Konacno! Nakon svih najava i problema koji su pratili pojavljivanje trece generacije
grafickog jezgra firme “PowerVR Technologies” imamo priliku da Vam predstavimo
graficku karticu baziranu na KYRO 3D chipu.
Firma PowerVR mi je ostala u secanju jos `98 godine kada je NEC/Videologic alijansa
izbacila svoj prvi 3D proizvod namenjen PC platformi. Verujem da je mnogima
od Vas nepoznanica Matrox m3D PCI (add-on) 3D graficki adapter koji se pojavio
kao jedina konkurencija cuvenom 3Dfx Voodoo chipsetu. Znatno manjih dimenzija
od Voodoo kartica i gromoglasno najvaljivanom “per triangles ” tehnologijom,
privlacio je paznju hardverskih sladokusaca. Medjutim, osim slabe podrske od
strane softverskih kompanija koje su apsolutnu prednost dale Voodoo Glide API-ju,
veliki nedostatak je bila visoka radna temperatura samog grafickog chipa sto
je prouzrokovalo veliki broj kvarova. Sve to je uslovilo brzi nestanak ovih
kartica sa trzista. Nesto kasnije su se pojavile u vecem broju u obliku “no
name” kartica vrlo pristupacne cene. Ipak, Voodoo je bio preveliki izazov.
Danas nakon racunarski dugih 3 godine, Power VR je ponovo medju nama ali ovog
puta sa isto tako jakim partnerom, firmom STMicroelectronics (SGS Thomson) koja
je zaduzena za produkciju poslednje generacije Power VR grafickih chipova sa
oznakom KYRO 3D. Dugo je najavljivan kao ubica nVIDIA grafickih chipova, medjutim,
tokom realizacije samog projekta se pojavilo dosta prepreka i poteskoca tako
da smo tek danas skoro godinu dana posle zvanicne najave u mogucnosti da probamo
i testiramo karticu sa KYRO 3D grafickim chipom.
Karticu smo dobili zahvaljujuci firmi Innovision (Inno3D) koji nam je ustupila
na test proizvod pod nazivom KYRO 2000. Kartica koju smo dobili je “sample”
primerak ali se u ovom trenutku proizvod KYRO 2000 vec nalazi u prodaji i skoro
je 99% identican nasem testiranom primerku. Pored firme Inno3D, KYRO 3D proizvode
poseduju Power Color i Videologic. Prema prvim ali preliminarnim testovima,
Inno3D model je ipak za klasu jaci od Power Color proizvoda dok Videologic proizvod
je jos uvek nepristupacan sirem krugu korisnika!
Innovision je firma u velikom zamahu. Toj cinjenici u prilog govore
i najnoviji modeli kartica baziranih na grafickim chipovima poslednje generacije.
Prateci taj trend, KYRO 2000 predstavlja proizvod koji je direktna konkurencija
grafickim karticama baziranim na nVIDIA GeForce II MX procesorima. U narednom
tekstu zeleo bih da Vam predstavim prednosti KYRO 3D grafickog chipa u poredjenju
sa ostatakom konkurencije.
Prvi od noviteta koji KYRO 3D donosi jeste “Tile Based Rendering” tehnologija
obrade 3D scene. Vecina danasnjih 3D akceleratora (nVIDIA, 3Dfx) 3D scenu formiraju
oblikovanjem i procesiranjem kompletnih 3D objekata. U uslovima usavrsavanja textura
i usloznjavanja 3D objekata to zahteva dodatne kolicine kako lokalne video, tako
i dodatne AGP (RAM) memorije. Konkretno to znaci da se u uslovima postizanja sto
vece realnosti prikazanih objekata, koriste sve slozenije texture i visoke rezolucije.
Zbog toga rastu i zahtevi u pogledu kolicine raspolozive memorije. Prvo je neophodna
memorija za obradu texture koja se “lepi” na poligone koji formiraju 3D objekat,
zatim se dobijene texture obradjuju u Z-buffer-u kako bi dobile prostorni tj.
3D efekat i konacno se smestaju u “frame buffer” memoriju radi prikazivanja. Kao
glavni nedostatak ove generacije akceleratora se navodi cinjenica da oni moraju
da obrade svaki poligon svakog 3D objekta koji se nalazi u sceni. Dok se ne izvrsi
obrada i zadnjeg pologona on se ne moze prepustiti daljoj obradi scene. Posto
su danasnje scene prepune objekata tj. poligona to Vam govori da 3D acceleratori
imaju “pune ruke” posla te ne treba da Vas cudi cinjenica da je danasnji apsolutni
minimum za iole pristojan rad u pogledu lokalne (video) memorije 32MB dok je optimum
64MB video memorije kada su u pitanju ozbiljne 3D video kartice.
Pri tome da ne spominjem znacaj brze DDR memorije koja je obavezna u slucaju najbrzih
3D acceleratora. Sve to govori da je komunikacija sa memorijom usko grlo danasnje
generacije 3D kartica. KYRO 3D nudi originalno resenje cija je sustina da prilikom
obrade scene i 3D objekata, iste deli na manje delove tj. regione koji se potpuno
nezavisno obradjuju. Vazno je naglasiti da je taj region nekoliko puta manji od
poligona!!! Posto je taj region mali, njegovu obradu je moguce izvrsiti na samom
chipu bez potrebe za stalnim pristupom externoj memoriji. To znaci da sam graficki
chip poseduje odredjenu kolicinu Z-buffer i frame buffer memorije koje eliminisu
potrebu za vecinu externe video memorije prilikom obrade “regiona”. Prednost ove
tehnologije je ocigledna, jer se obrada odvija u samom chipu uz koriscenje “on
chip” memorije koja radi na punom taktu grafickog procesora. Time se eliminise
cekanje u komunikaciji graficki chip -> lokalna video memorija, kombinacija koja
je kod danasnje generacije grafickih kartica, predstavlja jedan od najvecih problema
koji degradira brzinske performanse. Medjutim, KYRO 3D se ne zaustavlja samo na
ovoj cinjenici, on ide i korak dalje kombinujuci prethodnu tehniku sa tehnikom
koju naziva HSR – Hidden surface removal (Z-buffering) cija je sustina u tome
da se obradjuju samo poligoni 3D objekata koji se nalaze u vidnom polju 3D scene.
Dakle ukoliko u jednoj sceni imate vise 3D objekata koji su zaklonjeni ili su
markirani drugim objektom, vrsi se obrada samo vidljivih delova objekata. Kod
konkurentskih chipova se bez obzira da li je vidljiva cela povrsina ili samo jedan
deo 3D objekta vrsi kompletna obrada. Brzinska prednost KYRO tehnologije obrade
3D objekata je vise nego ocigledna.
Cak je i nVIDIA pokusala da parira ovom tehnologijom kako bi jos vise dobila na
brzini, izbacujuci beta Detonator drajvere, verziju 7.17. Medjutim nacin na koji
GeForce2 radi u HSR rezimu je u najmanju ruku katastrofalan. Gomila poligona koji
nedostaju i objekti sa bitno poremecenim koordinatama. Da ne bi izgledalo kako
preuvelicavam stvar, izvolite pa pogledajte razliku izmedju nacina na koji KYRO
3D obavlja tu operaciju i kako to isto radi nVIDIA GeForce2 MX/GTS.
KYRO 3D Hidden surface removing
nVIDIA GeForce II GTS/MX Hidden surface removing (Detonator
7.17)
Sledeca cinjenica koja govori u prilog napredne arhitekture KYRO 3D grafickog
chipa jeste “Superior Colour Precision – 32-bit Internal True Colour” tehnika.
Kompletna obrada pixela i regiona vrsi u 32-bitnoj paleti. To garantuje najvisi
moguci nivo kvaliteta obradjenih tekstura bez obzira da li Vam je desktop rezolucija
u 16-bitnoj i 32-bitnoj paleti. Logicno sledi i zakljucak da je Kyro 3D izuzetno
brz i prevashodno namenjen radu u 32-bitnom kolornom rezimu. Od naprednih osobina
spominjemo i 8 -LAYER MULTI-TEXTURING tehniku. “Multi-texturing” je operacija
koja kombinuje vise razlicitih tekstura u cilju dobijanja sto realisticnije scene.
To konkretno znaci da se jednoj baznoj teksturi (npr. zid) moze dodati textura
sa osvetljenjem, zatim reljef (bum mapping), textura magle itd. Maximalan broj
nivoa tj. layer-a koji se mogu dodatni baznoj mapi a koje podrzava DirectX API
je osam (8). Kao sto vidimo Kyro 3D do maximuma koristi tu mogucnost, jer poseduje
mogucnost obrade 8 nivoa textura u jednom prolazu. Vecina danasnjih 3D akceleratora
ne poseduju takve mogucnosti, vec poseduju vise jedinica (pipeline) od kojih je
svaka sposobna da obradi dve ili tri texture u jednom prolazu. Ukratko, ukoliko
se zahteva rendering texture u sedam nivoa, u prethodnom slucaju postojanja dve
jedinice za obradu textura ce trebati dva prolaza kako bi se dobila zeljena textura.
U slucaju Kyro 3D chipa dovoljan je samo jedan prolaz. Konkretno, najveci konkurent
nVIDIA GeForce2 MX poseduje “samo” dva pipeline-a (jedinice za obradu texel-a)
od kojih svaki pojedinacno moze da odradi dve teksture u prolazu, sto je upola
manje od Kyro 3D mogucnosti. Cak i monstrum poput GTS-a koji poseduje 4 pipeline-a
moze u jednom prolazu da odradi 7 nivoa textura sto je opet manje od 8 koliko
moze KYRO 3D. Razlika je minimalna ali svakako vredna pomena.
Kyro 3D kao i svaki moderan 3D GPU poseduje mogucnost Environmental Bump Mapping
obrade tekstura kako bi se objekat prikazao sto realisticnije. To se narocito
vidi u slucaju kada treba prikazati objekat reljefne povrsine (npr. plastika,
kamen). Od konkurencije ovu mogucnost poseduju Matrox G-400 i ATI Radeon graficki
chipovi. Kako to zaista izgleda “na delu”, pogledajte sledece primere:
no bump mapping
software bump mapping
Environmental Bump Mapping
Evo i specifikacije:
– 12 million transistors
– 0.25 micro process
– 125 MHz core / memory clock
– 2 Pixel Pipelines 250 megapixel/s fillrate (750 megapixe/s effective fillrate)
– Support for 16-64 MB of SDRAM or SGRAM
– 128-bit data path to memory (2GB/s bandwidth)
– 32-bit z-buffer
– Tile rendering architecture
– Full Scene Anti-aliasing (2x and 4x)
– Environment Mapped Bump Mapping (EMBM)
– 8-Layer Multi-texturing
– Motion compensation support
– Support for AGP 4X, SBA, DME
– DXTC Texture Compression
– 270 MHz RAMDAC
– Full OpenGL ICD
Kao sto vidimo, Kyro3D je chip koji zaista ima jake predispozicije.
Potrebno je vreme i podrska vecih firmi kako bi trziste ugledalo i par acceleratora
firmi koje u grafickom svetu imaju tezinu. Medjutim iskreno smatram da se to
ipak nece desiti jer velike firme imaju cvrste ugovore sa nvidiom i ne verujuem
da su spremene da rizikuju raskid partnerskih ugovora sa gigantom poput Nvide
zarad avanture sa KYRO-om. Mada ako neko bude imao sluha..eto sanse da se unese
malo zivosti i razdrma vec pomalo ucmalo trziste grafickih kartica.
Da se vratimo nasem test primerku. Inno3D KYRO 2000 dolazi u simpaticno
sarenoj kutiji koja je dizajnirana u karakteristicnio prepoznatljivom Innovision
maniru. Pored kartice u pakovanju se nalaze dva Inno3d blokcica 🙂 , drajveri,
3D Mark 2000 Pro, dve demo igrice i Win DVD 2000 program. Vrlo simpaticno pakovanje
koje pruza zadovoljstvo proizvoda namenjenog krajnjem kupcu, sto je pravo osvezenje
u moru “bulk” proizvoda. Sama kartica odaje utisak proizvoda koji cilja jeftinije
trziste. Mnostvo malih i neuglednih kondezatora i jedan tranzistor firme Chino-Excel
Technology (CET) ne ostavljaju utisak proizvoda vrhunskog kvaliteta. Utisak
popravlja memorija koju je potpisao Samsung i brzine je -6ns sto bi trebalo
da Vam omoguci izlete do 166MHz, a takodje tu je i cooler sa ventilatorom koji
je zaduzen za hladjenje jedva toplog KYRO 3D chipa. Graficki procesor radi na
taktu od 115MHz na koliko radi i lokalna video memorija. Ocigledno je da tu
ima dosta rezerve jer je prilikom visecasivne torture 3D testovima Kyro 3D odavao
utisak jedva toplog procesora za razliku od MX konkurenta koji je “zario i palio”
po ostalim komponentama. Ovde napominjem i jednu pohvalnu cinjenicu na racun
Inno3D firme ciji model Kyro 2000 kartice radi na 15MHz brzem taktu od prvih
Power Color Kyro modela. Napominjem da je 115MHz radnog takta ujedno i brzina
referentne Power VR KYRO bazirane kartice.
Inace imao sam dosta velikih problema prilikom utvrdjivanja radnog takta grafickog
chipa i video memorije posto dosadasnje verzije Power Strip programa nisu u mogucnosti
da detektuju radni takt KYRO 3D procesora. Tek najnovija beta verzija istoimenog
programa omogucuje detekciju takta ali bez mogucnosti aktiviranja overkloking
opcija 🙁 ! Na kartici su takodje prisutna i dva jumpera cija funkcija nije dokumentovana.
Tradicionalna radoznalost moje licnosti je isprobala sve moguce kombinacije koje
su osim one fabricki podesene davale uvek isti rezultat – blokiranje Windows-a.
Pokusaj da u direktnoj komunikaciji sa ljudima iz Innovision-a saznam njihovu
funkciju, ostala je bez uspeha tj. nerazumevanja druge strane. Ni traga ni glasa
od odgovora…a tako sam se trudio da srocim lepo pisamce 🙁 !!!
Dakle da sumiramo, vizuelno kvalitativni utisak jednak onome koji ostavljaju jeftinije
nVIDIA Ge Force2 MX kartice poput modela firmi VideoExcel, Innovision MX Value….itd.
Na red su dosli i testovi. Nakon zaista ubedljivih specifikacija i naprednih mogucnosti
najavljenih od strane Power VR-a sa velikim nestrpljem sam ocekivao da probam
karticu i odradim par testova koji bi pokazali ima li rezultata ili je pitanju
jos jedno od niza praznih i pompeznih obecanja koje su nista drugo do lepe zelje
samih proizvodjaca. U tu svrhu cistu instalaciju Windows 98SE operativnog sistema
smo “naoruzali” sa DirectX 8.0a verzijom i KYRO 3D drajverima koji nose oznaku
4.12.01.1594 a koji su sveziji cak i od onih na zvanicnom Power VR web-u. Prvo
podizanje Windows-a, instalacija drajvera i inicijalizacija kartice su prosli
savrseno, bez najmanjeg problemcica. U rezoluciji 1024X768/32-bit pri osvezavanju
od 85Hz, slika je vrlo dobrog kvaliteta sto se pre svega odnosi na ostrinu i zasicenost
boja. Povecanje osvezavanja na 100Hz je rezultovalo prvim nedostatkom, slika je
imala velikih problema sa geometrijom tako da sam se brzo vratio na vrednost od
85Hz. Prelazak na rezoluciju 1280X1024/32-bita i 85Hz je rezultirao slikom jednako
dobrog kolorita i dobrom geometrijom kao u prethodnom slucaju, medjutim, veliki
nedostatak jeste osetno zamucenje koje ni malo ne prija na ovako visokim rezolucijama.
To je itekako primetno kada predjete sa ATi Rade ON-a! ZD Graphic Winmark je ukazao
na dosta losije 2D performanse u odnosu na konkurenciju (NV11 i RadeOn), medjutim
ovo svakako nije kartica namenjena ljudima koji zive i rade u DTP svetu. Drajveri
koji su koliko, toliko brzinski ispeglani i ocisceni od bagova, ostavljaju prilicno
bled utisak po pitanju dodatnih opcija i podesavanja parametara u DirectX i OpenGL
rezimu.
Iako po specifikacijama proizvodjaca poseduje FSAA mod za otklanjanje efekta nazubljenosti
3D objekata nigde nije primecena opcija za ukljucivanje iste. Eksperimentisanje
po “registry-ju” svakako nije preporucljivo za neiskusne korisnike. Iz tog razloga
dajemo jedva prelaznu ocenu KYRO 3D drajverima kojima uzgred ne bi skodila i DirectX
8 optimizacija. Na red je dosla “baterija” 3D testova koja je zapocela dosta neslavno.
Kao iskusni, doskorasnji vlasnik nVIDIA bazirane kartice, prvo sam pokrenuo a
sta drugo do 3D Mark 2000 test. Prvi pokusaj i bum.. povratak u desktop..drugi,treci
pokusaj..isto. Hmmm..vreme je bilo za pokusaj beta 4in1 VIA drajvera verzija 4.28
koji su zamenili zadnje zvanicne 4.26. Strahujuci da se ne ponovi situacija, nadao
sam se da je problem na relaciji: VIA drajveri – KT133A chipset – Kyro drajveri
i da ce to najnovija verzija drajvera za chipset ipak resiti. Medjutim..sve se
odvijalo po starom i “ispadajucem” scenariju. Usledilo je ponovno konektovanje
na Internet i skidanje zvanicnih Power VR drajvera koji nisu nista promenili.
Da stvar bude gora u radu nije bilo nikakvih problema. Instalirane igre koje su
sluzile i kao benchmarking programi su radile perfektno u svim kombinacijama chipset/video
drajveri. Jos par pokusaja i definitivno sam eliminisao 3D Mark 2000.
Test sistem – Windows 98 SE
CPU
– AMD Duron 650@900 (9X100)
Maticna ploca
– ABIT KT7A
Memorija
– 128 Mb PC150 Kingmax
Video-karte
– Inno3D KYRO 2000 (driver ver. 4.12.01.1594)
– Inno3D Tornado MX value (drvier ver. 6.18)
– ATI Radeon SDRAM, (driver ver. 4.12.3050)
Hard-disk
– IBM DTLA 10 GB /7200rpm/UDMA 100
Power supply
– MACASE MG-256 (250W)
Cooler
ALPHA PAL-6035
Monitor
– Philips Brilliance 107P10 Brilliance
Potvrda cinjenice da u 2D rezimu KYRO 3D brzinski i po kvalitetu
prikaza slike zaostaje u odnosu na glavne konkurente. I dok kvalitet prikaza
slike donekle mozemo pripisati “na dusu” samog proizvodjaca kartice, jer licno
smatram da se boljim filtriranjem izlaznog signala tj. upotrebom kvalitetnijih
komponenti u tom delu kartice moze postici mnogo ostrija i kvalitetnija slika!
Ovako je najpribliznija MSI GeForce II MX kartici. Brzinski zaostatak od 96%
u “business” aplikacijama je gorka pilula koju je popio Kyro. Dosta veliki brzinski
zaostatak u ovoj grupi testova ce pre svih osetiti korisnici koji rade u Corel
Draw-u i slicnim aplikacijama. Brzinski zaostatak u “high-end” aplikacijama
je znatno manji ali ipak osetnih 25% u odnosu na prvoplasiranu MX karticu.
Ovo je svakako novitet u nasoj benchmarking bateriji testova i
predstavlja pravo osvezenje u real DirectX aplikacijama. Angazuje dosta komponenti
vaseg sistema (CPU, HDD, RAM) ali svakako najveci akcenat stavlja na graficki
podsistem. Pobeda nad direktnim konkurentom nVIDIA GeForce II MX-om su najlepsa
potvrda svih spomenutih noviteta i naprednih tehnika sto me je od sveg srca
obradovalo. Konacno da nesto toliko hvaljeno radi i daje rezultate u realnim
aplikacijama. Prednost u odnosu na MX se krece u intervalu od 2-13% uz osteno
manje opterecenje ostalih komponenti sistema, pre svih hard diska, cija je funkcija
swap-ovanja u visim rezolucijama od presudnog znacaju u pogledu eliminacije
seckanja prilikom ucitavanja velikih tekstura.. HSR i “Tile Based Rendering”
u najboljem izdanju! Sa druge strane, KYRO 3D je ipak zaostao za ATI Radeon-om
od kojeg mu po mom licnom ubedjenju, preti i najveca opasnost na trzistu. Ovo
iz razloga sto je taiwanski Power Color upravo objavio informaciju da ce uskoro
poceti proizvodnju i distribuciju kartica sa ATI Radeon chipom u sopstvenoj
realizaciji. Da napomenemo da je Power Color ujedno i jedina firma koja je dobila
exkluzivno pravo od 3dfx-a da ugradjuje Voodoo3 graficke chipove na sopstvene
modele video kartica! To je cinjenica koja svakako moze ponajvise ugroziti trzisni
opstanak i afirmaciju kartica sa KYRO 3D chipom u srednjem i nizem cenovnom
rangu!
U 16-bitnoj paleti ocekivana pobeda GeForce II MX chipa, dok je
Kyro 3D uspeo da parira i pobedi ATI Rade On-a sve do rezolucije 1280X1024 gde
je poceo da zaostaje. Medjutim, u 32-bitnom rezimu Kyro pokazuje svoje pravo
lice i prednost novo~primenjenih tehnologija u obradi 3D scena i osvaja zasluzeno
prvo mesto. Jos jedan dokaz da Kyro 3D zaista ima puno potencijala kada su u
pitanju 3D aplikacije.
Na kraju smo uporedili mogucnosti obrade video signala u kojoj
je prema ocekivanju glatko trijumfovao ATI Rade On. U praksi je pokazao znatno
vise od razlike koje pokazuju brojke sto se posebno odnosi na kvaltet prikaza
i reprodukcije video sekvenci! KYRO 3D je bio zadnje-plasirani sa zaostatkom
od 8-25% za drugoplasiranim GeForce MX-om.
Zakljucak
Kyro 3D svakako nije “all-round” igrac. Ukoliko pripadate grupi korisnika koji
racunar koriste kako bi obezbedili dodatni priliv sredstava u porodicni budzet
i pri tome volite da se povremeno upustite u igracke avanture, onda je Ge Force
II MX bez sumnje bolji izbor. Medjutim ako spadate u ortodoxnu igracku populaciju
zahvaljujuci kvalitetnijem radu u 3D rezimu i brzem radu u 32-bitnoj paleti,
prednost je apsolutno na strani KYRO 3D chipa. U dogledno vreme glavnu prepreku
u trzisnoj expanziji Kyro 3D kartica svakako predstavlja nVIDIA GeForce II MX
koja svojom agresivnom politikom malih cena moze totalno spreciti ulazak KYRO
3D chipa na trziste grafickih kartica. U trenutku kada taiwanski proizvodjaci
video kartica dobiju zeleno svetlo od ATI-ja i krenu u mass produkciju Radeon
baziranih akceleratora, nastace vrlo neprijatna situacija po KYRO 3D. Nije bas
sve tako crno! KYRO 3D za razliku od konkurencije ima dosta rezerve jer radi
na osetno manjem taktu od konkurencije. Zamislite Kyro 3D na 200MHz grafickog
jezgra izradjenog u 0.18 mikronskoj tehnologiji, pracenog sve jeftinijim DDR-om.
Bice to vrlo zanimljiva situacija koja bi mogla da uvede malo svezine na trziste
video kartica zagadjeno svim mogucim vrstama nVIDIA proizvoda!
Zahvaljujemo se firmi Sinteh
na ustupljenoj kartici!