaj. Posto
nista slicno nije ponudjeno u listi, sve ovo cete obaviti preko ‘Add Custom’ opcije.
Mala kritika ide i za uputstvo koje dolazi na jednoj strani velicine CD-a (!). Throttle Game Pad pomalo podseca na Sidewinder pad velikog Microsoft-a a izradjen
je od jedinstveno tvrde plastike kakvu smo jedino vidjali na kvalitetnim volanima,
sto znaci da ce izdrzati sve vase “izlive besa” kada izgubite ili postignete losije
vreme na nekoj stazi. Zavrsna obrada i sam izgled nije preterano privlacan na
oko, ali zato jako lepo lezi u ruci. Ergonomskog je oblika mada nesto manje udoban
osobama sa manjim sakama. Mozda bi bilo fino da je na krajevima koji se drze dlanovima
ugadjena neka fina sitno-reljefna guma koja bi bila korisna u situacijama kada
se ruke oznoje – plastika jeste kvalitetna, ali je isuvise “glatka”.
Dexxa je na ovaj uredjaj ugradila 8 dugmica od kojih se 4 ponavljaju. Tako zapravo
imate 2 dugmeta na “gornjoj” strani (od kojih svaki ima po dva “klona”) i dva
“left – right” mikroprekidaca, koji su svojim polozajem pogodni za arkadne letacke
igre. Cetvorostrani “button” za pravce je po povrsini gladak, plav i providan.
Lepo izgleda, ali mu mozemo uputiti primedbe. Potrebno je da isti bude reljefan,
tj. da ima uzvisenje na svakom “pravcu” kako (znojav) prst u “zaru akcije” ne
bi skliznuo. Naravno, ovo se nece bas desiti, ali cete zato o tome stalno voditi
racuna, a to nije dobro. Potrebno je da mislite samo na igru, a ne o tome da vam
prst ne sklizne. Ako refleks usporite razmisljanjem o nacinu pritska pre svake
akcije, bicete losiji igrac. Nadam se da smo razjasnili zbog cega ovde pisemo
mali minus. Sa druge strane, veliki plus ide za Throttle – koji Windows vidi kao
treci “axis”. Za razliku od svega digitalnog na pad-u, throttle je resen analogno,
i od fine gume. Kada je dotaknete, prst nikako ne moze da sklizne. Na takvu gumu
smo svo vreme mislili. Da su “directions button” izradili od ovakve gume, ceo
uredjaj bi dobio cistu peticu. Prvo sto smo probali bile su trke. Need4Speed je prepoznao joypad, koji smo samo
konfigurisali. Ipak, primeceno je da se postizu nesto losiji rezultati od onih
na tastaturi. Svakako, sve je stvar navike. U ostalim igrama nije bilo problema.
Necemo sada ulaziti u nepotrebne detalje – nekome se ponasanje u igrama svidelo,
a neko je ostao ravnodusan. Licno mi se svidelo ponasanje u igri Comanche 4, posebno
zbog Throttle-a, ali Max Payne, kao ni Quake 3, nikako ne idu uz ovaj uredjaj
(a verujemo ni neki drugi joypad). Najbolje se pokazao u igrama FIFA2001 i NBA2001,
u kojima mu je nekolicina zamerila nesto “sporiji” odziv, mada ja to licno nisam
primetio. Flight Simulator se na ovom uredjaju nije pokazao nista boljim nego
tastatura i njeni kursorski tasteri. Ne treba pominjati kompleksnost ove simulacije
koja se i sa najboljim flight dzojsticima koristi u sprezi sa tastaturom. Konacni
utisak o ovom uredjaju procitacete na kraju testa. Logitech Wingman Precision GamePad O kompaniji Logitech u uvodu zaista ne treba trositi mnogo reci. Svima su poznati
njihovi misevi, tastature, internet kamere, zvucnici, zatim sjajni igracki uredjaji,
posebno oni sa force feedback-om. Oni su prvi napravili force feedback misa, prvi
su bili na trzistu sa bezicnim optickim misem. Danas u ponudi imaju veliki broj
proizvoda koji prodaju u jos vecem broju nego sto bi se prema njihovoj politici
cena dalo zakljuciti. Mnogi i dalje prizeljkuju njihovog “fancy” misa, Force Feedback
volan, kvalitetne “home theatre” zvucnike… Skraticemo pricu i obratiti paznju
na prvi od dva game pad modela koje cemo Vam predstaviti.
Wingman Precision GamePad je najjednostavniji GamePad na testu. Ovaj, ne preterano
svez model je 2 axis, 4 button joystick, kako u uputstvu za instalaciju i pise.
Dakle, throttle pad je izostao. Kutija u kojoj stize ima lep, nametljiv dizajn
na kome je istaknuta povecana preciznost. Kada je u pitanju digitalan game pad
na kome postoje dva stanja (pritisnuto ili ne), ne znam u cemu se to ogleda preciznost.
No, pad moze da bude ‘precizniji’ zahvaljujuci dizajnu. U kutiji takodje nema
nista osim jednog kratkog uputstva za instalaciju koje je dopunjeno ‘troubleshooting’
delom i reklamne Logitech knjizice. Sam gamepad nije preterano lep, isuvise je jednostavan. Izradjen je od tvrde plastike
koja ima finiju zavrsnu obradu od one od koje je sacinjena Dexxa (zato Dexxa deluje
dosta robusnije i cvrsce). “Osmostrani D-Pad” je uradjen od providne plastike
identicne plave boje koju je ponudio Dexxa-in Throttle Pad, ali za njega ne vaze
iste zamerke. Uradjen je reljefno i prst nikada nije skliznuo prilikom igranja.
Iako ljudima koji imaju nesto manju saku Logitech lezi bolje u ruci, moram reci
da je za velike sake pogodniji prethodno prikazani game pad. Precision GamePad
ima lepo dizajnirana mesta za kaziprst, a ‘left-right function buttons’ imaju
tvrdji i manji hod od onog na Dexxi na kojoj se jos cuje “klik” karakteristican
za mikroprekidace. Opet, nekome moze da se svidi osecaj na Logitech-u, a nekome
na Throttle Pad-u. Ne mozemo zato da ne zamerimo izostanak Throttle-a, a verujemo
da Logitech ima i ovakav uredjaj u ponudi (vec sledeci prikazani model ima Throttle).
Na slikama cete primetiti da su tu samo 4+2 button-a, dok se u Windows-u prijavljuje
4-buttons kao i na Dexxa-inom gamepad-u. Ovde postoji samo po jedan “klon” za
svaki taster ili kako ga Logitech naziva – fast repeat. Logitech im cak daje iste
slovne oznake (A i A’).
Uredjaj se na testu pokazao sjajno. Niko nije imao primedbe na njega, naravno
u okvirima mogucnosti i namene gamepad-a. Sve sto smo rekli za Dexxa-u, vazi i
za ovaj joypad, osim cinjenice da niko nije osetio “kasnjenje” u odzivu dok sam
ja licno primetio nesto bolju upravljivost. Moguce je da je sam dizajn D-Pad-a
uticao na kvalitet igranja, a moguce je da odzivna elektronika “kasni” u odnosu
na Dexxu-inu, mada mi je to malo teze shvatljivo, jer su oba modela namenjena
gameport-u na poledjini vase zvucne kartice.
Logitech Wingman RumblePad (with Vibration Feedback)
Dobri proizvodi uvek imaju zanimljiva imena, a RumblePad nikako
nije izuzetak. Ovo je punokrvni USB uredjaj, sa svim prednostima koje ta tehnologija
donosi. Prikljucili smo ga “na zivo” i istog sekunda Windows je pokrenuo potragu
za drajverima, ali smo ga mi ipak uputili na lokaciju na CD-u. Evo kako sve
to izgleda – prilicno lepo dizajnirano, zar ne?
Vidimo da jedna kulturna evropska firma kao sto je Logitech, obavezno
podrzava i veliki broj svetskih jezika.
Dakle, kada restartujete masinu i kada se setup “izjasni” da je sve u redu, dobicete
prozor u kome je moguce konfigurisati RumblePad
Nema kalibracije – sve je vec podeseno automatski. Pritisak na svako od
dugmica ce izazvati razlicit efekat (pucanje iz puske, sacmare, automata,
turiranje motora itd.) a mali joystici (pogresno nazvani POV u dokumentaciji)
ostavljaju liniju kao trag za sobom kada ih pomerate. Zanimljivo. Pritiskom na “mode” dugme koje se nalazi u sredini, levo, dobijate kombinaciju
digitalnog dzojstika i/ili analognog D-Pad-a. Ovo je jako fina mogucnost,
a zasto, objasnicemo za nekoliko trenutaka.
Sto se tice finalne izrade gamepad-a, moramo priznati da je u pitanju robustan
i veoma kvalitetan proizvod. Zaista nemamo nijednu primedbu na njega. Odlicno
lezi u ruci, kao i prethodni, D-Pad je uradjen cak i kvalitetnije nego kod “Precision”
modela – ima veci hod i daje lepsi osecaj pri pritisku. Tu je cak 8 tastera (6
plus, “left/right” tasteri koje Logitech naziva “triggers”), univerzalan Throttle
Pad i kao sto vidite – dva mini joystick-a… Novije igre ce moci da iskoriste
svih 6 tastera sa gornje strane i dva na prednjoj, dok ce starije videti samo
3+2 tastera. Ipak, sve igre koje smo mi igrali su mogle da rade sa svim iskoristenim
i konfigurisanim tasterima, tako da je ovo odlicna solucija za obozavaoce FIFA
i NBA serijala. Comanche 4 je radio zaista odlicno sa throttle pad-om, kao i sa
POV-joysticima, a Flight Simulatoru je ipak potreban nesto ozbiljniji uredjaj. Vibration Feedback je opcija kakvu smo najpre videli kod Sony Playstation gamepad-ova,
i ona nas je na istom pomalo razocarala. To nikako nije slucaj sa dosta kompleksnijim
sistemom za vibracije kod RumblePad-a. U Colin McRae-u i Need 4 Speed-u, svaka
podloga po kojoj je vozeno se osecala drugacije a motor je razlicito tresao masinu
uz razlicit broj obrtaja po minutu. Jedino su malo razocarali sudari sa drugim
vozilima, ali to je vec stvar fizike – shvatamo da nesto sto je unutar joypad-a
nikako ne moze da ga pogura u jednu stranu tako uverljivo kao sto to moze na volanu
ili pravom joystick-u. Medjutim, i ovako nas je sama funkcija prijatno iznenadila.
U poredjenju sa RumblePad-om, vibracija na Sony-jevom pad-u je kao ona na mobilnim
aparatima. Vec pomenuti taster “mode” je prijatno iznenadio. Kada smo igrali Colin-a, pomislili
smo da bi bilo “kul” da probamo da vozimo sa analognim komandama. Jednim pritiskom
na mode – joystick postaje neupotrebljiv i sada upravljate na D-Pad-u. Isto tako
mozete da, u FIFA 2001 npr., kada igrate na D-Pad-u, promenite “mod” i predjete
na POV joystick. Veoma korisna opcija, pohvalno je da se Logitech setio ovakve
“sitnice”. Saitek Cyborg 3D (gameport version)
Saitek nam je poznat po odlicnim upravljackim uredjajima, prvenstveno odlicnim
po gamepad i joystick modelima. Ova firma svakako zna da iznenadi, razlikuje se
od Logitech-a jedino po tome sto nekad zna da iznenadi i neprijatno. Cyborg 3D
ne mozemo najaviti kao klasican gamepad jer on to nije. Saitek vec ima doteranu,
USB verziju Cyborg-3D Digital-a. Vec na prvi pogled nam je bilo jasno da su imali
nameru da naprave all-in-one uredjaj, a odmah cemo reci da im to nije bas poslo
za rukom. Instalacija je protekla sasvim normalno, ali pomalo zbunjujuce. Drajver koji smo
skinuli sa Saitek.com lokacije tek nesto veci od jednog megabajta, je .exe tipa.
Posle zavrsetka i uspesne instalacije nismo zatekli Saitek uredjaj prijavljen,
vec ga je tek tada potrebno dodati u listu. Ovo je pomalo cudno pa se pitamo zasto
ga instalacija nije samog “dodala”. Za razliku od Logitech Rumble Pad-a, Saitek
je potrebno konfigurisati, odnosno kalibrirati. Posle te kratke operacije, prozor
je izgledao ovako:
Zahvaljujuci
velikim dimenzijama, Cyborg 3D Digital nece prijati svakoj saci. Uz njega smo
dobili i dve “gume” koje se mogu “pricvrstiti” sa strana, ali, tek onda, uredjaj
postaje neudoban. Sam izgled je pomalo cudan. Kao sto mozete videti, “repovi”
su spojeni mostom na kome postoji “switcher” koji sluzi za izbor modova rada.
F-D-A slova oznacavaju Flying, Driving i Action modove. Na uredjaju postoji ukupno
12 tastera, ali ih je zapravo 10 jer su C2 i D1 te C1 i D2 “duplirani”. X i Y
axis koji Windows vidi je mini joystick, i na njega nemamo zamerki. Prednji “left”
i “right” tasteri su takodje sa “klikom” i odlicno “leze” sto vazi i za F1 i F2
tastere (pogledajte ‘properties’ sliku). Zato moramo uputiti kritiku na 6 (odnosno
4) tastera koji se nalaze “oko” ‘axis’-a i ‘hat’-a: nije ih lako pritisnuti zato
sto su van domasaja, i kada premestite uredjaju u saku tako da vam budu na dohvat
ruke, onda ‘axis’ i ‘hat’ “stoje” neprirodno te opet morate menjati polozaj uredjaja
u rukama. Ovo vazi licno za mene, a verujte na rec da imam zaista velike sake.
Wheel lezi na obodu “axis directions” tastera, i to na svojevrsnoj opruzi koja
ne uliva mnogo poverenja i ujedno je najlosije odradjen detalj na uredjaju. Ne
mozemo zamisliti da se na “tome” bas vozi automobil u igri, a kao throttle je
neupotrebljiv jer se uvek vraca u pocetni polozaj. Pravi throttle je smesten na
poledjini, napravljen od tvrde gume i gotovo je identican onom na Dexxa-inom gamepad-u,
osim sto je manjih dimenzija. Prethodno pomenuti F-D-A ‘switch’ ne menja nista
u samom konfigurisanju, a N-T-A ‘swich’ smesten desno ima tu ulogu da je u A-modu
taster A2 uvek pritisnut (???). Vrlo cudno. Na prvi pogled, svako je pomislio da je rec o nekakvom force-feedback uredjaju,
sto naravno nije slucaj. Cyborg-3D je glomazan i “kilav” gamepad koji je solidno
ali ne i sjajno izradjen. Na nasem testiranju se najkrace zadrzao, i mislimo da
vam nece vise koristiti od jedne Dexxa-e koja je daleko jevtinija. U igrama smo
mogli da konfigurisemo svih 10 tastera i throttle ali samo igranje sa njim moze
brzo da zamori igraca.
Zakljucak Necemo odmah dati zavrsni zakljucak jer cemo testirati jos uredjaja. Od cetiri
testirana gamepad-a, preporucili bi smo tri, a to su oba Logitech-a, i Dexxa.
Throttle Pad je odlican joypad za svoju cenu – robustan je, radi solidno i mozete
mu oprostiti nekoliko sitnih zamerki. Precision Gamepad moze da ispadne “iz igre”
samo zbog cinjenice da se za slicnu sumu mozete odluciti za Dexxa-u koja pri tome
ima i “throttle”. Logitech je logican izbor u visoj klasi gamepad-ova i svakako
je bolje “all-in-one” resenje od Saitek-ovog “kiborga”. Ako Vam se ne zuri, mozete
sacekati da vidite ono sto cemo Vam predstaviti u sledecem testu. U suprotnom,
slobodno se odlucite za Logitech-a ili Dexxa-u. Zahvaljujemo se firmi “Computer
Land” na ustupljenim uredjajima za potrebe testa!