NASA Perseverance rover otkriva obećavajuće znakove mogućeg života na Marsu

NASA Perseverance rover pronašao je potencijalne znakove mikrobiološkog života u uzorku kamena sa Marsa, poznatom kao Cheyava Falls

NASA Perseverance rover otkriva obećavajuće znakove mogućeg života na Marsu

NASA-in rover Perseverance poslat je na Mars s jednim velikim, ambicioznim ciljem: da istraži da li je život mogao da se razvije na našoj susednoj planeti. Iako je malo verovatno da na Marsu trenutno postoji bilo kakav oblik života, planeta je nekada bila slična Zemlji, sa debljom atmosferom i obiljem vode na njenoj površini. Tokom tog vremena, pre milijardi godina, mikrobiološki život je na Marsu mogao da preživi. Sada je Perseverance pronašao neka obećavajuća obeležja mogućeg mikrobiološkog života — iako je još uvek prerano da naučnici budu sigurni.

Rover je uzimao uzorke bušenjem u marsovski kamen dok je putovao, a nedavni uzorak iz područja nazvanog Cheyava Falls je pobudio interesovanje. Kamen, prikupljen 21. jula, pokazuje naznake hemijskih potpisa i fizičkih struktura koje bi potencijalno mogle biti formirane životom, kao što je prisustvo organskih jedinjenja. Ove molekuli na bazi ugljenika su osnovni sastavni blokovi života; međutim, mogu se formirati i drugim procesima.

Takva jedinjenja su već pronađena na Marsu, pa ono što čini ovaj konkretni kamen uzbudljivim su “leopard fleke” koje se nalaze u njemu. Ove mrlje veličine milimetra svetlije materije imaju crni prsten oko njih koji sadrži gvožđe i fosfat, a slične oznake u stenama na Zemlji su stvorene nekad davno pod uticajem živog sveta.

“Ove mrlje su veliko iznenađenje,” rekao je David Flannery, astrobiolog i član naučnog tima Perseverance-a sa Univerziteta u Queenslandu u Australiji. “Na Zemlji, ovakve karakteristike u stenama često su povezane sa fosilizovanim zapisom mikroba koji su živeli u podzemlju.”

NASA rover otkrio “leopar fleke” na Marsu

Međutim, iako ove oznake mogu biti stvorene životom, ne znači da je to definitivan uzrok. Mogle su takođe biti stvorene hemijskim reakcijama i tokovima vode koji su ostavili mineralne naslage.

Još jedan neobičan aspekt ovog kamena je prisustvo različitog minerala nazvanog olivin, koji se formira iz magme i bio je iznenađujuće otkriće za naučni tim. Trenutno se razmatra da li je mineral mogao biti dodat u kamen na vrlo visokim temperaturama i da li je ovaj proces mogao doprineti leopard flekama.

Kada se procenjuju dokazi o tako važnom pitanju kao što je prisustvo života, naučnici teže da isključe sva druga objašnjenja pre nego što donesu zaključke. Koraci za određivanje da li je život postojao iz zapisa u steni su složeni, a neobični aspekti ovog konkretnog kamena su otežali donošenje zaključaka, piše DigitalTrends.

“Cheyava Falls je najzagonetniji, najkompleksniji i potencijalno najvažniji kamen koji je Perseverance istraživao,” rekao je Ken Farley, projektni naučnik Perseverance-a sa Caltech-a. “S jedne strane, imamo naše prvo ubedljivo otkriće organskog materijala, prepoznatljive šarene tačke koje ukazuju na hemijske reakcije koje mikrobiološki život može koristiti kao izvor energije, i jasne dokaze da je voda — neophodna za život — nekada prolazila kroz kamen. S druge strane, nismo mogli da odredimo tačno kako je kamen nastao i u kojoj meri su obližnje stene mogle da zagreju Cheyava Falls i doprinesu ovim karakteristikama.”

Da bi bilo sigurno da su ove oznake proizvedene životom, naučnici bi morali da izvedu složenije analize nego što je to rover u stanju da uradi. NASA naučnici ukazuju na ovo kao razlog za Mars Sample Return projekat, koji ima za cilj prikupljanje uzoraka sa Marsa i njihovo vraćanje na Zemlju na dalje proučavanje.

“Za ovaj kamen smo koristili lasere i X-zrake i slikali ga doslovno dan i noć iz gotovo svih zamislivih uglova,” rekao je Farley. “Naučno, Perseverance nema više šta da ponudi. Da bismo potpuno razumeli šta se zaista dogodilo u toj marsovskoj rečnoj dolini u Jezero Krateru pre milijardama godina, želeli bismo da vratimo uzorak Cheyava Falls na Zemlju kako bi mogao da se prouči sa moćnim instrumentima dostupnim u laboratorijama.”