Toyota Mirai, futuristički sedan na gorivne ćelije koje koriste vodonik, zamišljen je kao ekološki proboj. Automobil koji emituje samo vodenu paru i donosi „zeleni“ pomak u svetu prepunom benzinskih motora i CO₂ emisije. Ali više od deset godina nakon lansiranja, stotine vlasnika sada tvrde da su prevareni i tuže Toyotu zbog, kako navode, ozbiljnih mana vozila i infrastrukture koje im ograničavaju osnovnu upotrebu automobila.
U tužbi podnetoj protiv Toyota Motor Sales U.S.A., navodi se da su Mirai vozila „gotovo neupotrebljiva“ zbog ekstremno ograničenog broja funkcionalnih punionica vodonika, samo 24 aktivne mlaznice za punjenje u čitavoj Kaliforniji, od kojih je većina često neispravna.
„Zeleni san“ u praksi: redovi, kvarovi i razočaranje
Iako Toyota već godinama promoviše tehnologiju vozila na vodonik kao održivu alternativu električnim i benzinskim vozilima, stvarnost za korisnike ovih automobila izgleda sasvim drugačije. Vlasnici Mirai vozila iznose svedočenja o:
- Satima čekanja na punjenje zbog sporog rada pumpi
- Čestim kvarovima na stanicama koji onemogućavaju dopunu rezervoara
- Nemogućnosti putovanja van Kalifornije jer jednostavno ne postoji gde da se natoči vodonik
- Drastičnom padu vrednosti, čak 90% niža tržišna cena u odnosu na novu
Lične priče: od entuzijazma do ogorčenosti
Posebno upečatljiv je slučaj Zachary Grahama, mladog pripadnika marinaca, koji je jasno rekao prodavcu da mu je potrebna mogućnost vraćanja automobila jer bi mogao biti premešten van države. Prodavci su ga, kako tvrdi, uverili da to neće biti problem i da je infrastruktura za punjenje funkcionalna.

Nedugo nakon kupovine, Graham je shvatio da punjenje automobila traje i po više od sat vremena, da nikada ne može napuniti ceo rezervoar, a da su stanice retke i uglavnom ne rade. Kada je premešten u Virdžiniju, shvatio je da tamo nema nijedne pumpe, te ne može koristiti vozilo. Pokušaj preprodaje završio se šokantnom ponudom od svega 11.000 dolara, za auto plaćen preko 42.000 dolara.
Pogrešna obećanja, loše informacije
U tužbi se takođe navodi da su prodavci koristili poređenja sa hibridnim Priusom, sugerišući da će Mirai „eksplodirati na tržištu“ kao i Prius, i da je sada pravo vreme za kupovinu. Takođe su, prema tužbi, davali netačna obećanja da će stanice za vodonik uskoro biti dostupne širom SAD-a, što se ni do danas nije desilo.
Toyota ćuti – za sada
Na pitanja medija, Toyota je izjavila da ne komentariše aktivne parnične postupke. Ipak, ukoliko se dokaže da su prodajni predstavnici zaista pružali dezinformacije ili preuveličavali mogućnosti vozila, posledice bi mogle biti ozbiljne, kako pravno, tako i u pogledu imidža brenda.
Osnovni problem, pored tehničkih izazova sa vodonikom, jeste infrastruktura. Iako Toyota već godinama tvrdi da će mreža pumpi biti izgrađena, do danas nije napravljen ozbiljan pomak van Kalifornije. Vodonik kao gorivo zahteva specijalizovane uslove za skladištenje i kompresiju, što čini gradnju pumpi kompleksnom i skupom.
Toyota je svakako imala plemenitu viziju, vozilo koje ne zagađuje i može se brzo napuniti. Ali bez pouzdane i široke infrastrukture, ta vizija se pretvara u noćnu moru za kupce. Tužbe otvaraju ozbiljna pitanja o etici prodaje, ali i o budućnosti vodonika kao goriva u putničkom transportu.
Mirai danas više deluje kao konceptualna demonstracija tehnologije, a ne kao praktično vozilo za prosečnog korisnika. I ako se Toyota ozbiljno ne pozabavi problemima koje su istakli njeni korisnici, Mirai bi mogao postati simbol promašene ambicije: elegantan, tehnološki impresivan, ali u stvarnosti potpuno neupotrebljiv, prenosi The Autopian.
Nema komentara 😞
Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!
Pridruži se diskusiji