nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

Novi high-end grafički procesor kompanije nVidia, našao se na modelu GeForce FX5900 i predstavlja blagu evoluciju u odnosu na prethodnika. Sa zadovoljstvom možemo da kažemo da je ovoga puta u pitanju lepo zaokružen proizvod koji će imati svoj tržišni život, jer za odmerenu sumu novca daje odlične performanse i odličan je konkurent ATI Radeonu 9800.

    Sadržaj

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarBranko Maksimovic NVidia GeForce FX5900 – Microstar Uvod GeForce familija grafičkih akceleratora postoji već nekoliko godina,
      i za to vreme, nastao je veliki broj modela. Stablo, u čijem bi se korenu našao
      čuveni GeForce 256 na svom gornjem kraju ima GeForce FX modele, od kojih je najnoviji
      i najjači sa oznakom 5900 Ultra, baziran na najnovijem high end video akceleratoru
      nV35 (GL). Nema sumnje da će se GeForce kao naziv za najpopularniju seriju grafičkih
      kartica i dalje zadržati. Posle Titanium 4800 modela, došli su FX 5200, 5600,
      5800 i 5900 (svi sa Ultra verzijama), a sasvim je logično da će naredni top akcelerator,
      nV40, nositi oznaku FX6800 ili FX6900. Po nekim glasinama, sledeća serija će obuhvatiti
      šest kartica, odnosno tri grafička procesora, svi sa 6×00 oznakama. Pred nama
      je, kao što ste već mogli da vidite u najavi, prva kartica bazirana na nV35 grafičkom
      akceleratoru. Kao i uvek, prenećemo iskustva u radu sa njom i rezultate testiranja,
      a pre toga, red je da vidimo šta je to novo doneo nV35, u odnosu na nV30. U ovom
      tekstu se nećemo baviti nižom i srednjom klasom kartica, već ćemo uglavnom pričati
      o nV30, nV35 kao i o konkurentima iz kompanije ATI Technologies, inc. – R300 i
      R350.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      NV30 je za korporaciju nVidia bio veliki i težak korak. Pre svega, promena čitave
      arhitekture, koja je za ovaj GPU “pisana” bezmalo od nule. Zatim, prelazak na
      0.13 mikronski proces proizvodnje, u pogrešnom trenutku. Sama tehnologija izrade
      i arhitekturalni sklop prve produkcione verzije nV30 GPU-a nisu bili dovoljno
      razrađeni, pa je broj ispravnih primeraka bio premali, a samim tim i cena finalne
      kartice previsoka. Cenu je dodatno povisila i DDR II memorija, koja uprkos procenama
      iz nVidie nije počela da se proizvodi u dovoljnim količinama, da bi bila šire
      dostupna. Takođe, prekomplikovan dizajn PCB ploče za nV30, zadavao je kompaniji
      Microstar muke (čitavih sedam verzija layouta je napravljeno da bi se došlo do
      upotrebljivih rezultata). I na kraju, da bi radio na 500MHz, kako bi bio dovoljno
      konkurentan u odnosu na Radeon 9700Pro, bilo je potrebno obezbediti do sada neviđen
      sistem hlađenja, takozvani FlowFX, koji je zauzimao dodatni PCI slot i stvarao
      buku koju je malo ko bio spreman da prihvati. Kada se sve ovo sabere, jasno je
      zbog čega je ova ogromna kartica posle nekog vremena pala u zaborav od strane
      korisnika i same nVidie, iako je relativno skoro bila i prikazana na našem i drugim
      internet sajtovima.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      NV30 je, pored svega, grafički procesor koji je bio krcat novim idejama, od kojih
      su neke zaista lepo zamišljene i tek će, verujemo u narednim generacijama video
      čipova, zaživeti i funkcionisati na pravi način. Mnogo pre ostalih, nVidia je
      shvatila da je u razvoju svega što je činilo nV30 napravljeno mnogo pogrešnih
      procena, te je od tih kartica prodato što je moglo biti prodato, uglavnom na FX5800
      non Ultra modelima, koji su, ruku na srce bili dosta konkurentniji proizvodi od
      FX5800 Ultra baziranih kartica i, da se Radeon 9800Pro nije ubrzo pojavio, možda
      bi imali uspešniji i duži tržišni vek. Međutim, nije dugo prošlo od prvih najava
      naslednika FX5800 modela, a nV35 se već našao na tržištu. Odmah je najavljena
      daleko manja radna temperatura GPU-a, dosta “mirnije” hlađenje, bolje odrađen
      dizajn PCB-a, niže radne frekvencije (uz više performanse, naravno) jezgra i memorije
      i konkurentna cena. Gledajući i detaljno analizirajući ono što imamo ispred sebe,
      možemo reći da je nVidia uradila dobar posao i da smo nestrpljivi da vidimo kako
      i koliko će nV40 još biti elegantniji, brži, tiši i bolji od nV35. Krenimo sa
      prikazom nV35 GPU-a, uz napomenu da očekujemo da okvirno znate šta su novo doneli
      nV30 odnosno R300 grafički procesori.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      NV35 GPU – nV30 sa pedigreom NV35 je doradena verzija prethodnika, što se može videti i u tabeli. U samo jezgro
      je dodato nekih 10 miliona tranzistora, koji su potrošeni na vece keš i queue
      memorije i eventualno “peglanje” arhitekture da bi se cip manje zagrevao. Memorijska
      magistrala nije više 128-bitna, tu je sada novi memorijski kontroler ukupne širine
      od 256-bita, dok je memorija koja se koristi standardni DDR, mada mnogo brži od
      svega što smo do sada videli. Najzanimljivije od svega je što se dva predvidena
      modela, FX5900 i FX5900 Ultra razlikuju u radnim frekvencijama, i to vrlo malo,
      pa je izvesno da ce non Ultra model biti veoma zanimljiv, ako bude jeftiniji od
      FX5900Ultra kartica onoliko koliko je FX5800 bio jeftiniji od FX5800Ultra. Iako
      je FX5900 predviden da radi na 400MHz za jezgro i 800MHz za memoriju, dva modela
      koja smo do sada imali na testu, Microstar i ASUS, a koji se vode kao GeForceFX
      5900 i imaju odgovarajuce cene, rade na 400/850MHz, što znaci da je frekvencija
      memorije vec postavljena na FX5900 Ultra setovanja. O ovoj temi cemo pricati prilikom
      prikaza samih kartica, a sada pogledajmo tabelu:

      Bench-House

      NVIDIA GeForceFX 5800

      NVIDIA GeForceFX 5800 Ultra

      NVIDIA GeForce FX 5900

      NVIDIA GeForceFX 5900 Ultra

      Proces Proizvodnje

      NV30 0.13 Micron

      NV30 0.13 Micron

      NV35 0.13 Micron

      NV35 0.13 Micron

      Broj tranzistora

      125 Miliona

      125 Miliona

      ~135 Miliona

      ~135 Miliona

      Memorijska Magistrala

      128-bit
      DDR II

      128-bit
      DDR II

      256-bit
      DDR

      256-bit
      DDR

      Memorijski Propusni Opseg

      12.2 GB/s

      15.2 GB/s

      25.9 GB/s

      27.2 GB/s

      AGP Standard

      AGP 3.0
      4x/8x

      AGP 3.0
      4x/8x

      AGP 3.0
      4x/8x

      AGP 3.0
      4x/8x

      Podržane memorijske konfiguracije

      128/256MB

      128/256MB

      128MB/256MB

      128/256MB

      Radni takt jezgra

      400 MHz

      500 MHz

      400 MHz

      450 MHz

      Radni takt memorije

      400 MHz
      (800 DDR)

      500 MHz
      (1000 DDR)

      400 MHz
      (800 DDR) *

      425 MHz
      (850 DDR)

      Tip memorije

      BGA 2.x
      ns DDR II

      BGA 2.0
      ns (1.x ns?) DDR II

      BGA 2.x
      ns DDR

      BGA 2.x
      ns DDR

      Broj Pipeline-a

      4* (8)

      4* (8)

      4* (8)

      4* (8)

      Broj teksturnih jedinica po pipeline-u

      2* (1)

      2* (1)

      2* (1)

      2* (1)

      Vertex Shader jedinice

      3

      3

      3

      3

      Podržana verzija Vertex Shader-a

      2.0+

      2.0+

      2.0+

      2.0+

      Podržana verzija Pixel Shader-a

      2.0+

      2.0+

      2.0+

      2.0+

      Verzija Direct X API-ja

      9.0+

      9.0+

      9.0+

      9.0+

      Hardverski tip FSAA

      Ordered
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Tehnike optimizacije

      LMA III
      / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression/Color Compression

      LMA III
      / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression/Color Compression

      LMA III+
      / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression, UltraShadow/Color Compression

      LMA III+
      / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression, UltraShadow/Color Compression

      Integrisani RAMDAC / DVD engine/ TV out
      encoder

      2 x 400
      MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder (Third party
      encoder supported)

      2 x 400
      MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder (Third party
      encoder supported)

      Integrated
      2 x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV35 internal (Third party
      encoder supported)

      2 x 400
      MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV35 internal encoder (Third party
      encoder supported)

      Interna RGBA paleta

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      Može se odmah primetiti da je nV35 za nV30 ono što je nV25 bio za nV20, odnosno
      da se radi o blagoj evoluciji tehnologije, i da zapravo nema velikih koraka
      unapred.
      Iz tog razloga, nV35 Može se odmah primetiti da je nV35 za nV30 ono što je nV25
      bio za nV20, odnosno da se radi o blagoj evoluciji tehnologije, i da zapravo
      nema
      velikih koraka unapred. Iz tog razloga, nV35 je predstavljen kao deo FX5x00 familije,
      te je ovoga puta nVidia igrala fer igru i nije preterano pompezno najavljivala

      novu high end karticu, niti joj davala neku od FX6x00 oznaka. Svima je, svakako,

      jasno da je nV35 “samo” ono što je nV30 trebalo da bude. Kao i nV30, i novi GPU ima programabilnu arhitekturu koju je teško razvrstati
      na odreden broj pipeline-a, odnosno jedinica za teksturni menadžment (za više
      informacija pogledajte test GeForce FX 5800 kartice). Ono što je zanimljivo, jeste
      da ovo zaista nije nikakva marketinška fraza, te su saznanje da je nV30 zapravo
      4×2, a ne 8×1 GPU i negativne kritike upucene kompaniji bile preuranjene. Ipak,
      arhitektura nije još toliko usavršena, pa se nV30 ponašao kao 8×1 GPU samo kada
      se rade kalkulacije frejma koji je vec ucitan u rendering jedinice, odnosno kada
      se obraduju informacije poslate iz Z/stancil buffera. Teksturisanje odnosno Pixel
      Shading, odraduju se “dvostruko sporije”, jer se u tom momentu GPU opet ponaša
      kao 4×2. Prema nekim informacijama, kod GeForce FX5600, odnosno nV31 video cipa
      (ali ne i nV34), nVidia je uspela da reši problem, tako da se ovaj mikroprocesor
      ponaša kao 4×1 GPU u situacijama kada je to korisnije (singletexturing), odnosno
      kao 2×2 GPU kada se rade scene sa multiteksturisanjem. Ipak, nV35 nema ovu mogucnost,
      pa se ponaša isto kao i nV30, odnosno koristi 8×1 konfiguraciju (pipelinea i TMU-ova)
      samo kada radi kalkulacije iz Z-buffer-a i Stancil Buffer-a. S obzirom na to da
      su ove brze memorije dosta povecane kod novog GPU-a, to možda i ne mora da bude
      mana, a tu ce negde, ako bude adekvatne softverske podrške, na scenu stupiti i
      UltraShadow tehnologija. Iako nV35 Ultra radi na manjoj frekvenciji od nV30 Ultra kartica, memorijski bandwidth
      je povecan za oko 70 procenata, što je prvi pokazatelj da ce performanse novog
      modela biti vece uprkos nižem radnom taktu jezgra i memorije. Novi memorijski
      kontroler je i ovoga puta crossbar tipa (za više informacija o ovom tipu memorijskog
      kontrolera pogledajte naše prve GeForce 3 i GeForce 4 prikaze). Svaka od tehnologija
      optimizacije memorijskog propusnog opsega, odnosno kompresije Z-buffer podataka,
      Fast Z Clear, Color Compression i sistemi koji spadaju pod Intellisample High
      Resolution Compression Technology su sada i do 50% efikasniji. Ovo je sasvim logicno,
      pošto nadogradnja i fino poliranje postojeceg cipa može da se vrši i nakon njegove
      proizvodnje (svaki mikroprocesor se, naravno, projektuje u softveru), pa se tako
      neka nova rešenja i poboljšanja primenjuju u narednim generacijama mikroprocesora. CineFX 2.0 i UltraShadow Bez obzira na to što je nVidia najviše potencirala Shader sposobnosti svog novog
      GPU-a, mogucnost rada sa veoma dugackim Shader programima, realtime efekte poput
      onih u holivudskim filmovima i sl., poredenje sa ATI R300 baziranim karticama
      u Pixel Shader testovima je pokazalo da je nV30 sporiji i do tri puta od konkurenta,
      bez obzira i na to što radi na višim radnim ucestanostima. Upravo zbog toga je
      dosta toga poboljšano kod nove CineFX generacije kartica, a broj tehnologija koje
      imaju posebna imena, ponovo je porastao. One za koje vec znamo, dobile su veci
      broj verzije iza naziva i tvrdnju da su dodatno poboljšane ili optimizovane. Tehnologija
      UltraShadow podrazumeva optimizaciju rada sa dinamickim stancil buffer senkama,
      koje ce u narednoj generaciji igara oduzimati poprilicno mnogo GPU vremena za
      kalkulaciju.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Ova tehnologija ne radi “sama”, odnosno mora biti podržana u kodu same softverske
      mašine koja pokrece odredenu igru. Programer tako može odrediti z-vrednost, odnosno
      daljinu od virtuelne kamere, posle koje se kalkulacije sa senkama nece izvršavati.
      Kao što vidite na slici, prividna udaljenost Z vrednosti nije konstantna po celoj
      Y (vertikalnoj) osi, pa cela tehnologija može da ima smisla, jer svakako smanjuje
      opterecenje na sam GPU bez ikakvih vidljivih kompromisa. Takode, programer može
      da odredi i nekoliko nivoa Z vrednosti, pa se, recimo posle prvog kalkulacije
      sa senkama mogu odradivati manje kompleksno. To može da bude korisno kod igara
      koje imaju pravo dinamicko osvetljenje, i cije senke nemaju jednostavne, oštre
      ivice, vec objekti, u odnosu na to da li su osvetljeni sa spot i/ili ambijentalnim
      osvetljenjem, mogu praviti senke sa mekim ivicama i razlicitim intenzitetom. Dakle,
      sumirano, UltraShadow je još jedna od tehnika optimizacije, ovoga puta uvrštena
      direktno u rendering sistem, dok je CineFX 2.0, odnosno izvršavanje Pixel Shader
      programa (pre svega mislimo na PS 2.0, na koje ce se programeri posebno usresrediti
      u predstojecem periodu) duplo efikasniji od onog kod prethodnog nVidia high end
      GPU-a. Takode, nova Detonator 40 generacija drajvera donela je poboljšanja anizotropnog
      filtriranja, koje je sada dostiglo kvalitet koje nude R300 i R350 bazirane graficke
      kartice, što smo potvrdili i u praksi.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      nV35 – nV30 sa pedigreom (2.) Novi grafički procesor iz najviše klase, sadrži između 130 i 135 miliona tranzistora,
      proizveden je takođe u TSMC-ovim pogonima (nV40 će biti proizveden u IBM-ovim),
      ali se ne zagreva ni blizu onoga što smo mogli da primetimo kod nV30 baziranih
      kartica. Tako je i FlowFX ovoga puta izostao, a referentna nVidia nV35 Ultra kartica
      ima hlađenje istovetno kao i ono na Microstar-ovom GeForce FX-u 5800 (i ASUS V9900
      koji mu je identičan). Gainward, Leadtek, ASUS pa i Microstar, imaju dosta drugačija
      rešenja za hlađenje – većina ne zahteva dodatni PCI slot, najbliži AGP-u, niti
      su bučnija od prosečnog Radeona 9800 Pro ili Titaniuma 4800, recimo. Ovoga puta,
      izbor za 256-bitnu memorijsku magistralu i odgovarajući kontroler, u sprezi sa
      brzom DDR memorijom je bio logičan, u toj meri da je nejasno zašto je nVidia ikada
      eksperimentisala sa DDRII memorijom, a zadržavala memorijski kontroler sličan
      onom na karticama iz prethodne generacije. Sasvim je moguće da bi projektovanje
      256-bitnog kontrolera, koji sada radi sa novim tehnikama koje su deo Intellisample
      HCT “engine”-a, oduzelo ili isuviše vremena, ili prostora na die-u, pa se od toga
      odustalo i napravljen je jedan kompromis. Samo time što je memorijski propusni
      opseg povećan za 70% (ili za 100%, ako na nekoj boljoj FX 5900 kartici memoriju
      overklokujete na 1000MHz (DDR)), trebalo bi da dovoljno podigne performanse u
      zahtevnim modovima. Ostaje pitanje koliko je toga zapravo novog u Intellisample
      skupu tehnika, jer je nVidia poznata po tome što neke od tehnologija koje su bile
      prisutne i u prethodnoj generaciji, predstavi ili imenuje tek sa predstavljanjem
      sledeće generacije (setimo se samo DOT 3 Product Bump Mapping-a koji je bio prisutan
      kod GeForce 256 akceleratora, a predstavljen je i podržan kroz drajvere tek kada
      su izašli GeForce 2 GTS modeli).

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Kao i kod nV30 grafičkog procesora, Vertex Shader programe koje je nV35 sposoban
      da izvrši prevazilaze verziju 2.0. To znači da će moći da sarađuje i sa programima
      koji imaju 65536 instrukcija, za razliku od Radeona 9800 Pro koji maksimalno “čita”
      1024 instrukcije. Kontrola dinamičkih i loop-ovanih instrukcija, grananje i upotreba
      sub-rutina spadaju u novosti (R300 radi samo sa statičkim), kao i izmena i izvršavanje
      nelinearnih programa. Varijable ubačene u naredni shader program mogu da odrede
      vreme i način tranzicije i izmene samog programa i to tokom njegovog izvršavanja.
      Ovo znači da nije potrebno imati više shader programa za svaki zadatak, već jedan
      veći koji se može granati po potrebi ili imati podprogram, odnosno sub-rutinu
      koja će ga pozvati da bi mogao da izmeni tok izvršavanja na neku od postojećih
      grana. Kako većina kratkih shader programa ima dosta delova koji se poklapaju,
      jasno je da je jedan već učitani program sa granama efikasniji, odnosno da će
      se sve izvršavati brže, uz više mogućnosti. Shader unutar nV35 GPU-a je, dakle,
      mnogo fleksibilniji. Ostatak tehnologija je isti kao i kod prethodne generacije,
      ali nije na odmet pomenuti ponovo neke od njih koje spadaju u novije. Pored crossbar memorijskog kontrolera, čije su nam karakteristike poznate, u okviru
      LightSpeed Memory Architecture sistema, sada su i još neki alati koji bi trebalo
      da podignu ukupne performanse na viši nivo. Alati za kompresiju Z-buffer-a, kolor
      kompresija, filtering tekstura i antialiasing su zajedno nazvani Intellisample
      tehnologija, koja je sada dobila i sufiks HCT. Color compression koji je za nV35
      donekle unapređen, konceptualno je smešten između memorije i rendering sistema.
      Svaki podatak kompresuje u odnosu od 4:1, bez vidljivog gubitka na kvalitetu (što
      se može podesiti u drajverima). NVidia tvrdi da je color compression najbolje
      iskorišten u situacijama kada je aktiviran njihov ordered grid multisampling antialiasing. Ostali sistemi za kompresije su preuzeti iz prethodne generacije i u odnosu
      na nV30 ne donose nikakve novitete ni poboljšanja. Z-Occlusion Culling kao dominantan deo tehnologija za kompresiju podataka, pomoću
      informacije iz Z-Buffer-a, kalkuliše koje će površine i delovi površina biti
      vidljivi prilikom prikaza na ekranu. Površine koje stoje iza drugih objekata
      naravno neće biti procesirane, pa tako neće biti potrebno da se za njih namenjene
      teksture uopšte salju i opterećuju memorijsku magistralu. Fast Z Clear i dalje obavlja posao tako što frame-buffer, pre svakog novog frejma,
      postavi u početno stanje i to za daleko manje vremena od onog koje bi bilo potrebno
      za klasičnog pražnjenje. Takođe, postoji i sistem koji obavlja fast color clear,
      ali je on manje bitan od Fast Z Clear sistema. Lossless Z Compression je tehnika koja se brine da se podaci koji se šalju i čuvaju
      u Z-buffer-u kompresuju u odnosu 4:1, bez gubitaka. Memory Auto Pre-Charge je naziv za rešenje koje kao rezultat rada smanjuje vreme
      čekanja rendering sistema na memoriju koje nekada može biti i do 10 ciklusa. Pre-Charging
      se vrši u delovima memorije koji se u datom trenutku ne koriste i za koje je algoritmom
      utvrđeno da će se ubrzo koristiti. Tako se na poseban način ovaj deo memorije
      priprema za bržu reakciju kada procesor to zatraži (skraćenje čekanja na 2-3 ciklusa). Quad Cache je naziv za četiri cache sistema Vertex Cache , Primitive Cache, Pixel
      Cache i Dual Texture Cache o kojima smo detaljnije pisali u review-u video akceleratora
      GeForce 4 Ti4600 i Ti4400. Kao što možete videti, nV35 nije doneo ni blizu onoliko kvalitativnih i evolucionih
      pomaka u odnosu na nV30, koliko je ovaj doneo u odnosu na nV25 video akcelerator.
      Shading kalkulacije su intenzivnije, tu je UltraShadow kao jedina prava novost,
      dok je sve ostalo samo “naduvavanje mišića” i “facelifting” FX-a 5800.

      I ovoga puta, prva GeForce FX5900 kartica koju smo testirali, stigla je od najbližeg
      strateškog partnera nVidie, kompanije Microstar. Pre nego što predstavimo samu
      karticu, daćemo i zvaničan spisak specifikacija koje se mogu naći na zvaničnoj
      web strani ove kompanije.

      Graphics
      Engine

      NVIDIA
      GeForce FX 5900 GPU
      High
      Precision 3D Rendering Engine

      8
      pixels per clock rendering engine
      Full
      128-bit Precision Graphics Pipeline
      Native
      support for 128-bit / 64-bit floating point and 32-bit integer rendering
      modes
      Up
      to 16 textures per pass

      CineFX
      2.0 Engine

      Advanced
      Pixel Shaders allow floating-point pixel shader operations to run
      2x faster than CineFX 1.0 Engine.
      Support
      for DX 9.0 Pixel Shader 2.0+
      Support
      for DX 9.0 Vertex Shader 2.0+
      Very
      long pixel programs up to 1024 instructions
      Very
      long vertex programs with up to 256 static instructions and up to
      65536 instructions executed before termination
      Subroutines
      in shader programs
      Dynamic
      flow control
      Procedural
      shading
      Z-correct
      bump-mapping
      Hardware-accelerated
      shadow effects with shadow buffers
      UltraShadow
      Technology to accelerate shadow computations
      Two-sided
      stencil
      Keyframe
      animation
      Programmable
      matrix palette skinning
      Custom
      lens effects: fish eye, wide angle,fresnel effects, water refraction

      Intellisample HCT
      Technology

      Loss-less
      Color Compression and Z Compression (up to 4:1 ratio in real
      time)
      Fast
      Z-clear
      Adaptive
      texture filtering
      Dynamic
      Gamma Correction
      Fast
      antialiasing and compression performance
      High
      Compression Technology (HCT) increases visual quality at high resolutions
      with fast performance

      DirectX
      and S3TC texture compression
      Integrated
      NTSC/PAL TV encoder support resolutions up to 1024×768 with built-in
      Macrovision copy protection
      Video
      Mixing Renderer (VMR)
      DVD
      and HDTV-ready MPEG-2 decoding up to 1920x1080i resolutions
      Dual
      DVO ports for interfacing to external TMDS transmitters and external
      HDTV encoders
      Support
      for dual-link DVI with resolutions support of 1600×1200.
      High-performance
      2D rendering engine
      Digital
      Vibrance Control 3.0 (DVC)
      nView
      Multi-display Technology
      256-bit
      memory interface
      27.2GB/sec
      Memory Bandwidth
      AGP
      8X including fast writes and sideband addressing
      Advanced
      thermal monitoring and thermal management
      Microsoft
      DirectX 9.0 optimizations and support
      OpenGL 1.4 optimizations and support

      Graphics
      Memory

      256MB DDR I SDRAM of 425MHz clock rate (effective
      speed of 850MHz DDR)

      RAMDAC

      Dual 400MHz RAMDACs that support resolutions of 2048×1536@85Hz

      Connectors

      1x
      analog RGB connector
      1x
      mini-DIN connector (for Video-in / Video-out)
      1x DVI-I connector (for Digital Flat Panel displays)

      Drivers

      Driver
      support for Microsoft Windows 95/98/98SE/Me/NT 4.0/2000/XP, Linux
      IA32 / IA64 / AMD64 and FreeBSD
      NVIDIA
      Unified Driver Architecture (UDA)
      Fully
      compliant professional OpenGL 1.4 API with NVIDIA extensions
      Complete DirectX support including 9.0 and lower

      Other
      Information

      AGP
      2.0/3.0 slot required
      1
      PCI-assigned IRQ Required
      1 four-pin power connector

      Microstar GeForce FX5900

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      U velikom pakovanju, koje je napravljeno da može da se nosi kao kofer, spakovana
      je Microstar GeForce FX5900 kartica. U njemu se nalazi i veliki broj igara,
      koje MSI sada već standardno daje u ovakvim situacijama. Tu je i detaljno
      uputstvo, DVI adapter, S-Video kabal i kabal za dodatno napajanje.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Ako posmatramo karticu iz profila, primetićemo da je u pitanju
      jedan vrlo neobičan video adapter. Sa obe strane štampe se nalazi aktivno
      hlađenje. Jedno, veće, sa osnovne, koje pokriva i memoriju i koje je podržano
      većim ventilatorem i drugo, na poleđini, koje hladi jezgro nV35 GPU-a. Ovaj
      drugi ventilator je istovetan kao i onaj na GeForce FX5200 MSI karticama (TDR128)
      – koji se nalazi u “čuvenom” TopTech II Cooling sistemu.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Kartica je izrađena na PCB-u sa crvenim lakom, što nas raduje,
      jer su FX5800 kartice bile zastrašujuće zelene i glomazne. MSI FX5900 nije
      preglomazan, ali nije ni mala kartica. Dužina PCB-a za dva do tri milimetra
      prevazilazi dužinu ploče za GeForce 4 Ti4600 kartice, ali je dosta kraći od
      prvih probnih modela koji su stizali iz nVidie.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Standardno, od konektora su tu DVI, S-Video i D-Sub. Digitalni
      izlaz kontroliše nova verzija Silicon Image DAC procesora, dok je S-Video
      vezan na jedan od izlaza iz samog GPU-a, pošto ga kontroliše interni TV enkoder.
      Konektor za CRT monitore je rešen preko 3-way RGB filtera, koji je drugačiji
      od onog za koji smo mislili da postaje standardan (kao kod FX 5600 i FX 5200
      kartica). Tu su opet tri nivoa filtracije, a ako je slika oštra, mi nemamo
      nikakvih komentara na primenjeno rešenje.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Samo četiri elektrolita se nalaze na levoj strani kartice, a
      središnim delom dominira veliki i neobično dizajniran kuler koji prekriva
      GPU i memorijske module. Napravljen je od legure koju najvećim delom čini
      bakar. Memorijski moduli su BGA tipa, proizveo ih je Samsung, a vreme pristupa
      je oko 2ns. Svi su raspoređeni sa osnovne strane štampe i to bukvalno oko
      samog GPU-a, u parovima od po dva (četiri para). Ovakav raspored (kružni)
      viđen je još kod Matrox Parhelia 512 kartice, i obezbeđuje čistiji signal
      od memorije do GPU-a.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Desno od jezgra, nalazi se još jedan broj elektrolita i ostalih
      komponenti, kao i četvoropinski konektor za dodatno napajanje od 12v. Sve
      u svemu, možemo reći da je Microstar opet napravio vrhunsku karticu, pedantno
      izrađenu i najstrože testiranu u laboratoriji.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Kvalitet slike i utisci

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Kvalitetu 2D prikaza se nema šta prigovoriti. Slika je oštra
      i dostignuti su limiti standardnog Samsung SyncMaster 959NF monitora i u najvišim
      rezolucijama. Ono što raduje, a vezano je za svaku Microstar karticu, jeste
      dual bios i LiveUpdate! sistem. Kako novijeg biosa zvanično nije bilo, probali
      smo jedan neoficijelni, kojim smo dobili i nešto bolje rezultate, što samo
      pokazuje da ima još malo mesta da se performanse poboljšaju i na ovaj način.
      Naravno, dati rezultati su sa oficijelnom verzijom bios-a. Kartica u radu
      nije bešumna, a tokom paljenja računara ili resetovanja, kuleri se na trenutak
      čuju malo više, pa se onda vraćaju na normalu. Svaka GeForce FX5900 kartica
      ima i monitoring temperature, uvršten u same drajvere, kao i opciju da se
      clock jezgra i memorije spusti ako se približi cifri od 140 stepeni (default).
      S obzirom na to da je i tokom intenzivnog testiranja, temperatura bila niža
      od 70 stepeni, Termal Throttling se nije nijednom desio, čak ni tokom overkloking
      sesije.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX5600 - MicrostarTestovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)

      Matična ploča

      Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W

      Memorija

      2x 256MB PC3200 Corsair
      XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0

      Hard Disk

      IBM DeskStar DTLA 120GXP
      “Death Star” 60 GB

      Video Karte

      Microstar GeForce FX
      5900 128 MB DDR – Detonatori 44.03 ASUS V9900 GeForce FX 5800 128 MB DDR – Detonatori 44.03 Gigabyte ATi Radeon 9800Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.4

      Monitor

      Samsung SyncMaster
      959NF

      Cooling

      Thermaltake TT7+

      DVD uređaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      CDRW uređaj

      Teac CD-W540E 1.0F

      Operativni sistem

      Windows XP Service
      Pack 1 Direct X 9 final

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0

      nVidia GeForce FX5900 karticu smo testirali kao i sve ostale – sa Quality setovanjima,
      kao na slici dole. Isto tako, ASUS V9900 je GeForce FX5800, koji je, overklokovan
      poslužio kao FX5800 Ultra.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      3D Mark 03 performanse O ovom programu je već dosta pisano i pričano, a mi ćemo se uzdržati od komentara
      i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije. Komentarisanje
      same ispravnosti i objektivnosti ovog testa je nezahvalno, jer je već i objektivnost
      kada je oblast merenja performansi grafičkih akceleratora u pitanju, postala relativna
      kategorija. Program je patch-ovan na verziju build 330, koji je i poslednji aktuelan.
      Isto tako, koristili smo drajvere koje smo mogli da nađemo na nVidia sajtu i koji
      su zvanični, sa WHQL Microsoft sertifikatom.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Kao što možete videti, Radeon 9800Pro je u blagoj prednosti u 3DMark 03 testu.
      Vidljivo brže radi Game4 Mother Nature test, dok ostale FX 5900 na Ultra setovanjima
      radi za nijansu brže ili sa sličnim framerate-om.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      U ovoj tabeli se vidi napredak između drajvera 43.45 i novih WHQL drajvera iz
      verzije 44.03.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Upravo zbog toga što se diglo mnogo prašine oko updateova nove verzije 3Dmark-a,
      probali smo da testiramo bez patch-a i sa poslednjim, verzije build330. Razlike,
      kao što vidite ima i poprilična je. Mi nismo mogli da primetimo razliku u kvalitetu
      renderinga čak ni na screenshotovima, pa nVidia, i ako je varala, to zaista
      nije ni bitno jer se nimalo ne primećuje.

      3D Mark 2001 SE Stari dobri 3D Mark 2001 nije nikada izazvao toliko sumnje u nVidiu, ATI ili sam
      FutureMark (nekadašnji MedOnion.com). I dalje referentan u istoj meri kada je
      merenje DX8.1 performansi u pitanju.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      FX5900 solidno brži od modela 5900 Ultra, pa je tačno u ravni sa Radeonom 9800
      Pro, ali tek na Ultra setovanjima. To smo, zapravo, i hteli da vidimo.
      CodeCreatures Test Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark. Program
      koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi
      sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost
      i fotorealističnost su na visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije:
      1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati
      sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      U CodeCreatures testu, nVidia je nešto uspešnija, ali tek na Ultra frekvencijama.
      Setimo se da su i ASUS i Microstar odlučili da svoje non Ultra modele postave
      na radne frekvencije koje su negde između Ultra i “običnog” modela – 400/850.

      Comanche 4 Benchmark Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
      da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
      Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
      apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
      Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
      broja.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Blaga prednost nV35 kartica u odnosu na Radeona 9800Pro. Radeon je, ipak, pobednik
      ako posmatramo radne frekvencije, odnosno “učinak po megahertzu”. Unreal Tournament 2003 Direct 3D Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
      Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
      generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
      napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
      i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
      konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan
      prikaz, uz više performanse i nedostatak stencil buffer senki, dok su particle
      efekti realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom
      maksimumu, zapravo smo koristili MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre
      (koji je potrebno promeniti u UT2003.ini).

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      U Direct3D-u, ATI-jev top R350 model (ustvari, top model je Radeon 9800 Pro
      sa 256MB memorije – prim. aut.) lagano prestiže i overklokovani FX5900, odnosno
      FX5900 Ultra. Botmatch test je opet gotovo neverovatno izjednačio oba konkurentna
      modela.

      Unreal Tournament 2003 OpenGL Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom
      OpenGL API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja.
      Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple
      i botmatch suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Zanimljivo je videti kako se “stari” FX5800 Ultra model drži i daje gotovo identične
      performanse kao i noviji model, sve do poslednje, najviše rezolucije, kada veći
      memorijski bandwidth dolazi do izražaja. Radeon je ovoga puta ostavljen iza, pogotovo
      u Botmatch testu, koji je poly intenzivan, a sve zbog i dalje nešto slabije OpenGL
      implementacije.
      Quake III Arena Za Quake III važi staro pravilo koje glasi više megahertza, viši fillrate =
      viši framerate, i to uz gotovo savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan
      GPU, pa se svih osam pipeline-a mogu zaposliti što karticama baziranim na ovom
      jezgru daje značajnu prednost nad konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo
      je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim .dll fajlovima. Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low s3tc kompresija isključena

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Pošto je u Quake-u veoma bitan fillrate kartice, koji je u slučaju FX5800 Ultra
      veći od onog kod FX5900 Ultra modela, nV30 je isti ili brži od nV35 sve do najvišeg
      grafičkog moda. Kako je ovo OpenGL, Radeon 9800 Pro ostaje malo iza, ali i dalje
      je odličan. SpecView Perf 7.0
      SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
      funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
      3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu
      verziju (7.0) koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je
      karakterističan i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog
      test paketa, možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih
      testova.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Rezultati u SpecPerf testu su prilično onakvi kakve smo i očekivali. Catalyst
      3.5 drajveri bi trebalo da donose porast performansi u ovom testu, pa ćemo to
      uskoro i proveriti.

      Anisotropic performanse Kvalitet anisotropic filteringa sada nije ništa lošiji kod nVidia kartica.
      Koristili smo Quality mod na Intellisample skali, kao š¡to smo i kod ATI kartice
      koristili Quality anisotropic setovanja (najviši mipmap detail level).

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      nVidia je nešto bolja u višim rezolucijama i zahtevnijim aniso nivoima. Upravo
      to smo hteli da vidimo još od vremena kada nas je loš anisotropic kvalitet pomalo
      razočarao na prethodnim verzijama drajvera (pri testiranju nV30 Ultra modela). Antialiasing performanse Antialiasing je kvalitativno gledano jednako dobar i na ATI i na nVidia kartici.
      Čak i detaljnim pregledom screenshotova, gotovo je nemoguće realno utvrditi ko
      to radi bolje. Neki optimum da se ne izgubi mnogo od performansi, bio bi Quincunx
      kod GeForce-a i 4x Quality kod ATI kartice.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Kada su antialiasing performanse u pitanju, jasno je već na prvi pogleda da je
      ATI u velikoj prednosti. Naravno, osim u najzahtevnijem modu u 1600 x 1200, kada
      nV35 zapravo ni ne radi maksimalan AA, već ga svede na četvorostruki mod. Antialiasing i Anisotropic

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Radeon 9800 Pro toliko dobro odrađuje FSAA Multisampling, da je i u kombinaciji
      sa Anisotropic-om realno dosta ispred nVidia GeForce FX 5900/Ultra modela. Koliko
      i kako, vidi se u tabelama. Proanalizirajte ih.

      Igranje na najjačem GeForce FX-u Kome se već nisu smučila prepravljanja drajvera i patch-ovanje takozvanih gamer’s
      benchmark aplikacija? Da bi što bolje mogli da ocenimo karticu i njeno ponašanje
      u realnim aplikacijama, jednostavno smo probali karticu u visokim rezolucijama
      i uz primenjen anisotropic filter i antialiasing. Kao referencu za poređenje,
      uzeli smo HIS Excalibur Radeon 9500Pro, overklokovan na 360/620 MHz. U pitanju
      je identičan sistem, ali sa karticom na koju smo navikli i za koju znamo kako
      se ponaša u velikom broju igara. Ono što zna da zasmeta na pomenutom Radeonu,
      jeste primetan pad performansi u trenutno popularnim igrama kao što su Colin
      McRae 3, Morrowind Bloodmoon i Star Trek Elite Force II, u slučaju kada uključimo
      Anisotropic od 8x (maksimalan je 16x) i FSAA od 4x (maksimum je 6x). Colin McRae
      3 u rezoluciji 1204 x 768, sa svim detaljima na maksimumu (i env. mapping-om)
      jednostavno ne može da se igra kada su AA i AF uključeni na ove nivoe. Frame
      rate zna da padne ispod 20fps, a za reli simulacije je izuzetno bitno da animacija
      za oko bude u svakom trenutku glatka. Što je još gore, u ovoj igri se baš primećuje
      nedostatak Antialiasinga i Anisotropica, s obzirom da se put (asfalt pogotovo)
      nalazi pod uglom koji je bez anizotropic-a teško intenzivno filtrirati već na
      virtuelnih 7-8 metara ispred haube automoblila. Takođe, sitno lišće na granama
      drveća i ostala flora povećavaju broj ivica tekstura i objekata, pa je aliasing
      veoma izražen. Zato je zahtevnijem igraču potrebno da se on eliminiše, pa da
      uživanje u igri bude potpunije. Da li je sa GeForce FX 5900 karticom sve bilo
      bolje? Svakako i to kada se primeni Quincunx Antialiasing i 8x Anisotropic (HCT
      Intellisample je postavljen na Quality), performanse ne padaju ispod 30fps niti
      u jednom slučaju. Ono što može da zasmeta igračima koji su naviknuti na ATI
      Radeon R300 kartice, jeste činjenica da je kolorit u igrama znatno manje intenzivan,
      odnosno da su boje kod jačih Radeon modela znatno življe. Posle igranja na Radeon
      9500/9700/9800 kartici, jednostavno moramo da kažemo da boje na nV35 kartici
      deluju ispranije. Svakako, ovo se može rešiti uključivanjem Color Vibrance-a
      u drajverima, ali je pitanje da li se onda kompromituje ono što su programeri
      i dizajneri zamislili, odnosno čuveno “The way it’s meant to be played”. StarTrek
      EliteForce II je manje zahtevna igra, čak i kada se sve Advanced Opcije uključe.
      U 1024 x 768 i na Radeon 9500 Pro kartici radi više nego dobro uz puni Anisotropic
      filter, međutim, kada se njemu doda i Antialiasing, postoje nivoi koji će znati
      da obore performanse ispod 30fps (za neke i dalje prihvatljivo). Ovo se, naravno,
      na GeForce FX5900 kartici, ne dešava. Morrowind Bloodmoon je igra koja intenzivno
      koristi Pixel Shader-e, pa jednako dobro radi na Radeon 9500 Pro kartici i GeForce
      FX 5900, što je učinilo da se malo “razočaramo” u nVidia karticu, s obzirom
      da je pomenuti ATI u ovom slučaju gotovo duplo jeftiniji. Overclocking Microstar je u poslednjih nekoliko generacija znao prijatno da iznenadi u kategoriji
      koju nazivamo “overkloking” (za koju, kao i za mnoge druge termine u IT industriji,
      nemamo odgovarajući prevod). Možemo reći da smo se prijatno obradovali kada smo
      primetili da se kartica ne greje mnogo tokom intenzivnog testiranja, niti je preterano
      bučna. Iako je Microstar odlučio da već malo ubrza karticu iznad FX5900 specifikacije
      (nVidia je predvidela 400/800MHz za non Ultra i 450/850MHz za Ultra modele), kartica
      se da i dodatno ubrzati pa onda postaje među najbržim, ako ne najbrža koju smo
      ikada testirali. Sa default frekvencije od 400/850MHz (koja je jednaka i za 2D
      i za 3D rad), stigli smo, verovali ili ne do 510/1000MHz, kada su se performanse
      drastično povećale. Pogledajte uostalom sami tabelu.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Zaključak Radeon 9800 Pro, u ovom trenutku, predstavlja lošiju kupovinu od GeForce FX5900
      modela. Zbog čega? Pre svega, cene ATI-jevog top modela u ovom trenutku iznose
      preko 420 evra, dok GeForce FX5900 nije skuplji od 350 evra. U pitanju je kartica
      sa odličnim 2D prikazom, odličnim overklok mogućnostima (ne verujemo ni da će
      Ultra modeli moći nešto bitnije da se ubrzaju, a biće dosta skuplji) i besprekorno
      dobrim performansama i biće sasvim dovoljna za sve zahtevne igre koje su najavljene
      za kraj godine. Tek ovi naslovi će moći na pravi način da iskoriste potencijale
      CineFX 2.0 engine-a i da pokažu koliko je zapravo moćan hardver koji imate,
      ali ste do sada pokretali samo za nju apsolutno neoptimizovane igre. Radeon
      9800 Pro, kada ne posmatramo cenu, predstavlja ipak nešto bolju karticu, ali
      je razlika u ceni od minimum 70 evra ipak neopravdana. Zbog toga, drago nam
      je da možemo ponovo da kažemo, da je nVidia-in model iz high end klase dobra
      kupovina (naravno, za one koji apsolutno ne pitaju za cenu i žele performanse
      bez kompromisa). Nadamo se da će ovih kartica biti na našem tržištu u dovoljnoj
      meri, i da će cena pred praznike biti korigovana na dole, barem za non Ultra
      model. I ne zaboravimo, OpenGL performanse u profesionalnim aplikacijama za
      modeling i rendering su na mnogo mnogo višem nivou kod nVidia nV35 modela u
      odnosu na bilo koju ATI karticu na tržištu.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5900 - Microstar

      Karticu na test ustupila firma Pakom Computers iz Beograda.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test