Nebojša Todorović
Test: Cooler Master V8 GTS
Pakovanje u kom kuler stiže je atraktivno dizajnirano, a na prednjoj strani se nalaze istaknute karakteristike proizvoda. Cooler Master se očigledno ponosi Reddot nagradom za dizajn 2013. godine, a tu je i još nekoliko kritičnih stavki. Proizvođač je kod V8 GTS kulera upotrebio “vapor-chamber” i ventilatore čiji je predviđeni životni vek čak 160.000 časova zbog upotrebe samo-podmazujućih ležajeva.
Na jednoj od bočnih stranica se nalaze i kompletne specifikacije kulera koje su u tradicionalnom Cooler Master maniru, veoma detaljne. Zanimljive stavke su ukupna masa od 1140 grama (sa ventilatorima), deklarisana buka od 36 dBA i dva ventilatora od 140 mm čija se brzina kreće između 600 do 1.600 obrtaja u minuti.
U pogledu propratne opreme, može se reći da je korisnik obezbeđen da može uz jedan šrafciger vrlo jednostavno da izvrši ugradnju. Ventilatori su fabrički ugrađeni u kuler, tako da nema naknadnih intervencija na ovom polju. Isporučen je i dodatak za zavrtanje matica i termalnu pastu, solidnog kvaliteta. Ipak, za prvu montažu biće sasvim dovoljna i osim ukoliko ne budete dobijali željene temperature, nema poente praviti dodatno ulaganje u neko kvalitetnije rešenje. Uputstva su solidno predstavljena, a savetujemo i iskusnijim da makar bace pogled kako bi lakše izvršili montažu.
V8 GTS je kompatibilan sa svim aktuelnim platformama bilo da govorimo o AMD-u ili Intelu. Kuler je kompatibilan sa LGA 2011 / 1366 / 1156 / 1155 / 1150 / 775 i AMD FM1 / FM2 / AM3+ / AM3 / AM2, isporučena su dva dodatka različitog oblika za montažu. Prisutne su i odbojne gumice kako se ne bi oštetila štampana ploča. Alat koji je isporučen predstavlja neku vrstu kombinovanog okasto-viljuškastog ključa, koji je mogao biti malo kvalitetniji, ali će poslužiti.
V8 GTS svoj dizajn pozajmljuje od originalnog V8 modela i mogu se primetiti mnoge sličnosti.Cooler Master je učinio dosta da sam izgled bude još atraktivniji i po našem mišljenju, reč je o jednom od lepših kulera na domaćem tržištu. V serija odskače od proseka u velikoj meri, posebno od tipičnih “tower” kulera koji su napravljeni po manje ili više istom obrascu.
Cooler Master se oslonio na nešto drugačiji princip. Telo kulera je praktično spojeno iz tri različita tela koja su međusobno povezana heatpipe-ovima. Što se odabira materijala tiče, rebra su standardno izrađena od aluminijuma, koji su srednje gusto spojena kako bi vazduh nesmetao mogao da prolazi. Heatpipeove su bakarni, a u svojoj poslednjoj fazi izrade su presvučeni niklom. Njihov prečnik je 6 milimetara i ukupno ih je osam prisutno što je svakako obećavajuće u pogledu performansi.
Baza je dobila solidnu obradu i prilično je ravna, tako da dodatnih zahvata kao što je poliranje, nema potrebe primenjivati. Zanimljivo je da je Cooler Master implementirao heatpipeove, ali i vapor-chamber kao osnovu umesto direktnog kontakta koji često koriste kod svojih kulera. Ideja je da se ostvari što efikasniji prenos toplote sa izvora, odnosno procesora, na ostatak rashladnog tela.
Kao što smo već pomenuli V8 GTS poseduje dva ventilatora koji su ugrađeni između tri celine i smešteni su tako da njihova zamena neće biti posebno jednostavna. Ipak, upravo iz ovog razloga su implementirani vanserijski kvalitetni modeli koji poseduju očekivani radni vek od 160.000 časova i samopodmazujuće ležajeve. Njihov prečnik iznosi 140 milimetara, a pri radu brzina im se kreće između 600 i 1.600 o/min. Pri tome ostvaruju protok vazduha od 28 do 82 CFM što je solidna vrednost. Buka je pri maksimalnom broju obrtaja prilično bučnih 36 dBA, ali imajte u vidu da će većim delom vremena kuler biti manje opterećen, dok će u mirovanju pri 600 o/min ostvarivati minimalnih 16 dBA što je zaista tiho.
Sa dva ventilatora ovaj kuler praktično pravi “push-pull” sistem koji vazduh provlači kroz telo. Ovo kuler čini kompletnim od samog starta, pa V8 GTS definitivno nema potrebu, ali ni mogućnost, za nadogradnju.
Montaža
Sistem montaže je prilično jednostavan iako ga ne bismo smestili na sam vrh dovoljno je dobar da čak ni početnicima neće biti potrebno više od dvadestak minuta da kompletiraju celu proceduru. U zavisnosti od platforme, upotrebljava se odgovarajući backplate. Mi smo koristili kuler na našem test sistemu, pa smo koristili backplate za Intel podnožje i da bismo lakše sve završili, skinuli smo matičnu ploču sa test platforme.
Nakon postavljanja backplate-a potrebno je postaviti osnovne šrafove i na taj način je sve pripremljeno na strani matične ploče.
Sledeći korak je postavljanje odgovarajućih dodataka na sam kuler koji se oslanjaju na jedan šraf. Ovde moramo da uputimo primedbu, jer iako jedan šraf umesto obično upotrebljena dva predstavlja olakšanje, smatramo da je bilo potrebno upotrebiti kvalitetniji šraf sa nešto većim navojem. Nije veliki problem, ali u slučaju česte montaže i demontaže, postoji bojazan da se glava šrafa ošteti.
Poslednji korak je zatezanje četiri matice koje osiguravaju kuler. Zbog velike dimenzije kulera, ukoliko imate masivne hladnjake na naponskoj jedinici oko procesora može biti malo problematično da se zategnu matice. Iz našeg iskustva najbolje je da se potrudite da što više odradite prstima, kako ne biste izgubili živce sa alatom sa kojim će zatezanje biti mnogo sporije.
Kada smo sve to završili ostalo je samo povezivanje sa matičnom pločom. V8 GTS se povezuje putem jednog 4-pin PWM konektora koji omogućava kontrolu broja obrtaja putem softvera.
Završetak montaže i puštanje računara u rad će vam dati do znanja koliko je dizajn V8 GTS-a zapravo atraktivan. Crveno LED osvetljenje ističe liniju kulera i čini ga zaista privlačnim. Pretpostavljamo da će biti onih koji se ne slažu sa nama, ali je V8 GTS jedan od najbolje dizajniranih kulera sa kojima smo se ikada sreli. U poređenju sa njim Noctua NH-U14S izgleda, pa, dosadno i sterilno. Ovo nam nije bilo lako da izjavimo, jer se radi o našem kuleru koji koristimo za test sistem, ali je zaista tako. Ipak, dizajn je jedno, a sada moramo da se okrenemo performansama koje su ipak najbitnija stavka za jedan kuler.
Metod testiranja
Test smo izveli tako što smo sat vremena testirali maksimalno optrećenje pod Intelovim Burn testom koristeći redakcijski Intel Core i5 2500K. Test smo izveli u dve situacije. Prva je pri radu na fabričkom naponu i frekvenciji od 3.3 GHz, dok je drugi scenario overklok procesora na 4.5 GHz pri naponu od 1.345 V. Poređenje smo izvršili sa, pogađate, Noctuom NH-U14S sa jednim ventilatorom od 140 milimetara.
Rezultati
Overklok
Kao što možemo videti iz dijagrama, Cooler Master V8 GTS pruža jako dobre temperature kako pri fabričkim postavkama, tako i pri overkloku. U osnovi, performanse su na sjajnom nivou iako su malo iza redakcijske Noctue. Može se reći da se pri fabričkim uslovima temperature “gađaju” u stepen, s tim da je NH-U14S nešto tiša zbog posedovanja jednog ventilatora. Pri overkloku, prednost dobija NH-U14S, s tim da razlike nisu prevelike i oba kulera pružaju stabilan rad i pored visokog takta i napona.
U svakom slučaju, V8 GTS je potpuno kompetentan kuler koji može da se nosi sa konkurencijom bez ikakvih problema i da obezbedi svakom overklokeru dovoljno prostora za “igranje” sa naponom i taktovima. U radu je prilično tih, sve do momenta kada ventilatori ne “zabruje” do maksimalnih obrtaja, kada postaje čujan, ali i dalje ne bučan.
Kada se sve sabere, V8 GTS je kuler veoma dobrih performansi koji pored toga razbija monotoniju na tržištu i nudi fantastičan dizajn koji će bez preterivanja ulepšati unutrašnjost svakog kućišta. V8 GTS je za korisnike koji znaju da cene dobar dizajn i koji žele nešto što se ne uklapa u prosek. Kao takav V8 GTS nema zamenu i jasno je da će mnogima biti prvi na listi kada se budu pripremali za leto.
Prednosti: – Fantastičan dizajn (po našem mišljenju) – Dobre performanse – Kvalitetna izrada Nedostaci: – Cena (uslovno) – Ventilatori nisu preterano zahvalni za zamenu Kuler na test ustupio Cooler Master.
Cooler Master V8 GTS
Cooler Master nas je odavno upoznao sa svojom "V" serijom kulera koji ideju za dizajn uzimaju od automobilskih motora. U skladu sa tim, Cooler Master je napravio V6, V8 i V10 modele koji su predstavljeni pre više godina. Došao je momenat da se osveži ponuda, ali to ne znači da ćemo dobiti još veći V12 ili V16 model, već "frizirani" V8. Novi kuler je kompanija nazvala V8 GTS i kao takav predstavlja naslednika originalnog V8 koji uskoro puni šest godina. Koliko su se stvari promenile, proverićemo u nastavku.