Teleskop Euclid lansiran na misiju otkrivanja mračne strane svemira

Misija Evropske svemirske agencije (ESA) počela je u nedelju kada je teleskop Euclid poslat da otkrije mračne strane svemira tzv. tamnu materiju i energiju

Teleskop Euclid lansiran na misiju otkrivanja mračne strane svemira

Teleskop Euclid uspešno je u nedelju lansiran u svemir u okviru šestogodišnje ESA svemirske misije koja ima za cilj da otkrije misterije mračne strane svemira. Misterije koje najviše muče naučnike su upravo tzv. tamna materija i energija, za koje naučnici smatraju da čine 95 posto kosmosa.

Iako je ESA evropska agencija, teleskop je lansiran sa Floride uz pomoć SpaceX rakete Falcon 9, koja je u vlasništvu kompanije Ilona Maska.

Nazvan po antičkom grčkom matematičaru Euklidu, teleskop bi trebalo da za oko mesec dana stigne na svoje odredište koje je u svemiru poznato kao druga Lagranžova tačka (L2), udaljena oko 1,5 miliona kilometara od Zemlje. Euclid će tamo moći da „posmatra“ i istražuje takozvani duboki svemir, sa Suncem, Zemljom i Mesecom iza sebe.

Tehnologija koju koristi teleskop Euclid u otkrivanju istorije kosmosa

Naučnici već dugo teoretišu da je misteriozna tamna energija odgovorna za ubrzanje širenja svemira i da tamna materija deluje kao vrsta kosmičkog lepka koji drži galaksije zajedno. Međutim, ono što je i dalje nepoznato je koja je priroda komponenti koje čine mračnu stranu svemira.

Teleskop Euclid bi trebalo naučnicima da pomogne u tome, jer će sonda koju ima, uslovno rečeno, istraživati na koji način se univerzum formirao i proširio. To bi trebalo da uradi 3D mapiranjem poslednjih 10 milijardi godina kosničke istorije na više od trećine neba.

Tehnologija kojom će se teleskop služiti, koristiti gravitaciono sočivo i barionsku akustičnu oscilaciju (BAO) za merenje oblika i izobličenja galaksija, a zauzvrat će Euclid analizirati distribuciju i evoluciju tamne energije i materije.

Letelica, inače, nosi instrument (bliske) infracrvene svetlosti, nazvan NISP, koji hvata svetlost iz odgovarajućeg nevidljivog spektra da bi izmerio rastojanje do galaksija i istražio koliko se brzo svemir širi.

Euclid je takođe opremljen optičkom kamerom pod nazivom VIS, koja snima vidljivo svetlo. Kamera je navodno u stanju da isporuči skoro istu rezoluciju teleskopa Hubble, istražujući više svemira u jednom danu nego što je Hubble uradio za 25 godina, tvrde ESA naučnici.

Revolucija u fizici je skoro zagarantovana

Podaci koje teleskop otkrije, ne samo da bi mogli da utvrde šta je tačno tamna energija, već i da otkrije da li su dosadašnje čovečanske teorije o univerzumu tačne ili ne, tvrdi profesor Tom Kičing, jedan od naučnih koordinatora na ESA misiji za TheNextWeb.

Euclid će pomoći da se otkrije da li je tamna energija i materija u stvari energija vakuuma, energija virtuelnih čestica koje se pojavljuju ili iskaču u prostoru ili možda novo polje čestica za koje se ne zna, kaže Kičing. On dodaje da se tako možda čak i pobije Ajnštajnova teorija gravitacije, ali da je u svakom slučaju, revolucija u fizici skoro zagarantovana.

Misiju koja košta milijardu evra predvodi ESA, ali je podržavaju različiti partneri uključujući i agenciju NASA i konzorcijum Euclid koji okuplja više od dve hiljade naučnika širom sveta.

Definitivno da će i mala otkrića Euclid teleskopa doneti mnogo novih informacija u ljudskom shvatanju kosmosa, a lansiranje ovog teleskopa može se pogledati na ESA Web TV ili na zvaničnom YouTube kanalu agencije.