Filip Majkić
Sećate li se netbukova? Male, lagane i hardverski ne tako snažne naprave, koje su se najlakše mogle opisati kao „umanjeni laptopovi“? Sada već tako davne 2007. godine je ASUS prvi pogurao ovaj format na tržištu sa svojim Eee PC brendom. Nedugo zatim, uvidevši značajan potencijal u ovom segmentu, brojni proizvođači su pohitali da se okušaju. Toshiba, HP, MSI, Lenovo, Acer, Dell…gotovo da nema proizvođača PC računara koji nije u svojoj ponudi imao i netbuk računare.
Tada su prognoze bile gotovo bajkovite, predviđao se meteorski uspon – što se, istine radi, u prvim godinama i dogodilo, prognoziralo da će se sa svakom narednom godinom prodavati stotine i stotine miliona primeraka više nego u prethodnoj godini, tvrdilo da su netbuk računari odgovor na probleme siromašnih zemalja i tržišta u razvoju i tako dalje. Nakon samo par godina, dosegnut je određeni zenit, nakon čega su stvari krenule nadole i do 2012. godine je većina proizvođača objavila da napušta ovo tržište. Tome je, nesumnjivo, doprinelo predstavljanje tableta i njihov novi tržišni život, koji je otpočeo kada je Apple predstavio svoj prvi iPad 2010. godine.
Koja je najdragocenija pouka koju smo izvukli iz kratkotrajnog bljeska netbuk računara? Performanse nisu uvek na prvom mestu! To su bili hardverski slabi, ne tako kvalitetno sklopljeni računari skromnih specifikacija. Međutim, ispostavilo se da je za mnoge korisnike to sasvim dovoljno, i da se manjak nadoknađuje kvalitetima na drugim poljima, poput lake prenosivosti. Uostalom, netbuk je savršeno odrađivao ulogu namenskog računara za posebne prilike, letovanja i odmore, ili pak drugog, trećeg ili kojeg već računara u kući, koji nema ulogu da zadovoljava glad za performansama kao najjači desktopovi i laptopovi.
Tako utabanom stazom krenuli su tableti. Kao što smo uvek i u svakoj prilici (a posebno u prvim testovima tableta) isticali i naglašavali, oni nikada nisu imali ulogu da zamene računare, već da ih dopune. Da omoguće korisnicima da na jedan specifičan, i prilično udoban način uživaju u korišćenju raznovrsnih sadržaja onako kako nikada ne bi mogli sa klasičnim računarima. Dovoljno mali i jednostavniji za upotrebu u odnosu na laptopove, a opet dovoljno veći i komforniji za pregled web sajtova, čitanje knjiga ili gledanje videa u odnosu na smartfone, te sa baterijom koja je dugo trajala, donosili su odlično odmerenu dozu mobilnosti i lakoće korišćenja, do te mere da su ih u godinama za nama posebno zavolela deca, čega su svesni svi koji u kući imaju jednog ili više mališana kojima su tableti odmenili i igračke i televizor, a i još ponešto pride…
[modul]poll=4[/modul]
Anketa traje do 25.03.2016.
Problemi u raju?
Stoga, gde je zapelo? U poslednje vreme dobijamo izveštaje koji govore da je tržište tableta u sve većim problemima. Najpre se govorilo o usporavanju prodaje, dok su izveštaji nedugo potom direktno govorili o padu isporuka u odnosu na prethodnu, posebno kada je o nekim modelima i brendovima reč. Da, ukupan rast u smislu broja isporučenih jedinica je iznosio veoma skromnih 2 odsto, ali je sasvim jasno da je premium tržište ono koje je pretrpelo najveći udar.
Na sve to, došla je informacija koja nam možda više od svih brojki ilustruje u kojoj je meri došlo do zasićenja tablet tržišta. Naime, u jednom trenutku prethodne godine objavljeno je da Apple neće uopšte tokom 2015. izbaciti naslednika svog vodećeg tableta i predvodnika čitave tablet familije, pa i čitavog tržišta. U tom trenutku nismo mogli da verujemo da će se tako nešto desiti, ali te najave su se ostvarile i tek sada, tokom aprila 2016. godine, očekujemo naslednika za iPad Air 2 tablet.
I u drugom tromesečju pad isporuka tableta za 10 odsto
Isporuke iPad tableta u padu za 20 odsto u 2015. godini
Stoga, nije uopšte čudno što moramo da se zapitamo: šta se to dešava i preti li ovom tržišnom segmentu lagano odumiranje, nešto nalik na ono što se dogodilo sa netbukovima par godina ranije? Smatramo da ne, videćete i zbog čega, ali jeste sigurno da se polako ali sigurno došlo do određenog zasićenja u ovom segmentu, iz sasvim objektivnih razloga.
Čini nam se da ponajveća opasnost na globalnom nivou dolazi od smartfona. Davno je prošlo vreme kada smo svoje telefone doživljavali upravo tako – kao naprave na kojima je pre svega najvažnije telefonirati i razgovarati. Danas su to naši digitalni, lični asistenti koji služe za puno, puno toga. To su naši podsetnici, kamere, messengeri, komunikatori, internet pregledači, naprave na kojima čitamo knjige i slušamo muziku, i još mnogo, mnogo toga. Prevaziđena je velika psihološka barijera kada su fableti u pitanju. Danas više nikome nije čudno da koristi veliki fablet, koji ima objektivno velikih prednosti u odnosu na običan telefon svima koji koriste bogatstvo multimedijalnih i internet sadržaja. U nekim regionima sveta su fableti zapravo najpopularniji mobilni uređaji.
Šta to znači za tablete? Sa dijagonalama ekrana koje se kreći i oko 6 inča, pa ih i prevazilaze, mnogi korisnici će se pre opredeliti da ulože u fablet. Posebno danas kada su uređaji sa velikim ekranima dostupni i u najpristupačnijim kategorijama, te nisu rezervisani samo za top klasu smartfona. Samim tim, upotrebljivost i cena nekako dolaze u ravan sa najmanjim tabletima. Softver je identičan, ili makar veoma sličan, tako da se i sa te strane gubi motivacija za posedovanjem tableta naspram fableta. Konačno, skoro svi proizvođači danas nude nekoliko fableta u različitim cenovnim kategorijama, tako da je sasvim jasno zbog čega tableti sa te strane trpe udarac.
Poruka za kraj
Stoga, šta je zaključak ove naše priče? Ukoliko ste iz pesimisitčnog tona dosadašnjeg izlaganja mislili da su nam prognoze tmurne, prevarili ste se. Tačno je, doći će do određenih konsolidacija, i neki proizvođači će ili otići sa tržišta, ili drastično modifikovati svoje ambicije na njemu. Međutim, ono osnovno nije nestalo – a to je motivacija korisnika da imaju kvalitetan uređaj visokog stepena mobilnosti i prostranog ekrana na kome će konzumirati sadržaje.
Tačno je, rast će verovatno slabiti, ali će postojati i određene transformacije čitavih kategorija. Pogledajte samo Windows scenu. Postoji mnoštvo tableta sa Windowsom, koji po svemu sudeći nisu dobili podsticaj sa izlaskom Windows 10 operativnog sistema, unificiranog za sve platforme.
Apple iPad Air 3 će imati podršku za 4K displej?
Takođe, tu je i ogroman broj hibrida, uređaja koji po potrebi mogu biti korišćeni i kao laptopovi i kao tableti, bilo putem odvajanja ekrana od baze/tastature ili nekim mehanizmom rotacije. Svi ovi Windows uređaji utiču da menjamo svoja shvatanja o mobilnim računarima i uređajima uopšte. Čak i najtvrdokorniji zagovornici standardnih laptopova danas, kada im je potreban uređaj visoke mobilnosti, razmišljaju o nekom hibridu sa ekranom osetljivim na dodir. Ovakvi uređaji koriste i druge platforme, naravno, a ne samo Windows, ali smo mišljejna da je u našoj zemlji upravo Windows varijanta najprimamljivija za korisnike. Takođe, pokriveni su svi brojni cenovni segmenti i zbilja se ne može reći da je sve ostalo u običnom smrtniku nedostupnim cenovnim okvirima.
Druga stvar koja je ohrabrujuća za proizvođače jeste činjenica da cena više ne može dole. Odnosno, teško da može ići mnogo niže nego što je trenutna. To će im omogućiti da bolje planiraju tržišne nastupe za naredne godine, projektuju modele u skladu sa kategorijama za koje se može reći da su stabilne, što će smanjiti rizik od poslovanja u ovom segmentu, koji je doskora bio sklon velikim „talasanjima,“ pošto je tablet mogao da bude zastareo ili plasiran u nadekvatnu cenovnu kategoriju već na samom pojavljivanju na tržištu.
Dolazeći Apple iPad Pro će imati poboljšani displej, 12MP kameru i 4K video snimanje
U kranjoj liniji, i dalje će tablet tržište postojati, i dalje će na njemu neko zarađivati i praviti pare, ne sumnjajte. Da li će to biti Apple, kao kod smartfona gde odnese ponajviše profita iz tog dela IT&C globalnog tržišta? Ne znamo, moguće je. Tačno je da prošle godine nije bilo novog 9,7-inčnog tableta proizvođača koji je i osmislio tablet u modernom ruhu, ali je isto tako tačno da ćemo ove godine, kako stvari stoje, dobiti dva 9,7-inčna modela: iPad Air 3 i iPad Pro u ovakvoj izvedbi. Kao što smo rekli, tržište će se transformisati i prilagoditi činjenici da više neće biti univerzalnih rešenja, već će se pojavljivati mnoštvo specifičnih modela koji će gađati pojedine tržišne niše.
Sećate se početaka ovog teksta gde smo rekli da performanse nisu uvek na prvom mestu – to i dalje važi. Najbitnije je iskustvo korisnika. Stoga smo potpuno uvereni da će tableti izbeći sudbinu netbuk računara, barem dok se ne osmisli nešto bolje. Netbuk je trajao od 2007. do 2012. godine. Tableti u ovakvom ruhu traju od 2010. godine i, kada bi bili istog životnog veka, ove godine bi završavali svoje bivstvovanje na tržištu, ali situacija je drastično drugačija. Ne treba doživljavati tragično to što se prognoze Forbes-a iz 2013. da će se tržište tableta uvećati pet puta do 2017. godine, po svemu sudeći, neće obistiniti. Proteklu godinu smo završili sa gotovo milijardu korisnika tableta, od čega više od trećine samo u Kini. Definitivno, sa tabletima ćemo se družiti još dugo, dugo vremena.
[modul]poll=4[/modul]
Anketa traje do 25.03.2016.
Osvrt: Tableti - ispričana priča, da ili ne? (anketa)
Trendovi u svetskom IT tržištu su nemilosrdni i jedna za drugom pristižu vesti koje nam na ovaj ili onaj način sugerišu da tableti više nisu hit kao što su bili u prethodnim godinama. Proizvođačima ova klasa uređaja, koja se koliko do početka prošle godine odlikovala rekordnim rastom, kao da više nije u fokusu. Prodaja je sve slabija, a prognoze nisu toliko loše same po sebi, koliko odaju tendenciju da je stanje u ovom segmentu gore nego što se misli, budući da se konstantno umanjuju očekivanja. Šta to znači za tržište tableta?