nVidia TurboCache vs. ATI HyperMemory

nVidia TurboCache vs. ATI HyperMemory

Da bi smanjili troškove u proizvodnji, ATI i nVidia su se nekako u isto vreme setili da tržištu ponude kartice koje će najveći deo podataka čuvati u sistemskoj, a ne u sopstvenoj memoriji. To je omogućilo kreiranje veoma jeftinih kartica sa malo lokalnog VRAM-a. S obzirom na visoku propusnu moć PCI-E magistrale, izgleda da sve funkcioniše?

    Sadržaj

      Branko Maksimović
      GeForce 6200 TurboCache vs. Radeon X300SE HyperMemory
      Uvod
      Sa karticama kao što su Radeon X850 XT Platinum Edition, X800 XL sa 512 MB
      memorije ili Gigabyte 3D1 Dual 6600GT dizajneri video procesora uglavnom grade
      imidž kompanije više nego što od njih imaju realan profit. Ove Ferrari akceleratore
      “voze” samo oni koji su spremni da plate cenu kompletne office konfiguracije
      ili polovine odličnog notebook-a, svesni da koeficijent odnosa cene i performansi
      nije na zavidnom nivou, ali da bržeg od toga – nema. Svakako, nVidia i ATI su
      isto tako svesni da profit leži na nižim stupnjevima “performance” lestvice.
      Koliko ugovora partneri sklope sa sistem integratorima, builder-ima i OEM proizvođačima,
      toliko će i potražnja za GPU-ovima iz samog izvora, biti veća. A da bi bili
      konkurentni, nekada nije dovoljno imati kompletnije ili samo brže rešenje. Ponekada
      i razlika u ceni od par, pa čak i jednog dolara može da bude odlučujući faktor,
      pa se i dizajneri ovih kartica, odnosno video procesora, nadmeću i u tome ko
      će da ponudi jeftinije rešenje, koje će, ipak, biti upotrebljivo u određenim
      situacijama. Igre se igraju i na slabijim konfiguracijama – neki stariji naslovi
      još uvek odlično rade na budžetskim karticama nove generacije, a čak i softverski
      monstrumi poput Doom-a ili FarCry-a imaju podešavanja, na koja dobar deo igrača,
      ali i review sajtova i časopisa, često zaboravi. Ove igre su veoma zabavne i
      kad se igraju na medium ili low setovanjima. Uostalom, do skoro smo bili prezadovoljni
      sa Quake-om II i Unreal Tournament-om, a kada bi ih ponovo instalirali, verovatno
      bi se zapanjili koliko “zastarelo” izgledaju. Sve je to iz razloga što naša
      sećanja, odnosno impresije o tim igrama, koje smo stekli u vremenu kada smo
      imali drugačija viđenja, ne mogu da zastare, dok se kriterijumi o impresivnoj
      grafici menjaju iz dana u dan.

      GeForce 6200 TurboCache tehnologija počiva na ideji koja nije nova, ali koja
      je zahvaljujući dvosmernoj komunikaciji i većoj propusnoj moći PCI-E magistrale,
      dobila novi smisao, veću upotrebnu vrednost i to ne samo u teoriji. AGP texturing
      je prva realizacija ideje da teksture, stencil buffer informacije, vertex programi
      itd. budu smešteni van lokalne video memorije. Međutim, AGP magistrala je dizajnirana
      tako da omogućava čitanje iz udaljene memorije, ne i upis u nju, dok je ograničeni
      bandwidth i mogućnost toka podataka u jednom smeru u jedinici vremena predstavljao
      nepremostiv problem, zbog čega AGP teksturisanje nikada nije zaživelo u smislu
      da su jeftine kartice stizale sa malo lokalne memorije, da bi se, prema potrebi,
      oslanjale na sistemsku. Uvek je i lokalne memorije bilo u dovoljnim količinama.

      nVidia – TurboCache

      nVidia TurboCache je rešenje koje omogućava da se sistemska memorija koristi
      kao bafer za smeštanje podataka potrebnih za prikaz 3D scene. Konstruisan tako
      da može dinamički da alocira deo sistemske memorije, u koju bi smeštao sve veće
      podatke (kao što su teksture), TurboCache je u stanju čak i da sistemsku memoriju
      vidi i tretira kao sopstvenu, dok su algoritmi i queue baferi unutar jezgra
      optimizovani kako bi što bolje iskoristili prednost Dual Channel memorijskog
      kontrolera. Količinom raspoložive sistemske memorije “upravlja” sam drajver,
      koji rezerviše potrebnu memoriju koja se u tom trenutku ne koristi, zaključava
      je i koristi u pripremi i za vreme iscrtavanja frejmova za koje je ta memorija
      neophodna. Ovaj inteligentni algoritam istog trenutka, kada se smanji potreba
      za količinom sistemske memorije, dinamički smanjuje broj rezervisanih memorijskih
      banaka, kako bi sistem mogao u nekom sledećem trenutku, da je iskoristi.

      GeForce 6200TC se, ipak, ne može u potpunosti osloniti na sistemsku memoriju,
      te je neophodno minimum 16 MB lokalne frejm bafer memorije, u koju se smeštaju
      sirovi i već gotovi podaci koji su prvi na čekanju za obradu ili konačan output.
      Ovu memoriju možemo posmatrati kao na specifični Cache trećeg nivoa. Postoji
      nekoliko verzija TurboCache kartica – sa lokalnih 16, 32 i 64 MB memorije. Verzije
      sa 16 i 32 MB rade na 350 MHz za jezgro i 700 efektivnih MHz na koliko radi
      buffer memorija, dok je većina modela sa 64 MB podešena na 550 MHz za memoriju
      – proizvođači koriste TSOP čipove kako bi bila zadržana niska cena, a poznato
      je da su najbrže TSOP memorije testirane za minimalno 3.3 nanosekunde, što je
      oko 607 DDR MHz. Najjeftiniji modeli, sa 16 MB memorije koriste samo jedan izvod
      na memorijskom kontroleru, što znači da je put ka lokalnoj memoriji sužen na
      svega 32-bita. Ovakva kartica može da rezerviše ukupno 64 MB memorije, računajući
      i lokalnih 16 MB. Standardni model podrazumeva 64-bit magistralu i 32 MB lokalne
      memorije na 350, odnosno 700 MHz, koja, podrazumeva se, dolazi u BGA “pakovanju”.
      GeForce 6200-TC32 može da adresira ukupno 128 MB, što znači da će dodatnih 96
      MB biti pozajmljeno od sistemske memorije, ali samo u slučaju da je njena ukupna
      količina 512 MB ili više. Sledeća iteracija TurboCache kartica (a priča se o
      tome da će svi naredni video procesori podržavati ovu tehnologiju) će moći,
      ako je potrebno, da adresira i 256 MB sistemske memorije na konfiguracijama
      sa 1024 i više MB. Algoritam za rad sa sistemskom memorijom koristi različite
      optimizacione tehnike i “u letu” utvrđuje koliko je maksimalno memorije potrebno
      za određenu scenu, kako ne bi slučajno bilo alocirano više od neophodnog minimuma.
      Dešava se, ipak, a to smo uspeli da uočimo i tokom testiranja, da udaljena memorija
      ne može da se ponaša kao lokalna, bez obzira na sve prednosti PCI Express magistrale
      i bez obzira koliko je memorijski bus na konkretnom sistemu efikasan. Postoje
      brojne situacije u kojima se GeForce 6200 TC sa 64 MB daleko sporije lokalne
      memorije “ponaša” drastično bolje nego 6200 TC sa 32 MB memorije na 700 MHz,
      što govori o latencijama koje se javljaju na više nivoa prilikom komunikacije
      sa sistemskom memorijom.

      GPU informacijama u memoriji pristupa kroz PCI-E magistralu sve do memorijskog
      kontrolera u northbridge-u ili samom procesoru (kod Athlon 64 sistema), pa tek
      onda do sistemske memorije. Taj “put” mora da se pređe i još jednom u okviru
      tog ciklusa, u drugom smeru, pa je jasno da TurboCache kartice mogu dosta “profitirati”
      od dodatnog ubrzanja memorijskog podsistema, bilo da se radi o ubrzanju memorijske
      magistrale, ili smanjenju latencija u pristupu memoriji. Najviši teorijski propusni
      opseg lokalnog kontrolera na predviđenim frekvencijama je oko 700 Mpix/s, dok
      je propusni opseg klasičnog PCI-E sistema dvostruko manji, ako radi na default
      frekvencijama. Kada smo već dotakli ovu temu, moramo istaći da nVidia tvrdi
      da nForce 4 sistemi, zajedno sa efikasnim memorijskim kontrolerom u Athlon 64
      procesorima, daju bolje rezultate u radu sa TurboCache karticama nego Intel
      i915 i 925 čipset solucije.
      nV44
      Kao i prethodni nV4x procesori, i nV44 je nastao redukovanjem skalabilnog nV40
      jezgra, odnosno vertex i pixel pipeline jedinica i kanala memorijskih kontrolera
      unutar njega. Arhitektura GPU-a je ostala identična – može se reći da “četrdeset
      četvorci” ne nedostaje pameti, nego samo mišića. Kao i GeForce 6600, odnosno
      nV43, i nV44 ima tri vertex jedinice, ali samo jedan QuadPixel pipeline unit,
      koji sadrži 2×2 fragmentirana Pixel Shader podprocesora. U jezgru postoje dva
      crossbar izvoda memorijskog kontrolera, svaki širine od po 32-bita, što znači
      da je od ukupnih osam ovakvih izvoda sa nV40, odnosno četiri kod nV43, ostalo
      2 x 32-bita, te je put ka memoriji kod 6200TC kartica maksimalno 64-bitan. nV44
      je veoma mali GPU – čak i manji od microBGA memorijskog čipa, dok je površina
      celog flip-chip pakovanja skoro 50 % manja od one kod nV43 (nV40 nećemo ni pominjati),
      pa je jasno da je ovakav procesor veoma jeftin u proizvodnji. Naravno, nV44
      je izrađen u 110-nanometarskom postupku.
      Zanimljivo je da sam drajver odlučuje gde će se koja tekstura, geometrija ili
      frejm bafer podaci čuvati u kom trenutku. Za bitne podatke se može dodeliti
      “non cacheable” status, pa se te informacije (geometrija kojoj se najčešće pristupalo)
      uvek čuvaju u lokalnoj memoriji, dok naravno svi kompresioni algoritmi iz prethodnih
      serija GeForce kartica o kojima smo pisali, nisu izostavljeni. Evo i zvanične
      specifikacije TurboCache tehnologije:

      ATI – HyperMemory
      HyperMemory koji je ATI predstavio nekako paralelno sa nVidijinom premijerom
      TC tehnologije, radi u suštini iste stvari. Ipak, ATI je bio malo plastičniji
      i manje opširan u davanju preciznih informacija, pa smo se odlučili da tehnologiju
      objasnimo prvo na TurboCache primeru. Arhitekturu modernog GPU-a je moguće precizno
      objasniti samo upotrebom “termina” više matematike i drugih srodnih inženjerskih
      nauka, pa je generalizovanje upakovano u oblandu marketinških naziva i fraza,
      neminovnost, dok su testeri uglavnom ograničeni manje raznovrsnom i nekada neprikladnom
      terminologijom. Naše kolege su to, manje više i pre nas uradili na sebi svojstvene
      načine, pa ćemo mi smanjiti spekulacije o stvarima o kojima nemamo preciznije
      informacije i izložiti samo ono što nam je predstavljeno u PDF-ovima.

      Dakle, kao i GeForce TurboCache, ATI HyperMemory kao memorijski bafer koristi
      manju količinu brže, lokalne memorije, ali i PCI Express magistralu, kroz koju
      komunicira sa sistemskom memorijom. Dobar deo priče se, prirodno, ponavlja.
      Zbog čega je bitno da se sistemska memorija koristi, pisali smo od samog početka
      ovog testa, a sada ćemo se osvrnuti na neke razlike karakteristične za X300
      HM tehnologiju.

      Iako su TC i HM tehnologije slične u svojim pristupima, to ne znači da je u
      praksi sve toliko slično. Rxxx i nV4x arhitekture imaju različite texture handling
      i lookup algoritme, drugačije queue bafere, tehnike optimizacije i druge “sitnice”,
      a kartice koje smo mi testirali imaju i drugačije radne frekvencije i količine
      memorija.

      tipična GPU Rxxx arhitektura

      Iz razloga što i kod HyperMemory kartica drajver odlučuje gde će se koja tekstura,
      geometrija ili frejm bafer podaci čuvati u kom trenutku, može se videti koliko
      softver ima veliku ulogu kod ovih jeftinih kartica. Možemo reći da od njega
      zavisi mnogo više nego što zavisi kod skupih akceleratora. Kako drajver komunicira
      sa operativnim sistemom i kako dele memoriju? Ako OS u jednom trenutku shvati
      da nema dovoljno RAM memorije (jer je previše alocirano od strane GPU-a, odnosno
      drajvera), da li odmah koristi virtuelnu memoriju i da li je povećava? Pošto
      je rezervisanje memorije od strane grafičkog adaptera jedna stalno promenjiva
      vrednost, da li OS može u trenucima kada video sistem ne koristi dodatni RAM
      da ga iskoristi i ko u kom trenutku ima prednost? O svim tim stvarima drajver
      mora da vodi računa, inače lako može doći do grešaka i otkazivanja (kritične
      greške, plavog ekrana…). Ipak, nama se to u radu nije desilo, što znači da su
      i Catalyst i ForceWare na visini zadatka.

      HyperMemory GPU Rxxx arhitektura

       

      Kartica na testu: Gigabyte GeForce 6200 TurboCache GV-NX62TC256D

      nVidia je zamislila da 6200TC dolazi u tri “ukusa”:
      GeForce 6200 TurboCache 16-TC/128MB ima predviđenu tržišnu cenu od
      79 dolara, odnosno 65 evra. Ova kartica ima 16 MB lokalne memorije na 32-bitnoj
      magistrali i može da adresira do 112 MB sistemske memorije. Klok jezgra je 350
      MHz, dok je memorija podešena na 700MHz (DDR).
      GeForce 6200 TurboCache 32-TC/128MB bi trebalo da bude češće viđen,
      pošto će proizvođači ipak da se odluče za model koji ima bolji odnos cene i
      performansi. Kartica bi trebalo da košta do 99 dolara, odnosno 82 evra, što
      je možda i mnogo za proizvod sa četiri pipeline-a, 64-bitnom magistralom i samo
      32 MB lokalne memorije. Naravno, kartica može da pozajmi i dodatnih 96 MB sistemske
      memorije a radne frekvencije su kao i kod prethodnog modela: 350MHz za jezgro
      i efektivnih 700MHz na koliko rade memorijski čipovi.
      Na kraju, imamo i model koji se zvanično označava sa GeForce 6200 TurboCache
      64-TC/256MB i njegova preporučena cena je čak 129 dolara. Lokalnih 64 MB, na
      64-bitnoj magistrali i do 192 MB sistemske (mada će ovakva kartica manje intenzivno
      da se obraća sistemskoj memoriji od dva jeftinija modela. Nažalost, ove kartice
      ne koriste BGA memorijske čipove, pa je takt VRAM-a efektivnih 550 MHz, dok
      jezgro radi na standardnih 350MHz.


      GeForce 6200 koji smo mi imali na testu je Gigabyte-ovo izdanje poslednje
      verzije – GeForce 6200 TurboCache 64-TC/256MB i klasična je, odnosno
      referentna kartica tog tipa. GF 6200 TurboCache 16-TC/128MB i GF 6200 TurboCache
      32-TC/128MB su obično low-profile kartice, sa pasivnim hlađenjem i 2.8 ns Hynix
      memorijskim čip(ovima). Postoji i GeForce 6200 TurboCache 64-TC/256MB model
      sa low-profile PCB-om, međutim, ono što je zajedničko za najskuplji model, jeste
      TSOP memorija sa rejtingom od 3.6 ns.


      Oznaka Gigabyte kartice je GV-NX62TC256D i za nju je karakterističan plavi
      lak štampe i uglavnom oklopljeni kondenzatori, što je iznenađenje za tako minijaturan
      GPU kakav je nV44. Površina PCB-a je kao kod nV43 kartica (6200 i 6600 PCI-E)
      , osim što izvodi sa memorijskog kontrolera “idu” isključivo desno od jezgra,
      pošto nV44 ima maksimalno 64-bitni memorijski bus.


      Nvidia je ostavila i mesto za Video enkoder čip (po broju pinova vidimo da
      je zamišljeno da to i dalje bude neki Philips SAA7xxx). Hladnjak je tu da se
      sa površine jezgra lakše odvede toplota, mada je kartica radila i bez njega.
      Istina, nismo imali hrabrosti da probamo da li bi sve tako stabilno radilo tokom
      testiranja u 3D režimu, jer je površina jezgra veoma mala (nema heat-spredder-a),
      tako da vazduh ne bi mogao tako lako da primi svu toplotnu energiju sa jezgra.
      Naravno, hladnjak je tu i da zaštiti sam core, ali je koristan i kada želite
      da overklokujete karticu (i možda dodate neki manji ventilator).


      Pomenuta memorija je stigla iz Samsung-ovih fabrika, odnosno test centara,
      a raspoređena je sa obe strane štampe. Gigabyte je karticu opremio sa digitalnim
      i analognim izlazom, a tu je i S-Video za povezivanje sa TV-om do rezolucije
      1024 x 768. Prikazana slika je bila besprekorno stabilna i oštra, što znači
      da 2D engine, TSMD transmiteri i RAMDAC nisu menjani u odnosu na inicijalni
      čip – nV40.


      Kartica na testu: ATI Radeon X300SE Hyper Memory


      Stigao nam je i odgovarajući predstavnik ATI-jeve “keš tehnologije”. Iako
      izgleda isto kao i semplovi poslati stranim sajtovima, zapravo se malo razlikuje
      od njih. Neke kolege su dobile ATI Radeon X300SE Hyper Memory kartice sa memorijom
      od 2.8 ns, podešenom na 650 MHz, dok smo mi takođe dobili akcelerator sa 32
      MB lokalne memorije, ali sa BGA čipovima od 3.3 ns, i odmah smo znali da kartica
      neće biti podešena na 650 MHz (iako ovi čipovi, bez obzira na limit od 607 MHz
      iz specifikacije, mogu da rade na 650 MHz). To je i bio slučaj pa je “non-qualification
      sample” koji nam je dostavio lokalni ATI-jev PR, gosp. Ivica Stanković, bio
      prepodešen na 325 / 600 MHz.


      Kao što možete videti, kartica se izgledom ne razlikuje od već predstavljenih
      Radeon X300 modela. PCB je izuzetno pedantno izrađen, a ako skinete hladnjak,
      možete primetiti da je jezgro HyperMemory kartice iste površine kao i kod X300
      modela, dok je ceo flip-chip package znatno veći od onog kod nVidia nV44.

      Na štampi nema mnogo “elektronike” – tri kondenzatora, navoj, takt generator,
      ESP čipovi, Samsung DDR memorijski čipovi (mBGA) sa latencijom od 3.3 ns i,
      iznenađujuće, jedan D-Sub konektor, što znači da nema ništa od Dual View-a,
      bar ne na dva monitora. HydraVision možete koristiti samo u sprezi sa TV aparatom,
      preko S-Video konektora, do rezolucije od 1024 x 768. Možemo reći da je i ATI
      kartica pružila izvanredan kvalitet na izlazu i da se nadamo da će i partneri
      obezbediti visok kvalitet predkonektora i D-Sub konektora, kako inače oštra
      slika iz RAMDAC-a ne bi bila pogoršana.

      Test Setup

      AGP kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor
      Athlon 64 3200+ Winchester

      Matična
      ploča
      ASUS A8N-SLI Deluxe

      Memorija
      2 x 512 MB Corsair XMS-PC3200XL
      Rev1.1 (2-2-2-5-1T) Samsung TCCD

      Hard
      Disk
      Western Digital Caviar
      160 GB SATA

      Video
      Karte
      ATI Radeon X300SE HyperMemory
      32/128 MB DDR Non Qualification Sample – Catalyst 5.4
      nVidia GeForce 6200 TurboCache 64-TC/256MB – Gigabyte GV-NX62TC256D
      64MB DDR – ForceWare 71.89

      Monitor
      Samsung
      SyncMaster 1200NF

      Cooling
      Box Cooler

      DVD
      uređaj
      Pioneer DVR-108D

      DVD-R
      uređaj
      Pioneer DVR-109D

      Operativni
      sistem
      Windows
      XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi
      FutureMark
      3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry v1.2
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
      te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
      sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
      3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      Nema sumnje, GeForce 6200 sa pravom 128-bit magistralom u ovom testu ostavlja
      HyperMemory i TurboCache kartice u prašini. Ipak, TC kartica je osetno brža od
      ATI HM rešenja.

      3DMark05

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
      zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
      kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
      efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
      volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
      od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      I ovde se vidi da 64MB lokalne memorije znaci mnogo, cak iako ona radi na nižoj
      frekvenciji. Ne treba smetnuti sa uma da je ova varijanta TC kartice najskuplja,
      te da je pravi konkurent ATI HyperMemory kartici 6200 TC sa 32 MB lokalne memorije,
      koji je u ovim testovima lošiji od verzije sa TC 64/128 MB, kao što cemo videti
      na narednim stranama.

      Aquamark 3 Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      HyperMemory je, kao i u mnogim testovima, i ovde osetno brži od ne-HM verzije
      X300 kartice…

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Kartice koje vecinu tekstura smeštaju u sistemskom RAM-u jednostavno nisu dovoljno
      brze da bi pristojno "vozile" igru kao što je Doom 3 na high setovanjima.
      Naravno, na medium detaljima je situacija drugacija…

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Sa druge strane, Halo se sasvim lepo može igrati na Gigabyte 6200TC kartici u
      najnižoj rezoluciji sa svim detaljima, ili na medium detaljima, u 1280 x 1024,
      ako posedujete TFT monitor.

      Far Cry v1.3

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
      je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
      bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
      mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
      senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
      i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
      opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege. Kod ATI kartica smo ukljucili
      opciju Geometric Instancing.

      Zanimljivo je da u igri FarCry, koja ne zavisi od klasicnog teksturisanja, vec
      pametno koristi raspoložive resurse i oslanja se na operacije sa shaderima, razlika
      u odnosu na referentni GF6200 i nije toliko velika. I ATI i nVidia rešenja su
      dovoljno snažna za ugodno igranje igre na Ultra High setovanjima, ali treba znati
      da Research, ali ni demo u kome testiramo, nije najzahtevniji momenat odnosno
      deo u igri. Kroz nivoe kao što su Pier ili Volcano, frame rate na ovim karticama
      pada i ispod nivoa od 20 fps (u modu 12 x 7). Ipak, FarCry mnogo više zavisi od
      kolicine raspoloživog sistemskog RAM-a, pa sa 512 MB ne radi zadovoljavajuce brzo
      ni na karticama kakve su, recimo, GeForce 6600.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
      je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
      pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
      moguća setovanja u video sekciji.

      I jedan od testova u kome ATI-jevi rezultati pokazuju znacaj optimizacije…

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
      prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
      igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      Ovaj demo specificno dobro pokazuje koliko su shaderi u ovoj igri napisani po
      merilu Catalyst-a. Meðutim…

      razlika je, kao što smo vec ranije primetili, manja u Town demou…

      Specijalne situacije
      TurboCache i HyperMemory kartice smo testirali u Dual Channel režimu, ali smo
      hteli da vidimo i kakva je razlika kada se testira u Single Channel režimu,
      s obzirom da se ove kartice intenzivno oslanjaju na memorijski protok sistemske
      memorije.

      U sledecim tabelama možemo videti i kako se kartice ponašaju u Single Channel
      modu sa dvostruko manjom kolicinom memorije. Kao što cemo videti, 3DMark 05
      je mnogo više imun na nedostatak memorije, negoli Doom 3.


      Evo kako se "ponaša" verzija GeForce 6200 TC kartice sa 32 MB lokalne
      memorije, koja radi na višim frekvencijama. Nažalost, nismo imali vremena da
      je istestiramo u svim situacijama, pa smo izabrali dve najkarakteristicnije:

      Kao što vidite, brža memorija znaci dosta u nižim rezolucijama u 3DMark-u,
      ali vec u zahtevnijem modu je bolje imati više lokalne, sporije memorije, nego
      dvostruko manje brže. Doom 3 nema toliko intenzivno teksturisanje (najviše kalkulacija
      se vrši sa shaderima, dok su teksture manje detaljne; neko je pominjao i teksture
      burića loše rezolucije :)).

      Zaključak
      TurboCache i HyperMemory baš i nisu preterano Turbo niti Hiper, to moramo da
      zaključimo, bez obzira što posmatramo najnižu klasu. Njihova cena mora biti
      evivalentno niža od standardnih GeForce 6200 i Radeon X300 (ne SE, nego pravih)
      kartica, da bi bile konkurentne, a to sada nije slučaj. Zbog čega bi se iko
      odlučio za pomenutu Gigabyte 6200TC karticu, ako za iste novce ima GF6200 istog
      proizvođača, sa lokalnih 128 MB, koji možda i može da se “pretvori” u GeForce
      6600? Takođe, korisnici koji sad kupuju PCI Express platformu, sigurno žele
      da izdvoje i malo više za grafički podsistem, a to onda podrazumeva grafiku
      na nivou GeForce 6600 ili čak 6600GT modela.
      Iako je PCI-E magistrala veoma brza, pričali smo i gledano sa čisto teorijskog
      aspekta, koliko je “dug put” od GPU-a do sistemske memorije i koliko tu u priči
      ima dodatnih latencija. Ono što ostaje nejasno, jeste i zbog čega su cene ovih
      kartica toliko visoke – TSOP memorija se ugrađuje na 64MB modele, a oni su opet
      osetno skuplji od 32 MB verzija. Video akcelerator koji se zove GeForce 6200
      TurboCache, propraćen i maksimalnom količinom memorije koja može da se rezerviše,
      nije fer marketinški potez, ali je sličnu stvar uradio i ATI. GF6200 TC, bez
      obzira na varijantu u kojoj dolazi, jeste mnogo sporija kartica od pravog GF6200,
      što se nikako nije “odrazilo” na cene, koje su poprilično visoke (od 90 do 11o
      evra sa porezom).
      Slična priča važi i za Radeon X300SE HyperMemory, ali u nešto manjoj meri, pošto
      X300SE HM ume da bude i brži od klasičnog X300SE modela, ali opet nije ništa
      povoljniji u prodaji od “full” Radeon X300 kartice. Ako sve navedeno sumiramo,
      moramo reći da nismo preterano zadovoljni potezima koji su napravili dva vodeća
      dizajnera video procesora. Cela priča za turbo / hiper memorijom može da ima
      nekog smisla jedino ako ove kartice budu imale bukvalno dvostruko niže cene!


      Gigabyte GeForce 6200 TurboCache GV-NX62TC256D
      na test ustupio Gigabyte.

      ATI Radeon X300SE HyperMemory
      karticu na test ustupio ATI
      Technologies
      .

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test