ATI Radeon X1300: ASUS, Gigabyte, MSI, Sapphire

ATI Radeon X1300: ASUS, Gigabyte, MSI, Sapphire

I dalje aktuelni entry-level predstavnici ATI X1K familije, Radeon X1300 pored niske cene i dobrih performansi, nude i podršku za AVIVO i Shader Model 3.0 tehnologije. Četiri kartice na testu otkrile su nam četiri različita pristupa u realizaciji RV515 akceleratora? Koji je na nas ostavio najbolji utisak?

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      ATI Radeon X1300: ASUS, Gigabyte, MSI, Sapphire
      Uvod
      Na nedavno predstavljeni Radeon X1900, odnosno GPU koji ga “pokreće” – R580,
      ne treba gledati kao na predstavnika nove generacije, već kao na nadogradnju
      postojećih modela sa oznakom X1800. ATI-jev zvaničan plan, za sada, nije
      da svaki od članova X1K familije dobije zamenu, pa će Radeon X1300/Pro biti
      još neko vreme predstavnik entry – level klase, a Radeon
      X1600, koji je konačno počeo da se pojavljuje u dovoljnim količinama, i dalje
      pozicioniran za srednju klasu. Informacije koje smo dobili vezane za pojavljivanje
      naslednika mainstream modela X1K familije, kažu da Radeon X1700
      još nije na putu, a ranije smo navodili da baš između Radeon X1600 i X1800
      modela postoji “vakuum”, kako u smislu performansi, tako i cene. ATI i u
      prethodnoj generaciji nije imao adekvatan odgovor na GeForce 6600GT – X800GT
      i GTO modeli su stigli isuviše kasno, a poznato je i da ne podržavaju SM3.0
      specifikaciju, te su ih kupci neretko, ponekad zaista neopravdano, izbegavali,
      bez obzira na izuzetno konkuretne cene. Radeon X700 Pro bi, takođe sa zakašnjenjem
      i u malim dozama, možda i uspeo da postane bestseller , da je ATI
      u istom momentu imao njegovo AGP izdanje, ali svi znamo da je i bridge čip
      Rialto stigao nešto kasnije nego što smo se svi nadali… U ovom trenutku,
      PCI Express je ipak postao standard i kod jeftinijih sistema, pa su AGP verzije
      akceleratora sa novim čipovima sve ređa pojava. Kako su ATI Radeon X1300
      i X1300 Pro još aktuelni koliko i onda kad su bili predstavljeni, odlučili
      smo se da istestiramo i predstavimo četiri modela kod nas najzastupljenijih
      vendora. Koliko snažna grafička kartica će vam biti potrebna za (ugodno)
      igranje zavisi od mnogo faktora. Počevši od toga šta se podrazumeva pod ugodnim
      igranjem, preko tipa igara koje se igraju, te grafičkih modova i podešavanjima
      u njima, do percepcije korisnika i njegovih preferencija – shvatamo da je
      prostor između želja, mogućnosti i potreba, dovoljno veliki da ga mogu ispuniti
      kartice kakav je Radeon 9200 u AGP izdanju, ali i Radeon X1900 XTX u CrossFire
      PCI Express varijanti. Naravno, neke od tih kartica se ne kupuju da bi se
      igrale najnovije ili izuzetno zahtevne igre, već da bi reprodukcija videa
      visoke rezolucije tekla glatko, odnosno da bi sam sadržaj ekrana prepunog
      aplikacija imao potrebnu dinamiku. Za ljude koji multimediji pridaju najveći
      značaj, najbolji izbor je neka od Radeon X1300 Pro kartica i to iz više razloga.
      Pre svega, ova kartica nije skupa, a podržava najnoviji Shader Model 3.0
      kao deo DirectX 9.0c standarda.

      Takođe, u odnosu na neki low – budget ili mainstream model
      iz prethodne generacije, tu je i podrška za AVIVO, pa će korisnici, pogotovo
      uz primerke RV515 kartica sa koder čipom (RageTheater), imati mogućnost
      za superbrzu kompresiju i dekodiranje (gotovo) svih vrsta video fajlova.
      ATI Radeon X1300, podsećamo, stiže u tri verzije: Radeon X1300 Pro, X1300
      i X1300 Hyper Memory. Najjači od njih bio je pozicioniran nasuprot modela
      GeForce 6600 iz konkurentskog tabora, ali kako je nVidia u ovaj cenovni rang
      nedavno predstavila GeForce 7300GS, biće zanimljivo ponovo pogledati kako
      stvari stoje kada one stignu na naše tržište.

      ASUS Extreme AX1300PRO/TD

      Tajvanski gigant sa RV515 baziranim akceleratorima na naše tržište nije
      stigao u prvom talasu (kao Sapphire i MSI), ali je zauzvrat ponudio respektabilno
      izdanje ovog entry-level modela. Ovoga puta akcelerator nam je stigao u manjoj
      kutiji, na kojoj je istaknut pun naziv kartice, a u kojoj se pored osnovnog
      hardvera nalazi i CD sa drajverima i uputstvom, DVI-VGA adapter i kratak
      TV-out sa “ATI / 8-pinskim S-Video” konektorom.


      ATI Radeon X1300, kako smo ranije pisali, koristi kraći PCB, po dimenzijama
      sličan onom na Radeon X700 ili nVidia GeForce 6600 modelima. Referentni i
      pomalo bučan kuler sa built by ATI kartice zamenjen je za nijansu
      većim, bolje izvedenim profilom koji se sastoji od bakarne baze i listića
      načinjenog od (legure) istog metala. Na njemu se nalazi ventilator koji ne
      pravi puno buke u radu, čak ni pri većim opterećenjima. Voleli bi smo da
      je ASUS upotrebio neki od svojih sjajnih heat-pipe kulera, ali ako pogledamo
      jednostavan, “lagani” bundle, jasno je da se išlo na što nižu krajnju cenu.
      Kuler je tako projektovan da se deo sa gusto postavljenim bakarnim listićima
      nalazi iznad jezgra i memorijskih čipova, a ventilator na samom kraju štampe,
      blizu podnožja. Na ovaj način efikasnost je povećana u odnosu na referentno
      rešenje.


      Naponska jedinica za GPU sastoji se uglavnom od klasičnih elektrolitskih
      kondenzatora, dok se za DDR2 memorijske čipove “brine” set oklopljenih “elektrolita”.
      ASUS je, kao i ATI na “sempl” primercima, upotrebio Infineon-ove čipove sa
      propisanih 2.5ns latencije, a po rasporedu se lako vidi da je u pitanju klasična
      128-bitna magistrala. Osam čipova je raspoređeno po četiri, sa osnovne i
      sa druge strane štampe (koji su ostali “otkriveni”).


      ASUS Extreme AX1300Pro kartica stiže sa 256 MB DDR2 memorije, a monitor(e)
      možete priključiti na primarni DVI, sekundarni VGA (D-Sub), dok TV prijemnik
      sliku dobija preko S-Video>composite kabla. Podsetićemo da je AX1300Pro
      kartica sa GPU-om koji ima četiri pipeline jedinice, izrađenim u 90-nanometarskom
      procesu i koji koristi 128-bit crossbar memorijsku magistralu i radne učestanosti
      od 600 MHz (zapravo nekoliko MHz manje) za jezgro i 400 (800DDR) MHz na koliko
      je setovana memorija.


      Kako se radi o proizvodu ASUSTeK-a, tu su i već poznate “tehnologije” (o
      kojima smo već detaljnije pisali) kao što su GameFace, GameReplay, LiveShow,
      OnScreen Display, HyperDrive (za overclocking), GameFace Messenger, Video
      Security itd. Kao što smo i očekivali, kartica radi stabilno, a bez problema
      smo je i dodatno overklokovali do 650 / 940 MHz, što nije spektakularan rezultat,
      ali je vredan pažnje, pogotovo za memoriju sa latencijom od 2.5ns (800 MHz).

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)

      Matična ploča

      ASUS A8N32-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI x16
      HTT 4 x 270 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      ASUS Extreme AX1300Pro – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
      Gigabyte GV-RX13P256D-RH – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
      MSI RX1300PRO-TD256E – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
      Sapphire Radeon
      X1300 – 256 MB GDDR2 – Catalyst 5.12
      Leadtek GeForce 6600 – 256 MB DDR – ForceWare 81.85
      MSI RX700 PRO-TD256E – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.10

      Monitor

      Samsung SyncMaster 244T

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVR-106S

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark – 3D Mark
      03 340
      FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      Microsoft – Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Unreal Tournament 2004

      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
      Painkiller Battle Out Of Hell
      Prince of Persia: Sands of Time
      The Chronicles of Riddick
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      ATI Radeon kartice smo, kao i GeForce, testirali na high quality (default je
      quality) podešavanjima, sa trilinear i anisotropic optimizacijama na off.

      Gigabyte GV-RX13P256D-RH

      Kada smo testirali prvu Radeon X1300 karticu, nismo
      mogli da predpostavimo da će ostale uglavnom doći na izmenjenim PCB-ovima.
      Da bi se u ovo uverili, prikazujemo slike sve četiri kartice sa testa.
      Razlike nisu velike, ali su svakako vredne pažnje. Nama je sve bilo
      zanimljivo jer smo navikli da se kartice razlikuju samo po obliku kulera
      ili čak nalepnici na njemu. Kod Radeona X1300 to nije slučaj. Naravno,
      u testu postoje dve klase RV515 kartica, a HyperMemory izdanje se od
      njih još više razlikuje.

      Da bi cena bila konkurentnija, Gigabyte je u pakovanje dodao samo neophodno
      – drajvere i DVD softver, te kablove za video izglaz i DVI adapter. Radeon
      X1300 i X1300 Pro su osnovni modeli i aktuelne X1K familije akceleratora.
      Referentna kartica je stigla sa aktivnim kulerom sastavljenim od bakarnih
      listića, kvalitetnim PCB-om koji je korišten i za skuplje RV530 (Radeon
      X1600XT) akceleratore, pa je samim tim bilo moguće i poprilično je ubrzati.


      Kao što to obično biva, partneri su odlučili da akceleratore iz budžetske
      klase predstave sa pasivnim hlađenjem, pošto se već RV515 grafički čip
      sa svoja četiri pixel “cevovoda”, proizveden u 90-nm procesu, malo zagreva
      čak i na frekvencijama od preko 500 MHz. S tim u vidu, nije iznenađenje
      da su dve od četiri testirane X1300 kartice, stigle sa velikim aluminijumskim
      profilom bez ventilatora (Sapphire), odnosno malim dvostrukim kulerom povezanim
      sa toplotnom cevi (Gigabyte). Gigabyte u poslednje vreme na entry-level
      i mainstream modelima kao da insistira na pasivnom rashladnom sistemu,
      pa ni GV-RX13P nije izuzetak. PCB podseća na onaj kod Sapphire Radeon X1300
      Non Pro kartice, uz jednu razliku kod dela naponske jedinice frejm bafera.
      No, kako celu karticu prekriva masivan kuler sa toplotnom cevi, više detalja
      nismo mogli da vidimo.


      Standardan set konektora (analogni, S-Video, digitalni) i odsustvo RageTheater
      čipa i dalje su očekivani za karticu koja pripada entry-level klasi. Ukupno
      256 MB video memorije, koja sa video procesorom komunicira putem 128-bitne
      magistrale, raspoređeno je u vidu osam Infineon GDDR2 čipova sa propisanom
      latencijom od 2.5 ns, što odgovara radnoj frekvenciji od 400 MHz (DDR800),
      na koliko je ona i setovana na Gigabyte kartici. Prednost ove kartice je
      upravo u SilentCool sistemu , a Gigabyte GV-RX13P256D-RH je odlična kartica
      za sisteme namenjene kućnoj multimediji.

      Odlično će se uklopiti u sisteme sa manjom procesorskom snagom i velikim storage- om,
      koji bi, recimo, pokretali Windows XP Media Centar Edition, a u ceo sistem
      bi se lepo uklopio i jedan Theater 550 TV tjuner. Radeon X1300 Pro, kompatibilan
      sa Shader Model 3.0 i Direct X 9.0c API-jem, ima dovoljno snage da izađe
      na kraj sa novim WinFX / AeroGlass grafičkim interfejsom (barem u Windows
      Visti build 5270).

      Sapphire Radeon X1300 256MB

      Kompanija koja je odavno poznata kao ključni ATI-jev partner, Sapphire,
      najčešće je prvi koji u prodaju kreće sa tek predstavljenim karticama. U
      poslednjih 12-18 meseci, ruku na srce, i neki drugi partneri (ASUS, MSI,
      PowerColor) na tržište sa novim karticama “izlaze” gotovo paralelno i neposredno
      nakon premijera. Sapphire Radeon X1300 kartica stiže u zaista atraktivnom
      pakovanju – pre svega zbog toga što je sama roba vidljiva iz kutije, a to
      u retail prodaji dosta znači. U kutiji se nalaze instalacioni diskovi, PowerDVD
      5.0, DVD disk sa četiri game demoa od kojih jedan na kraju otključavate u
      „full“ verziju, zatim DVI-Dsub adapter, kompozitni i S-Video kabl, S-Video
      u kompozitni adapter i S-Video > komponentni; svi dodaci čine Sapphire
      paket najbogatijim na testu.


      Sapphire i Gigabyte RV515 kartice, kao što smo već pomenuli, imaju najsličniji
      PCB layout. Jezgro i memorija kod ovog X1300 modela rade na nižim učestanostima,
      ali im to otvara mogućnost ugradnje pasivnog hladnjaka i upoterbu jeftinijih
      memorijskih čipova. Grafički čip, dakle, radi na 450 MHz, a VRAM na efektivnih
      550 MHz (50 Mhz više od očekivanih vrednosti za Radeon X1300 Non Pro),
      te bez obzira na jeftinije komponente, svakako ima prostora za dodatno
      ubrzanje.


      Veliki pasivni hladnjak će odvesti toplotu sa jezgra i memorijskih čipova
      i kada ih overklokujete preko navedenih vrednosti, ali u tom slučaju valja
      usmeriti dodatni ventilator promera 8 cm (dva, tri ovakva ventilatora možete
      naći u svakom boljem kućištu). Sapphire na svoju karticu ugrađuje Infineon
      memorijske čipove sa latencijom od 2.8 ns.


      Ovo je takođe DDR2 memorija, sposobna i za frekvencije od 714 MHz, iako
      je na Radeon X1300 karticama podešena na svega 500 MHz. Sam čip na Sapphire
      RV515 kartici smo uspeli da ubrzamo do 590 MHz, dok je memorija bila raspložena
      za stabilan rad do nekih 730 MHz (uz malu pomoć ventilatora koji su bili
      u blizini). Sa druge strane, kao i na ASUS kartici, nalazi se “bracket”
      koji sprečava krivljenje štampane ploče usled pritiska velikog kulera i
      drži isti čvrsto pritisnutim uz GPU i memorijske čipove.


      Čak i na default vrednostima, kartica se poprilično zagreva, iako ne možemo
      reći da ne radi stabilno (GPU ume da se zagreje i preko 80 stepeni), a temperatura
      na našoj ploči, koja je pasivno hlađena, povećana je za čak 14 stepeni, pa
      smo morali da primenimo i ventilator koji, sva sreća, stiže uz samu ploču.
      Kartice kakve su Radeon X1900XTX ili GeForce 7800GTX TOP, iako daleko masivnije,
      nikada ne “dogrevaju” unutrašnjost sistema kao pasivno hlađena kartica, pa
      se zato uvek pobrinite da na obe strane imate ventilatore koji uvlače hladan
      i izbacuju topao vazduh iz kućišta.

      MSI RX1300PRO-TD256E

      Među prvim RV515 akceleratorima koji su se našli u prodaji, osim Sapphire
      modela, bio je i MSI RX1300 Pro. Kako odmah vidimo po oznaci (a i naslućujemo
      prisustvom aktivnog rashadnog sistema), radi se o Pro izdanju ove kartice,
      sa radnim učestanostima od 600 MHz za GPU i 800 efektivnih megahertza za
      256 MB VRAM-a. Radeon X1300 podrazumeva taktove od 450 / 500 MHz u varijantama
      sa 128 i 256 MB video memorije, dok bi HyperMemory izdanja, koja kod nas
      još nismo primetili u prodaji, trebalo da imaju takt od 450 / 1000 MHz (32
      MB lokalne i 96 MB “pozajmljene” memorije).


      RX1300 Pro je klasičan RV515-bazirani akcelerator, ali se PCB razlikuje
      od onog viđenog kod ATI sempl kartica. Mi smo i pre nekoliko meseci konstatovali
      da će partneri verovatno koristiti drugačiji layout, jer je ATI za RV530
      i RV515 kartice koristio praktično isti PCB. Kao što možemo videti na uporednom
      prikazu kartica, naponska jedinica je nešto drugačija i u odnosu na Built
      by ATI karticu, ali i ako je uporedimo sa već opisanim ASUS EAX1300
      Pro akceleratorom.


      Kao i što smo očekivali, MSI je i na ovaj entry – level akcelerator
      ugradio sopstveni TopTech III kuler, poznat po tihom radu i efikasnosti
      koje prevazilazi ono što bi mogli da očekujemo od jednog malog “orbolikog”
      profila od špialtera, prekrivenog tankim slojem reflektivnog premaza koji
      kao krajnji rezultat čini da kuler izgleda kao da je napravljen od legure
      bakra.


      Sa svoja četiri pixel pipeline-a (jedan “klasičan” Quad Pipeline Unit),
      ovaj 90-nanometarski GPU bez problema dostiže frekvenciju od 600 MHz i
      pri tome ne disipira mnogo toplotne energije. Naizgled nešto masivnija
      naponska jedinica (u odnosu na druge vendore), sastavljena od elektrolitskih
      kondenzatora, prigušnica i naponskih regulatora, smeštena je u gornjem
      desnom uglu, a primećujemo i mesto za RageTheater čip i dodatni TMDS transmiter,
      koji bi kontrolisao još jedan DVI izlaz (RX1300 Pro ima analogni i digtalni
      konektor).


      I
      MSI se odlučio za memorijske čipove kompanije Infineon (2.5ns) koji su
      testirani za 400 (800 DDR) MHz, na koliko su i podešeni. Ovi DDR2 čipovi
      su smešteni su sa obe strane štampe, u redovima desno i iznad GPU-a, kao
      kod Radeon kartica prethodnih generacija; podsetićemo, RV515 je jedini
      X1000 GPU koji nema Ring-Bus memorijsku arhitekturu, pa je i konvencionalni
      raspored memorije sasvim logična stvar.


      Kartica se u radu ne greje mnogo – DDR2 čipovi nisu vreli ni nakon višesatnog
      rada u 3D režimu, a isto bi se moglo reći i za GPU, bez obzira na manje
      masivan kuler, čiji je i ventilator tih. Jezgro smo, tek nakon instalacije
      novijeg ATI Tool utility-ja, uspeli da ubrzamo do 640 MHz (što se pokazalo
      kao maksimalna zaista stabilna frekvencija), dok je memorija “išla” do
      915 MHz.
      Kao i sve prethodne, RX1300Pro ima kombinaciju digitalnog, analognog i
      S-Video konektora, a RageTheater čip nedostaje. I ovog puta moramo da konstatujemo
      da je prava šteta što Radeon X1300 kartice mahom nemaju Video-in mogućnosti,
      s obzirom na to da Radeon X1300 podržava AVIVO tehnologiju. Od propratne
      opreme, MSI isporučuje samo osnovno – S-Video kabl, uputstvo, DVI-VGA adapter
      i CD sa drajverima.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
      pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
      programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
      odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
      Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
      smo na default setovanjima.

      Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema,
      a razlike u igrama nikada nisu toliko velike. Poprilično neobični rezultati,
      pogotovo za "stari" Radeon X700 Pro – ipak njegovih 8 pipeline jedinica i brza
      memorija dolaze do izražaja.

      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      nVidia GeForce 6600 poprilično zaostaje za konkurentom… No, ovo je "samo"
      3DMark…

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      Nešto realnija prednost nove kartice u AquaMark-u 3,
      koji je "približniji" situacijama u realnom igranju…

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi Q3 engine modifikovan do
      neprepoznatljivosti – toliko da najveći broj kolega smatra da se radi
      o potpuno novom engine-u (često i pogrešno navode da se radi o
      Direct3D mašini). Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija “optimize for SLI” ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      Propust koji je za ATI tako očigledan, i ovoga puta se može objasniti
      samo nekom nedoslednošću
      u drajverima, odnosno u "slaganju" sa dotičnom igrom…

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      Painkiller: Battle Out of Hell

      I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni
      Halo u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi
      Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih
      verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i
      trilinearni mod filtriranja.

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer.

      Jedva čekamo CryEngine2 baziranu igru Crysis – Stari FarCry čak i X1300
      "vozi" bez problema na maksimumu detalja.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni.

      F.E.A.R 1.2

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u.
      Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje
      prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo stavili
      na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      FEAR je, kao i Call of Duty 2, praktično neigriv na najvišim detaljima
      (u ovom slučaju smo čak isključili i meke senke) na novim entry
      level akceleratorima…

      Zaključak

      ATI je Radeon X1300 Pro “usmerio” direktno na popularne GeForce 6600 akceleratore.
      Manji broj pipeline-a unutar jezgra uspeva da nadomesti novija arhitektura
      i daleko više radne frekvencije. No, nVidia je relativno brzo uspela da odgovori
      sa posebnom serijom GF6600 kartica koje takođe koriste DDR2 memoriju i rade
      na nešto višim učestanostima (ne dovoljno visokim da bi GeForce 6600GT bio
      ugrožen). U trenutku kada se pojavio, Radeon X1300 Pro je bio inferiorniji
      od direktnog konkurenta (GF6600), dok je u ovom trenutku, uz novije drajvere,
      ipak i brža kartica i kompletnije rešenje. Činjenica da GPU radi na čak 600
      MHz, bez obzira na svega četiri pipeline jedinice, razlog je što ovaj entry-level akcelerator
      i dalje može da posluži za igranje novijih igara, naravno ako ne preterate
      sa rezolucijom, odnosno umekšavanjem ivica ili anizotropnim filtriranjem. Pojedine
      igre, kakve su FEAR, Call of Duty 2 ili Quake IV zaista traže jaču karticu
      čak i za osnovne modove (1024 x 768, bez AA i AF), bar ako želite da ih igrate
      sa svim uključenim opcijama, ali je jako velika prednost što Radeon X1300 ipak
      ima 256MB video memorije. MSI i Gigabyte izdanja ovih kartica su, posmatrano
      kroz prizmu isplativosti, naprivlačnija rešenja. Gigabyte GV-RX13P256D-RH je
      za nijansu skuplja varijanta, ali zato bez ikakvih problema radi na default
      Radeon X1300 Pro učestanostima, potpuno bešumno (tj. bez dodatnih ventilatora)
      i bez preteranog pregrevanja. Zbog svojih kvaliteta, Gigabyte izdanje Radeon
      X1300 Pro kartice svakako zaslužuje da je izdvojimo i damo našu preporuku,
      odnosno Benchmark Best Buy nagradu. ASUS EAX1300 Pro je takođe sjajno
      izdanje ove kartice, ali se ni po čemu posebno ne izdvaja – bez obzira na odlično
      hlađenje, mogućnosti za dodatno ubrzanje su na očekivanom nivou, a dodatna
      oprema je neobično siromašna. Voleli bi smo da je makar neka od kartica sa
      testa stigla sa Dual DVI izlazima ili RageTheater koder čipom. Sapphire Radeon
      X1300, usamljeni predstavnik „Non-Pro“ podklase, iako radi na nižim učestanostima,
      jedna je od retkih kartica koja nam je ugrejala vazduh unutar kućišta i podigla
      temperaturu sistemskog procesora i „južnog“ i „severnog“ mosta na matičnoj
      ploči – za stabilan rad samog sistema bilo je neophodno uključiti dodatne dve
      „osmice“. Naravno, korisnici koji će se odlučiti za Radeon X1300 ne overklokuju
      svoje sisteme u meri u kojoj je ubrzana naša test mašina, ali je činjenica
      da je za karticu sa ovakvim rashladnim sistemom neophodno imati dobro provetrenu
      unutrašnjost kućišta, te se postavlja pitanje da li bi uopšte mogla da funkcioniše
      u Small Form Factor računarima. Takođe, Sapphire Radeon X1300 nije
      u dovoljnoj meri jeftiniji kako bi ga, pored tri ostale kartice, uzimali u
      razmatranje.



      Gigabyte GV-RX13P256D-RH (Radeon X1300 Pro 256MB Silent-Pipe) – Benchmark Best Buy Award

      Ako je vaš izbor ATI Xpress 200 platforma, Radeon X1300 će bez problema
      raditi i u Crossfire režimu – potrebno je “samo” dokupiti još jednu karticu
      kako bi postigli performanse na nivou Radeona X1600 XT. Dobra stvar je
      što dve RV515 kartice komuniciraju putem PCI-E magistrale, te nije potrebna
      posebna “master” kartica, već dva obična, istovetna Radeona X1300 Pro.
      Najveći broj korisnika zanima da li je Radeon X1300 Pro bolji izbor od
      modela GeForce 6600. U slučaju da se radi o klasičnom GF6600 izdanju, nema
      sumnje – ATI-jevo rešenje se nameće kao znatno logičnije. Ipak, nove GF6600
      kartice sa DDR2 memorijom mogu propisno da se overklokuju, pa kako se bliže
      performansama modela 6600GT, tako je i investicija u njih sve isplativija.
      Ako uporedimo Radeon X1300 sa sada već “prevaziđenim” Radeon X700 Pro modelom,
      možemo reći da će korisnik biti na “slatkim mukama”: sa jedne strane ima
      jaču karticu koja podržava samo Shader Model 2.0 i nije AVIVO “kompatibilna”,
      a sa druge moderniju, ali ipak prilično sporiju karticu koja ima napredniju
      arhitekturu. Sa aspekta korisnika koji se najviše igra na računaru – Radeon
      X700 Pro je bolje rešenje, ali ako vam je i multimedija na umu, nećete
      pogrešiti ni sa Radeonom X1300 Pro. Lepa dodatna investicija za vaš multimedijalni
      centar je neka od Theater 550 tjuner kartica.

      ASUS karticu na test ustupio DirectLink, zvanični distributer ASUS proizvoda za SCG.
      Sapphire karticu na test ustupio Comtrade Computers.

      Zahvaljujemo se kompanijama MSI, Gigabyte na ustupljenom hardveru za potrebe testa.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test