Branko Maksimović
ASUS Extreme N7800GT Dual
Uvod
Kompanija koja je u ovoj godini iznenadila velikim brojem dostignuća u IT
tehnologiji, poznata je pre svega kao najveći proizvođač matičnih ploča i jedan
od najvećih proizvođača grafičkih kartica. Tajvanski gigant ASUSTek je protekle
godine tržištu ponudio bisere kakvi su P5N32-SLI Deluxe (i njena AMD „verzija“),
ali i izdanja GeForce i Radeon akceleratora koja su postali želja pasioniranih
igrača i ljubitelja brzog hardvera. Neke od tih kartica smo i testirali (Extreme
N7800 GTX TOP), neke testove pripremamo (Radeon X1800 XT TOP), ali smo se potrudili
i da za čitaoce istestiramo i ekskluzivu kakva se retko viđa. Ne radi se o
proizvodu kome je samo postavljena drugačija nalepnica, promenjena boja PCB-a
ili stavljen drugačiji rashladni sistem – „akcelerator“ koji smo testirali
delo je ASUS-ovih inženjera, koji su demonstrirali svoje sposobnosti i napravili
proizvod koji će samo uzak krug ljubitelja moći da priušti. Uzak krug je uslovljen
brojem napravljenih primeraka, a ne cenom ove kartice, pa je red da krenemo
sa osnovnim delom priče. Matične ploče takođe dolaze sa sve većim brojem mogućnosti.
Ako ste običan korisnik, koji gotovo nikada ne podešava ništa vezano za hardver
u sopstvenoj konfiguraciji (a to je slučaj sa 95% korisnika računara na svetu),
začudili bi se kada bi znali koliko kompanije poput ASUS-a ulažu u razvoj opcija
kakve su A.I. Overclocking, Dual BIOS (te mogućnost flešovanja na tri načina,
od kojih jedan podrazumeva upisivanje bios-a direktno sa Mreže ili unapred
pripremljenog fajla i to uz mogućnost zadržavanja podešenih parametara!), Custom
StartUp Logo, lociranje problematičnog dela LAN kabla, 8-phase naponska jedinica,
dual RAID, Dual LAN, Wifi+Bluetooth, Silent Heat Pipe sistem… lista ovde
ne prestaje, a sve ove dodatke uzimamo „zdravo za gotovo“ ni ne razmišljajući
o kompleksnosti celog sistema i vremenu koje je potrebno da se sve spakuje
na jedan PCB ne tako velikih dimenzija.
Grafičke kartice su nešto drugačije,
jer svi uglavnom uzimaju već gotova rešenja, ali se poneki proizvođač (Gigabyte
i ASUS, za sada) odvaži da kreira i nešto drugačije, te tako stekne renome
kod kupaca. Nedavno smo testirali i Dual GeForce 6800 GT karticu, odnosno
3D1-2005 koja je stigla iz kompanije Gigabyte Technologies. Ova kompanija
je bila i prva koja je na tržištu ponudila Dual GeForce (6600GT) akcelerator,
iako je ASUS još i pre toga izložio sopstveni Dual 6800GT, koji nikad nismo
videli „u akciji“. Problem je, kako smo i sami mogli da vidimo na CeBit-u,
u veličini same kartice sa dva nV40 GPU-a, ali i činjenici da je sve sklepano
na brzinu, pa stoga verovatno i nije funkcionisalo baš najbolje. Ova ogromna
kartica je imala PCB koji izgleda kao dva „merge“-ovana GeForce 6800GT akceleratora,
sa dosta „praznog“ prostora između i nezgrapnom naponskom jedinicom. Kada
je GeForce 7800GT Dual u pitanju, stvari su dijametralno drugačije. Mnogi
se mogu zapitati zbog čega uopšte i postoje DualGPU akceleratori, odnosno
SLI sistemi na jednom PCB-u. Tržište za ovakve „zveri“ je dosta malo, a takve
kartice i dalje kupuju ljudi koji vole krajnju egzotiku i ne žale da za to
plate ekstra. Za Single
SLI kartice je i dalje neophodno imati nForce 4 SLI matičnu ploču,
navodno zbog toga što ista može da prebacuje broj PCI-E linija po potrebi,
ali, ako je Single SLI akcelerator već zatvoren SLI sistem, zbog
čega je neophodno da ploča poseduje ove mogućnosti? Ovakva kartica ionako
zahteva svih 16 PCI-E linija u primarnom PCI Express x16 slotu. Iz nVidie
i dalje ne čujemo odgovor na ovo pitanje, ali ako bi se otvorila mogućnost
da Single SLI kartice
rade na Non-SLI pločama, to znači da bi se tržište za ovakve kartice povećalo,
ali i da bi SLI prestao da bude eksluziva nForce 4 čipseta (ne
računamo na malobrojne i955 Intel SLI matične ploče, koje nude niže performanse
u DualGPU režimu negoli nForce 4 SLI Intel Edition).
Kartica na testu – ASUS EN7800GT Dual
Da smo ostali bez epiteta, to smo odmah znali jer ova kartica, koja stiže sa
eksternim napajanjem (ispravljač se vezuje na šuko priključak), radi isto kao
i dva posebna GeForce 7800GT akceleratora u SLI režimu. Dakle, opet možemo
pomenuti čitavih 512 MB lokalne video memorije, čak 40 pixel pipeline jedinica
i 14 vertex „unit“-a. Osim ovakvih posebnih izdanja, ASUS je u klasi za entuzijaste,
poznat i po „TOP“ edicijama grafičkih kartica.
Svakoj EN7800GT Dual kartici je posvećena posebna pažnja prilikom izrade i
testiranja. Napravljeno je svega 2000 komada, a na svakoj je istaknuto koji
je primerak u pitanju (naš je bio „0032 out of 2000“ ). Kako smo saznali,
prvih 100 primeraka su namenjeni za testiranje (na kuleru je čak napisano „for
review only“), dok će se ostalih 1900 naći u prodaji, zajedno sa DVD verzijom
igre Call of Duty 2, koja je ovogodišnji PC i Microsoft Xbox360 mega-hit, a
na mnogim sajtovima je, uz F.E.A.R, proglašena i za First Person Shooter igru
godine. U paketu je još i dobar broj vrednih aplikacija (Virtual Drive 9, PowerDirector…),
ali i fancy kožna torbica za CD-ove.
Posmatrajući karticu na slikama, nikako ne možete steći utisak „koliko je
to čudo zapravo veliko“. Ako u obzir uzmemo dimenzije jedne GeForce 7800GT
kartice, mogli bi biti zabrinuti pri pomisli na to kolika bi bila Dual 7800GT
kartica, naročito posle manje uspešne epizode koju je ASUS imao sa Dual 6800
Ultra modelom. Na svu sreću, EN7800GT Dual nije nastala jednostavnim „združivanjem“
dva G70 PCB-a, već je čitav dizajn napravljen uglavnom od nule. Kao i ranije,
radi se o SLI sistemu na jednoj štampanoj ploči, zbog čega je neophodna saradnja
sa čipsetom kakav je nForce 4 SLI. Ova kartica neće stati baš u svako kućište,
ali ni na svaku matičnu ploču, a na spisku modela sa kojima kartica „provereno
radi“ su sledeće ploče:
ASUS P5ND2-SLI (Deluxe i “obična”)
ASUS P5N32-SLI
ASUS A8N-SLI (Deluxe i “obična”)
ASUS A8N-SLI Premium
ASUS A8N32-SLI Deluxe (ploča sa kojom smo testirali)
DFI nF4 SLI-DR
Gigabyte GA-K8NXP-SLI
Njene dimenzije su 250x130x32 mm, a osim dva standardna DVI konektora,
može se dodati i modul sa dodatna dva, te povezati do četiri monitora,
naravno, samo ako kartica ne radi u DualGPU režimu, kao i kod standardnog
SLI setup-a. Mogućnost povezivanja četiri monitora će nekim profesionalcima
biti od koristi, iako je tada nemoguće koristiti snagu oba grafička jezgra.
No, kako se SLI sada može uključiti i isključiti bez potrebe da se sistem
restartuje, to i nije veliki problem. Ako se igrate, to sigurno ne radite
sa četiri monitora, a kada radite, sasvim je dovoljno i da aktivan bude
SingleGPU mod.
Kako bi kartica bila konkurentnija, EN7800GT Dual stiže sa
skupljim i kvalitetnijim komponentama nego standardni GeForce 7800 GT, pa je
i dodatno ubrzan, što nikako ne narušava stabilnost u radu. Tako dva GeForce
7800 čipa rade na čak 430 MHz, dok je memorija podignuta na čak 1200 MHz. ASUS
se odlučio za proverene Samsung GDDR3 1.6 ns (DDR1250) čipove, iako se na većini
GeForce 7800GT kartica nalaze Infineon 2.0 ns čipovi, a samim tim i niže učestanosti
(400 / 1000 MHz je default za GeForce 7800GT). Svih 16 čipova je smešteno sa
osnovne strane štampe, što znači da layout omogućava i kreiranje
modela sa čitavim gigabajtom video memorije. Čipovi su raspoređeni u obliku
ćiriličnog slova „G“, odnosno pod uglom od 90 stepeni, sa desne strane i iznda
oba procesora, (G70 dizajn podrazumeva raspored čipova u parovima na četiri
strane sa „razmakom“ od 45 stepeni). Svaki video procesor komunicira sa svojih
256 MB memorije putem sopstvene 256-bitne magistrale. Takođe, svaki G70 čip
ima sopstvene izvode ka PCI-E konektoru, a međusobno su povezani dosta izmenjenom
SLI “konekcijom”. Na štampi je svoje mesto pronašao i Philips 7115H koder procesor
koji omogućava i digitalizaciju video materijala do pune PAL ili NTSC rezolucije,
a samim tim obezbeđuje i VIVO „nalepnicu“.
Poprilično nas je iznenadila jednostavnost samog rashladnog sistema, koje
nije glomazno, niti sadrži bilo kakvo heat-pipe rešenje. Zapravo,
ako se demontira gornja „maska“, koja je ionako tu pre svega radi estetskog
momenta, primetićemo da jedan tihi (2000 rpm) ventilator hladi najjednostavniji
aluminijumski profil prosečnih dimenzija. No, izgleda da sve radi baš kako
treba, a tek nakon više sati testiranja, ventilator ubrzava na oko 3800 obrtaja
u minutu, što i dalje nije previše bučno (ne više nego Radeon X1800 XT, recimo).
Mali konektor sa zadnje strane služi za priključivanje priloženog AC adaptera,
koji se uključuje na strujnu mrežu, što je i dobro rešenje – ne morate kupovati
napajanje od 550W kad ste već kupili akcelerator koji košta “kao Svetog Petra
kajgana”. Dakle, na kartici postoji i “muški” i “ženski” 6-pin konektor.
“Muški” se povezuje na konektor sa PCB-a, a on sam je izveden nazad na priključak
u koji se postavlja eksterni AC 220 > 12V transformator, koji će bez problema obezbediti od
95 do 98% od onog što kartica maksimalno zahteva (tek od 2-5% će biti preuzeto
sa PCI-E slota matične ploče). Vredi pomenuti da će kartica raditi i ako na
šestopinski konektor povežete kabl iz napajanja, pa ako ispod stola baš nemate
slobodnih priključaka, možete testirati sopstveno napajanje.
Takođe, karticu je prilikom instalacije potrebno ubaciti u sekundarni PCI
Express x16 slot, što je ponekad mučno (verujte, bilo ju je teže instalirati
u Xaser II nego u CoolerMaster Wave Master, koji je manje zapremine), zatim
instalirati drajvere, ugasiti mašinu, prebaciti je u primarni slot, ponovo
instalirati drajvere, pa opet restartovati sistem i aktivirati SLI. Kartica
na testu radi stabilno, ne pregreva se, a u startu predstavlja overklokovanu
verziju (430/1200 MHz
za razliku od standardnih 400/1000 MHz) dva GeForce 7800GT modela na jednom
PCB-u, što otvara mogućnost i za kreiranje QuadSLI mašine.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
ASUS EN7800 GTX – 256 MB GDDR3 – ForceWare 81.95
MSI NX7800 GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 81.95
ATI Radeon X1800 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 5.12
Gigabyte 3D1-68GT – 512 MB GDDR3 – ForceWare 81.95
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
iD Software Quake 4
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
The Chronicles of Riddick Retail
Battlefield 2
F.E.A.R
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
smo na default setovanjima.
Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema,
a razlike u igrama nikada nisu toliko velike. Dual 7800GT je poprilično
brži od svega ostalog, a iznenađuje da je i 6800GT Dual brži od
7800GTX-a…
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
delovima i manje!
Primećujemo izrazitu prednost Dual G70 akceleratora, 40 pixel pipeline-a
superbrzo izvršavaju shader intenzivne programe…
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
Očekivana prednost Dual GPU kartice, nešto realnija prednost u AquaMark-u,
koji je "približniji" situacijama u realnom igranju…
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
reprezentativne.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi Q3 engine modifikovan do
neprepoznatljivosti – toliko da najveći broj kolega smatra da se radi
o potpuno novom engine-u (često i pogrešno navode da se radi o
Direct3D mašini). Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
A kada se uključi AA i AF?
Igru definitivno ne možete igrati na karticama sa jednim GPU-om u rezoluciji
većoj
od 1280 x 960 / 1024, bar ako želite anisotropic i antialiasing. Čak
i u ovom slučaju,
potrebno je imati i više od jednog gigabajta radne memorije u sistemu…
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
nVidia u Doom-u "baca" neverovatno visoke rezultate, pogotovo ako znamo
da je u ovako detaljnom 3D okruženju primenjen i 8x AF filter. Igra je,
poprilično optimizovana za SLI, zar ne?
U još zahtevnijem modu, takođe nema nikakvih iznenađenja! "SLI" kartice
su brže od SingleGPU i Radeona X1800XT…
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Nema šta, programeri Catalyst tima su učinili Radeon X1800 XT kraljem
D3/Q4 igranja – Radeon X1800XT je brži čak i od EN7800GT, osim u najvišoj
rezoluciji. Zanimljivo
je da je u zahtevnijim situacijama GeForce 7800 GTX brži od Dual 6800 GT
kartice.
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
Kao i ranije, ASUS EN7800GT Dual jednostavno "vlada"…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Ova igra je takođe odlično optimizovana za SLI – može se reći
da je najsličnija 3DMark05 benchmark programu ako posmatramo poredak kartica,
u procentima.
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
previše limitirana brzinom CPU-a.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla pažnju
raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima
i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
a zvuk isključen. Nedavno je izašao i nastavak – X3 – The Reunion, koji ćemo
vrlo brzo uvrstiti u naš testbed.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta:
inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, a tu su i AF+AA modovi…
Još jedna od igara u kojoj ATI R520 zaista blista… EN7800GT Dual je
tek malo brži… a ova situacija je ipak 16 vs. 40 pipeline-a…!!!
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni
Halo u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi
Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih
verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i
trilinearni mod filtriranja.
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
F.E.A.R 1.2
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u.
Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje
prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo stavili
na maksimum.
Overclocking
Naravno, čak i ovakvu „zverku“ nismo propustili da overklokujemo, a dobitni
„rezultat“ je čak 475 MHz za jezgra i 1260 MHz za svih 512 MB memorije, što
nije zanemarljivo. Kartica je u odnosu na standardne 7800GT modele ionako dodatno
overklokovana, pa njene performanse nadmašuju dve GF7800GT kartice u SLI modu.
Treba znati da se većina GeForce 7800GT kartica teško može overklokovati preko
1200 MHz za memoriju (imaju 2.0ns module, pa je i 1150 MHz dobar rezultat),
a 1260 MHz je zaista sjajno, dok smo ubrzanjem jezgra ostali impresionirani,
pogotovo što znamo da se dve kartice u SLI režimu uvek dosta teže overklokuju
(doduše, novi drajveri omogućavaju overklok svake grafičke kartice posebno).
Zaključak
Kada su performanse u pitanju, možemo reći da je N7800GT Dual
najbrža kartica koju možete kupiti. Iako je krajnje neobična, i dalje se radi
o jednoj kartici. Ovaj monstrum radi brže i od dva GeForce 7800GT akceleratora
u SLI režimu, pa nema nikakve bojazni da custom PCB dizajn koji je
kreiran od strane third
party inženjera predstavlja bilo kakvo usko grlo. Možemo da budemo
zadovoljni činjenicom da postoje akceleratori sa dva tako snažna video
procesora, a u ASUS-u imaju pravo da budu ponosni na ovako izuzetno parče
hardvera. U poslednje vreme je postalo krajnje monotono testirati kartice
različitih brendova koje se razlikuju po nalepnici i eventualno boji štampane
ploče. U skorijoj budućnosti će biti moguće napraviti i sisteme sa dve
ovakve kartice (QuadGPU), koja bi u sistemima sa DualCore procesorima mogle
da predstavljaju jeftine radne stanice. Dokaz da su u ASUS-u mislili baš
na sve je i priložen kvalitetan AC transformator, iako su bez problema
mogli da kažu „naša kartica zahteva napajanje od minimum 550W, poželjno
750W“. Ako u sistem povežete dve GeForce 7800GT kartice (pogotovo skuplja,
overklokovana izdanja), morate mu obezbediti upravo napajanje od 500-ak
vati, što za N7800GT Dual nije neophodno, jer se napaja i preko eksternog
adaptera. ASUS svakako zaslužuje sve pohvale za inovativnost – ovako fantastično
parče hardvera iz perspektive korisnika koji planiraju da naprave snažan
SLI sistem, vredi tih 800-900 dolara, kolika je najavljena cena. Nažalost,
za nju vam je i dalje neophodan nForce 4 čipset, osim ako nVidia od nove
godine ne učini ustupak i omogući bar ovakvim „dvoglavim“ akceleratorima
da rade na non-SLI sistemima. Čak iako uspete da je naručite i postanete
njen vlasnik, pre toga proverite da li će stati u vaše kućište (dimenzije
smo naveli na drugoj strani testa), kao i da li će vaša ploča moći da je
„primi“. Spremite i veoma jak CPU (neki DualCore ili Athlon 64 FX), mnogo
brze memorije i brze hard diskove – jedino u takvom okruženju, N7800GT
Dual pokazuje šta može, i kao takav je najbrža grafička kartica koja postoji.
Zbog svega navedenog, ASUS Extreme N7800GT Dual zaslužuje našu prestižnu Innovative
Technology nagradu.
ASUS Extreme N7800GT Dual – Benchmark Innovative Technology Award
Karticu na test ustupio ASUS.