MSI RX1900 XTX

MSI RX1900 XTX

Najjači akcelerator koji možete kupiti, Radeon X1900 XTX, u izdanju renomirane kompanije MSI International, testirali smo sa poslednjom verzijom Catalyst drajvera i uporedili sa aktuelnom konkurencijom. Da li najjači R580 i dalje ostaje prvi izbor ako želite da kreirate sistem sa jednom grafičkom karticom, pogledajte u našem detaljnom testu.

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      MSI RX1900 XTX
      Uvod
      Najimpresivnija stvar vezana za R580 GPU jeste njegova kompleksnost, kao i
      mogućnost da, bez obzira na ovu osobinu, radi na visokim frekvencijama. Na
      ovom čipu, ATI-jev tim je radio jako dugo i taj rad se isplatio – Radeon X1900
      XTX mnogi i dalje smatraju brzinskim šampionom, čak i nakon odgovora iz konkurencije.
      Nove verzije drajvera gotovo uvek donose poboljšanja performansi, a Radeon
      X1900 XTX i XT su jeftinije od kako je nVidia izbacila GeForce 7900GTX. Period
      od januara do maja je dug u IT industriji, pogotovo kada pričamo o rivalitetu
      američke i kanadske kompanije za dizajn grafičkih procesora. U ATI-ju niko
      i dalje ne sedi skrštenih ruku, bez obzira na to što nVidia uskoro neće predstaviti
      ubrzanu varijantu GeForce 7900GTX akceleratora. Ipak, G71 akceleratori su,
      ako ne generalno brži, onda, sigurno odmah za petama, pa se „šuška“ o modelu
      Radeon X1950 XTX, koji bi mogao imati blago više radne frekvencije čipa i memorije.
      Iako je tema ovog članka najjači Radeon akcelerator, svi smo svesni činjenice
      da veći deo profita „leži“ u srednjoj i nižoj klasi. Ako je trenutni odgovor
      na GeForce 7600GT, Radeon X1800 GTO, onda je svakako logično očekivati Radeon
      X1700 Pro, koji bi ponudio iste ili bolje performanse, a bio isplativiji za
      ATI i partnere. Ustvari, Radeon X1800 GTO za kanadsku kompaniju može biti isto
      što je i GeForce 6800GS bio za nVidiu. GeForce 7600GT je, kao jeftina kartica,
      ponudio čak i više performanse od prelaznog rešenja GF6800GS, a nešto slično
      sprema i ATI, pa možemo reći da jedva čekamo i da se Radeon X1700 Pro / XT
      pojavi na tržištu. Na kraju, ATI-ju je potreban i akcelerator koji bi pravilno
      parirao nVidiji u klasi od 299 dolara, kojom je, odmah nakon premijere, na
      stranim tržištima, GeForce 7900GT počeo da vlada. Ova kartica pruža više performanse
      nego najjači GeForce 7800 (GTX 512 ne uzimamo u obzir), a svojom cenom konkuriše
      i Radeonu X1900 XTX, jer se za manje od 600 dolara (50 dolara više od cene
      najjačeg Radeona u retail izdanjima), mogu kupiti dva GeForce 7900GT-a. Ne
      treba zaboraviti na Radeon X1800 XL, koji je sada pozicioniran tako da bude
      konkurent pomenutom 7900GT-u, ali, kako stvari stoje, u tome u potpunosti ne
      uspeva. Međutim, za one koji žele najviše performanse bez avanture koja se
      zove SLI ili Crossfire, Radeon X1900 XTX je najkompletnije rešenje. Za nijansu
      sporiji GeForce 7900GTX sa preporučenom cenom od 499 dolara, stoji tačno „preko
      puta“ ATI-jevog X1900 XT-a, čiji je MSRP identičan. Kako između XTX i XT verzija
      ne postoji velika razlika, sasvim je logično da se korisnici odluče za „slabiji“
      model i tako uštede najmanje 50 evra. Još jedan problem vezan za trenutnu ponudu
      GeForce 7900GTX kartica jeste njihova manja dostupnost na našem tržištu – na
      najvećoj on-line berzi kod nas u ovom trenutku možete ga pronaći na svega tri
      mesta po ceni od 570 do 630 evra sa porezom. Ponuda Radeon X1900 XTX kartica
      je nešto bolja, ali se njihove cene kreću od 620 (MSI), do 720 evra (HIS).
      Najjeftiniji ATI Radeon X1900 XT na našem tržištu u ovom trenutku košta
      604 evra

      Podsetićemo se zbog čega se R580 danas smatra najnaprednijim i najbržim grafičkim
      čipom. Kako su igre počele više da se oslanjaju na matematičke, odnosno shader
      instrukcije nego na sirovo povećanje broja poligona i rezolucije tekstura (odličan
      primer je Monolith-ova igra Condemned, koja ima teksture niže rezolucije
      i manje poligona nego igre od pre nekoliko godina), stoga je bilo logično da
      se arhitektura GPU-a prilagodi ovom trendu. Zbog čega čipu dodati još vertex
      jedinica ili jedinica za mapiranje tekstura, ako će pametno programiranje učiniti
      da igre izgledaju lepše i bez opterećenja geometrijskog ili memorijskog podsistema.
      Igre sve više po „režiji“ podsećaju na filmska ostvarenja, pa se neretko celoj
      sceni dodaju efekti omekšavanja, dubinske oštrine i sl. R580 je i dalje baziran
      na R5xx arhitekturi koju smo „upoznali“ u testu kompletne X1K familije. Kako
      kod Radeona X1600 imamo 4 teksturne jedinice koji pakete šalju u 12 shader
      procesora, tako kod R580 postoji 16 teksturnih jedinica, koji „opslužuju“ 48
      shader jedinica. U prvom tekstu X1900 XTX kartice smo (za razliku od najvećeg
      broja kolega) naveli da dijagram koji poredi R520 i R580 arhitekturu nije baš
      najtačniji – na osnovu ovih grafika bi mogli zaključiti da R580 ima tri puta
      veći broj identičnih pipeline jedinica, odnosno tri puta više Quad jedinica
      od R520, što nije tačno. Oba GPU-a imaju Dispatch Processor (koji, podsetimo,
      brine o efektnom paralelizmu i “hrani” pipeline paketima (engl. thread)) sastavljen
      od četiri “nezavisna” segmenta, od kojih je svaki zadužen za “svoj” Quad Unit.
      Kao što znamo, svakom od četiri pipeline-a u okviru Quad Unit-a je dodato tri
      pixel shader procesora, ali sam Ultra Threaded Dispatch Processor nije menjan
      (iako to grafik pokazuje). Bez obzira na to, R580, pravilno uposlen, predstavlja
      pravu aždaju među grafičkim procesorima. Drugu Radeon X1900 XTX kartica koju
      smo testirali, MSI RX1900 XTX, mogli smo da vidimo još na ovogodišnjem CeBIT-u,
      ali je na naše tržište stigla tek pre nekoliko dana, pa je dostupna u retail
      kanalima tri zvanična distributera ove tajvanske kompanije.

      Kartica na testu – MSI RX1900XTX-VT2D512E

      MSI RX1900 XTX je klasi čan Radeon X1900 XTX, od koga se, kako to obično kažemo,
      razlikuje samo “po nalepnici”. Ispod nalepnice je “stara dobra Ruby” kao i
      kod X1900 kartica drugih vendora, koji su u ovom slučaju, više “distributeri”
      nego proizvođači. Radne frekvencije ove kartice su, takođe, 650 MHz za jezgro
      i 1550 MHz (DDR) za memorijske čipove. Kutija je nešto manja od onih koje je
      MSI koristio za prethodne generacije kako ATI, tako i nVidia kartica (videli
      smo da je i kutija u kojoj je stigao GeForce 7800GTX, takođe skromnih dimenzija).
      Dani u kojima su se ASUS, Leadtek, MSI i Gigabyte utrkivali u tome ko će ponuditi
      veće pakovanje, najzad su prošli, pa se čini kao da je trenutni hit što niži
      troškovi u asembliranju i channel distribuciji. Manje kutije je, svakako, jeftinije
      dopremiti do prodajnih mesta. Ambalaža MSI RX1900 XTX kartice je dovoljno prostrana
      da se u nju spakuju: dva DVI-to-VGA adaptera, S-Video kabl, kompozitni kabl,
      adapter iz devetopinskog video konektora u dva kompozitna ulazna i izlazna
      i dva S-Video ulazna i izlazna konektora (tzv. 4-in-1 kabl), adapter iz devetopinskog
      video u RGB komponentni, uputstvo za instalaciju, MSI Multimedia disk sa drajverima
      i uslužnim programima, Star DVD Family, na kome se nalaze CyberLink PowerCinema,
      Power2Go i PowerProducer, kao i puna verzija igre GT Legends na DVD-u.


      RX1900 XTX je najjača kartica u MSI-jevoj ponudi PCI-Express modela. Kao i
      svaki R580 bazirani akcelerator, karakteriše je sličnost sa Radeon X1800 XT
      modelima, koje nismo tako često viđali, pošto ga je već početkom ove godine
      zamenio upravo X1900 XT. Kao high-end model, kartica je opremljena je sa jednim
      Dual Link DVI izlazom i jednim Single Link DVI konektorom, kao i devetopinskim
      priključkom koji podseća na S-Video, a služi za video in i out povezivanje.
      Naravno, novi najjači Radeon stiže sa Rage Theater koder čipom. GPU izrađen
      u 90-nm procesu, sa svojih 380+ miliona tranzistora ima radni takt od 650 MHz,
      dok je svih 512 MB memorije presetovano na 775 (1550 DDR) MHz, kao i kod ATI
      Non Qualification Sample kartice ili našeg referentnog ASUS EAX1900 XTX-a.


      Čitavih 512 MB GDDR3 memorije i GPU sa gotovo 400 miliona tranzistora, svakako
      zahtevaju veoma moćnu naponsku jedinicu. Kondenzatori su po specifikaciji još
      većeg kapaciteta od onih na R520 kartici, nisu klasični elektroliti i dodatno
      su hlađeni malim metalnim profilom sa rebrima. Kao i ranije, komponente su
      pretežno „digitalne“, pa je na RX1900 XTX, osim dva “elektrolita” smeštena
      blizu takt generatora, kod naponske jedinice nemoguće videti elektrolitske
      kondenzatore.


      Za potrebe hlađenja, ATI se odlučio da iskoristi sopstveni provereni dizajn,
      pa je veoma veliki kuler preuzet sa prethonog top modela, a koji zapravo predstavlja
      blago dorađenu verziju rashladnog sistema sa starog Radeona X850 XT PE, koji
      je bio prva referentna dual-slot Radeon kartica. Nakon rešenja koja je predstavio
      HIS na ICEQ karticama, kao i rashladnih sistema „VGA Silencer“ i odličnih kulera
      iz Zalmana, nadamo se da će ATI izabrati neko od njih i platiti licencu – njihov
      referentni kuler je dobar, ali nije baš tih. Odličan primer im može biti rashladni
      sistem na GeForce 7900GTX-u, koji se praktično uopšte ne čuje.


      Sam PCB je izuzetno kompleksan, a jedan od razloga je i sada već i za ATI
      high-end kartice standardni raspored memorijskih čipova koji se nalaze pod
      uglovima sa razmacima od po 45 stepeni između svakog para. Iako je RingBus
      memorijski kontroler kod R580 čipa (navodno) spreman da radi i sa pristižućom
      GDDR4 memorijom, ATI Radeon X1900 XTX radi sa Samsung GDDR3 memorijskim čipovima
      sa oznakom BJ11, što odgovara taktu od oko 900, odnosno 1800 efektivnih MHz.
      Radeon X1900 XT koristi nešto sporije čipove, sa kojom smo se po prvi put susreli
      kod modela X1800 XT – BJ12, odnosno 1.25 ns, što odgovara frekvenciji od 1600
      DDR MHz, ali na samoj kartici su podešeni na 725 (1450 DDR) MHz. Na RX1900
      XTX akceleratoru zatičemo osam 512-Mbitnih čipova, raspoređenih sa osnovne
      strane štampe. Na pozadini se nalazi „osigurač“ koji pridržava kuler, odnosno
      sprečava da se PCB iskrivi zbog masivnog aluminijumskog profila na osnovnoj
      strani.


      Kuler je, kao što smo pomenuli, veoma masivan i kompleksan. Sastavljen uglavnom
      od legure aluminijuma, ispod koje se, na mestima koja su u dodiru sa memorijskim
      čipovima i GPU-om, nalaze bakarni delovi. Bakar efektnije preuzima toplotnu
      energiju sa GPU-a i prosleđuje je tankim bakarnim listićima, kroz koje veliki
      ventilator provlači zagrejan vazduh i izbacuje ga van kućišta. Aluminijum se
      lakše oslobađa toplotne energije, pa kombinacija bakar – aluminijum, može biti
      bolja od čisto bakarne, ako je konstrukcija celog elementa odrađena na pravi
      način.


      Ventilator na kartici radi na maksimalnom broju obrtaja samo tokom podizanja
      sistema i tada stvara nesnosnu buku (oko 4000 rpm), da bi kasnije usporio i
      proizvodio daleko umereniji šum. Moramo priznati da je Radeon X1900 XTX, kao
      i prethodnik, bučniji u radu od GeForce 7800 GTX kartice, pogotovo od najnovijeg
      GeForce 7900GTX-a. MSI RX1900 XT se na testu pokazao kao veoma stabilna kartica
      i daje oštru sliku i u najvišim rezolucijama. Treba napomenuti, ipak, da neke
      X1K kartice imaju problema sa određenim pločama sa AMI bios-em. Mi smo, lično,
      imali probleme nekompatibilnosti sa Radeon X1300 (Sapphire), X1300 Pro (ATI),
      X700 Pro (ATI) i X800 GT i GTO (ATI, PowerColor) modelima, za koje smo mislili
      da su neispravni, sve dok nismo čuli za iskustvo kolege koji je utvrdio da
      se radi o nekompatibilnosti. Ovo može biti rešeno update-om bios-a same ploče,
      ili bios-a grafičkih akceleratora.


      RADEON™ X1900XTX Chipset Features and Specifications

       • Support for Microsoft® DirectX® 9.0 programmable vertex and pixel shaders
      in hardware.
       • DirectX® 9.0 Vertex Shaders
          – Vertex programs up to 65,280 instructions with flow control
          – Single cycle trigonometric operations (SIN & COS)
       • DirectX® Extended 9.0 Pixel Shaders
          – Up to 1,536 instructions and 16 textures per rendering pass
          – 32 temporary and constant registers
          – Facing register for two-sided lighting
          – 128-bit, 64-bit & 32-bit per pixel floating point color formats
          – Multiple Render Target (MRT) support
       • Complete feature set also supported in OpenGL via extensions
       • 2x/4x/6x Anti-Aliasing modes & 2x/4x/8x/16x Anisotropic Filtering
      modes
       • High quality 4:1 Normal Map Compression
       • Works with any two-channel data format
       • 3-level Hierarchical Z-Buffer with Eany Z Test
       • Lossless Z-Buffer Compression (up to 48:1)
       • Fast Z-Buffer Clear and Z Cache optimized for real-time shadow rendering
       • Optimized for performance at high display resolutions, including widescreen
      HDTV resolutions
       • Seamless integration of pixel shaders with video in real time
       • FULLSTREAM™ video de-blocking technology for Real, DivX, and WMV9 formats
       • VIDEOSOAP™ noise removal filtering for captured video
       • MPEG1/2/4 decode and encode acceleration
       • Adaptive Per-Pixel De-Interlacing and Frame Rate Conversion (temporal
      filtering)
       • Innovative 90nm process technology

      Next-Generation HYPER Z™ Technology
       • Hierarchical Z-Buffer with Early Z Test.
       • Lossless Z-Buffer Compression (up to 48:1).
       • Fast Z-Buffer Clear.
       • Z Cache optimized for real-time shadow rendering.
       • Optimized for performance at high display resolutions, up to and including
      widescreen HDTV.

      Avivo™ Video and Display Engine
       • New advanced video capabilities, including high fidelity gamma,
      color correction and scaling.
       • Dual independent display controllers that support true 30-bpp throughout
      the display pipe.
          – Full symmetry on both heads.
          – Each display controller supports display resolutions beyond 2560×1600.
       • Advanced DVI capabilities, including 10-bit, 16-bit HDR output.
       • YPrPb component output for direct drive of HDTV displays.
       • Seamless integration of pixel shaders with video in real time.
       • VIDEOSOAP™ noise removal filtering for captured video.
       • MPEG1/2/4 decode and encode acceleration.
          – DXVA support.
          – Hardware motion compensation, iDCT, DCT and color space conversion.
       • All-format DTV/HDTV decoding.
       • Adaptive per-pixel de-interlacing and frame rate conversion (temporal
      filtering).

      CrossFire™ Support
       • Lossless Z-Buffer Compression (up to 48:1). Multi-GPU technology ready.
       • Four modes of operation.
          – Alternate frame rendering for maximum performance.
          – Supertiling for optimal load-balancing.
          – Scissoring for compatibility.
          – Super AA for maximum image quality.

      PERFORMANCES
       • Memory interface: 256-bit
       • Engine Clock Speed: 650MHz
       • Memory Clock Speed: 1550MHz
       • Pixel Shader Processor: 48
       • Vertex Shader: 8
       • Peak Pixel Fill Rate: 10.4 Gpixels/s
       • Operating Systems Support Windows® XP / 2000
       • Power supply of 450 (and up) watt is highly recommended for system stability
       • 2D Display Modes: Resolutions, colors and maximum refresh rates(Hz) in
      256, 65K or 16.7M
          colors.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
      prikazanom u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)

      Matična ploča

      ASUS A8N32-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 270 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      ASUS
      EN7900GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
      ASUS EN7800 GTX – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
      Sapphire Radeon X1800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
      ATI Radeon X1800 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
      ATI Radeon X1900 XTX – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
      ASUS EN7900GTX – 512 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
      MSI RX1900 XTX – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.4

      Monitor

      Samsung SyncMaster 244T

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer
      DVR-111D

      Operativni sistem

      Windows
      XP Service Pack 2 (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      Microsoft – Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Valve’s Half Life 2: Lost Coast
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Unreal Tournament 2004

      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
      Painkiller Battle Out Of Hell
      Prince of Persia: Sands of Time
      The Chronicles of Riddick
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
      je AF bio uključen,
      to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
      Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
      kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
      su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
      a gamma correction pri antialiasingu uključen.


      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      U prošlogodišnjem izdanju programa 3DMark, ATI Radeon X1900 XTX
      zaista ostavlja konkurenta u prašini. Razlika je nešto manja u
      zahtevnim modovima…

      3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
      napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
      efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
      ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
      vezane za samu fiziku.

      U novom testu, pak, G71 stiže i prestiže R580 (razlika je ubedljivija
      u radu sa jednostavnijim shader-ima), a zanimljivo je i koliko su dva 7900GT
      akceleratora, koji koštaju
      slično
      kao jedan Radeon X1900 XTX, dala više rezultate…

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      AquaMark 03, kao stariji benchmark program, više koristi klasičan
      multitexturing, nego napredne shader instrukcije, pa je G71 u prednosti…

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      Ovaj test je vrlo ograničen brzinom sistemskog procesora, kao i veliki broj
      igara. Previše se oslanja na CPU i ne ume da iskoristi naprednu arhitekturu
      novih GPU-ova.


      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
      simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
      reprezentativne.

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      Nema sumnje, ova Direct3D igra pokazuje koliko je za performanse bitan programabilan
      memorijski kontroler – nakon "zahvata" koji je Catalyst tim pre nekoliko meseci
      uvrstio u drajvere, Radeon X1800, X1900 i X1600 kartice su u CoD2 prosto "poletele",
      ali ne zbog toga što igra koristi napredne shadere… A kada se uključi
      AA i AF?

      Da, Radeon je i dalje u velikoj prednosti, što znači da bi uz AF8x
      i AA2x imali igriv framerate i u modu 19×12!

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Bez obzira na optimizacije, GeForce kartice u Doom-u III pokazuju nadmoć koju
      tradicionalno imaju u OpenGL okruženju. Ne bi škodio ni brži
      sistemski procesor (jedva čekamo Intel-ov Conroe).

      Catalyst 6.4 drajveri su u ovom slučaju doneli minimalan pad performansi
      u odnosu na verziju 6.2.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – "duhovni" naslednik fenomenalnog
      Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
      Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      Najbrži G71 akcelerator ostvaruje prednost u nezahtevnim modovima, ali ga
      ATI Radeon X1900 XTX sustiže u AF16x+AA4x režimu…

      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      I ovoga puta, i dalje… GeForce neobjašnjivo bolji u "Riddick"-u.

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      Očekivali smo da ATI kartica u ovoj igri, koja ima za R580
      arhitekturu pogodan odnos shader vs. texturing operacija, bude daleko bolja od
      nVidijine, ali… Radeon X1900 XTX sustiže GeForce 7900GTX tek u najvišoj
      rezoluciji sa uključenim anisotropicom i antialiasingom. I, primera radi,
      pogledajmo "šta radi" GeForce 7900 GT SLI…

      Painkiller: Battle Out of Hell

      I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
      sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
      previše limitirana brzinom CPU-a.

      Ova igra je čak i u zahtevnim modovima ograničena brzinom sistema,
      mada se vdi blaga prednost R580 akceleratora…

      X3 – Reunion

      X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
      u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
      samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
      grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
      nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
      raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
      brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
      color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
      magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
      u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
      koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko
      hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.

      U ovoj igri, Radeon X1900 XTX je za nijansu brži od GeForce 7900GTX-a, a
      po našem mišljenju, igra izgleda čak i lepše!

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Battlefield 2 je "na strani" ATI Radeon akceleratora – čak je
      i "stari" Radeon X1800 XT poneo pobedu nad GeForce 7900GTX-om.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni
      Halo u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi
      Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih
      verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i
      trilinearni mod filtriranja.

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer.

      U zahtevnim modovima, Radeon i dalje u prednosti u odnosu na najjačeg predstavnika
      iz konkurentske kompanije. Pogledajmo samo kolika je prednost u najvišoj
      rezoluciji, u kojoj bi vlasnici ovakve kartice i igrali FarCry…

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
      nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
      karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
      uz najviša moguća setovanja u video sekciji.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni.

      Ako vas zanima kako će na novim karticama raditi "expansion pack" za Half
      Life 2 – Episode One, pogledajmo rezultate iz Lost Coast benchmarka.

      Najjači Radeon akcelerator je u konstantnoj prednosti, međutim, u HDR
      testu – Lost Coast, GeForce 7900GTX izlazi na prvo mesto… Verovatno zbog različitih
      HDR algoritama…

      F.E.A.R 1.3

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
      batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
      ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
      stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo

      Overclocking
      Primerak MSI Radeon X1900 XTX kartice sa testa je pružio slične mogućnosti
      za dodatno ubzanje kao i naš ASUS Extreme AX1900 XTX. Najveća vrednost koju
      smo postigli bila je oko 720 MHz za jezgro i 1670 MHz za memoriju, iako se
      kasnije pokazalo, da je zapravo maksimalna stabilna frekvencija svega 705 /
      1640 MHz. Ako već želite da forsirate akcelerator kakav je Radeon X1900 XTX,
      obezbedite mu bolje okruženje nego što smo to mi učinili u malenom CoolerMaster
      WaveMaster kućištu. Pogledajmo tabele:

      Zaključak
      Naše, a i mišljenje mnogih uvaženih kolega, o najbržem ATI Radeon akceleratoru
      se nije promenilo još od kraja januara tekuće godine. To znači da njegovu čelnu
      poziciju nije previše ugrozila pojava konkurentnih GeForce 7900 GTX kartica
      početkom marta meseca. Ako vas zanimaju isključivo najviše performanse, kao
      i velika šansa da će kartica za koju ste se odlučili dati bolje rezultate u
      igrama koje željno očekujete, onda je za vas pravo rešenje neka Radeon X1900
      XTX kartica. Najbrže igranje u visokim rezolucijama, HDR + Antialiasing čak
      i u igrama koje ovaj mod zvanično ne podržavaju, najviši kvalitet umekšavanja
      ivica i anizotropno filtriranje koje ne zavisi od ugla pod kojim “gledate”
      na površinu virtuelnog objekta. Naravno, za najjači Radeon X1900 je potrebno
      dati dosta novca, pa će se mnogi odlučiti za model X1900 XT, koji je minimalno
      sporiji i u najvećem broju slučajeva može da radi na 650 / 1550 MHz. Radeon
      X1900 XTX je izuzetno brza kartica, čija je arhitektura okrenuta igrama koje
      tek treba da se pojave na tržištu. Ako pogledamo koliko kompleksnu i vizuelno
      impresivnu 3D scenu Radeon X1900 „vozi“ u realnom vremenu u ATI Toy Shop demou,
      znaćemo da ono što tvrde kanadski inženjeri nije samo „marketinška žvaka“.
      Da bi ovako jaku karticu iskoristili na pravi način, neophodno je imati jak
      sistem, ali ne „Pentium 4 na 2.6 GHz ili Athlon 64 3200+“-jak, već nešto što
      je brže za 1000 MHz u slučaju Intel procesora ili 600-700 MHz u slučaju AMD
      procesora. Obezbedite i prostrano i dobro provetreno kućište , jer, da smo
      testirali u CoolerMaster Stacker 830, umesto u WaveMaster kućištu, sigurno
      bi i overclocking rezultati bili bolji! Takođe, treba pomenuti i „multimedijalne“
      vrline najjačeg Radeon akceleratora, koji omogućava hardversko enkodiranje
      videa visoke rezolucije, uključujući i matematički i po „širini“ zahtevne modove
      kakav je 1080p u H.264 formatu.

      Sa druge strane, Crossfire i dalje nije pretnja SLI sistemima, koji su se
      pokazali kao efikasniji kada je u pitanju skaliranje dodatne GPU “snage”. Prosto
      je neverovatno da je nVidia, uz svo iskustvo koje ima sa Dual GPU sistemima,
      potpuno zakazala kada je Quad SLI u pitanju. Crossfire će zaživeti kada bude
      moguć na više platformi – ne očekujemo da će biti moguć na nForce pločama,
      ali već sada postoji solidan broj matičnih ploča na Intel-ovom čipsetu, koje
      omogućavaju kreiranje kako SLI tako i Crossfire sistema. MSI RX1900 XTX će,
      očekujemo, biti jedna od najjeftinijih kartica ovog tipa (Connect3D, PowerColor,
      GeCube, Club3D ili Sapphire bi mogli da mu konkurišu), dok će za ASUS i HIS
      verovatno koštati nekoliko desetina evra više. S obzirom na to da su sve R580
      XT i XTX kartice (međusobno) identične, na kraju će presuditi niža cena, odnosno
      vrednost propratnog paketa i dostupnost u prodaji. Na našem tržištu, ovakav
      akcelerator se retko kad kupuje zajedno sa konfiguracijom i najveći broj akceleratora
      najviše klase se nabavlja kao upgrade. Neki kupci ostaju i “verni”
      određenom brendu, a MSI na našem tržištu ima armiju “pristalica”, zadovoljnih
      korisnika mnogobrojnih matičnih ploča, optičkih uređaja i grafičkih kartica.
      Bez obzira na to što konkuriše niskom cenom, MSI RX1900 XTX stiže sa odličnim
      propratnim paketom, koji uključuje i igru GT Legends, koja predstavlja vernu
      simulaciju vožnje sa odličnom grafikom, a pri tome je, kao i svaka Radeon X1900
      XTX kartica, pun pogodak za korisnike koji imaju snažne sisteme i žele visoke
      performanse u visokim rezolucijama.

      MSI RX1900 XTX karticu na test ustupio MSI
      International
      .

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test