Gigabyte Radeon 8500 Deluxe/Pro

Gigabyte Radeon 8500 Deluxe/Pro

Gigabyte je predstavio Radeon 8500 modele, i sada je već jasno da ne treba izbegavati sve "powered by ATI" kartice. U pitanju su kvalitetni proizvodi koji stoje rame uz rame sa originalnim ATI-jevim modelima, a uz sve to, imaju i povoljnu cenu. Drajveri su poboljšani i rade skoro bez greške. Ipak, da ne bi sve bilo savršeno, imamo i nekoliko sitnih primedbi...

    Sadržaj

      Kompanija Gigabyte je čuvena prevashodno po pouzdanim matičnim
      pločama, a od kako je ATI promenio politiku i počeo da prodaje svoje grafičke
      procesore drugim proizvođačima, mogla bi da postane poznata i po dobrim video
      karticama. U Gigabyte-u to dobro znaju, pa su se, posle manje uspešno izvedenog
      Radeon 7500 modela, dobro potrudili da najjači predstavnici, Radeon 8500 Pro
      i Deluxe, predstavljeni na ovogodišnjem CeBit-u, budu zaista besprekorni proizvodi,
      kako hardverski, tako i kada posmatramo dodatnu opremu, softver i upravljačke
      programe. ATI je trenutno veoma tih na tržištu, odgovora na GeForce 4 Ti kartice
      još uvek nema. Znajući da nakon zatišja, možemo ocekivati buru, postavljamo
      pitanje šta će to novo doneti naredna generacija prema kalendaru ove kanadske
      firme. Ako se bude uskoro pojavio na tržištu, Direct X 9 kompatibilnost neće
      biti izvodljiva do kraja, barem sa preliminarnim verzijama drajvera. Pošto je
      probna verzija ovog API-ja, odnedavno dostupna i malo širim krugovima nego što
      su “game & system developers”, verujemo da će podrška za famozni
      Displacement Mapping izostati, i da će biti uvrštena u nekoj 9.0a ili 9.1 reviziji
      na koje smo već navikli. ATI može relativno brzo da plasira dorađenu verziju
      R200 grafičkog čipa, sa više vertex shader-a, poboljšanim Hyper Z algoritmima,
      optimizovanom pixel shader jedinicom (veca brzina u radu sa verzijama 1.0 i
      1.2), jer se to relativno brzo može izvesti. Medutim, prošlo je dosta vremena
      od izbacivanja Radeon 8500 modela koje su na svetsko tržište stigle dosta
      ranije nego kod nas, pa je verovatnije da će novi čip doneti veći evolutivni
      pomak u odnosu na R200. Ne sumnjamo da će borba izmedu novih tehnologija i bitka
      za standard ponovo biti tema na mnogim hardverskim sajtovima i forumima, pitamo
      se samo da li će protivnici biti samo ATI i nVidia, ili će se u sve, u isto
      vreme, umešati i od strane korisnika pomalo zaboravljeni Matrox. Odgovore na
      neka pitanja, možemo dobiti veoma brzo, a kako, neka za sada ostane tajna. Već
      od 14. maja, neke stvari će biti mnogo jasnije.
      Zvezde ovog testa, Gigabyte Radeon 8500 kartice, iz serije Maya, stigle
      su u dve verzije – Deluxe i Pro. Pogledajmo kako one izgledaju i po čemu se
      razlikuju od ATI-jeve varijante.

      Gigabyte Radeon 8500 Maya Deluxe
      U pitanju je skuplji model, trenutno najjaci u Gigabyte-ovoj ponudi, koji je
      spakovan u kutiju sa pomalo neuobicajenim dizajnom. Tema je ovoga puta anticka
      civilizacija Maja, koja je nestala bez traga i objašnjenja. Mi smo se ipak potrudili
      da nam kartica ne ostane misteriozna, tako da cemo vam preneti naša iskustva
      sa testiranja, i naravno, rezultate.


      U kutiji se nalazi lepo napisano uputstvo za instalaciju kartice i softvera,
      ciji se paket prostire na cak šest kompakt diskova. Nekoliko ne tako
      novih, ali zaista sjajnih naslova, tu su uz drajvere i utility programe od kojih
      posebno izdvajamo V-Tuner. U pakovanju se našao i konvertor koji prevodi
      DVI u 15-pinski CRT konektor, kao i kabal koji je malo duži od onoga što
      smatramo za prosek i što smo do sada vidali od propratnog materijala.


      Fizicki, za karticu se može reci da lici na built by ATI model, ali se
      isto tako može reci i da se potpuno razlikuju. Evo zbog cega: layout je,
      ako ne isti, onda veoma slican ili neznatno izmenjen u odnosu na uzor, ali je
      sve ostalo – boja štampe, prisutno aktivno hladenje i izbor proizvodaca
      komponenti, drugaciji.


      Ako kažemo da je kartica napravljena od zaista kvalitetnih komponenti,
      necemo reci neistinu. Štampana ploca je cak neznatno kvalitetnija od
      one koju koristi ATI Tech. ali je zato završna obrada malo grublja. Neke
      od komponenti koje je koristio kanadski proizvodac, bile su iz više klase
      nego one upotrebljene na Gigabyte-ovom modelu. Pa ipak, pošto su u pitanju
      kondenzatori, to krajnjeg korisnika ne bi trebalo da zanima – niti može
      imati uticaja na kvalitet slike, niti na stabilnost rada na default frekvencijama.
      Kao još jedna slicnost, može se istaci identican clock generator
      cip i raspored malih kondenzatora na štampi levo od procesora.


      Ono što je zaista pohvalno, jeste pravi, originalni RageTheater cip,
      kakav smo videli na ATI Radeon 8500 kartici. Standardno zelena boja štampe,
      zamenjena je egzoticno crvenom, a veci deo površine pokriven je velikim
      aluminijumskim hladnjakom, do sada nevidenog dizajna, koji je ispoliran i sjajan
      po površini, te daje kartici mocan izgled. Uvek smo se "žalili"
      kako mocne ATI kartice fizicki ne ostavljaju takav utisak. Gigabyte je i to
      promenio – njihovi Radeon modeli izgledaju jednako "besno" kao i najbolje
      GeForce 3 Ti kartice.Ventilator na hladnjaku je zaista prica za sebe. Njegov
      promer je veci od onih koje smo vidali cak i na GeForce 4 Ti karticama, a to
      može samo da bude pohvalno. I brzina okretanja nije niska i krece se oko
      5000 obrtaja u minuti. Iz svega se može zakljuciti da se kartica odlicno
      hladi, medutim, malih zamerki ipak imamo, ali cemo ih istaci nešto kasnije.

      Obavezni drajveri
      Kao što je to bio slucaj i sa drugim "powered by ATI" karticama,
      ni Gigabyte Maya modeli nisu saradivali sa referentnim ATI drajverima, vec samo
      sa verzijama sa CD-a. U vreme pisanja testa, nije bilo novijih verzija na sajtu
      proizvodaca, tako da smo pri testiranju koristili upravljacke programe sa priloženih
      CD-ova.

      Kao što se može primetiti, Gigabyte-ovi programeri nisu menjali
      sam izgled drajvera, mada je "ispod haube" nešto definitivno
      menjano. Ovo je default panel, a sa ovakvim podešavanjima za OpenGL smo
      i testirali. Iskljucena je samo opcija Vertical Sync.

      Pod Direct3D opcijama, nešto se moralo menjati jer je smoothvision po defaultu
      postavljen na drugi nivo, što smo iskljucili. Isto tako, moguce Z-buffer
      vrednosti smo proširili, koristili i kompresovane teksture, a vertical
      sync ponovo disable-ovali.

      Ovde se vidi i verzija drajvera: 4.13.9009, kao i to da je doradena od strane
      Gigabyte-a.

      Opcije za podešavanje video overlay-a, po strogim standardima LucasFilm-ovog
      THX-a.

      Opcije za dual head, sa kojim uvek pocinje Hydravision sesija. Naravno, identicna
      vec prikazanoj u našem prvom ATI Radeon 8500 testu.

      Panel za opcije u kojima možete podesiti intenzitet osnovnih boja, osvetljenje
      i nivo gamme, takode izgleda isto.

      Gigabyte Radeon 8500 Maya Pro
      Pakovanje u kome stiže jevtiniji model, ni po cemu se ne razlikuje od prethodno
      opisanog. Ne možemo se zadržati ni na opisu razlika, jer njih, slobodno se može
      reci, nema, barem kada je u pitanju cisto fizicki izgled.


      Sadržaj pakovanja je takode identican. Uputstvo za instalaciju, svih šest kompakt
      diskova i V-Tuner koji nam stavlja do znanja da je hardverska monitoring kontrola
      prisutna i kod slabijeg modela. Konvertor i S-Video kabal su takode tu.


      Maya Pro je, po svemu sudeci, bazirana na Radeon 8500 LE modelu, jer takt za
      memoriju i jezgro, kao i iskljucena Hyper Z podrška, koju smo kasnije ustanovili,
      apsolutno odgovaraju "Light Edition" specifikaciji.

      Kartica je bliznakinja Deluxe modelu, sasvim je jasno da je razlika ocigledno
      u ugradenoj memoriji i podešavanjima u bios-u. Moguce je i da su za Radeon 8500
      LE, i u ovom slucaju, birani nešto manje "kvalitetni" primerci R200
      cipova, tj. oni koji ce se slabije overklokovati. Kao i uvek, sve zavisi od
      konkretnog primerka.
      "Hirurški" zahvati


      Kao što možete videti na slikama, Radeon 8500 LE/ Gigabyte Maya Pro kartici
      smo skinuli hladnjake i ventilator. Tada smo ustanovili da su mesta gde se aluminijum
      dodiruje sa memorijskim modulima (Hynix 4ns) i samim jezgrom, loše namazana,
      tj. da je korišteno premalo silikonske paste. Karticu smo fino ocistili, i dodali
      malo fine paste po celoj površini i u tankom sloju. Da li treba posebno pominjati
      da smo tada karticu i bolje overklokovali? Posle ove "modifikacije",
      kartica je radila na 8% višim klokovima.

      Test Setup
      Kartice smo testirali na sledecoj konfiguraciji:

      Procesor
      AMD Athlon 1400 MHz
      (133*10.5)

      Maticna ploca
      Abit KT7A RAID (4-Way
      Interleaving, Turbo memorijska setovanja , CAS 2, AGP 4x, Fastwrites,
      total performance setting ) software VIA 4in1 ver. 4.33v
      – powered by Samsung 300W

      Memorija
      512MB PC133 NCP SDRAM
      (2x256MB)

      Hard Disk
      Quantum Fireball AS,
      7200rpm, 2MB cache, ATA100

      Video Karte
      Gigabyte Radeon 8500
      Deluxe – 64MB DDR; 4.13.9009
      ATI Radeon 8500 – 64MB DDR; built by ATI – drivers 4.13.7189

      Monitor
      Samsung SyncMaster
      900NF

      Cooling
      Titan TTC-D5TB(3)

      DVD uredjaj
      Pioneer 116 DVD-ROM

      Operativni sistem
      Windows Millenium Edition

      Igre/Bench programi
      Quake 3 Arena v1.17;
      Demo 001 i q3crush
      Serious Sam – v1.1; Memphis Suburbs
      MadOnion.com 3DMark 2001 pro
      PowerVR’s VillageMark
      DronezMark Benchmarking Demo

      Kao što ste primetili, built by ATI modele smo testirali ranije i sa
      dosta starijom verzijom drajvera. Pošto Gigabyte kartice nisu htele da
      saraduju ni sa jednom verzijom upravljackih programa sa www.atitech.com sajta,
      odnosno sa referentnim ATI drajverima, bili smo primorani da ih testiramo sa
      verzijom koju smo našli na CD-u.

      Quake 3 Demo 001 & Crusher

      Max Quality Setting:
      Teksture na najvisem nivou
      Geometrija na najvisem nivou
      Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
      High Quality Sky
      Ejecting Bras ukljucen
      Sync Every frame iskljucen
      Lightmap lights
      Force Player Models iskljucen
      Dynamic Lights ukljucen
      Marks On Walls ukljucen
      Sound Quality low


      Ocigledna je prednost Gigabyte modela, izražena samo zbog novijih drajvera, ako
      ni zbog cega drugog. Mogu se primetiti i niže performanse "8500 pro"
      modela, samo zbog nižeg takta i iskljucenog Hyper Z algoritma.

      U 32-bita, razlika je nešto veca, ali je Quake 3 i dalje nedovoljno zahtevan da
      bi se bolje uocio nedostatak aktiviranog Hyper Z sistema. Treba pomenuti i da
      se on može lako ukljuciti pomocu Radeonator ili cak Power Strip utility programa.

      U Crusheru su kartice poprilicno izjednacene, kao i u izbacenom Return to Castle
      Wolfenstein. Uskoro prelazimo na novu paletu testova koji ukljucuju Comanche 3,
      Codecreatures, i SPECviewperf aplikacije.

      Serious Sam

      Iako je izasla nova verzija ove igre, i dalje testiramo u prvom delu
      jer se radi o istom Serious engine-u. Serious Sam testiramo prema Reverned-ovom
      Maximum Quality inf fajlu koji se moze naci u Serious Sam benchscript-ovima na
      sajtu www.Beyond3D.com.
      Ovo je maksimalan nivo detalja u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je
      bilo moguce ukljuciti od grafickih funkcija (a njih ima mnogo) – ukljuceno je,
      i to na maksimum. Jedino smo kartice postedeli funkcije Anisotropic filtering-a
      jer ih neki drajveri jos ne implementiraju kako treba i daju ogromno usporenje
      kartici, bez ikakvih razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju
      tako da bi za te kartice zakljucili da radi odlican Anisotropic, a ona ih, u stvari,
      ne radi. Za detaljnije informacije o nacinu testiranja pogledajte nas prvi GeForce
      3 test. Pogledajmo rezultate:

      Primetna je cudljivost drajvera: prvo smo svedoci boljeg rezultata kod built by
      ATI modela sa starijim drajverima u rezoluciji 800*600, a onda verzija .9009 pocinje
      da preovladava.

      Na brzinskoj prednosti Gigabyte modeli mogu da zahvale novijim drajverima. Svakako,
      mi to nikako ne možemo znati ako ne testiramo ATI-jev Radeon 8500 ponovo,
      sa istim drajverima.

      MadOnion.com 3DMark 2001
      Poznati Direct3D benchmark, i ovoga puta koristimo za testiranje. Postoje stvari
      u kojima je nezamenjiv, kao što su na primer, testovi Point Sprites-a
      ili Vertex Shader-a. Karakteristican je i po "polygone count" i "fillrate
      only" testovima.

      Dve stvari su jako primetne: poboljšanje performansi sa novim drajverima
      i nedostatak Hyper Z sistema kod Radeon 8500 LE modela. Narocito je impresivno
      poboljšanje prikaza i veci fps u Point Sprites testu.

      VillageMark
      PowerVR-ov poznati benchmark program, karakteristican po enormnom broju sakrivenih
      (occluded) površina. Napravljen sa namerom da pokaže performanse
      TileBased Rendering sistema kod Kyro kartica, dobar je pokazatelj i efikasnosti
      algoritama u Hyper Z sistemu kod Radeon, odnosno Hi Occlussion Culling sistema
      kod GeForce 3 i 4 Titanium modela. Još jedna karakteristika ovog testa
      su troslojne multiteksture.

      U 16-bitnoj paleti, ponovo su stariji drajveri odradili bolji posao. Moramo priznati,
      jedna od retkih situacija, ali, eto, i to se desava. Iznenadujuce dobar je i rezultat
      Maya pro modela.

      DronezMark

      Iako je engine ove igre optimizovan za nVidia kartice, primeticemo da
      i Radeon 8500 modeli rade sasvim solidno.

      Novi drajveri su poboljsali i Pixel Shader performanse, doduse minimalno.

      Overclocking, kvalitet slike i zakljucak
      Deluxe model radi na pocetnih 275/550MHz, kao i built by ATI-jev model, što
      je pohvalno. Medutim, deklarisana memorija od 3.6ns, izdržala je do 590MHz,
      dakle manje nego ATI-jev model koji pri tome nije imao hladnjake na modulima.
      Core smo ubrzali do 290MHz, a ATI-jeve smo klokovali i na 310MHz. Ovo nije nikakav
      minus za Gigabyte, mada su mogli malo bolje da iskoriste silikonsku pastu.
      Kada je Pro model u pitanju, V-Tuner je sa fabrickim default-om dao ovakav
      prozor:

      Pre nego što smo skidali hladnjak i stavljali ekstra kolicinu paste,
      kartica se gotovo uopšte nije dala klokovati. Posle te operacije, maksimalne
      postignute vrednosti su bile 278/290MHz što je više i od defaulta
      skupljeg modela. Posle enable-ovanja Hyper Z sistema, Pro kartica se nece razlikovati
      od one sa sufiskom Deluxe.
      O kvalitetu slike se može diskutovati, ali je svakako lošiji nego
      na ATI Radeon 8500 modelu. To je ono što je sigurno. Oštrina je
      na zavidnom nivou sve do i zakljucno sa 1600*1200 pri 85Hz. Medutim, Gainward
      GeForce 4Ti i Leadtek GeForce 3 kartice imaju cak i vecu oštrinu, a monitor
      bolji fokus, negoli Gigabyte Radeon kartice, kada je ovaj graficki mod u pitanju.
      Zasicenost boja je bolja nego kod nVidia kartica, cak i u poredenju sa pomenutim
      nVidia modelima, ali je kontrast i oštrina za nijansu niža, što
      se primeti kod citanja sitnog fonta. Flat monitori su zahvalni za odredivanje
      kvaliteta ovih parametara baš zbog toga što, kada se o njima radi,
      video kartici ne praštaju ni najsitniji propust kod RGB filtera na predkonektoru.

      Zakljucak
      Da li kupiti Gigabyte Radeon 8500 kartice? Svakako, ako ste ljubitelj ATI-ja,
      pogotovo. Nema razloga za bežanje od ne-ATI proizvodaca, Gigabyte je to
      dokazao. Kartice imaju primamljivu cenu, a to pogotovo važi za Pro model,
      koji se izvesnim modifikacijama, koje svako može da odradi, dovodi na nivo
      dosta skupljeg modela. Maya Deluxe nema tako dobar odnos cena/performanse ali
      ce svakako naci put do kupca. Radeon 8500 su i dalje vrlo brze i moderne graficke
      kartice, koje se po tehnologiji mogu smestiti rame uz rame i sa GeForce 4 Titanium,
      a po brzini sa GeForce 3 Titanium modelima. RageTheater cip je takode prisutan,
      radi i u 1024*768 i obezbeduje najbolji kvalitet prikaza na TV-u, za nijansu
      bolji od GeForce 4 MX kartica. Ako vam je, pored igrackog video adaptera, potreban
      i dobar Hydravision Dual Head sistem, odlican 2D prikaz i, pre svega ATI kartica,
      Gigabyte je veoma dobar izbor!

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test