Kompanija je tokom proteklih godina i decenija uvela brojne mere kako bi optimalnim rezultatima Google pretrage preduhitrila širenje lažnih vesti ka korisnicima. Ipak, nemoguće ih je iskoreniti, jer postoji stotine hiljada veb sajtova i društvenih mreža koje ih distribuiraju na dnevnom nivou. Zato je kompanija Google započela novu kampanju preventivnog razotkrivanja, koja je već postigla uspeh u Poljskoj, Slovačkoj i Češkoj.
Prebunking
Google opisuje „prebunking“ kao tehniku čiji je cilj borba protiv određenih delova lažnih vesti, ali i korišćenje javno odstupnih alata koji samostalno prepoznaju laži i otporni su na zloupotrebe ove vrste.
Kompanija je u pomenutim zemljama započela kampanju putem snimaka emitovani na platformama YouTube, Facebook, Twitter i TikTok. Snimci se bave krizom na tržištu nekretnina. Za potrebe kampanje objavljuju dezinformaciju o manjku stambenog prostora, a uzrok problema su raseljena lica iz ratom zahvaćene Ukrajine. Tako su izbeglice namerno prikazane kao žrtveni jarac, ne bi li se zamaskirali realni društveni izazovi.
Ukratko, snimci bi trebalo da pokažu kako se za određene društvene nedaće uvek može okriviti pojedinac ili grupa koja nije direktno uključena u njihov nastanak. Kampanja kompanije „Google“ o preventivnom razotkrivanju laži zapravo bi trebalo da minimizira broj dezinformacija na internetu.
Budućnost borbe protiv lažnih vesti
Ćerka kompanije Google poznata po imenu Jigsaw pokrenula je ovu kampanju 2022. godine, posle zaključaka istraživanja obavljenih na Univerzitetima Kembridž i Bristol. Rezultati kažu da se kod gledaoca spornih snimaka povećala sposobnost identifikacije dezinformacija za osam odsto, piše Android police.
Jigsaw planira da proširi akciju i na druge zemlje. U Nemačkoj će se ona sprovoditi tokom narednih meseci na reklamnim klipovima koji prethode traženim snimcima sa društvenih mreža ili YouTube kanala. Ukoliko se pokaže kao uspešna i delotvorna, kampanja će se proširiti i drugim zemljama širom sveta.
Izazovi borbe protiv širenja lažnih vesti vremenom postaju komplikovaniji. Poslednjih nedelja svet prati razvoj komunikacionih AI alata koji će pojačati sposobnosti proizvoda kompanija Microsoft i Google. AI alati mogu predstaviti lažne informacije kao kredibilne, jer odgovor čet bota na konkretno pitanje izgleda kao objavljivanje činjenica koje bi trebalo proveriti.