Branko Maksimović
MSI RX700 Pro
Pre nekoliko nedelja, naši čitaoci su bili u prilici da pročitaju intervju
koji smo napravili sa predstavnicima kompanije ATI, ali i da pogledaju detaljan
test njihove nove kartice, namenjene zahtevnim igračima u okviru mainstream
tržišta. Još tada smo u zaključku naveli da bi ATI-ju bilo korisno da predstavi
AGP verziju Radeon X700 i X700 Pro modela, a mislimo da su i oni toga svesni.
Međutim, problem je možda hardverske prirode – PEG > AGP bridge chip, kako
smo saznali u razgovoru sa predstavnikom nVidie, nije lako implementirati. Američka
kompanija je imala niz problema i nekoliko probnih verzija referentnih GeForce
6600 i 6600 GT, pre nego što je predstavljeno prihvatljivo rešenje. Upravo dve
kartice o kojima pričamo, predstavljaju opasnost za Kanađane. 95% tržišta i
dalje koristi AGP kartice (AMD platforma i dalje zvanično nema dostupne PCI
Express ploče), a znamo da je upravo klasa o kojoj pričamo, ona koja donosi
najveći deo novca kompaniji. Za sada, ATI-jev plan je da se protiv GeForce 6600/GT
kartica bori modelima Radeon 9800 Pro i XT, kojih, barem na našem tržištu, u
slobodnoj prodaji ima u tragovima. Drugi način je da kupcima skrene pažnju na
znatno skuplju X800 tehnologiju, koja je, doduše, dobila nove modele sa nižom,
atraktivnijom cenom. Nove serije Radeon X800 SE, X800 i X800 XL kartica bi trebalo
da budu osetno pristupačniji nego što su u ovom trenutku to Radeon X800 Pro
i XT. Na PCI Express platformi nema propusta – dug je put od X300 SE do X800XT
modela, a ako nekome treba i više, stižu i R480 bazirani Radeon X850 (Pro i
XT).
Sa marketinškog aspekta, Half Life 2 je već učinio mnogo za kompaniju ATI. Ova
fenomenalna igra, pokazala je da Radeon 9600 XT može biti jednako dobar ili bolji
od skupljeg GeForce FX5900 XT modela – o jačim karticama nećemo ni pričati. FutureMark-ov
benchmark je opet “na strani” kanadske kompanije, ali ovoga puta niko ne priča
o varanju niti neadekvatnoj optimizaciji. Catalyst 4.11 i 4.12b su doneli ogroman
skok u performansama, razrešili konflikt koje su AGP kartice sa 256 MB video memorije
imale na mnogim nForce 2 pločama i učinili da X800 XT PE ponovo bude brzinski
šampion. Očekuje se odgovor iz nVidie, a onaj koji stiže početkom naredne godine,
znamo, biće prilično žestok.
Kompanija MSI je već dugo vremena jedan od generalno najagilnijih proizvođača
– bez obzira da li govorimo o novom čipsetu ili video procesoru. Što je još interesantnije,
bez obzira da li se radi o novini iz ATI-ja ili nVidie, MSI veoma često ima čast
da na našim testovima bude prvi. Znamo da ovako velika kompanija mora imati dobre
uslove u saradnji sa obe kompanije, ali isto tako znamo da ekskluzivni proizvođači
(kakav je Leadtek za nVidiu ili Sapphire za ATI) imaju određenu prednost. Bez
obzira na konkurenciju koja vlada i unutar samog proizvodnog programa svake kompanije
koja sarađuje sa “obe strane” (MSI, Gigabyte, ASUS, Club3D…), za GeForce je bitno
koliko i za Radeon, da se na tržištu nađe sa logotipom tako velikih imena. Velike
kompanije koje smo nabrojali, obično tesno sarađuju sa sistem integratorima, a
nije zanemarljivo ni retail tržište, pa nemojte zameriti što uvek skrećemo pažnju
na bundle; maštovito dizajnirana kutija sa puno igara i dodacima (CD case, vredan
softver, web kamera!) može malo povećati cenu, ali će zato marketinškom odeljenju
dati mnogo prostora za manevar. Uostalom, i kod nas će zaživeti kupovina u PC
Shopovima, pa ćemo videti kakav ćete hardver najradije kupovati.
MSI RX700 Pro
Upakovana u prepoznatljivu “srednji vek” ambalažu, RX700 Pro kartica stiže sa
bogatim izborom softvera. Doom 3 nije u paketu, ali su tu već proslavljene igre
Prince of Persia: Sands of Times, XIII i Uru: Ages Beyond Myst. MSI poklanja i
CD sa demo igrama, Multimedia Centar, 3D Album, WinDVD, WinDVD Creator, RestoreIT!
Professional… Kada bi paketu dodali Half Life 2, MSI bi imao najprvlačniji paket;
Doom 3 sa GeForce 6 i Half Life 2 sa RX karticama!
Kao što znamo, RV410 je sastavljen od oko 110 miliona tranzistora, ima osam
pixel pipeline jedinica i šest vertex shader koprocesora, a podržava Pixel Shader
2.0b (SMARTSHADER HD), 3Dc kompresiju normal mapa, te SMOOTHVISION HD, VIDEOSHADER
HD (sa hardverskim dekoderom za MPEG 2, 4 i WMV9), ali i optimizacione tehnike
u okviru HyperZ HD. Memorijska magistrala je 128-bitna, a podržana je nova GDDR3
i regularna DDR memorija.
Radeon X700 GPU postoji u tri verzije: Radeon X700, X700 Pro i X700 XT model,
koji se još nije pojavio na retail tržištu. Na najjačem modelu, GPU je podešen
na 475 MHz, kod Pro modela na 420 MHz, a pasivno hlađeno jezgro na X700 regular
modelu radi na 400 MHz. Postoje i Radeon X700 Pro kartice sa pasivnim hlađenjem
(Bit-Tech GeCube X700 Pro, na primer), što znači da se novi ATI-jev čip ne greje
previše ni kada radi na pola gigaherca.
Kartica na testu
Sama kartica se ne razlikuje od referentnog modela koji nam je odmah, nakon promocije,
ustupila kompanija ATI Tech. Štampana ploča je i dalje skromnih dimenzija, što
znači da se neće sudarati sa kablovima IDE uređaja, ili, ne daj Bože, memorijskim
modulima, kao što to umeju da čine GeForce FX kartice na nekim pločama.
Kartica ima DVI-I, S-Video i analogni konektor, a ako pogledamo prostor između
njih i GPU-a, videćemo da je na štampi predviđeno mesto za RageTheater 200 video
čip. Naponska jedinica nije previše glomazna – na štampi se nalazi tek tri veća
kondenzatora (jedan dodatni kontroliše napon za memorijske čipove). Osim takt
generatora i CMOS čipa, na štampi nema mnogo elektronike.
RV410 je nativni PCI Express čip, pa nigde nema bridge čipa i kartici je više
nego dovoljno maksimalnih 75W koje može da pruži nova magistrala. Konektor za
eksterno napajanje je, prirodno, izostao mada je mesto za njega obeleženo na štampi,
moguće za neka overklokerska izdanja X700 XT kartica (nedavno predstavljeni Excalibur
X700 Pro ICEQ II, npr.). Naravno, MSI nije koristio ATI-jevo preporučeno hlađenje,
koje je po našem mišljenju previše bučno, već svoj provereni, tihi, a efikasni,
bakarni kuler. Njemu je, posebno za ovu priliku, dodat i deo koji pokriva memorijske
module, što i nije bilo neophodno, ali nekako uliva poverenje.
Kao i built by ATI model, MSI RX700 Pro koristi memoriju sa latencijom od 2.0
ns, koju je isporučio najpoznatiji proizvođač Samsung. Radi se o GDDR3 memoriji,
jednoj od najbržih koja se masovno proizvodi (ista je na ASUS EAX800 XT modelu
mogla da se ubrza blizu 1200 MHz!!!). Kako smo zvanično dobili informaciju da
su GDDR3 čipovi, iako skuplji, pružili bolju stabilnost, lakšu integraciju na
ploču i bolji koeficijent performansi i energetske zahtevnosti, nije čudo da se
ATI odlučio da odustane od regularnih DDR modula od 2.2 ns (za koje bi dodatno
hlađenje bilo neophodno).
RX700 Pro radi na standardnih 425 MHz za jezgro i 865 efektivnih MHz za memoriju,
a pružio je oštru sliku i odličan kolorit u svim testiranim rezolucijama. TV izlaz
se po kvalitetu ne razlikuje od, recimo, Radeon 9800 Pro / XT kartica koje je
gore potpisani imao u vlasništvu, kao ni od Radeon X800 XT PE ViVO modela koji
ima Rage Theater 200 video čip. Kao i uvek, tu je i Live Update! sistem, koji
je napredovao do treće generacije. Nadamo se da će MSI obezbediti i nove verzije
bios-a kada budu dostupne, pošto smo bili svedoci poboljšanja koja oni donose.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Pentium 4 Prescott 3200 MHz
Matična
ploča
MSI 915G Neo2 Platinum
Intel® 915G Chipset
Memorija
2 x 512 MB DDR2 SDRAM
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
ATI Radeon X600 XT – 128 MB DDR – Catalyst 4.10
ATI Radeon X700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.10
MSI RX700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12b
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Intel Box Cooler
DVD
uređaj
Pioneer DVR-107D
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-107D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
AGP kartice smo testirali na vec poznatom sistemu:
Procesor
AMD Athlon XP 3200+
(2.4 GHz – fsb. 210MHz)
Matična
ploča
Abit
NF7-S v2.0
– powered by Enermax 360W
Memorija
2x
512 MB DDR450 @ 6-2-2-2.5
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
HIS Excalibur Radeon 9800 XT – 256 MB DDR – Catalyst 4.9
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Thermaltake
TT7+
DVD
uređaj
Pioneer
DVD-116 1.13
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-108D 1.14
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Epic Unreal Tournament 2004 Demo
Epic Unreal Tournament 2003 v2166
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty v1.4
Valve Counter Strike: Source
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Ceo test možete posmatrati i kao poređenje
drajvera Catalyst 4.12b i 4.10, s obzirom na to da se MSI RX700 Pro i ATI Radeon
X700 Pro razlikuju samo po kuleru.
Sintetički benchmark programi ~
3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Napredak postignut optimizacijom drajvera vidljiv je od verzije 4.11 beta, u odnosu
na verzije 4.10 i starije i to kod svih R4x0 i RV4x0 baziranih kartica.
U visokoj rezoluciji, ipak, 256-bitna magistrala modelu 9800 XT, donosi
prednost.
3DMark2005
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Odlične performanse X700 Pro kartice, pogotovo sa najnovijim drajverima. Ne treba
zaboraviti da kartica ima preporučenu cenu od svega 150 dolara! Videćemo kolika
će biti početna cena MSI RX700 Pro modela – nadamo se ispod 200 evra. Radeon 9800
XT posustaje jer je 3DMark05 geometrijski intenzivan test, sa dosta složenih shader
programa.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Rezultat u Aquamark-u dosta zavisi i od sistemskog procesora, a poznato je da
se brže izvršava na Pentium 4 nego Athlon XP procesorima… Da se nalazi na P4
platformi, Radeon 9800 XT bi ponudio nešto više performanse od fabrički podešenog
X700 Pro, ali je ova AGP kartica još uvek osetno skuplja od modela Radeon X700
Pro…
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
Geometrijski procesor i visoke radne frekvencije donose PCI Express kartici pobedu
u odnosu na stari R360 bazirani model.
SpecORG SpecView Perf 8.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.
Ono što se može primetiti jeste da program još uvek ima malo problema sa PCI Express
karticama, pa smo rezultate Radeon 9800 XT kartice, koji su bili nerealno visoki,
i ovoga puta izbacili. Nažalost, novi drajveri nisu razrešili ovaj konflikt, koji
je, možda, vezan i za sam benchmark program.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call
of Duty 1.4
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši benchmark
donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja. Poželjno je
koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player, tako i Multiplayer
verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta, podešavanja su bila
na apsolutnom maksimumu.
Još jedna od igara koja se dosta oslanja na vertex jedinicu. Quake 3 engine, kao
i Doom3, uvek više ceni sirov broj megahertza i jači sistem. To znači da brže
rade na P4 mašinama, međutim, stari Radeon 9800 XT ovde, na Athlon XP procesoru,
uspeva da nadjača X700 Pro model.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Moćniji geometrijski procesor i viši radni taktovi, omogućavaju X700 Pro kartici
glatku pobedu u odnosu na Radeon 9800 XT, bez obzira na njegov sirov memorijski
protok. Radeon X600 XT je brz koliko i 9600 XT i kao takav, suviše spor za igranje
ove igre na high setovanjima…
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Kao i u prethodnom testu, možemo zaključiti da su Unreal Tournament 2004 bazirane
igre uvek radile brže Athlon platformi, što se lepo vidi i ovde. Radeon X700 Pro
kartica se, ipak, sasvim lepo snalazi, a vidljiv je i napredak u drajverima…
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
U igri Colin McRae 4 nema nikakvih iznenađenja, RX700 Pro je brz tačno onoliko
koliko smo očekivali…
X2
– The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~
Unreal Tournament 2004 Official Demo
Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
namešteno na Normal. I u ovom izdanju, Unreal Tournament 2004 vizuelno nadmašuje
prethodnu verziju, a stoga je i nešto zahtevniji. Za testiranje smo koristili
ugrađeni Bridge of Fate demo.
Komentar iz prošlog testa se može i ovde primeniti – nisu u pitanju greške niti
limitiranost CPU-om – engine je jednostavno takav. A ovde se vidi i da
UT engine zaista bolje radi na Athlon-u na 2400 MHz, nego na Pentiumu 4 520.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Šta se zapravo dešava u ovoj igri sa X700 Pro karticama, još uvek nam nije jasno.
Poznato je i da Halo koristi klasičan multiteksturing, pa mu više prija 256-bit
memorijska magistrala, medjutim, ovolika prednost 9800 XT modela nikako nije nešto
što smo očekivali.
Far Cry v1.2
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su efekti Normal mapiranja, polybump mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva
geometrija terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali
smo sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
I ovde je sukob generacija vrlo uočljiv… FarCry ipak zna da ceni tehnološke
novitete, a ne može se reci da ima mali broj poligona. Tek, potreban je X700 XT
da bi prestigao Radeon 9800 XT u najvišoj rezoluciji, dok ga X700 Pro, na default
taktovima, za dlaku prestiže. Geometric Instancing smo, namerno, uključili!
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći
mapama, nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na
novim karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji. U jednom od sledećih testova, dodaćemo
i novi Half Life 2 benchmark!
Možemo primetiti da se i X600 XT, koji takoðe radi u DX9 režimu, postiže odlicne
performanse u ovom benchmarku.
Zahtevni modovi ~ Antialiasing
(CS Source Stress Test)
Anisotropic (CS Source Stress Test)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (CS Source Stress Test)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x
(Call of Duty 1.4)
Catalyst A.I. – koliko se dobija (3. deo)
Nakon vremena koje su obeležila varanja u benchmark programima od strane obe
kompanije, kao i nedoslednog filtriranja tekstura i optimizacija za određene aplikacije,
mnogima može da zvuči šokantno izjava najodgovornijeg čoveka iz Catalyst tima,
gospodina Terija Makedona: “Optimizacija filtriranja tekstura i detekcija aplikacija
će ostati deo Catalyst drajvera. Zapravo, cela stvar će biti još ozbiljnija!”
Međutim, ako želimo da igre rade brže, stabilnije i izgledaju bolje, moraćemo
da se pomirimo sa ovom činjenicom. Igre su vrlo kompleksne aplikacije, svaka je
veoma specifična a pisanje drajvera ne može da pomiri sve njihove zahteve. Ono
što je moguće uraditi, jeste podešavanje nekih parametara, zamena Shadera (igra
Doom 3, npr.), optimizacija trilinearnog i anisotropic filteringa. Odgovorni iz
ATI-ja obećava da optimizacija nikako neće ići na račun kvaliteta prikaza, a čak
iako vam se sve to ne sviđa, detekciju igre i optimizaciju možete potpuno isključiti.
Upotreba drugacijeg Lightning Shadera, umesto texture lookup tabele, pomogla je
ATI karticama, a kvalitet prikaza je ostao identican. ATI ni u jednom trenutku
ne koristi polovicnu preciznost! Sada ovu igru možemo igrati i na kartici srednje
klase na TFT monitorima (1280 x 1024) bez ikakve bojazni da ce igra seckati…
Overclocking
U odnosu na referentni ATI Radeon X700 Pro, MSI RX700 Pro se razlikuje onoliko
koliko se i modeli unutar iste serije razlikuju – od primerka do primerka. ATI-jev
sample smo ubrzali do 500/1020 MHz, ali je tada njegov ventilator na momente bio
zaista iritirajuće bučan. Ako znamo da je hlađenje kod MSI kartice odrađeno na
elegantniji način, svakom korisniku, pa i onom najzahtevnijem, biće dovoljan rezultat
od 480 MHz za jezgro i čak 1030 MHz, na koliko je, efektivno, radila GDDR3 memorija.
Koliko se overklokovanjem, u ovom slučaju, postiže?
Treba napomenuti da je i na ovim frekvencijama, MSI kartica ostala mirna i tiha…
Zaključak
U sledećem testu, kada rezultate koje ste videli iskombinujemo sa rezultatima
koje su postigle GeForce 6600 i 6600 GT kartice, moći ćemo da damo konačan sud
o tome šta je bolji izbor. Za sada, možemo reći da je Radeon X700 Pro zaista odlična
kartica, pogotovo ako znamo da se za manje od 200 evra (i to osetno manje, ako
cene budu one koje je ATI preporučio), dobija kartica čije i jezgro i memorija
mogu da rade na 500 MHz, a koja pruža zadivljujuće visoke performanse i čiju nešto
užu memorijsku magistralu kompenzuje veoma jaka geometrijska jedinica.
MSI RX700 Pro je bolji izbor od built by ATI modela, koji ionako nećemo moći zvanično
da kupimo na našem tržištu (dok bi RX700 Pro trebalo uskoro da se nađe u prodaji
kod distributera Pakom, MB Soft i PC Centar) i to zbog toga što je tiši u radu,
ima visoku overkloking marginu, dolazi sa odličnim propratnim softverom i odličnom
(čak i lokalizovanom) tehničkom podrškom. Uskoro bi na test trebalo da stigne
MSI GeForce 6600 GT kartica, koju ćemo pošteno namučiti i eventualno preporučiti
ljubiteljima brze grafike, koji ipak nisu spremni da za nju plate 500 evra. Nestrpljivim
fanovima MSI kartica poručujemo da je i RX700 Pro odličan izbor. Za više informacija
o prodajnim mestima, posetite zvaničan sajt www.msi-scg.com
Zahvaljujemo kompaniji MSI na ustupljenom
hardveru za potrebe testa.