nVidia GeForce FX5600 / Ultra – Abit, Albatron & Microstar Branko Maksimović Uvod Nikada ranije nije bilo tako nezahvalno dati prognozu o (ne)uspehu nekog grafičkog
čipa ili konkretnog modela video akceleratora, kao što je to u poslednjih dva
do tri kvartala. Hardver koji jednog dana opisujemo epitetima kakvi su “visoko
programabilan” ili “neiskorišteni potencijal”, sutra već može da padne pod oštricu
kritike i da priča o njemu više ne sadrži superlative. Sve se to dešava iz razloga
što smo svi mi, uslovno rečeno, samo mediji koji vas izveštavaju o performansama
nekog parčeta hardvera i, ono što vidimo na testu, trudimo se da što bolje prenesemo.
O samoj arhitekturi procesora i razvoju drajvera znamo samo ono što se nalazi
u tehničkim specifikacijama koje dobijemo u okviru novinarskih prezentacija,
a vrlo dobro znamo da je i sve to deo marketinga. Prvo podsećanje na sve ovo,
autor ovih redova je imao kada je “otkriveno” da nVidia nV30 grafički procesor
nema osam pipeline-a sa jednom jedinicom za teksturni menadžment, već više “nešto
kao” četiri pipeline procesora sa po dva TMU-a “na” svakom. Pošto je za nV30,
a kasnije i nV35 navedeno da je to GPU sa arhitekturom koja, zavisno od situacije, može da se
ponaša i kao da je 8 pipeline-a sa jednim TMU-om, na čitavu stvar smo gledali
sa još više rezerve. Kao što znamo, nova GeForce FX familija se sastoji od tri osnovna modela kartica,
koje pokreću nV34, nV31 i nV35 grafički akceleratori. Svaki od njih ima najmanje
dve podvarijante, bržu i sporiju, obličnu i Ultra verziju. Respektabilno, to
su modeli FX5200, koje smo detaljno predstavili (regularne, modele sa 64-bitnom
memorijskom magistralom, kao i iznenađujuće brže Ultra modele), zatim FX5600
(takođe predstavljeni) i konačno najbrže GeForce kartice u vidu modela FX5900
i FX5900 Ultra, koji na sebi ima čak 256MB video memorije. Pre nego što napravimo
osvrt na najjači GeForce FX danas, u vidu većeg roundup testa, osećamo potrebu
da “popunimo rupu” i sa odgovarajućim testom GeForce FX 5600 Ultra kartice,
uz koju ćemo predstaviti i dva non Ultra modela izrađena oko istog video čipa.
Kao što znamo nV31 je izrađen u 0.13 mikrosnskom procesu proizvodnje, čini ga
približno 75 miliona tranzistora, zamišljen da radi sa ‘običnom’, ali podržava
i DDRII memoriju na memorijskoj magistrali širine 128-bita. Detaljnije specifikacije
samih Shader mogućnosti i kompresione tehnike kod FX familije čipova, date su
u našem testu GeForce FX 5800 kartice.
GeForce FX5600 – video akcelerator
Bench-House
NVIDIA
GeForce FX 5200 / 5200 Ultra
NVIDIA
GeForce FX 5600 / FX5600 Ultra v2.0
NVIDIA
GeForceFX 5800
NVIDIA
GeForceFX 5800 Ultra
Proces
Proizvodnje
NV34 0.15
Micron
NV31 0.13 Micron
NV30 0.13 Micron
NV30 0.13 Micron
Broj
tranzistora
47 Miliona
75 Miliona
125
Miliona
125
Miliona
Memorijska
Magistrala
64-bit* / 128-bit DDR
128-bit DDR (DDR II podržan)
128-bit
DDR II
128-bit
DDR II
Memorijski
Propusni Opseg
6.8 / 10.4 GB/s
10.7 / 11.2 GB/s
12.2
GB/s
15.2
GB/s
AGP
Standard
AGP
3.0 4x/8x
AGP
3.0 4x/8x
AGP
3.0 4x/8x
AGP
3.0 4x/8x
Podržane
memorijske konfiguracije
64MB / 128MB
64MB / 128MB / 256MB
128/256MB
128/256MB
Radni
takt jezgra
250 MHz / 325 MHz
325 MHz / 400 MHz
400
MHz
500
MHz
Radni
takt memorije
200 MHz / 325 MHz
(400 / 650 DDR)
275 MHz / 400 MHz (550 / 800 DDR)
400
MHz (800 DDR)
500
MHz (1000 DDR)
Tip
memorije
TSOP 4ns / BGA 3.x ns
BGA 2.x ns
BGA
2.x ns DDR II
BGA
2.0 ns (1.x ns?) DDR II
Broj
Pipeline-a
2
4*
4*
4*
Broj
teksturnih jedinica po pipeline-u
2
1*
2*
2*
Vertex
Shader jedinice
1
2
3
3
Podržana
verzija Vertex Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Podržana
verzija Pixel Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Verzija
Direct X API-ja
9.0+
9.0+
9.0+
9.0+
Hardverski
tip FSAA
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Tehnike
optimizacije
LMA
/ HSR / Z-buffer/ bez kompresionih
tehnika
LMA
III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression
LMA
III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression
LMA
III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression
Integrisani
RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder
Integrated 2 x 350 MHz
/ HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV34 internal (Third party encoder supported)
Integrated 2 x 400 MHz
/ HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV31 internal (Third party encoder supported)
2
x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder (Third party encoder supported)
2
x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder (Third party encoder supported)
Interna
RGBA paleta
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
Po internoj logici, nV31 je dosta bliži nV30 video procesoru, zbog toga što
su zadržani alati za kompresiju boja, kao i Z-buffer i Frame Buffer kompresije.
Tu su, takođe sve fast clear tehnike i prefetch sistemi u okviru memorijskog
menadžmenta. Kao što znamo, nV31 je 4×1 GPU, koji je, prema rečima PR menadžera,
zadržao sve mogućnosti nV30 GPU-a. Konkretno je pominjana i mogućnost vezana
za programabilnost arhitekture, pa nV31 navodno može da radi i kao 2×2 procesor.
NV31 ima dve vertex shader jedinice koje rade paralelno (nV30 i nV35 imaju tri
VS jedinice, a nV34 samo jednu). Takođe, u odnosu na nV34, nV31 ima i daleko
bolji memorijski kontroler, i kao što smo pomenuli, zadržao je sve napredne
tehnike koje su prvi put predstavljene kao deo GeForce FX5800 modela. Veličina
keš memorije pri FPU jedinicama kao i baffer memorije različitih vrsta, duplo
su veće kod nV31 GPU-a u odnosu na nV34, a duplo manje od onoga što ima nV30.
Sumirano, FX5600 može da renderuje maksimalno četiri piksela po
kloku, bilo da su u pitanju četiri sa jednom teksturom ili dva sa po dve teksture
po kloku. Ranije smo pomenuli da je prevod na srpski malo nedosledan: original
iz nVidia pdf-a glasi “four single textured pixels or two dual textured pixels
per clock”. Iako podržava sve što i FX5800. Vredi pomenuti i da su kod nV31
čipa, memorijski kontroler, Color i Z-compression algoritmi unapređeni u odnosu
iste iz nV30, ali nisu toliko efikasni kao kod nV35 (ili je samo marketing u
pitanju). Podprocesorske jedinice koje su zadužene za antialiasing i anisotropic su u
okviru CineFX sistema. Kvalitet prikaza antialiasinga je na veoma visokom nivou,
pogotovo u poslednjoj generaciji Detonator drajvera, dok su i performanse odlične.
Takođe, anisotropic filteri (na sva tri Intellisample nivoa) izgleda veoma dobro
(svaki za svoju klasu), ali se može reći da ima situacija kada dobrano spušta
performanse. Kada je nView (2.0) u pitanju, pomenućemo da nV31 ima DualTMDS transmitere na
400MHz, vezane za RAMDAC. Razlika u odnosu na nV30 je u tome što su kod nV31
isti integrisani u samo jezgro. FX5600 kartice koriste novu generaciju čipova
koji generišu signal za DVI izlaz, pa je moguće koristiti i digitalnu rezoluciju
sa 1600 x 1200 piksela. FX, Pixel Shaderi i Direct X 9 Sve ono što se desilo u poslednjih nekoliko dana, vezano za performanse Radeon
i GeForce kartica u budućem mega-hitu, igri Half Life 2, može i ne mora da bude
dosledan pokazatelj performansi u svim narednim Direct X 9 igrama. Međutim,
sasvim lepo pokazuje doslednost implementacije ovog API-ja u grafički podsistem
(hardver + drajveri). U određenim situacijama i ako gledamo samo Direct X 9
mod, videćemo da ATI sa svojom high end karticom može da bude u prednosti i
do 100%, dok su u istom modu, FX5600 i FX5200 praktično neupotrebljivi (daju
prosečan broj frejmova po sekundi koji je manji od 20). nVidia je, u odbrani,
navela da za ovu i predstojeći talas Direct X 9 naslova priprema novu generaciju
Detonator drajvera, kao i da GeForce GPU prevazilazi ovu verziju Microsoft-ovog
API-ja i Pixel Shader 2.0 specifikaciju. Takođe, navedeno je da GeForce FX kartice
nisu namenjene samo za Direct 3D, već da je njihova upotrebljivost daleko veća
i šira (C for Graphics, OpenGL 2.0 i sl.). Zli jezici su odmah pomislili (ruku
na srce, s pravom) da se radi o optimizaciji koja će biti vidljiva samo u Half
Life 2 naslovu. Ono što nas plaši, jeste najnovija “vest” koja glasi da je Valve
(tim koji radi na ovoj igri) pomerio njen izlazak za početak naredne godine.
Zbog čega kada je igra, navodno, završena? Da li se radi o vremenu potrebnom
da se shader programi malo izmene, da bi radili bolje na nVidia karticama? Jasno
je zbog čega tim programera ovo radi – mnogo je nVidia GeForce (FX) kartica
na tržištu, to je sigurno.
Haos sa brojkama Da li da pazarim GeForce FX5600? Ultra? Koji model preporučujete ? …sa koliko
VRAM-a, na kojim radnim frekvencijama i koliko se može overklokovati ? Sve su
to pitanja koja gotovo svakodnevno dobijamo na našu email adresu. I sami smo
se više puta zbunili, ali evo koliko varijanti FX5600 kartica postoji… Prvo treba razjasniti da ne postoje modeli sa 64-bitnom, a naravno ni sa 256-bitnom
memorijskom magistralom. Dakle, svi modeli imaju 128-bitnu magistralu, kolika
god da je njena ukupna količina. nVidia je predvidela da non Ultra modeli budu
podešeni na 325MHz za jezgro i 550 DDR MHz za memoriju. Na ovoj frekvenciji
radi većina kartica koje smo testirali (npr. Microstar GeForce FX5600 VTDR128).
Postoje i modeli sa 256MB video RAM-a i neke od njih ćemo predstaviti u rubrici
Na Prvi Pogled. Nažalost, ovde se ponovila slična priča kao sa GeForce 4 Ti4200
karticama. Ako se setimo, memorija na modelima sa 64MB je radila na 54MHz višoj
frekvenciji od memorije na modelima sa 128MB (250/500 prema 250/444 MHz). Tako
je i u slučaju GeForce FX5600 kartica sa 256MB – s obzirom na to da imaju dvostruko
više memorije, a da proizvođači ne žele da (bitno) povećaju cenu, ugrađuje se
jeftina memorija od 5ns, koja je predviđena da radi na 400 MHz, i upravo na
toj frekvenciji i radi. Dva modela nV31 kartica sa 256MB memorije, koja se kod
nas mogu naći, dolaze sa potpisom Microstar-a i Albatrona i podešeni su da rade
na 325/400 MHz. Ovoga puta, razlika između ovih GeForce modela je malo veća
i sve bi bilo u redu da je za njih izabran neki sufiks koji bi se dodao na oznaku
FX5600 (recimo SE, pošto je ATI “rezervisao” sufiks LE). GeForce FX5600 Ultra kartice su predviđene da rade na 350/700 MHz, ali je nVidia
kasnije ponudila i reviziju 2.0 nV31 Ultra GPU-a, koja ima Heat Spredder i nešto
bolje realizovan layout (proizvedeno od strane kompanije 3DLabs / Creative).
Poboljšana Ultra radi na 400 MHz za jezgro, a dopunjena je bržom DDR memorijom
koja u startu ima učestanost od 800 MHz. Da sve ne bi bilo ni ovoliko “jednostavno”, pobrinuli su se neki od nVidiinih
partnera, koji nude GeForce FX5600 Ultra kartice na layout-u za Non Ultra model,
i sa smanjenim radnim taktom (Gainward). Albatron kartica koju imamo na testu
ima oznaku GeForce Gigi FX5600 Turbo, po specifikaciji je Non Ultra model, ali
je izrađen po GeForce FX5600 Ultra predlošku. Memorija radi na nestandardnih
600 MHz, dok je GPU na standardnih 325. Krenimo sa opisom modela.
Kartica na testu: Abit
Abit je renomirana tajvanska kompanija, nama poznata pre svega po izuzetno dobrim
matičnim pločama, koje voli poseban krug zaljubljenika u IT, čiji je jedan od
hobija izvlačenje poslednjeg atoma snage iz sistema. Za njihove grafičke kartice
takođe važi da su kvalitetne, ne uvek najbrže, ali pouzdane. Siluro serija video
akceleratora se po nečemu uvek izdvajala. Jedna serija je bila poznata po izuzetno
visokoj oštrini 2D prikaza (još u vreme dok su neka poznata imena znala da podbace
u ovoj kategoriji), zatim su Siluro Ti4200 kartice bile najpovoljnije i najbrže
na tržištu, a kasnije se izdvojila OTES serija – nažalost najviše po nivou buke
koju proizvodi. Vremenom je i ABIT odustao od ovakvih “turbina”, pa je novi OTES
daleko mirniji. Ovoga puta, prikazujemo njihovu nV31 baziranu karticu, koja čak
nije ni ona brža, Ultra varijanta, pa o specijalnom hlađenju neće biti reči.
Pakovanje je krajnje konzervativno. Pre svega, dizajn naličija kutije kao da je
rađen 1985. godine, ali ne smemo na taj račun da uputimo ništa više od šaljive
kritike. Pakovanje je jedna stvar, a sadržaj nešto sasvim drugo. Tako je ABIT
uz karticu ponudio S-Video i kompozitni kabal, mini adapter za ove kablove, DVI
konvertor (na D-Sub) i dva CD-a sa softverom (drajveri i DVD plejer).
Kartica je izrađena na PCB-u lakiranim marinsko plavom nijansom. Veliki proizvođač
se odlučio da do kraja ispoštuje nVidia specifikaciju, pa je layout preslikani
referentni nV31 (Microstar). Počev od izvedbe RGB filtera i rasporeda konektora,
do mini takt generatora uz koji je smešteno napajanje za ventilator na kuleru. Korištena memorija je više nego standardni Samusung-ov best seller – TSOP sa vremenom
latencije od 4ns. Koliko je samo GF3, GF4MX i GF4 Ti4200 kartica koje koriste
ovu memoriju prodato u protekle dve – tri godine? Sećamo se da je prva serija
ove memorije koju smo mi videli, imala oznaku 104 i da su u velikoj količini proizvedene
serije od 110 do 120. Informacije radi, oznaka na Siluro FX5600 kartici je 253.
Ugrađeni kuler je standardnog oblika, aluminijumski, ali je preko njega “ušrafljen”
nezanimljivo oblikovan lim (šta on uopšte predstavlja?). Iskreno, više bi cenili
i da je kartica dva evra jeftinija, a da se na njoj ne nalazi ova beskorisna limarija.
Kartica ne spada u višu klasu, pa je nejasno i zbog čega se u ventilatoru nalaze
LE diode (plave). Nije da ne izgleda lepo, ali je korisnicima znatno bitnija cena
kartice u ovoj kategoriji. Ako nešto ne donosi dodatne performanse, a podiže cenu,
jasno je da mu tu nije mesto. Zar ne bi bilo bolje da su ugrađeni pasivni hladnjaci
na memoriju, ili da su ugrađeni makar TSOP moduli od 3.6ns?
Utisci o kartici su, svakako, povoljni. Besprekorno je radila i prijatno iznenadila
i u overkloking delu testiranja. Kvalitet prikaza je bio takođe odličan, ali nam
je zasmetala nešto manja saturacija boja na defaultu, što je slučaj kod svih FX5600
kartica koje su izrađene po ovom “receptu”. Podsećanja radi, postoje još dva layout-a
za FX5600 modele. Pored navedenog, tu je i malo izmenjeni, za verzije sa 256MB
video memorije (ostatak čipova se nalazi sa druge strane štampe i nešto veći broj
kondenzatora), kao i nV31 Ultra dizajn, koji podrazumeva drugačiji PCB u osam
slojeva (zbog viših radnih napona) i mesta za BGA memoriju.
Kartica na testu: Albatron
Albatron možda nije preterano poznat kod nas, ali to svakako ne znači da je još
jedan od malih proizvođača koji se tek probija na tržište. Naprotiv, Albatron
je firma koja ima čitavu istoriju iza sebe i veliki broj nagrada kada su video
kartice u pitanju, počevši još od prvih nVidia RivaTNT 2 i GeForce modela.
U kutiji koja je lepo dizajnirana, nalazi se WinDVD creator i igre MotoCross Mania
i Serios Sam. Tu je uputstvo, dva standardna kabla, video adapter, DVI>D-Sub…
Kartica ostavlja veoma povoljan utisak i na prvi pogled, a i kasnije. U pitanju je nV31 Ultra dizajn sa nekim izmenama. Odmah možemo reći da su frekvencije
jezgra na standardnim vrednostima za FX5600 (325 MHz), dok je takt memorije podignut
na 600 MHz. Kako je u pitanju drugi board layout, primetan je molex konektor za
eksterno napajanje kartice, koji uvek pozdravljamo kada su noviji video akceleratori
u pitanju. PCB ima osam slojeva, pa je povećana stabilnost rada na višim naponima
i radnim frekvencijama. Tako su kod memorije i jezgra naponi dovoljno povećani
da overklokeri mogu da izaberu ovu karticu i izvuku primetno više performanse
od rada na defaultu. Naravno, veće voltaže i radne frekvencije prati i povećan
broj rezistora i kapacitora na štampi, što se već može i primetiti na slikama.
Na magistralu širine 128-bita, vezani su memorijski čipovi koje je proizveo Samsung.
Ball Grid Array je standardno “pakovanje” za memoriju sa vremenom pristupa od
3.3ns. Mnogo nam se dopalo i Albatronovo rešenje za hlađenje memorije i GPU-a.
U vreme kada mnogi proizvođači više počinju da prave kulere lepe na oko, a manje
efikasne u onome za šta su namenjeni, Albatron je ponudio lepo dizajniran kuler
od legure bakra, koji po svemu sudeći radi odličan posao. Memorija je takođe pokrivena
profilima napravljenim od iste legure.
Albatronovoj realizaciji nV31 kartice nismo uspeli da nađemo nijednu manu. Štaviše,
ovo je najbolja GeForce FX5600 kartica koju smo testirali. U prilog joj idu i
kvalitet slike, kvalitet izrade, mogućnost za dobro podizanje radnih taktova,
odlična cena… Ipak, ostaje da vidimo šta su na istu temu rekli Gainward, Leadtek
i još neki proizvođači, ali već sada možemo reći da je Albatron u ovom slučaju
nadmašio i čuvenog Microstara. Jednostavno, daje malo više performanse za malo
manje novca i to bez ikakvih kompromisa. Naprotiv.
Kartica na testu: Microstar
Zvezda ovog testa je ipak Microstar kartica, ali je predstavljamo na kraju. Ona
je glavna samo zbog toga što je u pitanju Ultra model i to, po Microstarovom običaju,
fenomenalno realizovana nV31 Ultra kartica.
Počev od samog pakovanja i njegovog sadržaja za koje možemo reći: “Od Microstara
nismo ni očekivali manje”, do izuzetno pedantno i kvalitetno izrađene kartice.
U pakovanju, kao i uvek, nalazi se velika količina raznolikog softvera. Tu je
“award winning” RPG igra Morrowind, zatim softverski paket kakav je MSI Media
Centar II, razni Utility programi koji koštaju i malo, i malo više. Neki od ovih
programa možda i nećete koristiti, ali u svakom slučaju, ne škodi imati ih.
Pošto je MSI nVidijin partner koji je najviše nagrađivan, bilo bi u najmanju ruku
neočekivano da ne ponude školski primer kako treba napraviti GeForce karticu.
Kada bi se svi ugledali na ovaj Microstar-ov model, imali bi unificiran kvalitet
kakav sada ima ATI u višoj klasi kartica (svi Radeon 9700 Pro i 9800 Pro modeli
su isti).
Možemo zanemariti sve ostalo – osmoslojni PCB, kvalitetne komponente i BGA memoriju
od 2.8ns (čipovi potiču najverovatnije od sveprisutnog Samsunga); jer kada ugledamo
nivo završne obrade hlađenja, shvatamo da takvu leguru bakra (veoma visok procenat
Cu) imaju još samo najbolji proizvođači kulera za sistemske procesore (Thermalright,
Zalman).
MSI Top Tech II cooling sistem je prisutan i na ovoj kartici, ali ovoga puta radi
bez problema, pa nismo imali nikakvih poteškoća kada smo overklokovali karticu.
Microstar je uvek ugrađivao poslednju verziju Video Out / ViVo enkodera, pa je
i ovoga puta prisutna poslednja revizija SAA7114H mikroprocesora.
Bilo bi nelogično da ovakva jedna kartica razočara u kategoriji stabilnosti u
radu ili kvalitetu slike. A svakako da nije razočarala, jer je slika oštra do
krajnjih granica analogne tehnologije. Čak se pitamo da li je moguće povećati
živahnost boja u BIOS-u, jer nam se čini da je Microstar u ovoj kategoriji dostigao
i ATI Radeon R300 / R350 kartice.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
Microstar GeForce FX5600
VTDR128 – 128 MB DDR – Detonator 44.03 Microstar GeForce FX5600 Ultra 128 MB DDR – Detonator 44.03 Abit Siluro GeForce FX 5600 128 MB DDR – Detonator 44.03 Albatron Gigi GeForce FX 5600P Turbo – 128 MB DDR- Detonator 44.03
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Sony CDRW CRX220E1
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
nVidia GeForce FX5600 / Ultra kartice smo testirali kao i sve ostale – sa Quality
setovanjima na Intellisample skali.
OpenGL performanse – UT2003 Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
uz više performanse i nedostatak stancil buffer senki, dok su particle efekti
realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom maksimumu,
tj. koristili smo MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno
promeniti u UT2003.ini).
U flyby demou je nešto veća razlika između non Ultra i Ultra modela. Ipak, brža
kartica daje koliko toliko upotrebljive performanse u 1600 x 1200 Botmatch demou,
mada je i 33 fps za mnoge zahtevne igrače premalo. Ipak, ne može se reći da bi
bilo premalo u nekoj single player misiji (kada nije presudan broj frejmova po
sekundi za uspešnost igranja). OpenGL – Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
Quake III takođe ne pravi veliku razliku, međutim, nekoliko procenata prednosti
bi dobro došli u zahtevnoj igri baziranoj na istom engine-u – odličnom Jedi Academy.
Informacije radi, još četiri velike igre očekujemo na dorađenom Quake III engine-u. OpenGL – SpecViewPERF 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju (7.0)
koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa,
možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
Kod Spec View Performance testova je uvek bilo bitnije kakva je arhitektura i
kakvi su drajveri, nego na koliko MHz rade procesor i memorija. To se u tabeli
lepo i vidi.
DirectX 8 performanse – UT2003 Odlični UT2k3, ovoga puta u izvornom, D3D izdanju. Koristili smo build v.2166,
a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u jednu
od najzahtevnijih.
Ako gledamo botmatch performanse, primetićemo da u dve niže rezolucije, Ultra
verzija ne daje “opipljivu” prednost. Iako je prednost očiglednija u 1280 x 1024
i 1600 x 1200, jasno je da je 30 fps nedovoljno za igranje, pa je najviša popularna
rezolucija u ovoj i sličnim igrama neupotrebljiva. Direct X 8 – Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Kao i ranije, možemo utvrditi da prednost u odnosu na regularan model nije velika.
Slične cifre u većini rezolucija daje i neki GeForce FX5200 Ultra. Direct X 8 – CodeCreatures Benchmark Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Albatron je, po performansama ipak bliži non Ultra karticama, iako se izdvaja
od proseka. Svakako, pobednik u ovom testu je odlični Microstar, ali razlika nikako
nije onolika koliku bi očekivali od video akceleratora čija memorija radi na 150
MHz više (a GPU na 25 MHz više). Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
na našem test poligonu. Rezultati su za nijansu (nekoliko promila) niži od kako
smo instalirali DirectX9.0b, ali u duhu zaštite od raznih virusa i worm-ova, bili
smo spremni i na ovakve gubitke.
3DMark 2001 je svakako osetio porast frekvencije, pa je očigledan skok sa 6268
na 7716 poena u najvišoj rezoluciji. Možemo zaključiti da FX5600 daje dobre performanse
u Direct X 8 programima, a problem nastaje tek kada se koriste Pixel Shaderi 2.0
i ostatak Direct X 9 menažerije. Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
320.
U Direct3D programima GeForce FX 5600 Ultra kartica jeste solidno brža od regularne
verzije. Ostaje pitanje zbog čega je u Gaming testovima razlika nešto manja.
Zahtevni modovi
Nema sumnje, FX5600 Ultra kartica pokazuje da je dosta “upotrebljivija” od
obične verzije. Prava stvar će ipak biti Ultra 2.0, koja radi na 400 / 800 MHz
i kada razlika u odnosu na non Ultra model bude manja od 30 evra. Tada će biti
logično da se u odnosu na FX5600 doda još novca i pazari brža kartica. Overclocking Kada su u pitanju kategorije kao što su overclocking, mnogi od nas očekuju
i zamene BIOS fajlova, modifikovanje voltaža i podizanje radnih taktova do krajnjih
granica. Dešavale su nam se (nama, ili našim saradnicima) i tužne priče da su
zarad testa ili postizanja nekih krajnjih dometa, vlasnici ostajali bez svojih
novih kartica koje su obično plaćene od 150 do 500 evra. Od GeForce FX5600 video
akceleratora, verujemo da to svakako ne očekujete, pa smo naša overkloking testiranja
sveli na ona regularna, kada se proizvod testira u “out of the box” stanju. Abit Siluro FX5600 ima nešto sporiju memoriju i jednostavnije aluminijumsko
hlađenje jezgra. Tako smo sa 325 / 550 MHz dostigli solidnih 370 / 585 MHz.
Naravno, kartica je mogla i desetak miliona hertza više i za jezgro i za memoriju,
ali je takt kombinacija koju smo naveli davala 100% prihvatljivu stabilnost. Albatron je sasvim druga priča jer koristi memoriju od 3.3ns, pa smo sa 600
MHz na koliko radi memorija u startu, došli do fantastičnih 710 MHz (uz mali
broj grešaka u prikazu). Okruglih 700 MHz je smanjio broj grešaka na prihvatljivi
minimum. Jezgro smo uspeli da ubrzamo za 65 MHz, što znači da je stabilno radilo
na 20 MHz višoj frekvenciji nego kod Abit Silura. Od Microstar kartice smo mnogo očekivali i nismo ostali razočarani. Sa početnih
350 / 700 MHz, stigli smo lagano do 395 / 815 MHz, kada su performanse više nego
respektabilne. Ipak, nova revizija FX 5600 Ultra kartice u samom startu radi na
400 / 800 MHz, pa verujemo da će neki novi MSI FX 5600 Ultra moći da se ubrza
makar do 450 / 850 MHz. Kako će ta kartica verovatno imati i višu cenu, pitanje
je da li je uopšte treba čekati. I 390 / 800 je sasvim dobar rezultat!
Zaključak Pitanje koje se postavlja, sasvim logično, glasi: “Koliko je GeForce FX5600 dobar
kao investicija za naredni period?”. Ako posmatramo DirectX9 performanse u dosadašnje
dve igre koje su se pojavile, a koje koriste Pixel Shader 2.0 (i ranije verzije)
i na osnovu njih donosimo zaključak, možemo reći da ni u ovom trenutku ne bi smo
preporučili neku nV31 baziranu karticu. Međutim, na strani GeForce FX 5600/Ultra
kartice su vrlo dobre Direct X 8 i odlične OpenGL i Direct X 7 performanse, dobar
kvalitet i brzina izvođenja u situacijama kada su Antialiasing i Anisotropic primenjeni
(naravno, ako posmatramo ovu cenovnu klasu kartica). Naslovi koji su prisutni
na tržištu, rade uglavnom korektno ili vrlo dobro. Igre kao što su Half Life 2,
Far Cry, STALKER, Halo, The Fall Of Max Payne i slične će raditi pristojno na
ovim karticama, ali uz smanjen broj detalja i uz neke isključene efekte. Ipak,
tužno je što će pomenuti efekte i biti moguće prikazati, ali uz neprihvatljivo
nizak broj frejmova po sekundi, čak i u najnižim rezolucijama. Čak i u igri kao
što je Lucas Arts-ov Jedi Academy, broj frejmova zna da padne na jednocifren broj
u rezoluciji 1024 x 768 uz sve uključene grafičke opcije (bez antialiasinga i
anizotropnog filtera). Da sve bude alarmantnije, pomenutu igru pokreće modifikovani
Quake III engine koji koristi OpenGL API, a performanse ove kartice su niže i
od dosta jeftinijeg GeForce 4 Ti4200. Stvari kao što su kvalitet 2D slike, video
mogućnosti i sistem prikaza na dva monitora su usavršeni još dve generacije ranije,
pa nema smisla da to navodimo kao jedan od aduta FX5600 kartica. Kakva je budućnost
CineFX arhitekture? Da li će ona u budućnosti (nV4x GPU-ovi) biti rezervisana
samo za nVxxGL procesore, koji pokreću Quadro liniju akceleratora namenjenu profesionalcima
ili će u okviru nove unificirane familije biti predstavljen CineFX 3.0, ostaje
da se vidi. Nešto nam, ipak, govori da će se nVidia ipak držati onoga što Microsoft
ili OpenGL ARB postave kao standard i pretočiti sve u kvalitetan i izuzetno brz
GPU. Isuviše je rano za “pametne” procesore, koji se putem drajvera prilagođavaju
softveru i API-ju i izvršavaju podprograme na neki svoj način. nV3x familija akceleratora
pokazuje svoju pravu moć u profesionalnim OpenGL aplikacijama, dobro se snalazi
sa (sada se već mogu nazvati) jednostavnim verzijama DirectX API-ja, međutim,
najverovatnije je da se ne snalazi najbolje u DX9 okruženju. Kažemo “najverovatnije”,
jer postoji mogućnost da će nova generacija Detonator drajvera (serije 5x.xx)
“aktivirati skrivene mogućnosti CineFX arhitekture” i pokazati pravu snagu ovih
akceleratora. Sumnjamo da će u svemu tome biti više pametne “optimizacije” od
koje korisnici neće imati ništa. Ako se broj frejmova po sekundi poveća samo u
3dmark-u ili Half Life-u 2, ne znači da će se isto desiti i u desetinama sličnih
programa, koji su nam isto tako potrebni.
Posle svega navedenog, ako bi preporučili neku od kartica, to bi bila Microstar-ova,
svakako. Poređenje sa drugim modelima nije adekvatno, jer je to jedina GeForce
FX5600 Ultra kartica na testu, ali odmah možemo da kažemo da drugi proizvođači
na ovu temu ne mogu mnogo više od ovoga da ponude. Kada su GeForce FX5600 kartice
u pitanju, rekli bi smo da je Albatron-ov model veoma prijatno iznenadio, pogotovo
kada uzmemo u obzir njegovu cenu, koja je na psihološkoj granici od 150 evra.
Tako ovu karticu svakako možemo preporučiti, dok je Abit sa svojim modelom bio
na visini zadatka, ali ništa više od toga. Albatron i Microstar kartice na test ustupila firma
Pakom Computers. Abit karticu na test ustupila firma Bell Computers.