ASUS Radeon 9800 XT

ASUS Radeon 9800 XT

Kada smo prvi put saznali da Microstar proizvodi ATI Radeon bazirane video kartice, ali ih ne prodaje pod svojim brendom, pomislili smo da bi i ASUS mogao iskoristiti svoje proizvodne kapacitete na sličan način. Usledio je Pakom Roadshow Event i stvari su postale daleko jasnije, a spekulacije se pretvorile u zvanične informacije.

    Sadržaj

      Branko Maksimović ASUS Radeon 9800 XT
      Uvod
      Kada je pre dva meseca ASUS-ov CEO za Istočnu Evropu održao predavanje na Pakom
      Roadshow Eventu, a zatim i specijalno za Benchmark sajt dao ekskluzivan intervju
      – saznali smo nekoliko stvari koje su vezane za proizvodnju video akceleratora
      i dalje planove ove kompanije. Sean Chen nas je upoznao sa GameFace tehnologijom
      i tendencijama da se ATI-jevi proizvodi podrže maksimalno, kao što je to do
      sada bio slučaj sa grafičkim čipovima koji su stizali iz američke nVidie. Kada
      smo prvi put saznali da Microstar proizvodi ATI Radeon bazirane video kartice,
      ali ih ne prodaje pod svojim brendom, pomislili smo da bi i ASUS mogao iskoristiti
      svoje proizvodne kapacitete na sličan način, ako to već ne čini. Iz ove kompanije
      su uskoro stigle nepotvrđene informacije, u koje je bilo teže poverovati, pre
      svega zbog toga što su tvrdile da će ASUS proizvoditi i pod svojim imenom prodavati
      Radeon video akceleratore. Iako je ATI postajao sve jači, prihvatiti činjenicu
      da jedan od najbližih nVidia partnera napravi takav poslovni potez, bilo je
      zaista teško. Navodno potvrđena informacija o ASUS Radeon karticama, stigla
      je nekoliko dana kasnije, ali smo se mi nadali da ćemo saznati nešto konkretnije
      i to iz “prve ruke”. To se, na naše iznenađenje, i desilo…

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Intervju sa pomenutim predstavnikom iz ASUS-a, možete pročitati na ovoj adresi. Na test je stigla sample kartica ASUS Radeon 9800 XT, koju ovom prilikom
      predstavljamo, kao i Radeon 9600 XT, čiji ćete test moći da pročitate za nekoliko
      dana. Odgovornima u ASUS-u je poznato da bez dobrog marketinškog pokrivanja
      neke originalne implementirane, makar i potpuno beskorisne ideje, koja će biti
      zaštitni znak i sastavni deo nove serije proizvoda, tržišni uspeh nije zagarantovan.
      Tako su PR i CEO ASUS-a od samog starta pričali o GameFace tehnologiji, podršci
      za Video In (koja, ruku na srce, konstantno nedostaje kod high end Radeon modela)
      i unikatnim dizajnerskim rešenjima. Nakon podsećanja nekih činjenica, koje možete
      naći na narednoj strani, ali i u testovima Radeona
      9800 Pro
      i 9700
      Pro
      , bićete potpuno spremni da nastavite čitanje.

      R360 – nešto o video akceleratoru* U čemu se, zapravo razlikuju R350 (Radeon 9800Pro) i R360 (Radeon 9800XT)? Jednostavno,
      u pitanju su isti čipovi, na različitim radnim frekvencijama. XT, prirodno, fabrički
      dolazi podešen na višem radnom taktu, podržan memorijom koja je na višem radnom
      taktu. Međutim, zbog čega je produkciona oznaka čipa drugačija? I nVidia je ponudila
      nV38, identičan nV35 čipu, ali radi na višim frekvencijama. Jasno je da je sam
      procesor doteran, da je nešto u produkcionoj liniji promenjeno, iako je arhitektura
      ostala ista. Ono što je izvesno, jeste da Radeon 9800XT ima čip koji je napravljen
      u razrađenijem procesu, dovoljno uhodanom da se mogu postići radne frekvencije
      od preko 400 MHz bez potreba za nekim neortodoksnim hlađenjem. Pogrešno bi, međutim,
      bilo kada bi rekli da je R360 identičan R350 procesoru. Kao što postoji optimizacija
      softverskog koda, tako je moguće optimizovati proces proizvodnje. Postoje, uslovno
      rečeno, delovi čipa koji prave probleme na određenim, višim frekvencijama (autor
      teksta je imao R300 baziranu karticu koja je radila na frekvenciji od 390 MHz
      u Direct X 8 testovima, dok bi za Direct X 9 testove maksimum bio na 370 MHz (isti
      uslovi rada)).
      Tako je Radeon 9800XT predviđen da radi na neobičnih 412 MHz, što je odličnih
      8% više od prethodnog modela, dok je memorija ubrzana za 7% – radi na efektivnih
      730 MHz. Ubrzanje u odnosu na Radeon 9800 Pro sa 256 MB nije toliko (već 4 %
      za memoriju), ali je već jasno da je ATI ovo učinio da bi (osetno skuplji) model
      sa više memorije bio brži, kako bi bar donekle bila opravdana razlika u ceni.
      ATI Radeon 9800XT ne bi bio toliki specijalitet za ljubitelje brze i kvalitetne
      gaming grafike, da nije tu i Catalyst 3.8 sa funkcijom Overdrive. Iako je RV350 izrađen u 0.13 mikronskom proizvodnom procesu, ATI se odlučio da
      i R360 proizvede u već veoma razrađenom 150 nanometarskom procesu. Možda je još
      jedan razlog za to bio i taj što se dobra većina probranih R300 GPU-ova ponašala
      kako treba i na frekvencijama od 400 MHz. Kao i uvek, pripremili smo uporednu tabelu, koja poredi Radeon 9800 XT sa prethodnom
      generacijom, i konkurentom GeForce FX 5900 /Ultra.

      Bench-House

      ATI Radeon 9800 PRO

      ATI Radeon 9800 XT

      NVIDIA GeForce FX 5900

      NVIDIA GeForceFX 5900 Ultra

      Proces
      Proizvodnje

      R350 0.15 Micron / 256-bit

      R360 0.15 Micron / 256-bit

      NV35 0.13 Micron / 256-bit

      NV35 0.13 Micron / 256-bit

      Broj
      tranzistora

      ~110 Miliona

      ~110 Miliona

      ~135 Miliona

      ~135 Miliona

      Memorijska
      Magistrala

      256-bit DDR / DDR II

      256-bit DDR / DDR II

      256-bit DDR

      256-bit DDR

      Piksel
      Fillrate

      3.04 Gpixela/s

      3.04 Gpixela/s

      3.78 Gpixela/s

      3.86 Gpixela/s

      Memorijski
      Propusni Opseg

      21.8 GB/s

      22.6 GB/s

      25.9 GB/s

      27.2 GB/s

      AGP
      Standard

      AGP 3.0 4x/8x

      AGP 3.0 4x/8x / PCI Express

      AGP 3.0 4x/8x

      AGP 3.0 4x/8x

      Podržane
      memorijske konfiguracije

      128/256MB

      128/256MB

      128/256MB

      128/256MB

      Radni
      takt jezgra

      380 MHz

      412 MHz

      400 MHz

      450 MHz

      Radni
      takt memorije

      340 MHz (680 DDR)

      365 MHz (730 DDR)

      400 MHz (većina modela 425
      MHz) (800 / 850 DDR)

      450 MHz (900 DDR)

      Tip
      memorije

      BGA 2.6 ns

      BGA 2.2-2.6 ns

      BGA 2.2 ns

      BGA 2.2 ns

      Broj
      Pipeline-a

      8

      8

      4*

      4*

      Broj
      teksturnih jedinica po pipeline-u

      1

      1

      2*

      2*

      Tekstura
      po prolazu Single/Multi

      8/8

      8/8

      4/8

      4/8

      Vertex
      Shader jedinice

      4

      4

      3

      3

      Br.
      različitih instrukcija po V. Shaderu/ ukupan br. instrukcija sa ponavljanjem

      256/65536

      256/65536

      256/65536

      256/65536

      Br.
      tekstura po shaderu/teksturnih instrukcija

      16/32

      16/32

      16/1024

      16/1024

      Br.
      FPU instrukcija/ instrukcija po shaderu

      64/96

      64/96

      16/1024

      16/1024

      Podržana
      verzija Vertex Shader-a

      2.0

      2.0

      2.0+

      2.0+

      Podržana
      verzija Pixel Shader-a

      2.0

      2.0

      2.0+

      2.0+

      Verzija
      Direct X API-ja

      9.0

      9.0

      9.0+

      9.0+

      Hardverski
      tip FSAA

      Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling

      Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling

      Tehnike
      optimizacije / specijalne tehnike

      Hyper Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame
      buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1

      Hyper Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame
      buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1

      LMA III+ / HSR / Z-buffer/Frame
      buffer compression, UltraShadow/Color Compression

      LMA III+ / HSR / Z-buffer/Frame
      buffer compression, UltraShadow/Color Compression

      Integrisani
      RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder

      2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
      MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated

      2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
      MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated

      Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
      IDCT, MC, DeInterlacing / nV35 internal (Third party encoder supported)

      2 x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC,
      DeInterlacing / nV35 internal encoder (Third party encoder supported)

      Interna
      RGBA paleta

      40-bitna (10-bita po boji)

      40-bitna (10-bita po boji)

      40-bitna (10-bita po boji)

      40-bitna (10-bita po boji)

      Ponovićemo neke od noviteta koje su doneli R350/R360 čipovi. Za detaljnija objašnjenja,
      pogledajte testove Radeon 9800 Pro i Radeon 9700 Pro kartica. Najvažniji novitet
      je F-buffer, koja je u priči glavnog ATI-jevog PR menadžera dovedena u direktnu
      vezu sa Doom III igrom. Naime, radi se o tehnici koja će omogućiti daleko brže
      i preciznije izvršavanje kompleksnih stancil senki u engine-u koji se u potpunosti
      oslanja na dinamičko osvetljenje. ATI-jev SmartShader, odnosno skup Pixel Shader jedinica, obogaćene su za F-buffer
      podjedinicu, koja navodno omogućava izvršenje shader programa beskonačne dužine.
      SmartShader 2.1 (kod Radeona R300 je nosio oznaku 2.0) donosi ATI-ju Shader podršku
      koja prevazilazi Direct X 9 specifikaciju, pa je R350 Direct X 9++ kompatibilan.
      Iako je ovo veoma apstraktno za navođenje, zbog čega ATI ne bi mogao da ima ++
      kompatibilan akcelerator, kada je nVidia prva navela podršku za “Direct X 9+”.
      Stvar je očigledno samo u marketingu.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      F-buffer je skraćenica od “Fragment Stream FIFO buffer”, koji je, kao što se
      vidi na uproštenoj shemi iznad, smešten pored FP kolor jedinice. Ako je shader
      program duži od DX9 specifikacije ili, onoga što Shader jedinica može u tom
      trenutku da odradi u jednom ciklusu, cela stvar mora da se podeli na prihvatljive
      segmente. Izvršenje ostatka istog programa spušta performanse shadera jer se
      čitava stvar obavlja ponovo (na teret vertex shadera, ostatka pixel shadera,
      memorijskog bandwidth-a itd.), što znači da se vertex instrukcije, transformacija
      trouglova, culling, semplovanje tekstura, efekti koje izvršava shader, stencil
      i Z testiranje i priprema, anti-aliasing, filtering… obavljaju ponovo. Da
      do toga ne bi došlo, F-buffer smešta ove informacije, na poseban način, sve
      dok se ne izvrši ceo program. Ipak, sve će doći do izražaja tek onda kada Pixel
      Shader 2.0 intenzivne igre budu svakodnevna pojava, pa se pojave one koje nadmašuju
      tu specifikaciju i traže programe sa još dužim kodom. Slično kao i kod više
      programabilnosti nV30 i nV35 procesora, cela stvar je malo apstraktnija u smislu
      koliko sve to zaista može realno podići performanse. Ako je ograničena upotreba
      F-Buffera svedena za sada i samo na OpenGL i Doom III, voleli bi da vidimo koliko
      je to bolje/brže u odnosu na Radeon 9700 Pro, na istoj frekvenciji. SmoothVision 2.1 je takođe unapređen (odatle i skok na verziju višu za 0.1).
      Optimizacija je urađena na polju memorijskog kontrolera koji je sada, naravno,
      efikasniji. Bolje iskorištenje memorijskog bandwidth-a se može najbolje primetiti
      u zahtevnim modovima, uz visok nivo Antialiasing-a i Anisotropica. Takođe, Color
      Compression o kome smo dosta pričali u testu GeForce FX 5800 kartica, integrisan
      je po prvi put u jedan ATI GPU, ili je bar prvi put pomenut. Color kompresija
      je efikasna do odnosna 6:1, samo što je nikako ne možemo proveriti ili izmeriti,
      pa se sa pravom možemo zapitati da li je odnos taj koji je dat ili, da li Color
      Compression zaista postoji (u odnosu 6:1), ili je tu samo zato što je nVidia
      navela da ga nV30 i nV35 imaju. Ako prenesemo ono što su oni naveli u svom Tech.
      PDF-u, onda je Color Compression 6:1 integrisan i veoma efikasan, kao deo Smooth
      Vision 2.1 sistema. Radeon 9800 XT poseduje takozvani Second Generation Cinematic Architecture,
      što je pomalo pretenciozno od marketing odeljenja, s obzirom da se u odnosu
      na stari R300 nije mnogo odmaklo kada je sama arhitektura u pitanju. Da ne govorimo
      o tome da Cinematic kvalitet nije ni približno dostignut, ali to već nije samo
      do ATI-ja ili nVidie već do cele IT industrije (softvera). Hyper Z III je takođe poboljšan, pa je sada nazvan Hyper Z III+. Glavni cache
      unutar njega je optimizovan za high precision stencil buffer podatke. ATI je
      oduvek bio slabiji na polju OpenGL-a, tako da smo i dalje ubeđeni da će nV kartice,
      svaka u svojoj klasi, obavljati posao bolje nego ATI, kada je Doom III (engine)
      u pitanju. Isto tako, Half Life 2 je više naklonjen kanadskom proizvođaču, pa
      samo ostaje da se vidi šta će se desiti na proleće (kada se očekuju Half Life
      i Doom III). *preuzeto iz testa koji se originalno nalazi na adresi: http://www.benchmark.co.yu/vidito.php?sid=4083&oliver=0

      Kartica sa testa

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      U velikoj kutiji, čije dimenzije ne nadmašuje ni čuveno pakovanje Microstar
      GeForce FX 59xx kartica, stiže prva i najjača ASUS Radeon video kartica. Pakovanje
      je vrlo bogato, očit je trend pakovanja svega i svačega uz proizvod, pa se pored
      kartice i uputstva na gomili našao i torbica za CD-ove. Video kabal sa četiri
      konektora, kakve odavno viđamo kod GeForce kartica, sada dolazi i uz jednog performance
      Radeon-a – verujemo da će mnogim igračima značiti opcija video ulaza.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Na Utility CD-u, nalaze se Catalyst 3.8 drajveri, posebno optimizovani od strane
      ASUS-a (sa njima smo i testirali karticu), zatim softver koji koristi GameFace
      tehnologiju, specifičnu po tome što omogućuje pozivanje video konferencing programa
      za vreme igranja igre! Ako vi i vaši saigrači imate web kamere i ASUS Radeon 9xxx
      kartice sa instaliranim GameFace programom, možete pozvati poseban prozor, koji
      će prekriti jedan od uglova ekrana (i čiji položaj, dimenzije i transparentnost
      možete podesiti u svakom trenutku) i dati prikaz igrača, ili više njih. Naravno,
      i oni će videti vas, a da li će ovo barem malo zaživeti i u praksi, ostaje da
      se vidi. Smart Doctor je poseban utility koji omogućava praćenje frekvencije i temperature
      zasebno za jezgro i memoriju. Veoma je dopadljivo dizajniran, pa smo odlučili
      da vam pokažemo nekoliko screenshotova…

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Svakako, tu je i informacija o broju obrtaja ventilatora. Poprilično su tihi,
      s obzirom na to da se vrte na oko 5300 do 5400 rpm.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Naravno, dinamički overkloking je moguć i kroz ovaj program – pa smo bili u mogućnosti
      da istu stvar probamo i na generičkoj Club3D Radeon 9800 XT kartici (koju smo
      “preimenovali” u ASUS-ovu (mada je bilo nekih problema, koji su usledeli verovatno
      zbog različitih shema po kojima su kartice napravljene).

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Jedna od najkorisnijih funkcija je mogućnost da usporite broj obrtaja ventilatora,
      ako se kartica ne greje previše. Tako je, tokom nekog normalnog rada u Windows-u,
      broj obrtaja ventilatora bio ustaljen na oko 3200 rpm, što u tihim mašinama
      mnogo znači. Video Security II, sistem koji nam je poznat još od ASUS-ovih
      GeForce Deluxe kartica. Instalirana aplikacija komunicira sa video kamerom, koja
      aktivira snimanje u slučaju da se naredni frejm bitno promeni u odnosu na prethodne.
      Tako će svaku aktivnost koja se odigra ispred nje snimiti na hard disk. Osetljivost
      se, naravno može podesiti, da kamera ne bi snimala situacije kada kroz mračnu
      sobu ili kancelariju proleti neki insekt. DigitalVCR II je aplikacija pomoću koje možete grebovati video sa bilo
      kog video source-a. Korisnički interfejs je pojednostavljen, a postoje i expert
      modovi u kojima je sada moguće pozvati bilo koji kodek ili čak eksternu aplikaciju
      (ko je rekao VirtualDubJ?), koja će vršiti dekodovanje video zapisa. Potrebno
      je da se ovo još malo razradi, pošto mi nismo uspeli da namestimo sve na pravi
      način – ili VirtualDub i sa lowest priority setovanjima zauzima previše resursa
      (u šta sumnjamo). Uz karticu dolaze i S-Video i kompozitni kablovi, kao i DVI-I adapter. Od igara
      koje se isporučuju, prisutne su GunMetal, Battle Engine Aquilla, kolekcija od
      6 demoa i aplikacije Ulead PhotoExpress i Cool3D. ASUS DVD Plejer je baziran na
      starijoj verziji PowerDVD-a, a tu je i PowerDirector Pro, koji stiže sa potpisom
      iste softverske kompanije (Cyberlink). Možda najbitniji propratni detalj jeste jedno manje parče kartona… na kome se
      ispod greb-greb emulzije nalazi poseban broj. Donosioc ove kartice ima pravo da
      uzme originalnu Half Life 2 igru, kada bude dostupna.
      Da li će ovo biti ostvarljivo u našoj zemlji, nismo sigurni ali se bar nadamo.
      U svakom slučaju, javićemo vam čim se igra kod nas legalno pojavi. ASUS Radeon 9800 XT Kutija u kojoj kartica stiže ima lepo dizajnirano naličje, i kao što smo već ustanovili,
      velikih je dimenzija. I sam ASUS Radeon 9800 XT je nestandardna R360 kartica.
      Počev od potpuno drugačijeg hlađenja i drugačije memorije, do PCB-a boje narandžine
      kore (mnogo lepša od ASUS oker nijanse).

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Konektori su raspoređeni standardno – DVI, S-Video i Analogni D-Sub. Na S-Video
      konektoru je nalepljena oznaka standarda – PAL za naše tržište. Bakarni kuler
      dominira samom karticom i čini je verovatno najelegantnijim high end Radeonom
      ikada napravljenim. Upravo zbog ovog mega kulera, ATI je izmenio referentnu shemu
      za R360 kartice. ASUS u potpunosti proizvodi svoju Radeon 9800XT karticu – od
      PCB-a do hlađenja i asembliranja svega.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Tako su elektroliti i MOSFET-i raspoređeni tik uz D-Sub konektor, dok je RGB filter
      premešten na drugu stranu ove desetoslojne štampane ploče. Profil od legure bakra
      i kalaja (mali procenat), dobro je obrađen sa donje strane, pa ostvaruje dobar
      kontakt sa jezgrom i memorijskim mikro čipovima.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Ugrađena je Hynix memorija, raspoređena sa obe strane štampe – po četiri sa
      obe strane. Njeno vreme je 2.5ns, što odgovara frekvenciji od 800 MHz (DDR). To može da čudi,
      obzirom na to da su Radeon 9800 Pro kartice sa 256 MB memorije (Sapphire 9800Pro
      Ultimate Edition, npr.) imale Samsung-ove čipove od 2.2ns, iako su po defaultu
      podešene na niže radne taktove. Layout memorije je, opšteprihvaćeni SGRAM Micro
      Ball Grid Array.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Ako pogledamo drugu stranu štampe, i uporedimo je sa referentnom Radeon 9800
      XT karticom (Club3D, npr. čiji test možete pronaći http://www.benchmark.co.yu/show_topics.php?toid=5
      na ovoj lokaciji), doćićemo do zaključka da su neki od mikroprocesora premešteni
      radi pravilnog integrisanja RageTheater čipa. U pitanju je stara verzija, koja
      datira iz vremena Radeon 7xxx kartica, ali i dalje dovoljno dobra čak i u poređenju
      sa Philips SAA7114H enkoderom. Jedna od informacija koju smo dobili, nagoveštava
      i da ATI radi na novom RT (RageTheater 200 – Series 2xx) procesoru, koji će
      imati hardversku MPEG4 podršku (realtime), mada je, praktično, sve još uvek
      na nivou spekulacija. Ukupno gledano, u pitanju je kvalitetno napravljena kartica, koja neće zauzeti
      dodatni PCI slot (mada u njega nije preporučljivo instalirati neku karticu zbog
      boljeg dotoka hladnog vazduha) i koja vas, barem kada su izrada, završna obrada
      i kvalitet komponenti u pitanju, neće razočarati.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Utisci o kartici Kartica se u radu ponaša vrlo stabilno, pruža izvanredno oštru sliku i ne pravi
      buku veću od neke normale (mada se ne može reći da je šampion tišine). Ipak, moramo
      uputiti minimalnu zamerku za BIOS, kome očigledno nedostaje još doterivanja. Sistem
      se, od kako smo našu referentnu karticu zamenili ASUS Radeon 9800 XT video adapterom,
      podizao nešto sporije, dok su igre ponekada znale da blokiraju. Kako smo sigurni
      da nešto drugo eventualno nije uzrok za ovo? Recimo da smo toliko bili sigurni
      u naš osećaj da je u pitanju BIOS kartice, da smo na sopstveni rizik ubacili bios
      od generičke Radeon 9800 XT kartice (koji je disable-ovao Video In, a verovatno
      i sam RT). Pogađate, sistem se tada ponašao isto kao i kada smo testirali Club3D
      Radeon 9800XT – podizao se malo brže (tu ne mislimo samo na inicijalizaciju ploče
      i sistema, nego i podizanja samog Windowsa). Naravno, da bi karticu mogli da vratimo
      u ispravnom stanju, old.bin je vraćen i kartica je ponovo dobila svoj originalni
      DeviceID.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)

      Matična ploča

      Abit NF7-S v2.0 bios
      v1.8 – powered by Chieftec Dragon 400W

      Memorija

      2x 256MB PC3200 Corsair
      XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0

      Hard Disk

      IBM DeskStar DTLA 120GXP
      “Death Star” 60 GB

      Video Karte

      ASUS V9950 Ultra GeForce
      FX 5900 Ultra 256 MB DDR – Detonator 44.03 MSI GeForce FX 5950 Ultra 256 MB DDR – Detonator 44.03 i ForceWare 52.16 Gigabyte ATi Radeon 9800Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.8 ASUS ATI Radeon 9800XT – 256 MB DDR – Catalyst 3.8

      Monitor

      Samsung SyncMaster
      959NF

      Cooling

      Thermaltake TT7+

      DVD uređaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      CDRW uređaj

      Sony CDRW Drive CRX220E1

      Operativni sistem

      Windows XP Service
      Pack 1 + Critical preSP2 Rollup Direct X 9.0b nVidia nForce 3.13 drivers pack

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Aquamark 3 Commercial Plus Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.1

      ATI Radeon 9800 XT i nVidia GeForce FX5950 kartice smo testirali sa Quality Texture
      i MIP setovanjima.

      OpenGL performanse – Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
      više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
      sa x86 optimizovanim dll-ovima.

      Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
      Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      OpenGL – SpecViewPERF 7.1 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
      neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
      tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
      sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i relevantan
      test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa, možete
      pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova. Kao što imate prilike da vidite, sada koristimo noviju verziju SpecPerf paketa
      – 7.1, koji donosi modernije verzije poznatih test programa – složeniji 3dsmax
      test program, koji simulira intenzivan rad u paketu 3D Studio Max (ne rendering,
      već realtime prikaz (preview) u radnom prozoru). Takođe, design review test je
      nešto složeniji (pa su rezultati nešto niži), mada se radi o istim OpenGL instrukcijama
      kao i kod prethodne revizije SpecPerf paketa. DX test sada poziva neke osnovne
      Shader instrukcije (ekvivalentne PS v1.1 i v1.2 koje odgovaraju DX verziji 8.0).
      Lightscape test je takođe kompleksniji, a isto važi i za pro engineering i ugs03.
      Shodno tome, dobijeni rezultati su nešto niži.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      U većini testova, nVidia ima veliku prednost u odnosu na ATI karticu. Ugs-01 test
      radi intenzivne vertex kalkulacije, dok dx-07 poziva neke Direct X instrukcije,
      pa odlične performanse u ovim segmentima, daju R300 kartici ogromnu prednost.
      Bez obzira na to GeForce FX kartice su ostavile bolji utisak u ovom relevantnom
      benchmarku.

      DirectX performanse (Gaming) Unreal Tournament 2003 Odlični UT2003, patchovan na verziju 2166, od sada samo u Direct3D izdanju. Testirali
      smo, kao što znate, uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL,
      mape koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u
      jednu od najzahtevnijih.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
      da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
      Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
      apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
      Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
      broja.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Direct X performanse (benchmark programi) CodeCreatures Benchmark Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
      Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
      smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
      na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
      količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
      ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
      tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
      na našem test poligonu. Rezultati su za nijansu (nekoliko promila) niži od kako
      smo instalirali DirectX9.0b, ali u duhu zaštite od raznih virusa i worm-ova, bili
      smo spremni i na ovakve gubitke.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
      komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
      330.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      S obzirom na to da su u pitanju drajveri koje patch 330 sprečava da “varaju”,
      jasno je da i GeForce FX 5950 i 5900 Ultre kao kartice sa definitivno sporijim
      izvršavanjem DX9 Pixel i Vertex Shadera, daje sasvim dobre rezultate. Da li ce
      stvari mnogo da se promene izlaskom Direct X 9.1 verzije API-ja (ako isti uopšte
      ugleda svetlost dana), ostaje da se vidi… Aquamark 3 Commercial Plus Novi benchmark program karakterističan po velikom broju mogućnosti za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Dat je prosečan broj frejmova u svih devet testova.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Zahtevni modovi Antialiasing

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Anisotropic, Quality filter

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Kombinovani modovi

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Kao i ranije, u Antialiasing algoritmima, ATI kartice se ponašaju daleko bolje,
      dok je nVidia marginalno brža u situacijama kada je primenjen Anisotropic filtering.

      Overclocking Nismo bili preterano obradovani činjenicom da se na kartici nalazi memorija od
      “samo” 2.5ns. Mnogo bi bilo bolje da je ASUS primenio neku memoriju sa latencijom
      od 2.2 ili 2.0ns, jer bi tada overkloking mogućnosti bile više. Ovako smo sa standardnih
      411 / 728 MHz (koliko očitava SmartDoctor), stigli do 485 / 805 MHz. Core nije
      hteo da ide više od ove vrednosti – već 490 je bilo potpuno nestabilno, dok je
      memorija bila sposobna da radi par desetina megahertza više, ali uz mnogo veću
      količinu grešaka.

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      Kao što možete videti, potreban je malo jači sistem da bi Radeon 9800 XT na gotovo
      500 MHz bio adekvatno iskorišten. Gledajući na ovaj način, verovatno se i ne isplati
      overklokovati je…

      Zaključak

      Testovi graficke kartice ASUS Radeon 9800 XT

      ASUS je napravio sjajnu karticu i ostavio dobar utisak. Sve je urađeno sa stilom,
      nadamo se samo da će cene na našem tržištu biti konkuretne ostalim proizvođačima.
      Na snazi je apsolutni rat cena – sva sredstva su dozvoljena, a razlike između
      zaraćenih strana veoma male. Najveća prednost Radeon 9800XT koja dolazi od ASUS-a,
      je besplatan Half Life 2, makar i u vidu kupona. Ako se ne varamo, još samo
      Sapphire i Built By ATI Radeon 9800 i 9600XT kartice stižu sa ovim kuponima.

      Generalno, Radeon 9800XT nije za vlasnike Radeona 9800Pro ili čak Radeon 9700
      Pro kartica, jer na tržištu ne postoje igre koje ne rade dovoljno brzo na R300
      kartici, a ako se i pojave, ni Radeon 9800XT neće mnogo pomoći. Potvrdan je
      odgovor na pitanje da li je Radeon 9800XT dovoljno brži od Radeona 9700 Pro
      – svakako, pogotovo ako uzmemo u obzir i napredak Catalyst drajvera od verzije
      3.0. Ako imate neki GeForce 4 ili Radeon 9200/9500Pro, i želite da odvojite
      dosta novca za video podsistem (možda ste odustali od TFT monitora, na primer),
      najbolje je da se odlučite za Radeon 9800XT. Njegova cena jeste visoka, ali
      se za nju dobija mnogo toga. ASUS Radeon 9800XT zaslužuje preporuku, tim pre
      što predstavlja kompletno rešenje. Za ljubitelje gadgets-a, tu su GameFace i
      Video Security sistemi, a ako vam je potrebno malo više multimedije i dva ekrana,
      tu su WDM drajveri & DigitalVCR, kao i HydraVision. Kartica je, kao što
      možete primetiti, nešto brža od GeForce FX 5950 Ultra modela, ali je, zauzvrat,
      FX 5950 Ultra i nešto povoljniji. Trka se nastavlja, a zanimljivije stvari će
      početi da se dešavaju od proleća, sa pojavom PS3.0 standarda i Direct X verzije
      9.1.

      Karticu na test ustupila firma DirectLink.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test