Na nekoj roadshow prezentaciji, kompanija ATI Multimedia bi iznela uglavnom dobre
poslovne rezultate u proteklom periodu. Još od predstavljanja jezgra za Radeon
8500 video akceleratore, ovaj kanadski dizajner grafičkih procesora ne zna za
promašaje. Ali, tek pojavom R300 VPU-a, ATI je uspeo da preuzme tron od do tada
neprikosnovene nVidia-e. Radeon 9700 Pro je bio prvi DirectX 9 grafički procesor,
daleko brži od GeForce 4 Ti4600, koristio je AGP 3.0 standard i što je najvažnije,
doneo je viši kvalitet prikaza 3D renderovane grafike (tu ne mislimo na nove DirectX
funkcije, već prevashodno na način prikazivanja tekstura i eliminisanje nazubljenosti
na ivicama objekata i tekstura).
Nakon toga, naš test Radeona
9700 Pro, pokazao je koliko je R300 jezgro zapravo moćno, ali tek posle
testa video kartica Radeon
9500 i Radeon 9500
Pro , postalo je jasno i koliko je pametno osmišljen njegov dizajn. Preporučujemo
ova tri teksta jer je test koji sada čitate samo nadogradnja već postojećih,
koji su se isto za temu imali R300 grafički čip. Pošto je predstavljen Radeon
9700 Pro, sa brzinom memorije od 310MHz (efektivno 620MHz), i bandwidth-om koji
se bliži cifri od 20 GB u sekundi (256-bit memorijska magistrala), i radnim
taktom od 325MHz, kao i njegov sporiji rođak, Radeon 9700 (većina modela 290/275MHz),
bilo je jasno da će ubrzo doći i trenutak kada će ATI odgovoriti žestoko i u
srednjoj i nižoj klasi. Zapravo, u nižoj klasi je do tada vladao Radeon 9000,
nešto višoj je pripadao 9000Pro i stari šampion Radeon 8500 (grafički procesori
RV250 i R200, respektivno). Sve ove kartice su takođe detaljno prikazane na
Benchmark sajtu. Ipak, ATI je odlučio da i nižoj klasi ponudi full feature kartice,
sa svim mogućnostima koje nudi novi Radeon 9700 Pro, uz naravno nešto niže performanse,
ali i osetno nižu cenu. Tako je nastao Radeon 9500, prvo model sa 64MB a onda
i celih 128MB video memorije. Kao što smo već više puta pisali, Radeon 9500
pokreće takođe nemodifikovan R300 GPU, koji radi na 275MHz. Layout same kartice,
uz ovoga puta osmoslojni PCB, ostao je istovetan kao i kod najskupljeg R300
Radeona, osim što su se memorijski moduli našli iznad samog GPU-a, sa obe strane
štampe. Kao što smo to jednom već ilustrovali i objasnili, Radeon 9500 ima čak
i gotovo identičan BIOS, koji se razlikuje od BIOS-a kod moćnijeg modela po
tome što “govori” kartici da koristi samo četiri od raspoloživih osam pixel
pipeline jedinice. Kako je fillrate praktično prepolovljen, a sam R300 GPU projektovan
da radi sa osam pipeline-a, kod Pixel Shader intenzivnih testova, a i ostalih
Radeon 9500 prolazi dosta dosta lošije od Radeona 9700 Pro. Još jedan razlog
za to je i memorijska magistrala koja je svedena na 128-bita kod modela 9500.
Zapravo, drugi deo memorijskog kontrolera (drugih “128-bita) na mestu gde se
kod Radeona 9700 Pro nalaze moduli, ima prazna mesta, pa je tako model Radeona
sa 128MB memorije, imao punu 256-bit memorijsku magistralu, te je bio daleko
brži od verzije sa 64MB. Naravno, ne zbog toga što ima duplo više memorije,
mada zna da utiče na performanse, već zbog 256-bitne širine magistrale. Međutim,
po internet diskusijama se pojavio i određeni fajl koji u 9500 Non Pro sa 64MB
modelu “budi” dodatna četiri pipeline-a te se kartica u velikom broju slučaja
ponaša kao pravi Radeon 9500 Pro. U slučaju da je u pitanju Radeon 9500 sa 128MB,
koji još ima 256-bit memorijski bus, otključavanje kartice na punih osam pipeline-a
pretvara 9500 Non Pro u Radeon 9700, ili čak 9700 Pro, ako ga dodatno ubrzate
na 325/310MHz. Ipak, neki od R300 GPU-ova su odbijali da rade kako treba sa
svih osam otključanih pipeline-a, međutim to je bilo u prvih nekoliko serija
Radeon 9500 kartica, dok su još korišteni delom defektni R300 čipovi. Kada je
cela stvar oko prepravljanja uzela maha, ATI se pobrinuo da ne ugrozi prodaju
najjačih modela (jer su korisnici dobijali top performanse za manje od 200 dolara,
za koje inače “moraju da plate” duplo više), i Radeon 9500 i 9500 Pro modeli
sa 128MB su imali memorijske module spakovane u jedan red iznad GPU-a, sa obe
strane štampe, i poznati su kao “modeli koji ne koriste Radeon 9700 layout”.
Radeon 9500 Pro, koji je najmanje zanimljiv jer ne može dodatno da se modifikuje
(za razliku od R9500 64MB koji može da postane 9500 Pro, što ATI nije mogao
da spreči, i Radeona 9500 128MB koji je mogao da postane Radeon 9700(Pro), što
je ATI uspeo da spreči minimalnom izmenom dizajna), ipak je veoma dobra kartica,
i autor ovih redova joj je predvideo veliki tržišni uspeh. S obzirom da se radi
o kartici koja ima R300 GPU sa svih osam otključanih pipeline-a, jedina stvar
koja je odvaja, po performansama, od Radeona 9700, jeste magistrala od 128-bita.
Ipak, performanse su i tako veoma dobre, pa je prestignut ne samo direktan konkurent
(koji je cenovno određen) GeForce 4 Ti4800SE, već u najvećem broju scenarija
i Ti4800 (Ti4600 8x). Ova kartica bi mogla da se žestoko približi i Radeonu
9700, zahvaljujući visokim radnim učestanostima, ali i mogućnostima za overklokovanje.
Built by ATI, Sapphire i HIS su poznati proizvođači, koji su se najbolje pokazali
na ovom polju, pa gotovo svaki Radeon 9500 Pro sa početnih 275 MHz, dostiže
i 360 MHz, a uz dodatno ili modifikovano hlađenje i blizu 400MHz. Peformanse
se, naravno, ovakvim zahvatima dobrano podižu, pa je ATI učinio još jedan korak
da napravi modelu 9700 još mesta na tržištu. Nove serije Radeon 9500 Pro dolaze
sa zaključanim BIOS-ima, međutim, za poznavaoce materije ništa nije tolika tajna,
pa su se pojavili i modifikovani BIOS fajlovi, kao i uputstva kako modifikovati
sopstveni, naravno, ako imate hrabrosti. Možete posetiti i naš forum, da se
u to uverite.
Radeon 9600TX?
Pošto je nVidia najavila nV31 i nV34 bazirane GeForce FX 5600 i FX5200 kartice
(obične i brže, Ultra verzije), ATI je odlučio da prati trend koji je konkurent
sam postavio (šestomesečni ciklus), pa su najavljeni Radeon 9200 i 9600 Pro.
Uz to, bez velike pompe, predstavljen je Radeon 9800 Pro, logičan nastavak Radeona
9700 Pro. Dok čekamo novog kralja, koji u sebi krije dorađeno R300 jezgro (R350),
moramo priznati da su nas zainteresovali modeli 9200 i 9600. Model sa oznakom
9200 je prethodno najavljen kao, po nekim izvorima preimenovani Radeon 8500
sa AGP 8x podrškom. Po nekim drugim izvorima, Radeon 9200 je bila kartica koja
koristi jezgro RV250, sa AGP 8x podrškom, koje je nazvano RV280. RV280 ima 36
miliona tranzistora i zato je veoma jeftino u proizvodnji. Radeon 9200 je podešen
za 250 MHz za core, odnosno 200 MHz za memoriju, međutim, prema prvim informacijama
i core i memorija mogu da postignu preko 300 MHz, tako da će ovaj model biti
odlična kupovina ako cene zaista budu niže od 100e.
Radeon 9600 koristi novi R(V)350 GPU, koji bi je i prvi ATI-jev grafički čip
izrađen u 0.13 mikronskom procesu proizvodnje. TSMC je, izgleda, odradio daleko
bolji posao za ATI, pa su prema prvim testovima, R9600 i R9600 Pro veoma overklokabilni
(pominju se cifre koje prevazilaze i 500 MHz!). Ipak, R300 je daleko složeniji
GPU, barem prema broju tranzistora unutar jezgra. Iako se radi o punoj DX9 kompatibilnosti,
broj Pipeline jedinica je smanjen na četiri uz samo jednu TMU jedinicu, dok
je broj Vertex Shader jedinica sveden na dva. Radeon 9600 Pro bi trebalo da
ima podešeno jezgro na 400 MHz, a memoriju na 300 MHz, dok bi 9600 radio na
325/200MHz, oba uz 128-bitnu memorijsku magistralu. Radeon 9600 Pro bi, bez
obzira na to što je ipak inferiorniji, ipak trebalo da bude blizu Radeona 9500
Pro po performansama, pre svega što ima mogućnosti da se dodatno ubrza, pa se
ponavlja situacija kada su se pojavili Radeon 9000 modeli koji su, iako sa većim
brojem u nazivu, inicijalno imali niže performanse od Radeona 8500.
ATI je proveo nešto više vremena projektujući R350 i doterujući 0.13 mikronski
proces sa TSMC-om, nego što je to očekivao, pa su prve kartice sa Radeon 9600
imenom, bile jako čudne. Pre svega, nazivu je dodat sufiks TX, a same kartice
su navodno izrađene u Microstarovim proizvodnim pogonima, koriste R300 grafički
procesor i dosta drugačiju referentnu shemu. U redu, krenimo redom.
Medion – Radeon 9600TX
Ako ranije verovatno niste čuli za kompaniju Medion, ne brinite, dobro ste
informisani, jer se ne radi o kompaniji kakve su Gigabyte, Hercules ili Sapphire.
U pitanju je distributer koji više bavi sklapanjem brand računara i ostale opreme,
ili namenski osmišljenih konfiguracija koji se poručuju u većim serijama. Dakle
u prodavnicama sa retail robom nikada nećete naići na proizvod sa Medion potpisom.
Naime, sam gigant ATI je naručio veću količinu Radeon 9600 kartica od kompanije
Medion, koje bi se našle u brand mašinama, namenjenim retail prodaji sa ciljem
da to budu jeftine grafičke radne stanice. Medion se onda obratio Microstar-u,
kao najvećem proizvođaču grafičkih kartica, pa je tako Radeon 9600TX prva ATI
serija kartica koju je proizveo ovaj IT gigant. Ipak, identitet MSI-ja kao nVidia
partnera broj 1. nikako nije ugrožen, jer se nigde na samoj kartici ne može
naći njihov logo.
Sufiks TX je dodat da bi se napravila razlika u odnosu na običan Radeon 9600
(Pro) koji tek treba da počne svoj tržišni život. Medion Radeon 9600 TX koji
je do nas, a i do drugih tržišta, stigao kao najklasičniji OEM proizvod, što
će reći bez ambalaže odnosno kutije, bez CD-ova sa igrama i drajverima, bez
tehničke podrške, bez imena… (?) Upravo tako, i bez imena, ali to ćemo razjasniti
nakon predstavljanja kartice.
Kao što odelo ne čini čoveka, ni o Medion Radeon 9600 TX kartici ne treba suditi
po izgledu. Navikli smo da nam veliki retail proizvođači nude video akceleratore
sa šarenim, lepo izbrušenim i obrađenim kulerima, PCB štampom u boji i ostalim
propratnim sitnicama, manje ili više važnim. Radeon 9600 TX više liči na neki
no-name GeForce 3 Ti200, jer je layout sve samo ne sličan ostalim R300 baziranim
modelima. Zapravo, MSI je iskoristio sve dobre osobine Radeon 9600 layouta (RV350),
koji je manje komplikovan, jeftiniji i fleksibilniji za izradu od Radeon 9500/9700
dizajna.
Kako kartica sa testa koristi R300 GPU, jasno je da memorijski moduli u jednom
redu znače i da je magistrala 128-bitna. Jezgro je podešeno na 300 MHz, dakle
za 25 MHz više nego kod Radeon 9500 Pro modela, dok memorija radi na 270 MHz.
Isto tako, u R300 jezgru, otključano je svih osam pipeline-a. Primetan je i
konektor za dodatno napajanje, poput onog kod ostalih novih Radeon kartica,
osim što ga, ovoga puta, nije neophodno priključiti, jer kartica identično radi
i sa i bez dodatnog napajanja.
Zeleni PCB i nešto manji broj otpornika i kondenzatora nego što je to slučaj
sa ATI R300 dizajnom, prave razliku već na prvi pogled. Čudan kuler napravljen
od još čudnije legure aluminijuma, potpisan je od strane poznate firme Sunon,
koja u proizvodnom programu ima mnogo različitih rashladnih uređaja za kompjuterske
komponente. Na PCB-u se vidi i mesto za RageTheater čip (možda je layout “kompatibilan”
i sa Radeon 9200 GPU-om), a tu su i dva D-Sub izlaza. Prava je šteta što DVI-I
konektor ne postoji, činjenica je da će karticu zaobići sve češći vlasnici kvalitenijih
TFT monitora. Još čudnije je što je za jedan D-Sub izlaz iskorišteno 3-way filtriranje
signala koje je primenjeno kod GeForce 4 Ti kartica, dok je za drugi klasičan
ATI RGB filter koji je viđen na recimo Radeon 8500 modelima.
Ugrađena memorija je TSOP tipa, što je opet iznenađenje, jer su svi R300 modeli
radili sa BGA memorijom. Njeno vreme latencije je 3.6ns, što znači da mora da
radi na 278 MHz. Uz to, kartica ima i S-Video i kompozitni TV out priključak,
ali uz nju ne stižu nikakvi kablovi. Još jednom treba reći, kartica stiže samo
u antistatičkoj kesici…
Instalacija i utisci o kartici
Rekli smo da Medion kartica sa testa nema ni ime, i bili smo u pravu… Nijedni
Catalyst drajveri je neće prepoznati, kao da nije uopšte u pitanju ATI Radeon.
Potrebno je da u Device Manageru krenete proceduru dodavanja novog hardvera,
kategorije grafičke kartice, a onda da kliknete na “have disk…” i u spisku silnih
Radeon modela koje Catalyst drajveri, kao UDA upravljački programi podržavaju,
izaberete neki od R300 baziranih. Dakle, sasvim je svejedno da li će to biti
Radeon 9500, 9500 Pro, 9500/9700, 9700 ili 9700 Pro… Potrebno je naravno instalirati
i primarni i sekundarni izlaz, kao da se radi o dve kartice, što je i slučaj
sa svim novim Radeonima. Nakon toga, kartica u RivaTuneru, koji je jedini i
prepoznaje kao “128-bit R300 with 128MB of video ram.”, prikazuje da core radi
na 300MHz a memorija na 270 MHz.
Slika u 2D-u je zaista sjajna, sve do rezolucije 1600 x 1200, dok u recimo
2048 x 1536, Sapphire ili built by ATI Radeon 9700 ili 9500 Pro imaju daleko
oštriji prikaz. Svakako, Medion Radeon 9600TX ima isti 2D prikaz kao i GeForce
4 Ti4200 od Microstara, koji nam je prethodno bio u test konfiguraciji. Čak
nismo morali da podešavamo poziciju i veličinu slike na Samsung 959NF monitoru
jer je bila i dalje na svom mestu do poslednjeg piksela, što do sada nismo videli…
Da nismo promenili drajvere, rekli bi smo da je u mašini i dalje stari MSI TI4200. Kartica je veoma stabilna u radu, i bez obzira na nešto tiši i sporiji kuler,
nije šampion u pregrevanju. Sve igre koje rade sa Radeon 9500 i 9700 modelima,
radiće savršeno i sa 9600tx karticom, pa je naše iskustvo sa testiranja vrlo
pozitivno. Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2100
MHz (133*15.5)
Matična ploča
Abit KD7-RAID – powered by Chieftec Dragon 300W
Memorija
512MB PC2100 133MHz
(CAS 2, 2-5-2, 1T, 4 Way, Turbo)
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
MSI GeForce FX 5800 128 MB DDRII – Detonatori 43.45 Medion ATi Radeon 9600TX – 128 MB DDR- Catalyst 3.2
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
OpenGL performanse – Quake III
Iako je u pitanju već četiri godine star grafički engine, najava
za još neke igre bazirane na njemu (a tu pre svega mislimo na nastavak igre
Jedi Knight 2), kao i nedostatak kvalitetnih OpenGL test programa, učinile su
da jednostavno nastavimo da testiramo kroz ovu igru, kao i naše kolege iz inostranstva.
Testirali smo samo u 32-bitnoj paleti, jer 16-bitnu više gotovo da ne možete
ni selektovati u novim igrama.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1, r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame uključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
Možda se čini da je malo nefer porediti kartice koje ne pripadaju istim cenovnim
rangovima, ali možda bi bilo zanimljivo pogledati kako se u kojoj situaciji ponašaju
različite arhitekture, testirane u različitim programima. Quake, naravno, ceni
svaki megahertz, pa je tako 400 MHz za core i 800 MHz kod modela GeForce FX 5800,
odnelo prevagu. OpenGL performanse – UT2003 Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
uz više performanse i nedostatak stancil buffer senki, dok su particle efekti
realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Takođe, drugačiji, OpenGL codepath
u samom engine-u, usmeren je ka shading rasterizer T&L engine-u, pa i kartice
koje nemaju podršku za PS i VS prikazuju sve efekte kao i kartice novije generacije.
Kao i uvek, naša setovanja su na apsolutnom maksimumu, tj. koristili smo MaxQuality.ini
iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno promeniti u UT2003.ini).
Izgleda da je nVidia dosta ispred svog, nazovi konkurenta. Da li je ipak, u tolikom
zaostatku? NV30 FX5800 je tri puta skuplja kartica, a njeno jezgro radi na 100 MHz više,
a memorija, na istoj 128-bitnoj magistrali, na 130, odnosno efektivnih 260 MHz
više. To je 33% viši klok za jezgro i gotovo 50% viši klok memorije… Prosudite
sami… OpenGL performanse – SpecView Perf 7.0
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo aktuelnu verziju
(7.0) koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test
paketa, možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
ATI je poprilično unapredio svoje drajvere, pa se može reći da je u SpecPerfu
vrlo konkurentan nVidiji, u nekim situacijama, mada manje važnim i ispred nje.
Direct3D performanse – UT2003 Fenomenalni UT2k3, ovoga puta u izvornom, D3D izdanju. Koristili smo build v.2166,
a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koji spada u jednu
od najzahtevnijih.
Komentar za OpenGL deo testiranja kroz Unreal Tournament 2003 se može ponoviti.
Pogledajte botmatch tabelu i rezolucije 800 x 600 i 1024 x 768. Jel još nešto
nejasno? Direct3D performanse – Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
NVidia standardno brža u Comanche 4 testu, ali se ta prednost nikako ne može istaći
ako znamo razliku u ceni i u radnim frekvencijama. Direct3D performanse – 3D Mark 2001 SE Pro (build 330)
Minimalne razlike i u najpopularnijem Direct 3D testu, potvrđuju još jednom zbog
čega je ATI postigao toliki uspeh sa R300 serijom GPU-ova. Medion je kartica koja
košta oko 160 evra, i postiže preko 12000 poena na konfiguraciji koja se skoro
može nazvati prosečnom. Direct3D performanse – CodeCreatures
Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark.
Baziran je na jednom od vizuelno najkompleksnijih engine-a koji smo videli,
uključujući i najnoviji 3DMark. Program koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i
odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije
i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su na
visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024
i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati sopstvene modove
od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda.
Svakako, u višim rezolucijama veći memorijski bandwidth pa i brži core jednostavno
moraju da prevagnu, pa je sasvim jasno zbog čega je ovakav rezultat u dve više
rezolucije. Ali, zašto je FX5800 toliko inferioran u 1024 x 768, u pitanju je
najpopularniji grafički mod trenutno. Ili, kako to da je Radeon 9600TX toliko
brz u odnosu na FX5800.
Direct3D performanse – FutureMark 3D Mark 03
Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati
od komentara i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije.
Posle onoga što smo videli u prethodnim testovima, rezultati su sasvim očekivani.
Anisotropic Osim toga što je Radeon 9600 TX, moramo to ponoviti, skoro tri puta jeftinija
kartica, koja radi na dosta dosta nižim radnim frekvencijama, uporedili smo performanse
koje daje uz primenjeni 16x anisotropic mod, dok je GeForce FX 5800 imao uključen
maksimalni 8x mod. Pogledajmo tabele.
Nikako se ne može reći da maksimalni anisotropic obara performanse Radeon 9600
TX kartice na ‘neigrive’. Kakvi bi rezultati bili u slučaju da je primenjen
Performance, umesto Quality Anisotropic filtera, i u slučaju da je primenjen
osmostruki mod? Antialiasing + Anisotropic I, vreme je da pogledamo i performanse u scenariju koje će prvenstveno zanimati
najzahtevnije igrače.
Da, bez obzira na sve, Radeon 9600 TX, R300 u njegovom središtu, našao se na svom
terenu i potukao najjači nVidia-in akcelerator do nogu. Zaista, bez daljeg komentara.
Overclocking
Kartica je sa početnih vrednosti od 300 / 270 MHz dovedena do odličnih 415
/ 320 MHz, da bi kasnije ustanovili da je ipak maksimalno stabilno 400 / 300
MHz na koliko su i izvršena merenja. Zanimljivost kod svih R300 ATI kartica
je da, kada se mašina tek upali, core i memorija mogu bez problema da idu i
daleko daleko iznad maksimalnih stabilnih vrednosti, da bi posle nekoliko desetina
minuta, ili čak sati, odbijali da rade i na dosta nižim frekvencijama, ali i
dalje dosta iznad defaulta. To nikako nije slučaj sa nVidia karticama za koje
ćete u prvih 10 minuta rada moći da znate na koliko maksimalno kartica može
da radi, i na toj frekvenciji će raditi kroz sva godišnja doba…
Ipak, čak ni tako visok overklok nije pomogao da se performanse podignu značajnije.
Zbog čega? Zbog toga što je memorija ubrzana minimalno, a znamo da je upravo
više memorijskog protoka ono što je R300 grafičkom procesoru najviše potrebno
kod modela sa 128-bitnom magistralom. Dobitak bi najverovatnije bio procentualno
i malo veći na jačoj konfiguraciji, višoj sistemskoj magistrali, recimo, koja
može da predstavlja usko grlo. Bez obzira na to, impresivno je što tako običan,
da ne kažemo i manje kvalitetan kuler, ohladi zver od 110 miliona tranzistora.
Sećate li se kulera sa nV30 kartica?
Zaključak
Svi komentari rezultata bi mogli da se navedu kao konačan zaključak. Radeon
9600 TX ili, ako više volite, Radeon 9500 Pro po nižoj ceni, je odlična
kartica. Kvalitet izrade je srazmeran kvalitetu 2D prikaza, što znači veoma
dobar, mada ne vrhunski, kao na primer kod Sapphire Radeon modela. Isto tako,
neizvesna je budućnost Radeona 9600TX, ali će vlasnici ovih kartica uvek moći
da koriste i nove Catalyst drajvere, makar bili prinuđeni da uvek pribegavaju
instalaciji na silu. U pitanju je OEM proizvod, ali provereno kvalitetan i ekstremno
brz za nešto više od 160 evra, koliko je kod nas bio zacenjen. Za nekih 50 evra
manje od Radeona 9500 Pro, dobićete isto to, ali bez kutije, igara, podrške,
digitalnog flat panel izlaza, lepih slika i dodatnog softvera. Ako vas zanima
samo brzina, a želite da uštedite svaki dinar, evo kartice koja pripada srednjoj
klasi, a sposobna je da pokrene svaku igru koja će se u budućnosti pojaviti.
Apsolutni best-buy!