Jedna od najkontroverznijih specifikacija koje karakterišu Radeon Fury seriju je HBM. High Bandwidith Memory donosi do sada najveći skok u protoku od predstavljanja GDDR5 i njegove implementacije u grafičke karte. Ova memorija radi na izuzetno niskoj frekvenciji od svega 500 MHz što je efektivno 1 GHz, a njen glavni adut je suludo široka magistrala putem koje komunicira sa GPU-om. Takođe, mali napon koji je potreban za ovu “slojevitu” memoriju omogućava njenu implementaciju neposredno pored samog GPU-a. Ovaj pristup je zaista revolucionaran zbog toga što menja način na koji gledamo na grafičke karte, a koji se veoma dugo ustalio.
Međutim, postavlja se pitanje da li je 4 GB memorije dovoljno u današnje vreme kada igre poput GTA V, novog Witchera i Watchdogs-a mogu da “pojedu” i 6 GB video memorije bez ikakvih problema. Pritom, moramo da priznamo da nam je AMD određenim potezima privukao pažnju i probudio sumnju koja već dugo muči forume i zajednicu. Da li je 4 GB zaista premalo za 2015. godinu i nadolazeću 2016. koja će sa sobom doneti još bolje i zahtevnije “endžine”, DirectX 12 naslove i verovatno veću glad za memorijom.
Da li je 4 GB zaista premalo za 2015. godinu i nadolazeću 2016.?
Obratimo pažnju na jedan od interesantnih i, neki će reći, spornih slajdova. Ukoliko obratite pažnju primetićete da od svih modela koji se nalaze u ovom spisku, što je ujedno i ceo line-up, količina memorije se ne pominje isključivo za Fury seriju. Pritom, Radeon R9 390 serija ponosno ističe svojih 8 GB GDDR5 memorije što je dodatno iznudilo sve prisutne novinare u Minhenu da se zapitaju da li je pametna odluka da perjanica i svi modeli iz vodeće serije imaju manje memorije od 200 EUR-a jeftinijih modela. Pritom, ovde se ne radi o tradicionalnim marketinškim trikovima koje pronalazimo u nižoj cenovnoj kategoriji.
Pritom, jedan od objašnjenja za implementaciju 8 GB u R9 390 i R9 390X modele akcentovan kroz rečenicu “za one koji žele future-proof hardver” koja sugeriše da je 8 GB pravi put, dok sa druge strane dobijamo obećanje da je 4 GB HBM-a više nego dovoljno za potrebe korisnika i dovoljno otporno na zub vremena čak i kada se priča o 4K rezoluciji. U razmaku od svega nekoliko rečenica, dobili smo dve protivrečne izjave što nas je nateralo da se zamislimo.
Sa jedne strane tu je stvar tehnoloških ograničenja i sasvim je jasno da AMD u ovom trenutku morao da se odluči na 4 GB HBM kod Radeon Fury serije. Da li je presudila cena memorije, fizički faktor, nešto treće ili kombinacija svih faktora u krajnjoj liniji je potpuno nebitno. Jednostavno, nismo mogli da dobijemo 8 GB iz ovih ili onih razloga.Nakon malo pitanja i potpitanja dobili smo sliku o tome zašto je AMD odlučio da je 4 GB dovoljno. Pre svega, u njihovim merenjima na aktuelnom hardveru i naslovima su došli do zaključka da jednostavno u zavisnosti od naslova i scene zavisi da dođe do usporenja kako zbog veličine memorijskog bafera. Dakle, čak i ukoliko imate dovoljnu količinu GDDR5 RAM-a protok koji on obezbeđuje čak i sa 512-bitnom magistralom nije dovoljan da osigura visoke performanse, jer GPU neće moći dovoljno brzo da pristupi podacima koji se nalaze u njoj.
Slično tome, tačno je da može da dođe do usporenja kada igra zahteva veću količinu memorije i čelnici AMD ne ignorišu ovaj scenario. Štaviše, svesni su toga da će u određenim situacijama moći da dođe do usporenja, ali su iz njihovog iskustva te situacije retke, a gubici na performansama premali da bi to dovelo u pitanje prelazak na HBM. Dakle, idealno rešenje bi bilo da se implementira 8 GB HBM-a, ali to jednostavno u ovom stadijumu razvoja tehnologije nije bilo moguće.
Čak i ukoliko imate dovoljnu količinu GDDR5 RAM-a protok koji on obezbeđuje čak i sa 512-bitnom magistralom nije dovoljan da osigura visoke performanse, jer GPU neće moći dovoljno brzo da pristupi podacima koji se nalaze u njoj
Drugi deo priče je činjenica da je AMD praćenjem igara koje imaju veliku glad za video memorijom često pune bafer samo da bi bio tu u slučaju da zatreba. U praksi to se svodi na nepotrebno keširanje podaka kojima se često nikada i ne pristupi, a pojedini razvojni timovi ne posvećuju dovoljno pažnje menadžmentu resursa na ovom polju. Ipak, postoji rešenje u saradnji AMD-a sa ovim timovima, tako da će se kompanija potruditi da ukaže timovima na greške u pristupu i da će kroz drajvere moći da reši ove probleme.
U okviru drajvera ne postoji nikakav generički sistem koji bi mogao da reguliše zahteve igara za memorijom, ali čelnici AMD-a navode da je to moguće implementirati kroz profile u drajverima za pojedinačne igre u kojima je tako nešto potrebno. Da li bi se to obavljalo kroz kompresiju tekstura ili nekog drugog vida podataka ne znamo, a verujemo da to u ovom trenutku ne zna ni sam AMD, jer verovatno zavisi od igre do igre.Dakle, da li je 4 GB HBM-a dovoljno ili ne? Vreme će pokazati, ali na osnovu informacija koje imamo trenutno možemo da zaključimo da igre koje imaju stvarnu potrebu za više od 4 GB memorije u današnjim uslovima u svakom slučaju nemaju dovoljno veliki protok kod aktuelnih grafičkih karti čak i kada imaju dovoljno memorije. Sa druge strane, kod igara koje pune video bafer “za svaki slučaj” moguće je intervenisati putem pravljenja “custom” profila u drajverima i naravno rešiti problem kroz direktnu komunikaciju AMD-a sa razvojnim timom kako bi se smeštanje nepotrebnih podataka redukovalo ili eliminisalo.
Kako trenutno stoje stvari verujemo da je 4 GB HBM-a dovoljno i da je svakako bolji izbor od 8 GB GDDR5
Prve indikacije koje ukazuju na trenutno stanje stvari su optimistične. Jedan od slajdova je prikazao kretanje frejmrejta Far Cry 4 igre u 4K pri veoma visokim podešavanjima. Grafikon kretanja FPS-a u toku koga je vršen test sugeriše da nije bilo padova ispod 30 FPS-a koji bi pravili nagla usporenja.
Imajući u vidu da je Far Cry 4 generalno na strani GeForce-a zbog saradnje developera sa Nvidiom ovo je ohrabrujuća vest. Takođe, performanse koje su nam prikazane u drugim igrama, o čemu u ovom trenutku ne možemo više da kažemo, su takođe obećavajuće, s tim da se radi o naslovima sa čijim razvojnim timovima AMD usko sarađuje.
U suštini, kako trenutno stoje stvari verujemo da je 4 GB HBM-a dovoljno i da je svakako bolji izbor od 8 GB GDDR5. Tehnologija je mlada i verovatno će u budućnosti doživeti velika unapređenja kako u frekvencijama, tako i u kapacitetu. Do tada verujemo da će AMD uspeti da učini da korisnici Fury serije budu zadovoljni i u najvišim rezolucijama. Naravno, postoji uvek mogućnost da kod nekih igara to ne bude moguće, ali ukoliko razmislimo racionalno, ne postoji grafička karta koja barem u nekoj igri ne prenosi svoj potencijal potpuno optimalno.
AMD Radeon Fury X - 4 GB Memorije dovoljno ili premalo?
Gejmerima, entuzijastima, forumašima i novinarima je jedno od glavnih pitanja vezano za Fury seriju usmereno na HBM. High-Bandwidith Memory je doneo svojevrsnu revoluciju i ogroman pomak u odnosu na dosadašnji pristup, ali je doneo i jedno praktično pitanje. Da li je 4 GB dovoljno na "flagship" modelu? Da li smo se toliko zaneli da ispod 6 ili 8 GB ništa nije dovoljno i da li je ovaj "strah" opravdan, ili ima nečega u optimizaciji?