Branko Maksimović ASUS Radeon 9800 XT
Uvod
Kada je pre dva meseca ASUS-ov CEO za Istočnu Evropu održao predavanje na Pakom
Roadshow Eventu, a zatim i specijalno za Benchmark sajt dao ekskluzivan intervju
– saznali smo nekoliko stvari koje su vezane za proizvodnju video akceleratora
i dalje planove ove kompanije. Sean Chen nas je upoznao sa GameFace tehnologijom
i tendencijama da se ATI-jevi proizvodi podrže maksimalno, kao što je to do
sada bio slučaj sa grafičkim čipovima koji su stizali iz američke nVidie. Kada
smo prvi put saznali da Microstar proizvodi ATI Radeon bazirane video kartice,
ali ih ne prodaje pod svojim brendom, pomislili smo da bi i ASUS mogao iskoristiti
svoje proizvodne kapacitete na sličan način, ako to već ne čini. Iz ove kompanije
su uskoro stigle nepotvrđene informacije, u koje je bilo teže poverovati, pre
svega zbog toga što su tvrdile da će ASUS proizvoditi i pod svojim imenom prodavati
Radeon video akceleratore. Iako je ATI postajao sve jači, prihvatiti činjenicu
da jedan od najbližih nVidia partnera napravi takav poslovni potez, bilo je
zaista teško. Navodno potvrđena informacija o ASUS Radeon karticama, stigla
je nekoliko dana kasnije, ali smo se mi nadali da ćemo saznati nešto konkretnije
i to iz “prve ruke”. To se, na naše iznenađenje, i desilo…
Intervju sa pomenutim predstavnikom iz ASUS-a, možete pročitati na ovoj adresi. Na test je stigla sample kartica ASUS Radeon 9800 XT, koju ovom prilikom
predstavljamo, kao i Radeon 9600 XT, čiji ćete test moći da pročitate za nekoliko
dana. Odgovornima u ASUS-u je poznato da bez dobrog marketinškog pokrivanja
neke originalne implementirane, makar i potpuno beskorisne ideje, koja će biti
zaštitni znak i sastavni deo nove serije proizvoda, tržišni uspeh nije zagarantovan.
Tako su PR i CEO ASUS-a od samog starta pričali o GameFace tehnologiji, podršci
za Video In (koja, ruku na srce, konstantno nedostaje kod high end Radeon modela)
i unikatnim dizajnerskim rešenjima. Nakon podsećanja nekih činjenica, koje možete
naći na narednoj strani, ali i u testovima Radeona
9800 Pro i 9700
Pro, bićete potpuno spremni da nastavite čitanje.
R360 – nešto o video akceleratoru* U čemu se, zapravo razlikuju R350 (Radeon 9800Pro) i R360 (Radeon 9800XT)? Jednostavno,
u pitanju su isti čipovi, na različitim radnim frekvencijama. XT, prirodno, fabrički
dolazi podešen na višem radnom taktu, podržan memorijom koja je na višem radnom
taktu. Međutim, zbog čega je produkciona oznaka čipa drugačija? I nVidia je ponudila
nV38, identičan nV35 čipu, ali radi na višim frekvencijama. Jasno je da je sam
procesor doteran, da je nešto u produkcionoj liniji promenjeno, iako je arhitektura
ostala ista. Ono što je izvesno, jeste da Radeon 9800XT ima čip koji je napravljen
u razrađenijem procesu, dovoljno uhodanom da se mogu postići radne frekvencije
od preko 400 MHz bez potreba za nekim neortodoksnim hlađenjem. Pogrešno bi, međutim,
bilo kada bi rekli da je R360 identičan R350 procesoru. Kao što postoji optimizacija
softverskog koda, tako je moguće optimizovati proces proizvodnje. Postoje, uslovno
rečeno, delovi čipa koji prave probleme na određenim, višim frekvencijama (autor
teksta je imao R300 baziranu karticu koja je radila na frekvenciji od 390 MHz
u Direct X 8 testovima, dok bi za Direct X 9 testove maksimum bio na 370 MHz (isti
uslovi rada)).
Tako je Radeon 9800XT predviđen da radi na neobičnih 412 MHz, što je odličnih
8% više od prethodnog modela, dok je memorija ubrzana za 7% – radi na efektivnih
730 MHz. Ubrzanje u odnosu na Radeon 9800 Pro sa 256 MB nije toliko (već 4 %
za memoriju), ali je već jasno da je ATI ovo učinio da bi (osetno skuplji) model
sa više memorije bio brži, kako bi bar donekle bila opravdana razlika u ceni.
ATI Radeon 9800XT ne bi bio toliki specijalitet za ljubitelje brze i kvalitetne
gaming grafike, da nije tu i Catalyst 3.8 sa funkcijom Overdrive. Iako je RV350 izrađen u 0.13 mikronskom proizvodnom procesu, ATI se odlučio da
i R360 proizvede u već veoma razrađenom 150 nanometarskom procesu. Možda je još
jedan razlog za to bio i taj što se dobra većina probranih R300 GPU-ova ponašala
kako treba i na frekvencijama od 400 MHz. Kao i uvek, pripremili smo uporednu tabelu, koja poredi Radeon 9800 XT sa prethodnom
generacijom, i konkurentom GeForce FX 5900 /Ultra.
Bench-House
ATI Radeon 9800 PRO
ATI Radeon 9800 XT
NVIDIA GeForce FX 5900
NVIDIA GeForceFX 5900 Ultra
Proces
Proizvodnje
R350 0.15 Micron / 256-bit
R360 0.15 Micron / 256-bit
NV35 0.13 Micron / 256-bit
NV35 0.13 Micron / 256-bit
Broj
tranzistora
~110 Miliona
~110 Miliona
~135 Miliona
~135 Miliona
Memorijska
Magistrala
256-bit DDR / DDR II
256-bit DDR / DDR II
256-bit DDR
256-bit DDR
Piksel
Fillrate
3.04 Gpixela/s
3.04 Gpixela/s
3.78 Gpixela/s
3.86 Gpixela/s
Memorijski
Propusni Opseg
21.8 GB/s
22.6 GB/s
25.9 GB/s
27.2 GB/s
AGP
Standard
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x / PCI Express
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
Podržane
memorijske konfiguracije
128/256MB
128/256MB
128/256MB
128/256MB
Radni
takt jezgra
380 MHz
412 MHz
400 MHz
450 MHz
Radni
takt memorije
340 MHz (680 DDR)
365 MHz (730 DDR)
400 MHz (većina modela 425
MHz) (800 / 850 DDR)
450 MHz (900 DDR)
Tip
memorije
BGA 2.6 ns
BGA 2.2-2.6 ns
BGA 2.2 ns
BGA 2.2 ns
Broj
Pipeline-a
8
8
4*
4*
Broj
teksturnih jedinica po pipeline-u
1
1
2*
2*
Tekstura
po prolazu Single/Multi
8/8
8/8
4/8
4/8
Vertex
Shader jedinice
4
4
3
3
Br.
različitih instrukcija po V. Shaderu/ ukupan br. instrukcija sa ponavljanjem
256/65536
256/65536
256/65536
256/65536
Br.
tekstura po shaderu/teksturnih instrukcija
16/32
16/32
16/1024
16/1024
Br.
FPU instrukcija/ instrukcija po shaderu
64/96
64/96
16/1024
16/1024
Podržana
verzija Vertex Shader-a
2.0
2.0
2.0+
2.0+
Podržana
verzija Pixel Shader-a
2.0
2.0
2.0+
2.0+
Verzija
Direct X API-ja
9.0
9.0
9.0+
9.0+
Hardverski
tip FSAA
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Tehnike
optimizacije / specijalne tehnike
Hyper Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1
Hyper Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1
LMA III+ / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression, UltraShadow/Color Compression
LMA III+ / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression, UltraShadow/Color Compression
Integrisani
RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
IDCT, MC, DeInterlacing / nV35 internal (Third party encoder supported)
2 x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC,
DeInterlacing / nV35 internal encoder (Third party encoder supported)
Interna
RGBA paleta
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
Ponovićemo neke od noviteta koje su doneli R350/R360 čipovi. Za detaljnija objašnjenja,
pogledajte testove Radeon 9800 Pro i Radeon 9700 Pro kartica. Najvažniji novitet
je F-buffer, koja je u priči glavnog ATI-jevog PR menadžera dovedena u direktnu
vezu sa Doom III igrom. Naime, radi se o tehnici koja će omogućiti daleko brže
i preciznije izvršavanje kompleksnih stancil senki u engine-u koji se u potpunosti
oslanja na dinamičko osvetljenje. ATI-jev SmartShader, odnosno skup Pixel Shader jedinica, obogaćene su za F-buffer
podjedinicu, koja navodno omogućava izvršenje shader programa beskonačne dužine.
SmartShader 2.1 (kod Radeona R300 je nosio oznaku 2.0) donosi ATI-ju Shader podršku
koja prevazilazi Direct X 9 specifikaciju, pa je R350 Direct X 9++ kompatibilan.
Iako je ovo veoma apstraktno za navođenje, zbog čega ATI ne bi mogao da ima ++
kompatibilan akcelerator, kada je nVidia prva navela podršku za “Direct X 9+”.
Stvar je očigledno samo u marketingu.
F-buffer je skraćenica od “Fragment Stream FIFO buffer”, koji je, kao što se
vidi na uproštenoj shemi iznad, smešten pored FP kolor jedinice. Ako je shader
program duži od DX9 specifikacije ili, onoga što Shader jedinica može u tom
trenutku da odradi u jednom ciklusu, cela stvar mora da se podeli na prihvatljive
segmente. Izvršenje ostatka istog programa spušta performanse shadera jer se
čitava stvar obavlja ponovo (na teret vertex shadera, ostatka pixel shadera,
memorijskog bandwidth-a itd.), što znači da se vertex instrukcije, transformacija
trouglova, culling, semplovanje tekstura, efekti koje izvršava shader, stencil
i Z testiranje i priprema, anti-aliasing, filtering… obavljaju ponovo. Da
do toga ne bi došlo, F-buffer smešta ove informacije, na poseban način, sve
dok se ne izvrši ceo program. Ipak, sve će doći do izražaja tek onda kada Pixel
Shader 2.0 intenzivne igre budu svakodnevna pojava, pa se pojave one koje nadmašuju
tu specifikaciju i traže programe sa još dužim kodom. Slično kao i kod više
programabilnosti nV30 i nV35 procesora, cela stvar je malo apstraktnija u smislu
koliko sve to zaista može realno podići performanse. Ako je ograničena upotreba
F-Buffera svedena za sada i samo na OpenGL i Doom III, voleli bi da vidimo koliko
je to bolje/brže u odnosu na Radeon 9700 Pro, na istoj frekvenciji. SmoothVision 2.1 je takođe unapređen (odatle i skok na verziju višu za 0.1).
Optimizacija je urađena na polju memorijskog kontrolera koji je sada, naravno,
efikasniji. Bolje iskorištenje memorijskog bandwidth-a se može najbolje primetiti
u zahtevnim modovima, uz visok nivo Antialiasing-a i Anisotropica. Takođe, Color
Compression o kome smo dosta pričali u testu GeForce FX 5800 kartica, integrisan
je po prvi put u jedan ATI GPU, ili je bar prvi put pomenut. Color kompresija
je efikasna do odnosna 6:1, samo što je nikako ne možemo proveriti ili izmeriti,
pa se sa pravom možemo zapitati da li je odnos taj koji je dat ili, da li Color
Compression zaista postoji (u odnosu 6:1), ili je tu samo zato što je nVidia
navela da ga nV30 i nV35 imaju. Ako prenesemo ono što su oni naveli u svom Tech.
PDF-u, onda je Color Compression 6:1 integrisan i veoma efikasan, kao deo Smooth
Vision 2.1 sistema. Radeon 9800 XT poseduje takozvani Second Generation Cinematic Architecture,
što je pomalo pretenciozno od marketing odeljenja, s obzirom da se u odnosu
na stari R300 nije mnogo odmaklo kada je sama arhitektura u pitanju. Da ne govorimo
o tome da Cinematic kvalitet nije ni približno dostignut, ali to već nije samo
do ATI-ja ili nVidie već do cele IT industrije (softvera). Hyper Z III je takođe poboljšan, pa je sada nazvan Hyper Z III+. Glavni cache
unutar njega je optimizovan za high precision stencil buffer podatke. ATI je
oduvek bio slabiji na polju OpenGL-a, tako da smo i dalje ubeđeni da će nV kartice,
svaka u svojoj klasi, obavljati posao bolje nego ATI, kada je Doom III (engine)
u pitanju. Isto tako, Half Life 2 je više naklonjen kanadskom proizvođaču, pa
samo ostaje da se vidi šta će se desiti na proleće (kada se očekuju Half Life
i Doom III). *preuzeto iz testa koji se originalno nalazi na adresi: http://www.benchmark.co.yu/vidito.php?sid=4083&oliver=0
Kartica sa testa
U velikoj kutiji, čije dimenzije ne nadmašuje ni čuveno pakovanje Microstar
GeForce FX 59xx kartica, stiže prva i najjača ASUS Radeon video kartica. Pakovanje
je vrlo bogato, očit je trend pakovanja svega i svačega uz proizvod, pa se pored
kartice i uputstva na gomili našao i torbica za CD-ove. Video kabal sa četiri
konektora, kakve odavno viđamo kod GeForce kartica, sada dolazi i uz jednog performance
Radeon-a – verujemo da će mnogim igračima značiti opcija video ulaza.
Na Utility CD-u, nalaze se Catalyst 3.8 drajveri, posebno optimizovani od strane
ASUS-a (sa njima smo i testirali karticu), zatim softver koji koristi GameFace
tehnologiju, specifičnu po tome što omogućuje pozivanje video konferencing programa
za vreme igranja igre! Ako vi i vaši saigrači imate web kamere i ASUS Radeon 9xxx
kartice sa instaliranim GameFace programom, možete pozvati poseban prozor, koji
će prekriti jedan od uglova ekrana (i čiji položaj, dimenzije i transparentnost
možete podesiti u svakom trenutku) i dati prikaz igrača, ili više njih. Naravno,
i oni će videti vas, a da li će ovo barem malo zaživeti i u praksi, ostaje da
se vidi. Smart Doctor je poseban utility koji omogućava praćenje frekvencije i temperature
zasebno za jezgro i memoriju. Veoma je dopadljivo dizajniran, pa smo odlučili
da vam pokažemo nekoliko screenshotova…
Svakako, tu je i informacija o broju obrtaja ventilatora. Poprilično su tihi,
s obzirom na to da se vrte na oko 5300 do 5400 rpm.
Naravno, dinamički overkloking je moguć i kroz ovaj program – pa smo bili u mogućnosti
da istu stvar probamo i na generičkoj Club3D Radeon 9800 XT kartici (koju smo
“preimenovali” u ASUS-ovu (mada je bilo nekih problema, koji su usledeli verovatno
zbog različitih shema po kojima su kartice napravljene).
Jedna od najkorisnijih funkcija je mogućnost da usporite broj obrtaja ventilatora,
ako se kartica ne greje previše. Tako je, tokom nekog normalnog rada u Windows-u,
broj obrtaja ventilatora bio ustaljen na oko 3200 rpm, što u tihim mašinama
mnogo znači. Video Security II, sistem koji nam je poznat još od ASUS-ovih
GeForce Deluxe kartica. Instalirana aplikacija komunicira sa video kamerom, koja
aktivira snimanje u slučaju da se naredni frejm bitno promeni u odnosu na prethodne.
Tako će svaku aktivnost koja se odigra ispred nje snimiti na hard disk. Osetljivost
se, naravno može podesiti, da kamera ne bi snimala situacije kada kroz mračnu
sobu ili kancelariju proleti neki insekt. DigitalVCR II je aplikacija pomoću koje možete grebovati video sa bilo
kog video source-a. Korisnički interfejs je pojednostavljen, a postoje i expert
modovi u kojima je sada moguće pozvati bilo koji kodek ili čak eksternu aplikaciju
(ko je rekao VirtualDubJ?), koja će vršiti dekodovanje video zapisa. Potrebno
je da se ovo još malo razradi, pošto mi nismo uspeli da namestimo sve na pravi
način – ili VirtualDub i sa lowest priority setovanjima zauzima previše resursa
(u šta sumnjamo). Uz karticu dolaze i S-Video i kompozitni kablovi, kao i DVI-I adapter. Od igara
koje se isporučuju, prisutne su GunMetal, Battle Engine Aquilla, kolekcija od
6 demoa i aplikacije Ulead PhotoExpress i Cool3D. ASUS DVD Plejer je baziran na
starijoj verziji PowerDVD-a, a tu je i PowerDirector Pro, koji stiže sa potpisom
iste softverske kompanije (Cyberlink). Možda najbitniji propratni detalj jeste jedno manje parče kartona… na kome se
ispod greb-greb emulzije nalazi poseban broj. Donosioc ove kartice ima pravo da
uzme originalnu Half Life 2 igru, kada bude dostupna.
Da li će ovo biti ostvarljivo u našoj zemlji, nismo sigurni ali se bar nadamo.
U svakom slučaju, javićemo vam čim se igra kod nas legalno pojavi. ASUS Radeon 9800 XT Kutija u kojoj kartica stiže ima lepo dizajnirano naličje, i kao što smo već ustanovili,
velikih je dimenzija. I sam ASUS Radeon 9800 XT je nestandardna R360 kartica.
Počev od potpuno drugačijeg hlađenja i drugačije memorije, do PCB-a boje narandžine
kore (mnogo lepša od ASUS oker nijanse).
Konektori su raspoređeni standardno – DVI, S-Video i Analogni D-Sub. Na S-Video
konektoru je nalepljena oznaka standarda – PAL za naše tržište. Bakarni kuler
dominira samom karticom i čini je verovatno najelegantnijim high end Radeonom
ikada napravljenim. Upravo zbog ovog mega kulera, ATI je izmenio referentnu shemu
za R360 kartice. ASUS u potpunosti proizvodi svoju Radeon 9800XT karticu – od
PCB-a do hlađenja i asembliranja svega.
Tako su elektroliti i MOSFET-i raspoređeni tik uz D-Sub konektor, dok je RGB filter
premešten na drugu stranu ove desetoslojne štampane ploče. Profil od legure bakra
i kalaja (mali procenat), dobro je obrađen sa donje strane, pa ostvaruje dobar
kontakt sa jezgrom i memorijskim mikro čipovima.
Ugrađena je Hynix memorija, raspoređena sa obe strane štampe – po četiri sa
obe strane. Njeno vreme je 2.5ns, što odgovara frekvenciji od 800 MHz (DDR). To može da čudi,
obzirom na to da su Radeon 9800 Pro kartice sa 256 MB memorije (Sapphire 9800Pro
Ultimate Edition, npr.) imale Samsung-ove čipove od 2.2ns, iako su po defaultu
podešene na niže radne taktove. Layout memorije je, opšteprihvaćeni SGRAM Micro
Ball Grid Array.
Ako pogledamo drugu stranu štampe, i uporedimo je sa referentnom Radeon 9800
XT karticom (Club3D, npr. čiji test možete pronaći http://www.benchmark.co.yu/show_topics.php?toid=5
na ovoj lokaciji), doćićemo do zaključka da su neki od mikroprocesora premešteni
radi pravilnog integrisanja RageTheater čipa. U pitanju je stara verzija, koja
datira iz vremena Radeon 7xxx kartica, ali i dalje dovoljno dobra čak i u poređenju
sa Philips SAA7114H enkoderom. Jedna od informacija koju smo dobili, nagoveštava
i da ATI radi na novom RT (RageTheater 200 – Series 2xx) procesoru, koji će
imati hardversku MPEG4 podršku (realtime), mada je, praktično, sve još uvek
na nivou spekulacija. Ukupno gledano, u pitanju je kvalitetno napravljena kartica, koja neće zauzeti
dodatni PCI slot (mada u njega nije preporučljivo instalirati neku karticu zbog
boljeg dotoka hladnog vazduha) i koja vas, barem kada su izrada, završna obrada
i kvalitet komponenti u pitanju, neće razočarati.
Utisci o kartici Kartica se u radu ponaša vrlo stabilno, pruža izvanredno oštru sliku i ne pravi
buku veću od neke normale (mada se ne može reći da je šampion tišine). Ipak, moramo
uputiti minimalnu zamerku za BIOS, kome očigledno nedostaje još doterivanja. Sistem
se, od kako smo našu referentnu karticu zamenili ASUS Radeon 9800 XT video adapterom,
podizao nešto sporije, dok su igre ponekada znale da blokiraju. Kako smo sigurni
da nešto drugo eventualno nije uzrok za ovo? Recimo da smo toliko bili sigurni
u naš osećaj da je u pitanju BIOS kartice, da smo na sopstveni rizik ubacili bios
od generičke Radeon 9800 XT kartice (koji je disable-ovao Video In, a verovatno
i sam RT). Pogađate, sistem se tada ponašao isto kao i kada smo testirali Club3D
Radeon 9800XT – podizao se malo brže (tu ne mislimo samo na inicijalizaciju ploče
i sistema, nego i podizanja samog Windowsa). Naravno, da bi karticu mogli da vratimo
u ispravnom stanju, old.bin je vraćen i kartica je ponovo dobila svoj originalni
DeviceID.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 bios
v1.8 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
ASUS V9950 Ultra GeForce
FX 5900 Ultra 256 MB DDR – Detonator 44.03 MSI GeForce FX 5950 Ultra 256 MB DDR – Detonator 44.03 i ForceWare 52.16 Gigabyte ATi Radeon 9800Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.8 ASUS ATI Radeon 9800XT – 256 MB DDR – Catalyst 3.8
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CDRW Drive CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 + Critical preSP2 Rollup Direct X 9.0b nVidia nForce 3.13 drivers pack
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Aquamark 3 Commercial Plus Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.1
ATI Radeon 9800 XT i nVidia GeForce FX5950 kartice smo testirali sa Quality Texture
i MIP setovanjima.
OpenGL performanse – Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
OpenGL – SpecViewPERF 7.1 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i relevantan
test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa, možete
pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova. Kao što imate prilike da vidite, sada koristimo noviju verziju SpecPerf paketa
– 7.1, koji donosi modernije verzije poznatih test programa – složeniji 3dsmax
test program, koji simulira intenzivan rad u paketu 3D Studio Max (ne rendering,
već realtime prikaz (preview) u radnom prozoru). Takođe, design review test je
nešto složeniji (pa su rezultati nešto niži), mada se radi o istim OpenGL instrukcijama
kao i kod prethodne revizije SpecPerf paketa. DX test sada poziva neke osnovne
Shader instrukcije (ekvivalentne PS v1.1 i v1.2 koje odgovaraju DX verziji 8.0).
Lightscape test je takođe kompleksniji, a isto važi i za pro engineering i ugs03.
Shodno tome, dobijeni rezultati su nešto niži.
U većini testova, nVidia ima veliku prednost u odnosu na ATI karticu. Ugs-01 test
radi intenzivne vertex kalkulacije, dok dx-07 poziva neke Direct X instrukcije,
pa odlične performanse u ovim segmentima, daju R300 kartici ogromnu prednost.
Bez obzira na to GeForce FX kartice su ostavile bolji utisak u ovom relevantnom
benchmarku.
DirectX performanse (Gaming) Unreal Tournament 2003 Odlični UT2003, patchovan na verziju 2166, od sada samo u Direct3D izdanju. Testirali
smo, kao što znate, uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL,
mape koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u
jednu od najzahtevnijih.
Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Direct X performanse (benchmark programi) CodeCreatures Benchmark Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
na našem test poligonu. Rezultati su za nijansu (nekoliko promila) niži od kako
smo instalirali DirectX9.0b, ali u duhu zaštite od raznih virusa i worm-ova, bili
smo spremni i na ovakve gubitke.
Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
330.
S obzirom na to da su u pitanju drajveri koje patch 330 sprečava da “varaju”,
jasno je da i GeForce FX 5950 i 5900 Ultre kao kartice sa definitivno sporijim
izvršavanjem DX9 Pixel i Vertex Shadera, daje sasvim dobre rezultate. Da li ce
stvari mnogo da se promene izlaskom Direct X 9.1 verzije API-ja (ako isti uopšte
ugleda svetlost dana), ostaje da se vidi… Aquamark 3 Commercial Plus Novi benchmark program karakterističan po velikom broju mogućnosti za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Dat je prosečan broj frejmova u svih devet testova.
Zahtevni modovi Antialiasing
Anisotropic, Quality filter
Kombinovani modovi
Kao i ranije, u Antialiasing algoritmima, ATI kartice se ponašaju daleko bolje,
dok je nVidia marginalno brža u situacijama kada je primenjen Anisotropic filtering.
Overclocking Nismo bili preterano obradovani činjenicom da se na kartici nalazi memorija od
“samo” 2.5ns. Mnogo bi bilo bolje da je ASUS primenio neku memoriju sa latencijom
od 2.2 ili 2.0ns, jer bi tada overkloking mogućnosti bile više. Ovako smo sa standardnih
411 / 728 MHz (koliko očitava SmartDoctor), stigli do 485 / 805 MHz. Core nije
hteo da ide više od ove vrednosti – već 490 je bilo potpuno nestabilno, dok je
memorija bila sposobna da radi par desetina megahertza više, ali uz mnogo veću
količinu grešaka.
Kao što možete videti, potreban je malo jači sistem da bi Radeon 9800 XT na gotovo
500 MHz bio adekvatno iskorišten. Gledajući na ovaj način, verovatno se i ne isplati
overklokovati je…
Zaključak
ASUS je napravio sjajnu karticu i ostavio dobar utisak. Sve je urađeno sa stilom,
nadamo se samo da će cene na našem tržištu biti konkuretne ostalim proizvođačima.
Na snazi je apsolutni rat cena – sva sredstva su dozvoljena, a razlike između
zaraćenih strana veoma male. Najveća prednost Radeon 9800XT koja dolazi od ASUS-a,
je besplatan Half Life 2, makar i u vidu kupona. Ako se ne varamo, još samo
Sapphire i Built By ATI Radeon 9800 i 9600XT kartice stižu sa ovim kuponima.
Generalno, Radeon 9800XT nije za vlasnike Radeona 9800Pro ili čak Radeon 9700
Pro kartica, jer na tržištu ne postoje igre koje ne rade dovoljno brzo na R300
kartici, a ako se i pojave, ni Radeon 9800XT neće mnogo pomoći. Potvrdan je
odgovor na pitanje da li je Radeon 9800XT dovoljno brži od Radeona 9700 Pro
– svakako, pogotovo ako uzmemo u obzir i napredak Catalyst drajvera od verzije
3.0. Ako imate neki GeForce 4 ili Radeon 9200/9500Pro, i želite da odvojite
dosta novca za video podsistem (možda ste odustali od TFT monitora, na primer),
najbolje je da se odlučite za Radeon 9800XT. Njegova cena jeste visoka, ali
se za nju dobija mnogo toga. ASUS Radeon 9800XT zaslužuje preporuku, tim pre
što predstavlja kompletno rešenje. Za ljubitelje gadgets-a, tu su GameFace i
Video Security sistemi, a ako vam je potrebno malo više multimedije i dva ekrana,
tu su WDM drajveri & DigitalVCR, kao i HydraVision. Kartica je, kao što
možete primetiti, nešto brža od GeForce FX 5950 Ultra modela, ali je, zauzvrat,
FX 5950 Ultra i nešto povoljniji. Trka se nastavlja, a zanimljivije stvari će
početi da se dešavaju od proleća, sa pojavom PS3.0 standarda i Direct X verzije
9.1.
Karticu na test ustupila firma DirectLink.