Neki od najnovijih modela pametnih uređaja imaju funkciju koja sama aktivira SOS poziv kada telefon detektuje snažan udarac. Agencija za hitne slučajeve Ministarstva unutrašnjih poslova u Japanu poziva skijaše da isključe funkciju, zbog opterećenja sistema.
Najveći broj poziva za uzbunu dolazi sa Apple iPhone 14 telefona. Upozorenje se šalje automatski zahvaljujući softveru za prepoznavanje sudara vozila. Kada telefon oseti jak udarac, na ekranu se prikazuje slajder sa upozorenjem „Izgleda da ste doživeli udes“. Tada se oglašava alarm.
Korisnik može otkazati potencijalni poziv za hitnu intervenciju u određenom vremenskom roku, ali ukoliko se to ne dogodi, telefon upućuje poziv i glasovnu poruku koja nadležne obaveštava o nesreći.
SOS poziv izaziva pometnju u Japanu
Služba za hitne intervencije Kita-Alps Nagano koja je zadužena za vanredne situacije u Hakubi i još četiri opštine okruga Nagano primila je 919 poziva između 16. decembra i 23. januara. Veruje se da je sistem aktiviran manjim padom skijaša ili nekom drugom neprijatnosti koja se može dogoditi na stazi.
Kada se alarm aktivira, služba odmah uzvraća poziv kako bi proverila šta se tačno dogodilo. U slučaju da se korisnik ne javlja, što je vrlo uobičajen scenario dok traju zimske radosti, sledi novi poziv. Ovakva praksa opterećuje rad sistema za hitne intervencije, piše Japan news.
„Ova funkcija je vrlo korisna, kada se nesreća zaista dogodi, tako da ne možemo tražiti od korisnika da je isključe“, navodi jedan od spasilaca.
Vatrogasna služba grada Gujo u okrugu Gifo nadgleda bezbednost turista na velikom broju skijališta. Za prva 23 dana u 2023. godini primila je 351 hitan poziv, a 40 odsto od ovog broja bile su lažne uzbune.
„Ako shvatite da ste uputili nepotreban poziv, obavestite operatera da je reč o grešci. Molimo vas da se uvek odazovete na naš poziv“, apeluju iz hitne službe.
Nevolje sa alarmom počele u luna parku
Apple je sredinom januara predstavio opciju prepoznavanja sudara na svom iPhone 14 i satu Series 8. Senzori uređaja prepoznaju udarac i podsećaju korisnika da automatski pozove hitnu pomoć. Ukoliko se opcija ne otkaže u roku od 20 sekundi, uređaj sam obaveštava nadležne o nesreći.
Tako se desilo da korisnici koji imaju Apple proizvode nehotice zovu hitnu pomoć tokom vožnje na rolerkosteru. Reč je vrlo naprednoj opciji koja može spasiti život, ali i izazvati zabunu, naročito ako se uređaj nalazi ispod debljeg sloja odeće. Tada je pravovremena i tačna reakcija vlasnika uređaja nemoguća, što stvara zabunu i opterećenost sistema za prijavu nesreća.
Pred korisnicima je sada velika dilema: da li isključiti opciju hitnog poziva pre dolaska na skijalište ili u zabavni park. Ovakva odluka će sigurno olakšati rad dispečera. Ipak, nivo bezbednosti korisnika drastično opada njenim isključivanjem, a zapravo je to bio inicijalni cilj kompanije Apple prilikom uvođenja korisne usluge.