Opcija „istorija veza“ na Facebook i Instagram mrežama znači da pristajete na dodatne ciljane reklame

Možda je vreme da još jednom proverite podešavanja na svojim Facebook i Instagram nalozima jer opcija „istorija veza“ omogućava dodatno ciljano oglašavanje

Opcija „istorija veza“ na Facebook i Instagram mrežama znači da pristajete na dodatne ciljane reklame

Ukoliko koristite društvene mreže Facebook i Instagram, verovatno ste od nedavno primetili nova obaveštenja o novom podešavanju o praćenju linkova ka različitim sajtovima koje otvorite putem ovih aplikacija. Opcija „istorija veza“ (link history) načelno omogućava korisnicima da praktično prate sve linkove koje su posetili putem pretrage na dve pomenute mreže. Međutim, opcija takođe daje kompaniji Meta, koja je vlasnik ove dve aplikacije, pogodan način da unapredi svoju politiku ciljanog oglašavanja.

Drugim rečima, Meta će vas uz pomoć nje još više „bombardovati“ reklamama prema vašoj aktivnosti na internetu.

Prema kompaniji, ova opcija omogućava korisnicima da se osiguraju da „nikada ne izgube“ link koji su posetili. „Lako se vratite na nedavne linkove koje ste posetili, sada kada se vaša aktivnost pregledanja na Facebook-u čuva na jednom mestu“, stoji u obaveštenju unutar aplikacije o ovoj opciji.

Ipak, nije sve tako kako je u prvi mah predstavljeno, primetio je portal Gizmodo. U tekstu kompanije na stranici podrške o ovoj opciji piše i sledeće:

Imajte na umu da kada je istorija veza uključena, možemo koristiti informacije o istoriji veza iz mobilnog pregledača Facebooka kako bismo poboljšali vaše oglase preko Meta tehnologija“.

Društvena mreža Instagram ima sličnu opciju koja prati linkove koje korisnici posete putem pregledača aplikacije. Iako se čini da mnogi korisnici tek sada otkrivaju ova podešavanja, portparol Meta kompanije potvrdio je da su ove opcije počele da se uvode još prošlog leta.

Iako opcija „istorija veza“ nije uključena automatski, mnogi bi mogli da se opredele za nju bez mnogo razmišljanja, posebno jer je kompanija reklamira kao način da se izbegne „gubljenje“ linkova. To je izazvalo zabrinutost među nekim zagovornicima privatnosti koji se brinu da Meta koristi sve lukavije načine za prikupljanje podataka o onlajn aktivnostima korisnika.

Međutim, dobra vest je da je lako proveriti da li je istorija veza uključena i isključiti je ako jeste.

Na mreži Facebook, da biste to uradili treba da otvorite link unutar aplikacije i pronađete meni sa tri tačke, kako biste otvorili podešavanja iz pregledača aplikacije. Zatim treba da potražite prekidač za „istoriju linkova“. Ako je uključen, isključite ga, a zatim potvrdite svoj izbor putem iskačućeg prozora koji vas pita da li zaista želite da onemogućite ovu opciju.

Proces na aplikaciji Instagram je gotovo isti: Idite na podešavanja pregledača aplikacije, potražite „istoriju linkova“ i potvrdite svoj izbor.

Oba servisa će navodno odmah izbrisati vašu istoriju linkova, ali Meta navodi da taj proces može potrajati i do 90 dana dok ne bude u potpunosti okončan. To znači da vaša prethodna otvaranja linkova mogu ostati sačuvana u arhivi kompanije još neko vreme, i u skladu sa tim, uticati na ciljane oglase koji se pojavljuju u ovim aplikacijama iako ste isključili praćenje linkova. Naravno, kompanija i dalje ima brojne druge načine praćenja vaše onlajn aktivnosti, pa isključivanje samo istorije linkova neće biti dovoljno da potpuno povratite kontrolu nad svojim podacima.

Međutim, korisnici koji brinu o privatnosti i oni koji žive u Evropskoj uniji imaju još jednu opciju, iako možda manje privlačnu. Meta je nedavno počela da nudi mogućnost korisnicima EU da se isključe iz oglasa na mrežama Facebook i Instagram u potpunosti, ali uz poprilično visoku mesečnu naknadu.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi