ATI Radeon X1300: ASUS, Gigabyte, MSI, Sapphire
Uvod
Na nedavno predstavljeni Radeon X1900, odnosno GPU koji ga “pokreće” – R580,
ne treba gledati kao na predstavnika nove generacije, već kao na nadogradnju
postojećih modela sa oznakom X1800. ATI-jev zvaničan plan, za sada, nije
da svaki od članova X1K familije dobije zamenu, pa će Radeon X1300/Pro biti
još neko vreme predstavnik entry – level klase, a Radeon
X1600, koji je konačno počeo da se pojavljuje u dovoljnim količinama, i dalje
pozicioniran za srednju klasu. Informacije koje smo dobili vezane za pojavljivanje
naslednika mainstream modela X1K familije, kažu da Radeon X1700
još nije na putu, a ranije smo navodili da baš između Radeon X1600 i X1800
modela postoji “vakuum”, kako u smislu performansi, tako i cene. ATI i u
prethodnoj generaciji nije imao adekvatan odgovor na GeForce 6600GT – X800GT
i GTO modeli su stigli isuviše kasno, a poznato je i da ne podržavaju SM3.0
specifikaciju, te su ih kupci neretko, ponekad zaista neopravdano, izbegavali,
bez obzira na izuzetno konkuretne cene. Radeon X700 Pro bi, takođe sa zakašnjenjem
i u malim dozama, možda i uspeo da postane bestseller , da je ATI
u istom momentu imao njegovo AGP izdanje, ali svi znamo da je i bridge čip
Rialto stigao nešto kasnije nego što smo se svi nadali… U ovom trenutku,
PCI Express je ipak postao standard i kod jeftinijih sistema, pa su AGP verzije
akceleratora sa novim čipovima sve ređa pojava. Kako su ATI Radeon X1300
i X1300 Pro još aktuelni koliko i onda kad su bili predstavljeni, odlučili
smo se da istestiramo i predstavimo četiri modela kod nas najzastupljenijih
vendora. Koliko snažna grafička kartica će vam biti potrebna za (ugodno)
igranje zavisi od mnogo faktora. Počevši od toga šta se podrazumeva pod ugodnim
igranjem, preko tipa igara koje se igraju, te grafičkih modova i podešavanjima
u njima, do percepcije korisnika i njegovih preferencija – shvatamo da je
prostor između želja, mogućnosti i potreba, dovoljno veliki da ga mogu ispuniti
kartice kakav je Radeon 9200 u AGP izdanju, ali i Radeon X1900 XTX u CrossFire
PCI Express varijanti. Naravno, neke od tih kartica se ne kupuju da bi se
igrale najnovije ili izuzetno zahtevne igre, već da bi reprodukcija videa
visoke rezolucije tekla glatko, odnosno da bi sam sadržaj ekrana prepunog
aplikacija imao potrebnu dinamiku. Za ljude koji multimediji pridaju najveći
značaj, najbolji izbor je neka od Radeon X1300 Pro kartica i to iz više razloga.
Pre svega, ova kartica nije skupa, a podržava najnoviji Shader Model 3.0
kao deo DirectX 9.0c standarda.
Takođe, u odnosu na neki low – budget ili mainstream model
iz prethodne generacije, tu je i podrška za AVIVO, pa će korisnici, pogotovo
uz primerke RV515 kartica sa koder čipom (RageTheater), imati mogućnost
za superbrzu kompresiju i dekodiranje (gotovo) svih vrsta video fajlova.
ATI Radeon X1300, podsećamo, stiže u tri verzije: Radeon X1300 Pro, X1300
i X1300 Hyper Memory. Najjači od njih bio je pozicioniran nasuprot modela
GeForce 6600 iz konkurentskog tabora, ali kako je nVidia u ovaj cenovni rang
nedavno predstavila GeForce 7300GS, biće zanimljivo ponovo pogledati kako
stvari stoje kada one stignu na naše tržište.
ASUS Extreme AX1300PRO/TD
Tajvanski gigant sa RV515 baziranim akceleratorima na naše tržište nije
stigao u prvom talasu (kao Sapphire i MSI), ali je zauzvrat ponudio respektabilno
izdanje ovog entry-level modela. Ovoga puta akcelerator nam je stigao u manjoj
kutiji, na kojoj je istaknut pun naziv kartice, a u kojoj se pored osnovnog
hardvera nalazi i CD sa drajverima i uputstvom, DVI-VGA adapter i kratak
TV-out sa “ATI / 8-pinskim S-Video” konektorom.
ATI Radeon X1300, kako smo ranije pisali, koristi kraći PCB, po dimenzijama
sličan onom na Radeon X700 ili nVidia GeForce 6600 modelima. Referentni i
pomalo bučan kuler sa built by ATI kartice zamenjen je za nijansu
većim, bolje izvedenim profilom koji se sastoji od bakarne baze i listića
načinjenog od (legure) istog metala. Na njemu se nalazi ventilator koji ne
pravi puno buke u radu, čak ni pri većim opterećenjima. Voleli bi smo da
je ASUS upotrebio neki od svojih sjajnih heat-pipe kulera, ali ako pogledamo
jednostavan, “lagani” bundle, jasno je da se išlo na što nižu krajnju cenu.
Kuler je tako projektovan da se deo sa gusto postavljenim bakarnim listićima
nalazi iznad jezgra i memorijskih čipova, a ventilator na samom kraju štampe,
blizu podnožja. Na ovaj način efikasnost je povećana u odnosu na referentno
rešenje.
Naponska jedinica za GPU sastoji se uglavnom od klasičnih elektrolitskih
kondenzatora, dok se za DDR2 memorijske čipove “brine” set oklopljenih “elektrolita”.
ASUS je, kao i ATI na “sempl” primercima, upotrebio Infineon-ove čipove sa
propisanih 2.5ns latencije, a po rasporedu se lako vidi da je u pitanju klasična
128-bitna magistrala. Osam čipova je raspoređeno po četiri, sa osnovne i
sa druge strane štampe (koji su ostali “otkriveni”).
ASUS Extreme AX1300Pro kartica stiže sa 256 MB DDR2 memorije, a monitor(e)
možete priključiti na primarni DVI, sekundarni VGA (D-Sub), dok TV prijemnik
sliku dobija preko S-Video>composite kabla. Podsetićemo da je AX1300Pro
kartica sa GPU-om koji ima četiri pipeline jedinice, izrađenim u 90-nanometarskom
procesu i koji koristi 128-bit crossbar memorijsku magistralu i radne učestanosti
od 600 MHz (zapravo nekoliko MHz manje) za jezgro i 400 (800DDR) MHz na koliko
je setovana memorija.
Kako se radi o proizvodu ASUSTeK-a, tu su i već poznate “tehnologije” (o
kojima smo već detaljnije pisali) kao što su GameFace, GameReplay, LiveShow,
OnScreen Display, HyperDrive (za overclocking), GameFace Messenger, Video
Security itd. Kao što smo i očekivali, kartica radi stabilno, a bez problema
smo je i dodatno overklokovali do 650 / 940 MHz, što nije spektakularan rezultat,
ali je vredan pažnje, pogotovo za memoriju sa latencijom od 2.5ns (800 MHz).
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI x16
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
ASUS Extreme AX1300Pro – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
Gigabyte GV-RX13P256D-RH – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
MSI RX1300PRO-TD256E – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
Sapphire Radeon
X1300 – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
Leadtek GeForce 6600 – 256 MB DDR – ForceWare 81.85
MSI RX700 PRO-TD256E – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.10
Monitor
Samsung SyncMaster 244T
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark
03 340
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Sands of Time
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI Radeon kartice smo, kao i GeForce, testirali na high quality (default je
quality) podešavanjima, sa trilinear i anisotropic optimizacijama na off.
Gigabyte GV-RX13P256D-RH
Kada smo testirali prvu Radeon X1300 karticu, nismo
mogli da predpostavimo da će ostale uglavnom doći na izmenjenim PCB-ovima.
Da bi se u ovo uverili, prikazujemo slike sve četiri kartice sa testa.
Razlike nisu velike, ali su svakako vredne pažnje. Nama je sve bilo
zanimljivo jer smo navikli da se kartice razlikuju samo po obliku kulera
ili čak nalepnici na njemu. Kod Radeona X1300 to nije slučaj. Naravno,
u testu postoje dve klase RV515 kartica, a HyperMemory izdanje se od
njih još više razlikuje.
Da bi cena bila konkurentnija, Gigabyte je u pakovanje dodao samo neophodno
– drajvere i DVD softver, te kablove za video izglaz i DVI adapter. Radeon
X1300 i X1300 Pro su osnovni modeli i aktuelne X1K familije akceleratora.
Referentna kartica je stigla sa aktivnim kulerom sastavljenim od bakarnih
listića, kvalitetnim PCB-om koji je korišten i za skuplje RV530 (Radeon
X1600XT) akceleratore, pa je samim tim bilo moguće i poprilično je ubrzati.
Kao što to obično biva, partneri su odlučili da akceleratore iz budžetske
klase predstave sa pasivnim hlađenjem, pošto se već RV515 grafički čip
sa svoja četiri pixel “cevovoda”, proizveden u 90-nm procesu, malo zagreva
čak i na frekvencijama od preko 500 MHz. S tim u vidu, nije iznenađenje
da su dve od četiri testirane X1300 kartice, stigle sa velikim aluminijumskim
profilom bez ventilatora (Sapphire), odnosno malim dvostrukim kulerom povezanim
sa toplotnom cevi (Gigabyte). Gigabyte u poslednje vreme na entry-level
i mainstream modelima kao da insistira na pasivnom rashladnom sistemu,
pa ni GV-RX13P nije izuzetak. PCB podseća na onaj kod Sapphire Radeon X1300
Non Pro kartice, uz jednu razliku kod dela naponske jedinice frejm bafera.
No, kako celu karticu prekriva masivan kuler sa toplotnom cevi, više detalja
nismo mogli da vidimo.
Standardan set konektora (analogni, S-Video, digitalni) i odsustvo RageTheater
čipa i dalje su očekivani za karticu koja pripada entry-level klasi. Ukupno
256 MB video memorije, koja sa video procesorom komunicira putem 128-bitne
magistrale, raspoređeno je u vidu osam Infineon GDDR2 čipova sa propisanom
latencijom od 2.5 ns, što odgovara radnoj frekvenciji od 400 MHz (DDR800),
na koliko je ona i setovana na Gigabyte kartici. Prednost ove kartice je
upravo u SilentCool sistemu , a Gigabyte GV-RX13P256D-RH je odlična kartica
za sisteme namenjene kućnoj multimediji.
Odlično će se uklopiti u sisteme sa manjom procesorskom snagom i velikim storage- om,
koji bi, recimo, pokretali Windows XP Media Centar Edition, a u ceo sistem
bi se lepo uklopio i jedan Theater 550 TV tjuner. Radeon X1300 Pro, kompatibilan
sa Shader Model 3.0 i Direct X 9.0c API-jem, ima dovoljno snage da izađe
na kraj sa novim WinFX / AeroGlass grafičkim interfejsom (barem u Windows
Visti build 5270).
Sapphire Radeon X1300 256MB
Kompanija koja je odavno poznata kao ključni ATI-jev partner, Sapphire,
najčešće je prvi koji u prodaju kreće sa tek predstavljenim karticama. U
poslednjih 12-18 meseci, ruku na srce, i neki drugi partneri (ASUS, MSI,
PowerColor) na tržište sa novim karticama “izlaze” gotovo paralelno i neposredno
nakon premijera. Sapphire Radeon X1300 kartica stiže u zaista atraktivnom
pakovanju – pre svega zbog toga što je sama roba vidljiva iz kutije, a to
u retail prodaji dosta znači. U kutiji se nalaze instalacioni diskovi, PowerDVD
5.0, DVD disk sa četiri game demoa od kojih jedan na kraju otključavate u
„full“ verziju, zatim DVI-Dsub adapter, kompozitni i S-Video kabl, S-Video
u kompozitni adapter i S-Video > komponentni; svi dodaci čine Sapphire
paket najbogatijim na testu.
Sapphire i Gigabyte RV515 kartice, kao što smo već pomenuli, imaju najsličniji
PCB layout. Jezgro i memorija kod ovog X1300 modela rade na nižim učestanostima,
ali im to otvara mogućnost ugradnje pasivnog hladnjaka i upoterbu jeftinijih
memorijskih čipova. Grafički čip, dakle, radi na 450 MHz, a VRAM na efektivnih
550 MHz (50 Mhz više od očekivanih vrednosti za Radeon X1300 Non Pro),
te bez obzira na jeftinije komponente, svakako ima prostora za dodatno
ubrzanje.
Veliki pasivni hladnjak će odvesti toplotu sa jezgra i memorijskih čipova
i kada ih overklokujete preko navedenih vrednosti, ali u tom slučaju valja
usmeriti dodatni ventilator promera 8 cm (dva, tri ovakva ventilatora možete
naći u svakom boljem kućištu). Sapphire na svoju karticu ugrađuje Infineon
memorijske čipove sa latencijom od 2.8 ns.
Ovo je takođe DDR2 memorija, sposobna i za frekvencije od 714 MHz, iako
je na Radeon X1300 karticama podešena na svega 500 MHz. Sam čip na Sapphire
RV515 kartici smo uspeli da ubrzamo do 590 MHz, dok je memorija bila raspložena
za stabilan rad do nekih 730 MHz (uz malu pomoć ventilatora koji su bili
u blizini). Sa druge strane, kao i na ASUS kartici, nalazi se “bracket”
koji sprečava krivljenje štampane ploče usled pritiska velikog kulera i
drži isti čvrsto pritisnutim uz GPU i memorijske čipove.
Čak i na default vrednostima, kartica se poprilično zagreva, iako ne možemo
reći da ne radi stabilno (GPU ume da se zagreje i preko 80 stepeni), a temperatura
na našoj ploči, koja je pasivno hlađena, povećana je za čak 14 stepeni, pa
smo morali da primenimo i ventilator koji, sva sreća, stiže uz samu ploču.
Kartice kakve su Radeon X1900XTX ili GeForce 7800GTX TOP, iako daleko masivnije,
nikada ne “dogrevaju” unutrašnjost sistema kao pasivno hlađena kartica, pa
se zato uvek pobrinite da na obe strane imate ventilatore koji uvlače hladan
i izbacuju topao vazduh iz kućišta.
MSI RX1300PRO-TD256E
Među prvim RV515 akceleratorima koji su se našli u prodaji, osim Sapphire
modela, bio je i MSI RX1300 Pro. Kako odmah vidimo po oznaci (a i naslućujemo
prisustvom aktivnog rashadnog sistema), radi se o Pro izdanju ove kartice,
sa radnim učestanostima od 600 MHz za GPU i 800 efektivnih megahertza za
256 MB VRAM-a. Radeon X1300 podrazumeva taktove od 450 / 500 MHz u varijantama
sa 128 i 256 MB video memorije, dok bi HyperMemory izdanja, koja kod nas
još nismo primetili u prodaji, trebalo da imaju takt od 450 / 1000 MHz (32
MB lokalne i 96 MB “pozajmljene” memorije).
RX1300 Pro je klasičan RV515-bazirani akcelerator, ali se PCB razlikuje
od onog viđenog kod ATI sempl kartica. Mi smo i pre nekoliko meseci konstatovali
da će partneri verovatno koristiti drugačiji layout, jer je ATI za RV530
i RV515 kartice koristio praktično isti PCB. Kao što možemo videti na uporednom
prikazu kartica, naponska jedinica je nešto drugačija i u odnosu na Built
by ATI karticu, ali i ako je uporedimo sa već opisanim ASUS EAX1300
Pro akceleratorom.
Kao i što smo očekivali, MSI je i na ovaj entry – level akcelerator
ugradio sopstveni TopTech III kuler, poznat po tihom radu i efikasnosti
koje prevazilazi ono što bi mogli da očekujemo od jednog malog “orbolikog”
profila od špialtera, prekrivenog tankim slojem reflektivnog premaza koji
kao krajnji rezultat čini da kuler izgleda kao da je napravljen od legure
bakra.
Sa svoja četiri pixel pipeline-a (jedan “klasičan” Quad Pipeline Unit),
ovaj 90-nanometarski GPU bez problema dostiže frekvenciju od 600 MHz i
pri tome ne disipira mnogo toplotne energije. Naizgled nešto masivnija
naponska jedinica (u odnosu na druge vendore), sastavljena od elektrolitskih
kondenzatora, prigušnica i naponskih regulatora, smeštena je u gornjem
desnom uglu, a primećujemo i mesto za RageTheater čip i dodatni TMDS transmiter,
koji bi kontrolisao još jedan DVI izlaz (RX1300 Pro ima analogni i digtalni
konektor).
I
MSI se odlučio za memorijske čipove kompanije Infineon (2.5ns) koji su
testirani za 400 (800 DDR) MHz, na koliko su i podešeni. Ovi DDR2 čipovi
su smešteni su sa obe strane štampe, u redovima desno i iznad GPU-a, kao
kod Radeon kartica prethodnih generacija; podsetićemo, RV515 je jedini
X1000 GPU koji nema Ring-Bus memorijsku arhitekturu, pa je i konvencionalni
raspored memorije sasvim logična stvar.
Kartica se u radu ne greje mnogo – DDR2 čipovi nisu vreli ni nakon višesatnog
rada u 3D režimu, a isto bi se moglo reći i za GPU, bez obzira na manje
masivan kuler, čiji je i ventilator tih. Jezgro smo, tek nakon instalacije
novijeg ATI Tool utility-ja, uspeli da ubrzamo do 640 MHz (što se pokazalo
kao maksimalna zaista stabilna frekvencija), dok je memorija “išla” do
915 MHz.
Kao i sve prethodne, RX1300Pro ima kombinaciju digitalnog, analognog i
S-Video konektora, a RageTheater čip nedostaje. I ovog puta moramo da konstatujemo
da je prava šteta što Radeon X1300 kartice mahom nemaju Video-in mogućnosti,
s obzirom na to da Radeon X1300 podržava AVIVO tehnologiju. Od propratne
opreme, MSI isporučuje samo osnovno – S-Video kabl, uputstvo, DVI-VGA adapter
i CD sa drajverima.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
smo na default setovanjima.
Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema,
a razlike u igrama nikada nisu toliko velike. Poprilično neobični rezultati,
pogotovo za "stari" Radeon X700 Pro – ipak njegovih 8 pipeline jedinica i brza
memorija dolaze do izražaja.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
nVidia GeForce 6600 poprilično zaostaje za konkurentom… No, ovo je "samo"
3DMark…
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
Nešto realnija prednost nove kartice u AquaMark-u 3,
koji je "približniji" situacijama u realnom igranju…
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi Q3 engine modifikovan do
neprepoznatljivosti – toliko da najveći broj kolega smatra da se radi
o potpuno novom engine-u (često i pogrešno navode da se radi o
Direct3D mašini). Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija “optimize for SLI” ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
Propust koji je za ATI tako očigledan, i ovoga puta se može objasniti
samo nekom nedoslednošću
u drajverima, odnosno u "slaganju" sa dotičnom igrom…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni
Halo u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi
Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih
verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i
trilinearni mod filtriranja.
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
Jedva čekamo CryEngine2 baziranu igru Crysis – Stari FarCry čak i X1300
"vozi" bez problema na maksimumu detalja.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
F.E.A.R 1.2
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u.
Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje
prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo stavili
na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
FEAR je, kao i Call of Duty 2, praktično neigriv na najvišim detaljima
(u ovom slučaju smo čak isključili i meke senke) na novim entry
level akceleratorima…
Zaključak
ATI je Radeon X1300 Pro “usmerio” direktno na popularne GeForce 6600 akceleratore.
Manji broj pipeline-a unutar jezgra uspeva da nadomesti novija arhitektura
i daleko više radne frekvencije. No, nVidia je relativno brzo uspela da odgovori
sa posebnom serijom GF6600 kartica koje takođe koriste DDR2 memoriju i rade
na nešto višim učestanostima (ne dovoljno visokim da bi GeForce 6600GT bio
ugrožen). U trenutku kada se pojavio, Radeon X1300 Pro je bio inferiorniji
od direktnog konkurenta (GF6600), dok je u ovom trenutku, uz novije drajvere,
ipak i brža kartica i kompletnije rešenje. Činjenica da GPU radi na čak 600
MHz, bez obzira na svega četiri pipeline jedinice, razlog je što ovaj entry-level akcelerator
i dalje može da posluži za igranje novijih igara, naravno ako ne preterate
sa rezolucijom, odnosno umekšavanjem ivica ili anizotropnim filtriranjem. Pojedine
igre, kakve su FEAR, Call of Duty 2 ili Quake IV zaista traže jaču karticu
čak i za osnovne modove (1024 x 768, bez AA i AF), bar ako želite da ih igrate
sa svim uključenim opcijama, ali je jako velika prednost što Radeon X1300 ipak
ima 256MB video memorije. MSI i Gigabyte izdanja ovih kartica su, posmatrano
kroz prizmu isplativosti, naprivlačnija rešenja. Gigabyte GV-RX13P256D-RH je
za nijansu skuplja varijanta, ali zato bez ikakvih problema radi na default
Radeon X1300 Pro učestanostima, potpuno bešumno (tj. bez dodatnih ventilatora)
i bez preteranog pregrevanja. Zbog svojih kvaliteta, Gigabyte izdanje Radeon
X1300 Pro kartice svakako zaslužuje da je izdvojimo i damo našu preporuku,
odnosno Benchmark Best Buy nagradu. ASUS EAX1300 Pro je takođe sjajno
izdanje ove kartice, ali se ni po čemu posebno ne izdvaja – bez obzira na odlično
hlađenje, mogućnosti za dodatno ubrzanje su na očekivanom nivou, a dodatna
oprema je neobično siromašna. Voleli bi smo da je makar neka od kartica sa
testa stigla sa Dual DVI izlazima ili RageTheater koder čipom. Sapphire Radeon
X1300, usamljeni predstavnik „Non-Pro“ podklase, iako radi na nižim učestanostima,
jedna je od retkih kartica koja nam je ugrejala vazduh unutar kućišta i podigla
temperaturu sistemskog procesora i „južnog“ i „severnog“ mosta na matičnoj
ploči – za stabilan rad samog sistema bilo je neophodno uključiti dodatne dve
„osmice“. Naravno, korisnici koji će se odlučiti za Radeon X1300 ne overklokuju
svoje sisteme u meri u kojoj je ubrzana naša test mašina, ali je činjenica
da je za karticu sa ovakvim rashladnim sistemom neophodno imati dobro provetrenu
unutrašnjost kućišta, te se postavlja pitanje da li bi uopšte mogla da funkcioniše
u Small Form Factor računarima. Takođe, Sapphire Radeon X1300 nije
u dovoljnoj meri jeftiniji kako bi ga, pored tri ostale kartice, uzimali u
razmatranje.
Gigabyte GV-RX13P256D-RH (Radeon X1300 Pro 256MB Silent-Pipe) – Benchmark Best Buy Award
Ako je vaš izbor ATI Xpress 200 platforma, Radeon X1300 će bez problema
raditi i u Crossfire režimu – potrebno je “samo” dokupiti još jednu karticu
kako bi postigli performanse na nivou Radeona X1600 XT. Dobra stvar je
što dve RV515 kartice komuniciraju putem PCI-E magistrale, te nije potrebna
posebna “master” kartica, već dva obična, istovetna Radeona X1300 Pro.
Najveći broj korisnika zanima da li je Radeon X1300 Pro bolji izbor od
modela GeForce 6600. U slučaju da se radi o klasičnom GF6600 izdanju, nema
sumnje – ATI-jevo rešenje se nameće kao znatno logičnije. Ipak, nove GF6600
kartice sa DDR2 memorijom mogu propisno da se overklokuju, pa kako se bliže
performansama modela 6600GT, tako je i investicija u njih sve isplativija.
Ako uporedimo Radeon X1300 sa sada već “prevaziđenim” Radeon X700 Pro modelom,
možemo reći da će korisnik biti na “slatkim mukama”: sa jedne strane ima
jaču karticu koja podržava samo Shader Model 2.0 i nije AVIVO “kompatibilna”,
a sa druge moderniju, ali ipak prilično sporiju karticu koja ima napredniju
arhitekturu. Sa aspekta korisnika koji se najviše igra na računaru – Radeon
X700 Pro je bolje rešenje, ali ako vam je i multimedija na umu, nećete
pogrešiti ni sa Radeonom X1300 Pro. Lepa dodatna investicija za vaš multimedijalni
centar je neka od Theater 550 tjuner kartica.
ASUS karticu na test ustupio DirectLink, zvanični distributer ASUS proizvoda za SCG.
Sapphire karticu na test ustupio Comtrade Computers.
Zahvaljujemo se kompanijama MSI, Gigabyte na ustupljenom hardveru za potrebe testa.