Sapphire Radeon HD2900 XT

Sapphire Radeon HD2900 XT

Radeon HD2900 XT je trenutno najbrži primerak AMD-ove familije desktop akceleratora, a jedna od najpovoljnijih kartica i najatraktivnijih kupovina u klasi do 350 evra je upravo Sapphire-ov model. Da li su novi drajveri doneli poboljšanja i koliko je ugrožava GeForce 8800 GTS...?

    Sadržaj

      Branko Maksimović Sapphire Radeon HD2900 XT Uvod Da li je Radeon HD2900 XT pružio onoliko koliko su se u ATI-ju nadali i koliko
      je puta odglagan, znaju samo zaposleni u kompaniji AMD. Jedno je sigurno,
      a to je da nije preuzeo šampionsku titulu od najjačeg G80 čipa koji je tada
      bio aktuelan (GeForce 8800 GTX). AMD je to opravdao niskom cenom ovog struje
      žednog monstruma, pa je vatreni R600 postavljen kao konkurent slabijeg G80
      modela, sa manjim brojem aktivnih jedinica u jezgru – tačno na 399 dolara.
      Drugi “udarac” je bila vest da R600 nema posvećeni video-engine sledeće
      generacije i da će se on naći u modelima HD2600 i HD2400. Na kraju, najveći
      konkurent Radeonu HD2900 XT je model GeForce 8800 GTS sa 320 MB video memorije,
      koji je znatno jeftiniji (čak i do 120 dolara), međutim, uzevši sve u obzir,
      Radeon HD2900 XT se ne prodaje loše. Štaviše, dosta prašine se diglo oko
      novih drajvera, koji navodno podižu performanse taman toliko da GeForce 8800
      GTS (sa 640MB memorije, koji košta isto koliko i HD2900 XT) postane daleko
      manje atraktivna kupovina. R600 GPU je izrađen u 80-nanometarskom procesu i pored toga što ima čak 700
      miliona tranzistora, jezgro je sposobno za učestanosti od 800 MHz. Ovo veliko
      jezgro u sebi sadrži čak 320 streaming procesora, sposobnih za vektorske i
      skalarne operacije, uz podršku za Shader Model 4.0 odnosno DirectX 10. Radeon
      HD2900 kartice podržavaju i 128-bit HDR uz maksimalno 24x anti-aliasing, a
      novitet je i “prirodni” Crossfire, koji smo prvi put videli kod Radeon X1950
      Pro i X1650 XT kartica. Partneri na kartice, po izboru mogu postaviti i (Dual)
      HDMI konektore, što ima smisla ako znamo da je Radeon HD2900 XT i “audio akcelerator”.
      Ako još niste pročitali naš veoma detaljni test Radeon HD2900 XT akceleratora
      na 24 strane, sa posebnim osvrtom na tehnologiju i novine koje je doneo R600
      GPU, učinite
      to
      pre nego što nastavite sa čitanjem ovog teksta. Ova rekapitulacija će
      nam pomoći da se još jednom upoznamo sa trenutno najjačim Radeon akceleratorom,
      sada sa novijim Catalyst 7.6 drajverima, koji donose ispravke i ubrzanja u
      nekim igrama…

      Kartica na testu – Sapphire Radeon HD2900 XT Sapphire u pakovanju sa svojom trenutno najjačom karticom (ako izuzmemo modele
      sa specijalnim hlađenjima) pakuje i pregršt igara i aplikacija. Kompletna verzija
      benchmark aplikacije 3DMark06 Pro kompanije Futuremark je našla svoje mesto u
      kutiji, a tu su i CyberLink-ov PowerDirector 4 i PowerDVD 6. Umesto igara, tu
      je *opet* vaučer sa nazivom “Half Life 2 “The Black Box” Edition”,
      a koji kupcu ove kartice daje pravo na besplatne igre Half Life 2, Half Life
      Episode Two, Team Fortress 2 i Postal (poslednje tri će biti moguće preuzeti
      sa Steam-a kada budu završene). Od “hardverskih” propratnih elemenata ćemo pomenuti
      Crossfire mostić, S-Video u S-Video i kompozitni konektore (x2), dva DVI-VGA
      adaptera, jedan DVI-HDMI konvertor i jedan S-Video u komponentni adapter. Naravno,
      tu je uputstvo za instalaciju hardvera i softvera, kao i CD sa drajverima. Sapphire Radeon HD2900 XT je na prvi i drugi pogled impresivna video kartica
      koja dosta liči na svog prethodnika – Radeon X1950 XTX, od koga je nešto veća
      i masivnija. Pa ipak, po dužini je negde između GeForce 8600 GTS i GTX akceleratora
      (GTS je dugačak 22.8 cm, HD2900 XT 24 cm, dok je GeForce 8800 GTX dug “impresivnih”
      26.7 cm). Kartica poseduje dva Dual Link DVI-D adaptera, a na samom PCB-u se
      još može primetiti RageTheater 200 koder čip. Sam R600 GPU je postavljen pod
      uglom od 45 stepeni, što obezbeđuje bolji I/O pad layout za vodove ka memorijskim
      čipovima.

      Oko GPU-a je smešteno osam memorijskih čipova sa osnovne strane i na “poleđini”.
      Svaki od čipova ima kapacitet od svega 32MB, zbog čega je bilo potrebno karticu
      opskrbiti sa čak 16 čipova. Ove Hynix FP-11 GDDR3 čipove možemo videti na najvećem
      broju GeForce 8800GTS kartica sa 320MB memorije i čini se da je jeftinija od
      64MB čipova kompanije Samsung koji imaju istu latenciju. Hynix-ovi čipovi su
      se pokazali kao veoma dobri za overkloking, a proizvode se u veoma velikim
      serijama, što je jako bitno AMD-u i partnerima, ako žele da zadrže najavljenu
      cenu od 400 dolara (360-370 evra) za trenutno najjači Radeon akcelerator. Verujemo
      da će neki od partnera ponuditi i model sa 64MB čipovima, što će količinu VRAM-a
      podići na 1 GB. Možda ne odmah, ali u perspektivi je to vrlo verovatno.

      Masivni dual-slot kuler se sastoji od osnovnog heat-sinka, načinjenog od bakra,
      koji ima i dve toplotne cevi, dodatnog aluminijumskog heat-spreader-a koji
      je ofarban u crveno radi efektivnijeg (all-red) izgleda same kartice, poluprovidnog
      plastičnog kućišta, ventilatora i pločice koja se nalazi na poleđini kartice.
      Osnovni bakarni heat-sink naleže na GPU čija je osetljiva površina (koja nema
      sopstveni heat-spreader kao moderni sistemski procesori) zaštićena metalnim
      rubom koji ga okružuje. Naravno, sama dodirna površina je vrlo dobro finiširana,
      ali ne sumnjamo da bi neki od kolega sa foruma umeli to da urade i bolje :)).
      Ovaj, najteži deo kulera poseduje i niz od 32 listića kroz koje prolaze toplotne
      cevi (jedan deo je iznad mesta na kome profil dodiruje GPU,a drugi je smešten
      nazad prema video izlazima, suprotno od pozicije ventilatora.

      Aluminijumski profil prekriva memorijske čipove i na mestima gde ih dodiruje
      ima postavljene termalne žvake. Smatramo da je sve to moglo i bolje, no, temperatura
      bi bila niža tek nekoliko stepeni, što nije dovoljno ako znamo da se kartica
      svejedno dosta zagreva. Ventilator je promera 75 milimetara i u 2D režimu nije
      previše bučan. Ipak, čim kartica pređe u 3D mod, ventilator ubrzava, a nakon
      malo “akcije” počinje i da se “dere” kao nijedna kartica koju smo testirali
      do sada. Zbog toga vam preporučujemo da joj obezbedite (mnogo) provetrenije
      kućište i klimatizovanu prostoriju. Ovo je, ipak, sample primerak kartice pa
      verujemo da će partneri ponuditi tiše hlađenje.

      Plastično kućište je jarko crvene boje sa motivima vatre po sredini, koji
      podsećaju na tribal radove kakve viđamo na modovanim automobilima ili, jednostavno,
      vatru. Iako nije najbrža, Sapphire Radeon HD2900 XT je svakako “vatrena” kartica,
      jer se poprilično greje tokom rada. U svakom slučaju, kuler na Radeon HD2900XT
      kartici je efikasniji od onog kod prethodnog modela, jer R600 disipira znatno
      više toplotne energije negoli R580 GPU. Sa druge strane kartice se nalazi metalni
      “osigurač” koji prekriva memorijske čipove i čini da se 12-slojni PCB ne savija
      usled prisustva masivnog i veoma pripijenog dual-slot kulera, koji je teži
      čak i od onog koji se nalazi na najvećem broju GeForce 8800 GTX akceleratora.

      Naponsku jedinicu, koja je samo na prvi pogled slična onoj kod Radeon X1950
      XTX akceleratora, čine potpuno digitalni naponski regulatori PWM tipa (Pulse
      Width Modulation), koji, za razliku od klasičnih elektrolitskih kondenzatora,
      obezbeđuju stabilniji rad, preciznije i konzistentnije napajanje, duži radni
      vek, otpornost na visoke temperature i manji noise. Konkretno, na
      Radeon HD2900 XT akceleratoru nalazimo jedan veliki digitalni PWM čip sa oznakom
      PA1314NL, zatim PA1312NL, koji je nešto manji, kao i mali PWM čip sa oznakom
      PA0511. Osim ovih čipova, na PCB-u zatičemo ogroman broj rezistora i mikrokontrolera,
      koji su uredno smešteni ispred i iza “zida” koji čine PWM čipovi.

      Sapphire-ov HD2900 XT, kao i referentni model sa kojim smo se upoznali, stiže
      sa dva konektora za eksterno napajanje. Jedan ima 6 (2×3) pinova, a drugi 8
      (2×4). I dok su šestopinski PCI-E 16x konektori postali regularna pojava na
      iole boljim napajanjima, 8-pinska su i dalje jako retka. Problem je u tome
      što je za legalan overkloking neophodno napajanje koje ima 8-pinski power konektor,
      iako će kartica na default-u normalno raditi i kada se priključe dva već standardna
      6-pinska konektora. Kartica u određenim situacijama (kada se overklokuje) može
      da “povuče” i do 250W, ali će u realnom radu pod opterećenjem zahtevati tek
      nekih 20-ak W više nego GeForce 8800 GTX (oko 210W) odnosno tek nešto malo
      više nego GeForce 8800 Ultra.

      Radne frekvencije kod Sapphire Radeon HD2900 XT kartice su, u 3D režimu 742
      MHz za R600 jezgro i 1654 MHz za memoriju. Na ovim frekvencijama, napon jezgra
      je 1.18V. U 2D režimu, ventilator je nešto tiši, a kartica radi na 504 / 1026
      MHz uz radni napon GPU-a od 1.08V. Temperature koje kartica postiže u 2D režimu
      i u dosta zagrejanom i malom CoolerMaster Wave Master kućištu sa pasivno hlađenom
      ASUS Striker Extreme pločom kreću se oko 65 stepeni u idle-u, odnosno oko 82
      do 84 stepena tokom dužeg 3D opterećenja (kada ventilator već postaje nesnosno
      bučan). Ipak, mislimo da bi u pravim igračkim kućištima, ova kartica radila
      nešto hladnije glave i, što je još bitnije, dosta tiše…

      Svaka Radeon HD kartica poseduje po dva Dual Link DVI izlaza koji imaju on-GPU
      podršku za ASIC i integrisane TMDS transmitere. Konkurentska rešenja (GeForce)
      poseduju eksternu, tzv CryptoROM ASIC logiku koja je tu da bi kartica mogla
      da dobije HDCP sertifikat, a neophodna je i video output logika koja bi kontrolisala
      novi HDMI standard. R6xx serija čipova ima integrisan i potpuno HDCP komplementaran
      key-set koji partnere oslobađa od integracije eksternih rešenja (time se smanjuje
      proizvodna cena kartica i dobija “čistiji” layout). Pošto Radeon HD2000 familija
      GPU-ova podržava i audio i video signal, logično je i prisustvo univerzalnog
      konektora kakav je HDMI. HDMI verzije 1.2 podržava rezolucije do 2560 x 2048
      piksela (dakle, čak se i Dual Link odnosno XHD rezolucije mogu ostvariti preko
      HDMI konekcije), kao i audio signal do uz maksimalnu specifikaciju: 32kHz,
      44.1kHz, 48kHz 16-bit PCM stereo i AC3 (5.1) kompresovani multi-channel audio
      kakav je Dolby Digital ili DTS.

      Postojeći audio drajver se instalira zajedno uz grafički, a unutar OS-a može
      da se bira koja će aplikacija koristiti koji video čip (integrisani ili discreete
      zvuk, naravno, možete i disable-ovati). I dalje nam nije jasno da li AMD planira
      da ovaj zvuk podrži neku verziju aktuelnih EAX standarda za pozicioniranje
      zvuka (3D zvuk), ali je većina standarda neophodnih za reprodukciju DVD, HD-DVD
      i Blu-Ray formata podržana. U Windows-u XP, Radeon HD2000 koristi AMD-ov drajver,
      dok se unutar Windows Vista OS-a aktivira Microsoft-ov UAA driver (universal
      audio architecture driver). Ipak, smatramo da će većina zahtevnih korisnika
      na kartici kakav je Radeon HD2900 XT koristiti eksterne audio solucije. Integrisani
      audio na grafičkoj kartici je daleko bitniji u nižim cenovnim klasama, a pogotovo
      u entry-level segmentu i na notebook tržištu.

      Sapphire Radeon HD2900 XT je radila besprekorno stabilno, bez
      obzira na male dimenzije i neprovetrenost kućišta, kao i vrele dane tokom kojih
      je testirana.

      Test Setup PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      Intel
      Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB

      Matična
      ploča

      ASUS
      Striker Extreme NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset

      Memorija

      2
      x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12, as DDR888)

      Hard
      Disk

      Samsung SpinPoint SATA II, 320 GB, 16MB Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB

      Video
      Karte

      ASUS
      EN8800 GTX GDDR3 – 768 MB GDDR3 – ForceWare 158.22 WHQL ASUS EN8800 GTS GDDR3 – 640 MB GDDR3 – ForceWare 158.22 WHQL ASUS EN8800 Ultra GDDR3 – 768 MB GDDR3 – ForceWare 158.22 WHQL AMD ATI Radeon HD2900 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 7.4 Sapphire Radeon HD2900 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 7.6

      Monitor

      Benq
      241WZ TFT-LCD (ustupio KimTec)

      Cooling,
      Case, PSU

      ThermalTake
      BigTyphoon VX CoolerMaster WaveMaster CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified

      DVD
      uređaj

      Pioneer
      DVR-112L

      CDRW
      uređaj

      Pioneer
      DVR-111D

      Operativni
      sistem

      Windows
      XP Service Pack 2 (optimized for performance) Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi

      FutureMark
      – 3D Mark 05 Pro 1.2.0 FutureMark – 3D Mark 06 iD Software – Doom 3 iD Software / Raven – Quake 4 3DRealms – Prey Company of Heroes 1.3 EA’s Battlefield 2142 SPECORG SpecVIEW Perf 9 Activision Call of Duty 2 Valve’s Half Life 2 Episode One Valve’s Half Life 2 Tom Clancy’s Splinter Cell 3: Chaos Theory Tom Clancy’s
      Rainbow Six:
      Vegas Crytek FarCry v1.4 The Elder Scrolls IV: Oblivion Trackmania Nations Need For Speed: Most Wanted Need For Speed: Carbon X3 Reunion Demo Benchmark F.E.A.R
      1.08

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio
      uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
      filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
      isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
      optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
      isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen. Nadamo
      se da će vam narednih 38 tabela pomoći u sagledavanju performansi ove kartice…

      FutureMark 3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      FutureMark 3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
      i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
      ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
      a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
      kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.

      SpecORG SpecVIEW Perf 9

      Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake
      3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine razvijen na
      bazi Quake 3 koda i prerađenog za Direct3D API. Prosto je neverovatno koliko
      su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj
      igri, dok su particle efekti i dim izuzetni, pogotovo kada imamo u vidu period
      kada se igra pojavila. Nažalost,
      za uživanje
      u najvišim setovanjima,
      potrebno je imati veoma jaku karticu (u rangu sa GeForce 7900 GTX ili Radeon
      X1950 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu.
      Opcija “optimize
      for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama),
      pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske
      cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je
      budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti
      sa nama da je u pitanju možda i najlepša WWII igra do sada (čeka
      se Medal of Honor: Airborne).

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      koristimo kod kartica koje imaju bar ili više od 512
      MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen, svi detalji na maksimumu
      (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je uključeno osmostruko anizotropno
      filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4, koji omogućava da objekti bacaju
      senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk, AI i fizika su isključeni automatski,
      samim pokretanjem timedemo komande.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik
      fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene
      nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
      da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
      tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre,
      koja je, uz Call of Duty 2, jedan od najlepših FPS-ova, čak i nakon 18 meseci
      od pojavljivanja. Za ljubitelje pravog hardcore uzbuđenja
      – obavezno štivo
      je Quake 4 i to nekoliko puta, na najtežem nivou! Kao i uvek, testirali smo sa
      najzahtevnijim “setup”-om,
      osim što
      smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura, što
      znači da je Ultra Quality korišten samo pri testiranju kartica koje imaju
      bar 512 MB memorije.

      Nažalost, performanse su niže sa novim drajverima…
      Prey

      Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja
      stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava
      sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene
      gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako
      bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a
      (kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
      a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke
      kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
      smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
      znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje
      iz konzole), već High Quality mod.

      Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas

      Poslednji nastavak jedne od tri najpoznatije franšize igara čiju priču osmišlja
      čuveni američki pisac Tom Klensi, Rainbow Six se u aktuelnoj iteraciji, razvijanoj
      za Xbox360 konzolu, oslanja na Unreal Engine 3.0 i koristi ogroman broj poligona,
      realnih per-pixel dinamičkih senki, uz pregršt post processing efekata i detaljnih
      color i displacement (normal i paralax) tekstura. Igru smo testirali na maksimumu
      detalja uz pomoć FRAPS-a, i dali prosečan broj frejmova u sekundi posle tri ponavljanja
      u predposlednjoj mapi u Vegas-u.

      Sapphire Radeon HD2900 XT je sa novijim drajverima (pri testiranju Sapphire modela)
      pravio greške pri prikazu mnogih tekstura, pa su rezultati bili nekonzistentni
      tokom testiranja. Prikazali smo rezultate koje smo dobili sa Catalyst 7.4 verzijom
      drajvera. Tom Clancy’s Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi nešto stariji verziju Unreal engine-a (V2.5) i
      u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera, pa je zahtevna skoro kao i
      naredni nastavak Splinter Cell Double Agent, koji je pomalo problematičan kao
      PC igra (inicijalno je razvijan za Xbox360), te ga ne koristimo u našem test-bed-u.
      Karakteriše je veliki broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping,
      klasican bump mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti,
      dosta post processing filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima,
      kao i uvek. Iako smo ranije testirali sa isključenim
      HDR-om u SM3.0 modu, ovoga puta smo kartice “mučili” sa uključenim
      HDR-om, za šta
      su sposobne samo GeForce 8800 i 8600 kao i Radeon X1K i HD2K kartice.

      Splinter Cell je jedna od igara u kojima je Radeon tradicionalno brži, baš kao što
      je to slučaj za “Riddick”-a i NVIDIA-u.

      X3: Reunion

      X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
      u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
      samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
      grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
      nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
      raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem
      poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
      color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
      magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači u
      priču i svet i samim gledanjem rolling demoa.

      Company of Heroes 1.3

      Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of
      Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC
      igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve
      nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke,
      a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao
      i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u
      i vidi:

      Battlefield 2142

      Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
      Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
      u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping,
      dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.).
      Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo
      rezultate:

      Far Cry v1.4

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo, kao i kod Splinter Cell Chaos Theory, ovoga puta, aktivirali HDR.
      Ovu igru ćemo “izbaciti” kada se na našem testu pojavi
      prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.

      Half Life 2: Lost Coast

      Engine možda nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom
      3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje
      kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim
      kvalitetom (highest), uz obavezan Anisotropic i Antialiasing.

      Half Life 2: Episode One

      Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
      Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
      akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
      su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.

      F.E.A.R 1.08

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
      horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
      smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan
      broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
      smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.

      The Elder Scrolls IV: Oblivion

      O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG
      igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i
      grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a
      (koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark
      Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu
      bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za
      kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na
      koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored
      drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno,
      te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar
      veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije
      drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost
      igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su
      srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo
      detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje
      nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće (na Radeon-u uz Chuck
      patch, GeForce 8800 – legalno).

      TrackMania Nations

      Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj “mašini” komercijalne
      igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama
      koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko
      i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što
      su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima
      za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti
      sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color,
      Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering
      tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na “none”, te se
      oni “biraju” iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih
      izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture
      okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta
      brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark
      loop inkorporiran u samu igru.

      Need For Speed: Most Wanted

      Naša druga “bonus” igra. Performanse su merene
      FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
      i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
      da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
      postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
      uključujući i AA i AF!

      Need For Speed: Carbon

      A za sve ljubitelje Need For Speed serijala, evo i rezultata
      iz novog nastavka ove popularne franšize – Carbon. Igra
      je inicijalno razvijana za Xbox360 i znatno je grafički poboljšana
      u odnosu na Most Wanted (mnogima se doduše
      ne sviđa
      motion blur); teksture su detaljnije, broj objekata koji su animirani znatno
      veći, AI NPC-ova je bolji, a broj poligona je tri puta viši uz bolje
      efekte. Tu su i neki lepi noviteti kao što je DOF, HDR i poneka paralax
      occlusion mapa… Pogledajmo rezultate iz verzije 1.2.

      Overclocking
      Sapphire Radeon HD2900 XT smo overklokovali pomoću ATIOverclocker tool-a
      i RivaTuner aplikacije. Model sa testa smo uspeli da ubrzamo
      na sjajnih 860 MHz za jezgro i vrlo dobrih 1915 MHz za memoriju (da su uslovi
      bili bolji, sigurno bi izvukli i više). Pogledajmo rezultate:

      Zaključak

      AMD je dodatno snizio cene Radeon HD2900 XT kartica, a vrednost dolara je
      opala u odnosu na evropsku valutu, pa se ove kartice prodaju po zaista primamljivim
      cenama koje se (i zbog smanjenja poreza na dodatu vrednost na računare i opremu),
      kreću oko 350 €. Ovo je, moramo priznati, vrlo atraktivna cifra, a onih četrdesetak
      tabela, nas u proseku ubeđuju u to da je najjači R600 dobra kupovina, ali da
      GeForce 8800 GTS sa 320MB memorije, koji košta 90-ak evra manje, ipak pobeđuje
      u kategoriji “performanse / cena” . Neko će reći da će zbog Radeon HD2900 XT
      kartice biti neophodno uložiti bar 150 evra u novo napajanje, ali su te izjave
      neosnovane – iz više razloga. Prva i osnovna zabluda je da Radeon HD2900 XT
      zahteva napajanje od 700W, jer i na onom od 500W radi veoma dobro, čak i u
      sistemu sa više optičkih i “tvrdih” ATA uređaja i dosta overklokovanim dvojezgarnim
      sistemskim procesorom. Takođe, ako već u sistemu imate jak CPU, dosta memorije
      i dodatne opreme (a ako ciljate na 3D akcelerator čiji GPU ima bezmalo milijardu
      tranzistora, velike su šanse da je tako), častite svoju mašinu dobrim napajanjem.
      Uostalom, ni na naporni fizički posao ne idete gladni – zbog čega bi vaš računar
      bio gladan struje? Loše ili (pre)opterećeno napajanje je najčešći uzrok kvara
      komponenti sistema. Naravoučenije – 500 do 550W (ali pravih) trenutno je minimum
      za modernu high-end “mašinu”. Zaboravite na vreme kada ste napajanje plaćali
      30-ak evra.

      Rekli smo ranije, a ponovićemo još jednom – R600 u sebi krije zaista impresivan
      skup rešenja koje jedan moderan high-end GPU može da ima u okviru DirectX 10
      specifikacije. Svojom superskalarnom arhitekturom, Radeon HD parira aktuelnim
      GeForce rešenjima sve do modela 8800 GTS, a ne sumnjamo da će se ova arhitektura
      tek pokazati kada se omasove sitniji proizvodni procesi, jer je jasno da joj
      je potrebno još sirove snage (viši radni takt) i bolja teksturna jedinica i render
      back end. S obzirom da je R600 arhitektura vrlo skalabilna, sumnjamo
      da je poboljšanje ove jedinice komplikovan posao – potrebno je samo da maksimalni
      dozvoljeni “broj” tranzistora bude nešto veći, a tu opet dolazimo do priče
      (problema) o proizvodnom procesu. AMD još uvek ima iznenađenja u “rukavu”
      – šuška se o novim proizvodima vezanim za 3D grafiku, ali ćemo o tome pisati
      kad budemo znali nešto više. Noviji drajveri nisu pokazali neki bitan pomak u performansama. Naprotiv, osim
      u 3DMark benchmark programima i dve igre, nismo videli poboljšanja. Ponegde
      je uočljiv pomak u AA+AF modovima, mada su ubrzanja marginalna, ali su performanse
      u nekim OpenGL naslovima čak i manje u odnosu na beta drajvere koje smo koristili
      tokom testiranja. Po većini iskustava stranih kolega, još noviji, Catalyst
      7.7 drajveri su dodatno oborili performanse, pa svi korisnici željno iščekuju
      Catalyst 7.8 za koje je najavljen drastičan porast performansi. Porast performansi
      koji nam je najavljivan i koji su neki mediji propratili sa pozitivnim reakcijama,
      odnosio se na drajvere za Windows Vista operativni sistem, dok su u slučaju
      Windows XP OS-a, novi drajveri doneli ispravke poznatih bagova. Šta na kraju
      reći? Ako ste ljubitelj Radeon akceleratora i smatrate da će uskoro 320 MB
      biti nedovoljno za igranje u visokim rezolucijama, častite sebe Radeon HD2900
      XT akceleratorom. Sapphire Radeon HD2900 XT je najpovoljnija kartica ovog tipa,
      a ima poprilično dobar “bundle”. Sapphire karticu na test ustupila kompanija CT
      Computers
      .

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test